Supermicro X11SSL-F

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Ik heb een tijdje terug tweedehands enkele componenten besteld en wanneer ik nu alles in elkaar wil zetten lukt het niet om het systeem te booten helaas.

Wat ik hier ondertussen heb liggen. Wanneer ik de voeding aanzet is de IPMI interface beschikbaar en hier kan ik op aanloggen. Vervolgens zie ik heel even de pwr led aan gaan (fractie van een seconde), de voeding maakt een klik geluid (relais achtig geluid) en de pwr led gaat weer uit. De IPMI interface lijkt dit enkele keren te herhalen.

Ik heb reeds enkele dingen getest (zoveel mogelijk zaken unplugged (SSD's, fans, CPU power kabel, front panel kabels, slechts één latje RAM, ..) in alle gevallen exact hetzelfde scenario. Hoe ga ik verder best debuggen om deze setup werkende te krijgen?

Hoe kan ik uitsluiten of het probleem bij de voeding, CPU of moederbord ligt etc? Ik heb helaas zelf niet direct een extra voeding liggen die ik kan gebruiken om te testen.

Enkele foto's (ik zie zelf niet direct iets dat niet juist is:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Iemand anders misschien met wat meer ervaring die een idee heeft hoe ik best verder ga?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

gezien je in de IPMI kan inloggen.... wat zegt de diagnostics daar ?
normaal kan je in de IPMI alles zien: de psu (en votlages), event logs, sensors, ...
en kan je in de bios zelf? want ook daar kan je nuttige info krijgen van cpu/ram

dat zijn de eerste stappen imho, samen met zorgen dat de fans werken en niets (onmiddelijk) overheat,
daarna als je niets verder bent is het hard disks afkoppelen & kijken of je van usb kan booten,
en cpu/mem wisselen (eerst van slot, daarna de hardware zelf)
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Via remote control > iKVM/HTML5 even geprobeerd en dat is hetzelfde behaviour. Ik krijg geen video te zien in die peer miliseconden dat er stroom is. De processor ventilator doet enkele toeren en valt uit.

System > Hardware information toont de oude ram modules en cpu die aan het systeem gekoppeld waren. Ik neem aan dat dit pas na een volledige boot geupdate wordt?

Server Health > Sensor reading is allemaal N/A

Er is weinig dat ik kan zien helaas precies zonder dat het bord geboot geraakt.
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

genoeg koelpasta aangebracht?
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 32 keer
Provider
Te Koop forum

Wat zaken die ik zou proberen:
- CMOS clear
- slechts met 1 of 2 memory sticks starten
- is het unbufferer ecc ram ? Deze xeon mb’s houden niet van registered ecc en vaak ook niet van non-ecc ram.
- ddr4 memory training wat laten draaien (duurt soms minuten)
- dubbel check mb voeding en cpu aansluiting
- die oude config heeft op sommige mb een expliciete refresh nodig om te updaten
- gedrag lijkt wat op cpu zaken, je kan altijd ergens een Intel i3 uit deze reeks proberen… zeker dat de bios up to date is ? Xeon e3 v5/v6 zijn niet altijd compatibel met oorspronkelijke bios reeks
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Oké ik heb de CMOS clear gedaan. Na de voeding opnieuw aan te zetten is het gedrag hierdoor veranderd. Hij probeert vanzelf automatisch te booten. Ik hoef dit niet via ipmi te triggeren. Verder is het gedrag wel ongewijzigd en hoor ik de voeding direct klikken en uitschakelen.

In ipmi heb ik wel het volgende gezien:
POST Snooping: ff (blijft ongewijzigd)

System > Hardware information is ook ongewijzigd. Dit is nog steeds de hardware die voordien in gebruik was.
Afbeelding

Vroeger:
Intel Xeon E3-1240L V5
2x HMA82GU7MFR8N-TF

Ik heb nu:
Intel Xeon E3-1230 V6
4x HMA82GU7AFR8N

Ik ben nu aan het overwegen om een nieuwe processor te kopen tweedehands om de processor uit te sluiten. Is het een goede keuze om te gaan testen met een Intel Xeon E3-1240 v5. Vroeger zat er blijkbaar de low power versie in van deze.
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

IPMI wordt volgens mij pas geupdate na succesvolle boot.
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Via Gemini nog de suggestie gekregen dat het mogelijk om een bug gaat die in bios 2.4 verholpen is. Het zou gaan om een bug in de timing tabellen voor 2400mhz modules.

Lijkt me iets minder risico vol om de firmware te updaten wanneer ik stabiel kan booten. Dus ik blijf nog in afwachting van de V5 Xeon.

Gezien de v5 geen 2400MHz ondersteunt zou hij lager moeten terug schakelen waardoor de bug zich niet meer voordoet. Hopelijk is dit effectief het probleem.
JUD
Plus Member
Plus Member
Provider

Ondertussen nog geprobeerd met de E3-1240 V5 en helaas geen verandering. Eveneens geprobeerd zonder ram, ook zelfde probleem.

Echter wanneer ik de cpu en p24 voeding aangesloten laat maar de cpu verwijder dan hoor ik de voeding niet continue klikken.

Heb ook de firmware van IPMI (BMC) geupgrade naar 1.79 laatste versie. Sinds ik dat heb gedaan is er de optie om de BIOS via de IPMI interface te upgraden bijgekomen. Echter wanneer ik de binary hier upload krijg ik de volgende alert in de ipmi web interface: "BMC can't force ME to recovery mode.".

Ik begin te vrezen dat ik een dood moederbord gekocht heb :-( Ik was nog aan het twijfelen om eventueel nog een kleine RAM module te kopen om te testen maar dat zal weinig nut hebben gezien het verschil wanneer ik de cpu uit het bord haal.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”