Plotseling vast IP-adres???
-
TomMe
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik heb fiber bij Edpnet en normaal gesproken kreeg ik steeds een nieuw IP-adres als ik mijn router herstart of uit- en terug aanzet. Maar sinds gisteren zit ik klaarblijkelijk op een vast IP-adres, wat ik ook doe.
Iemand een idee wat hier aan de hand is en of ik er iets aan kan doen? Ik wil dus absoluut geen vast IP-adres, maar heb ik nog wel een keuze?
De laatste tijd heb ik geregeld de stekkers uitgetrokken en achteraf terug ingestoken mbt. onweersvoorspellingen, maar geen idee of dat er mogelijk iets mee te maken heeft. Misschien dat ik het aantal IP-adresssen per periode overschreden heb? Dit heb ik echter voorheen nog nooit gezien.
Iemand een idee wat hier aan de hand is en of ik er iets aan kan doen? Ik wil dus absoluut geen vast IP-adres, maar heb ik nog wel een keuze?
De laatste tijd heb ik geregeld de stekkers uitgetrokken en achteraf terug ingestoken mbt. onweersvoorspellingen, maar geen idee of dat er mogelijk iets mee te maken heeft. Misschien dat ik het aantal IP-adresssen per periode overschreden heb? Dit heb ik echter voorheen nog nooit gezien.
-
cybersurfr
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 29 keer
De enige die mij die vraag ooit heeft gesteld die deed aan comping (prijsvragenjagen) en die wou dus zoveel mogelijk verschillende ip adressen 
Die herstarte dus ook gedurig zijn DSL modem
Die herstarte dus ook gedurig zijn DSL modem
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 203 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Misschien is nacht modem stroomloos zetten, volgende ochtend dan mss nieuw IP omdat er meer tijd tussen zit?
Tis maar een gok.
Misschien kan Joachim hier antwoord op geven
Tis maar een gok.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 111 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Lijkt hier ook het geval, ik ben er wel blij mee
Mogelijks gerelateerd aan https://issues.edpnet.be/?p=4855
Tijdelijk?
Mogelijks gerelateerd aan https://issues.edpnet.be/?p=4855
Tijdelijk?
- Joachim
- ISP Staff

- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 581 keer
We hebben de manier waarop we IP-adressen uitdelen aangepast. Hierdoor is het inderdaad mogelijk dat je jouw IP-adres langer behoudt. Helaas kunnen we dit niet per individu aanpassen om ervoor te zorgen dat je juist steeds een ander IP-adres krijgt. We merken dat de meeste klanten er juist de voorkeur aan geven dat hun IP-adres minder vaak verandert.
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
- Bedankt: 258 keer
- Contacteer:
Er is voor beide wat te zeggen. Ik vind het fijn om een nieuw IP-adres te kunnen forceren door de modem te herstarten zodat ik bij een eventuele tijdelijke IP-ban (onbewust door mezelf veroorzaakt) toch weer toegang kan krijgen. Regelmatig van IP-adres wisselen zorgt er ook voor dat je iets minder online volgbaar bent. Een (semi)vast IP-adres lijkt mij enkel interessant als je zelf iets van diensten draait, maar daarvoor bestaan m.i. voldoende alternatieven via DDNS zoals No-IP.
Computer(k)nul
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 2 keer
ben hier ook meer voor fixed ip, enerzijds om je eigen netwerk te kunnen bereiken zonder dyndns diensten (want als die dienst eens down is of de agent niet update, is je verbinding ook onbereikbaar),
anderzijds om een eenvoudige whitelisting te kunnen doen aan server-zijde (ipv altijd via een vpn of zerotier toegang te moeten krijgen tot zo'n dingen)
als je ergens (al dan niet met opzet) een ban verkrijgt, kan je meestal nog altijd een mailtje sturen van "oeps, sorry en kan ik unbanned worden", zonder dat je daarvoor moet gaan "foefelen" met je adres
anderzijds om een eenvoudige whitelisting te kunnen doen aan server-zijde (ipv altijd via een vpn of zerotier toegang te moeten krijgen tot zo'n dingen)
als je ergens (al dan niet met opzet) een ban verkrijgt, kan je meestal nog altijd een mailtje sturen van "oeps, sorry en kan ik unbanned worden", zonder dat je daarvoor moet gaan "foefelen" met je adres
-
Jack Daniels
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 390 keer
- Bedankt: 747 keer
Het gaat de laatste tijd vaker fout met edpnet, een beetje té vaak naar mijn goesting. Paar maanden geleden werd een VDSL kaart in de wijkkast vervangen na weken van dagelijkse internet uitval. Vorige week dan weer uren na elkaar een issue met DNS naamservers. Zelfs de edpnet website was niet bereikbaar. Dankzij allestoringen.be ben ik te weten gekomen dat het probleem bij edpnet lag. Midden de nacht begonnen en pas 8 uur later of zo opgelost. Ik was van thuis aan het werken en was genoodzaakt mijn gsm als hotspot te gebruiken om verder te kunnen werken. Van die DNS problematiek was zelfs niets te vinden bij edpnet issues. En dan heb ik het niet eens over de onderhoudswerkzaamheden tijdens de nacht. Als ik dan met de nacht sta, dan heb ik ook prijs. Drie of vier weken geleden ook nog internet uitval gehad gedurende drie kwartier. Begonnen iets voor 17u.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
- Joachim
- ISP Staff

Spijtig om dit te lezen. We doen altijd ons best, maar het is helaas niet altijd meteen duidelijk waar een probleem zich bevindt. Zeker wanneer de conclusie is dat er een kaart in de straatkast defect is, dat komt gelukkig niet vaak voor.
Verder ben ik niet op de hoogte van een algemeen DNS-probleem. Indien gewenst kun je altijd externe DNS-servers configureren, zoals die van Google. In elk geval mijn oprechte excuses voor het ongemak!
Verder ben ik niet op de hoogte van een algemeen DNS-probleem. Indien gewenst kun je altijd externe DNS-servers configureren, zoals die van Google. In elk geval mijn oprechte excuses voor het ongemak!
-
Jack Daniels
- Elite Poster

Staat nochtans hier
https://issues.edpnet.be/
https://issues.edpnet.be/
-
Jack Daniels
- Elite Poster

Op het moment van of kort na de storing meen ik iets gelezen te hebben over DNS problemen. Of dat van edpnet afkomstig was, laat ik in het midden. In elk geval, de “oplossing” die hier staat vermeld rond 07.32 u is totaal uit de lucht gegrepen. Hier heeft de miserie nog geduurd tot een uur of 10. Volgens de logfiles van mijn FB was om 10.01u alles weer operationeel. Zelfs mijn telefonie lag eruit. En of het nu een DNS issue is of iets anders, in sé verandert dat niks aan de zaak. Nogmaals uren met een internet storing. Een geluk dat mijn mobiel datapakket 25 giga heeft.
- Joachim
- ISP Staff

Dat was overigens geen DNS-probleem, maar een Radius-probleem. Verder in de post staat dat de root cause om 7:32 uur is opgelost en dat klanten daarna gefaseerd weer online kwamen, inclusief statusupdates daarover. Nogmaals mijn excuses voor het ongemak, maar wat betreft de communicatie heeft ons team hier correct en transparant gehandeld.
Update 05/06/2026 08:20: The root cause has been identified and a fix implemented. All impacted customer sessions have been coming back online since 07:32. We’ll provide further details and a post-mortem in the coming hours.
Update 05/06/2026 09:39: A small subset of connections may still be experiencing residual issues, causing traffic to fail. Our network team is working to resolve this.
Update 05/06/2026 10:40: All impacted customer connections should now be fully operational. We’re continuing to closely monitor the results. If you’re still experiencing any issues, please contact our support team.
Update 05/06/2026 08:20: The root cause has been identified and a fix implemented. All impacted customer sessions have been coming back online since 07:32. We’ll provide further details and a post-mortem in the coming hours.
Update 05/06/2026 09:39: A small subset of connections may still be experiencing residual issues, causing traffic to fail. Our network team is working to resolve this.
Update 05/06/2026 10:40: All impacted customer connections should now be fully operational. We’re continuing to closely monitor the results. If you’re still experiencing any issues, please contact our support team.
-
TomMe
- Plus Member

Ik verschoot me even een bult toen ik 14 replies zag.
Voor mij is dit in elk geval enorm storend en het is weeral een beetje extra controle dat ik als klant moet afgeven. Als er klanten zijn die liever een vast IP-adres hebben, geef ons dan allemaal gewoon de mogelijkheid om zelf te kiezen.
Hoe kan ik dat klaarspelen? Lukt dat met een Fritzbox? Ik heb hier nog een router met custom firmware die waarschijnlijk met fiber werkt. Nog nooit gebruikt. Kan ik daar iets mee doen?
Ik heb m'n router 24 uur zonder stroom gezet en dat heeft me een nieuw IP-adres gegeven, maar dat is helemaal niet praktisch. M'n router 9 uur zonder stroom zetten helpt niet (volgens mijn log).TheCeet schreef: 1 maand geleden Misschien is nacht modem stroomloos zetten, volgende ochtend dan mss nieuw IP omdat er meer tijd tussen zit?
Tis maar een gok.
Volledig mee eens. Ik heb al bijna 30 jaar een (zeer) dynamisch IP-adres en ik wil dat zo houden. Ik vind dat handig om verschillende redenen (zoals onder andere bovenstaande) en heb totaal geen interesse in self hosting.Sinna schreef: 1 maand geleden Er is voor beide wat te zeggen. Ik vind het fijn om een nieuw IP-adres te kunnen forceren door de modem te herstarten zodat ik bij een eventuele tijdelijke IP-ban (onbewust door mezelf veroorzaakt) toch weer toegang kan krijgen. Regelmatig van IP-adres wisselen zorgt er ook voor dat je iets minder online volgbaar bent. Een (semi)vast IP-adres lijkt mij enkel interessant als je zelf iets van diensten draait, maar daarvoor bestaan m.i. voldoende alternatieven via DDNS zoals No-IP.
Ik vreesde al zoiets. De vraag is nu, kan ik alsnog een ander IP-adres afdwingen, en zo ja...hoe? Eventueel een andere router aansluiten met een ander MAC-adres? Afwisselen met 2 Fritzboxen? Router met custom firmware gebruiken?Joachim schreef: 1 maand geleden We hebben de manier waarop we IP-adressen uitdelen aangepast. Hierdoor is het inderdaad mogelijk dat je jouw IP-adres langer behoudt. Helaas kunnen we dit niet per individu aanpassen om ervoor te zorgen dat je juist steeds een ander IP-adres krijgt. We merken dat de meeste klanten er juist de voorkeur aan geven dat hun IP-adres minder vaak verandert.
Voor mij is dit in elk geval enorm storend en het is weeral een beetje extra controle dat ik als klant moet afgeven. Als er klanten zijn die liever een vast IP-adres hebben, geef ons dan allemaal gewoon de mogelijkheid om zelf te kiezen.
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 811 keer
Ik ga akkoord dat een fixed IP een keuze mag/moet zijn, maar dat een klant ook moet kunnen kiezen om zijn IP te wijzigen; zeker naar privacy toe kan dat belangrijk zijn.
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 111 keer
Als ik nog klant was bij telenet, behield ik ook altijd lang hetzelfde IP adres.
Wat jullie allemaal uitspoken op het internet is mij een raadsel, maar als je op regelmatige basis je IP adres moet veranderen, klopt er volgens mij toch iets niet..
Gebruik dan een VPN als je het echt nodig hebt? Privacy is imo onzin, ook met andere methodes buiten je IP adres probeert men je te volgen.
Het is imo zeker geen taak van een ISP om voor de klant regelmatig een ander IPv4 adres te voorzien. Ze zijn al zo duur en schaars..
Wat jullie allemaal uitspoken op het internet is mij een raadsel, maar als je op regelmatige basis je IP adres moet veranderen, klopt er volgens mij toch iets niet..
Gebruik dan een VPN als je het echt nodig hebt? Privacy is imo onzin, ook met andere methodes buiten je IP adres probeert men je te volgen.
Het is imo zeker geen taak van een ISP om voor de klant regelmatig een ander IPv4 adres te voorzien. Ze zijn al zo duur en schaars..
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ingebouwd in Firefox en Opera sinds enige tijd.
En aangeboden bij het spreekwoordelijke pak boter als je ook andere internetdiensten hebt (Proton, NNTP, ...).
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
Vooraleer dit nog zwaarder off topic gaat... Ik denk dat dit specifieke geval uitgeklaard is?
Een discussie over privacy ed lijkt me een compleet ander onderwerp te zijn, en niet thuis te horen in een EDPnet topic.
Een discussie over privacy ed lijkt me een compleet ander onderwerp te zijn, en niet thuis te horen in een EDPnet topic.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
-
TomMe
- Plus Member

Niet echt, ik heb nog altijd vragen die onbeantwoord zijn.
Wat het off-topic betreft moet ik even reageren... Hopelijk mag dat in mijn eigen thread? Om één of andere reden zie ik in online discussies altijd diegenen die zich eraan storen dat anderen nu eenmaal de dingen anders doen dan zijzelf, om deze reden volgens hen niet correct KUNNEN zijn en dit meteen moeten laten horen als verdediging.
De programmatie is al zo ver gekomen dat er meteen wordt geïnsinueerd dat iemand die wat meer privacy en controle wilt een louche figuur MOET zijn. Niet iedereen wilt 24/7 onder de loep liggen bij de ECHT louche figuren.
Er zijn verschillende scenario's waarbij het kunnen veranderen van IP-adres handig kan zijn en een voordeel biedt tegenover een vast of statisch IP-adres, en daar moet een mens geen crimineel voor zijn. De echte criminelen zijn degenen die ons bespioneren, onder controle houden en onze vrijheden als mens meer en meer inperken tot er niks meer van overschiet.
In afwachting van meer duidelijkheid zal ik maar al eens aan de slag gaan met mijn custom firmware router in de hoop dat dit een oplossing kan bieden.
Wat het off-topic betreft moet ik even reageren... Hopelijk mag dat in mijn eigen thread? Om één of andere reden zie ik in online discussies altijd diegenen die zich eraan storen dat anderen nu eenmaal de dingen anders doen dan zijzelf, om deze reden volgens hen niet correct KUNNEN zijn en dit meteen moeten laten horen als verdediging.
De programmatie is al zo ver gekomen dat er meteen wordt geïnsinueerd dat iemand die wat meer privacy en controle wilt een louche figuur MOET zijn. Niet iedereen wilt 24/7 onder de loep liggen bij de ECHT louche figuren.
Er zijn verschillende scenario's waarbij het kunnen veranderen van IP-adres handig kan zijn en een voordeel biedt tegenover een vast of statisch IP-adres, en daar moet een mens geen crimineel voor zijn. De echte criminelen zijn degenen die ons bespioneren, onder controle houden en onze vrijheden als mens meer en meer inperken tot er niks meer van overschiet.
Bedankt voor de reactie, en volledig akkoord.ITnetadmin schreef: 1 maand geleden Ik ga akkoord dat een fixed IP een keuze mag/moet zijn, maar dat een klant ook moet kunnen kiezen om zijn IP te wijzigen; zeker naar privacy toe kan dat belangrijk zijn.
In afwachting van meer duidelijkheid zal ik maar al eens aan de slag gaan met mijn custom firmware router in de hoop dat dit een oplossing kan bieden.
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
- Bedankt: 756 keer
By all means, vragen dienen beantwoord te worden.
Waar ik geen zin in had en waar het leek naar uit te draaien is een topic waar 32 andere zaken in bediscussieerd werden behalve de originele vraag.
Jouw usecase is natuurlijk _wel_ ontopic.
Waar ik geen zin in had en waar het leek naar uit te draaien is een topic waar 32 andere zaken in bediscussieerd werden behalve de originele vraag.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Ik heb hetzelfde gemerkt en had al een vermoeden dat dit gevolg was van een update/upgrade of iets dergelijks na radius-problemen want ik kon die dag tijdelijk geen verbinding maken.
Mbt het 'relatief' vast IP: Ook ik vind dit vast IP zeer vervelend. Eén van de redenen waarom ik bij EDPnet gebleven ben is net dat het beëindigen van een pppoe-sessie en het vervolgens aanmaken van een nieuwe sessie vrijwel altijd leidde tot het verkrijgen van een ander IP. Een vast IP is echt niet wat ik wil. Hopelijk bestaat bij EDPnet de bereidheid om dit probleem, dat recent veroorzaakt werd, te verhelpen zodat wie een nieuwe verbinding aanmaakt ook een nieuw IP krijgt. Wie 'zijn' IP wil behouden moet zijn sessie dan maar niet onderbreken of bijbetalen voor een vast IP.
Mbt het 'relatief' vast IP: Ook ik vind dit vast IP zeer vervelend. Eén van de redenen waarom ik bij EDPnet gebleven ben is net dat het beëindigen van een pppoe-sessie en het vervolgens aanmaken van een nieuwe sessie vrijwel altijd leidde tot het verkrijgen van een ander IP. Een vast IP is echt niet wat ik wil. Hopelijk bestaat bij EDPnet de bereidheid om dit probleem, dat recent veroorzaakt werd, te verhelpen zodat wie een nieuwe verbinding aanmaakt ook een nieuw IP krijgt. Wie 'zijn' IP wil behouden moet zijn sessie dan maar niet onderbreken of bijbetalen voor een vast IP.
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 811 keer
Om effe de juiste technische termen te gebruiken:
Een fixed IP is een IP dat niet verandert omdat het zo geconfigd is.
Er zijn 2 soorten fixed IP: Static IPs, die manueel op het toestel ingesteld zijn, en DHCP reserved IPs, die via een reservatie in de DHCP server (meestal op MAC adres) toegekend worden.
Wat jij hebt, is geen van deze; ik zou het eerder een "sticky IP" noemen; het is wel degelijk een dynamic IP, maar de DHCP server is conservatief met je lease en blijft hem na reconnectie opnieuw hetzelfde IP assignen.
Soit, devilkin heeft wel een punt dat de vraag "asked and answered" is; we kunnen met veel plezier verder babbelen over de wenselijkheid ervan in een ander topic.
Een fixed IP is een IP dat niet verandert omdat het zo geconfigd is.
Er zijn 2 soorten fixed IP: Static IPs, die manueel op het toestel ingesteld zijn, en DHCP reserved IPs, die via een reservatie in de DHCP server (meestal op MAC adres) toegekend worden.
Wat jij hebt, is geen van deze; ik zou het eerder een "sticky IP" noemen; het is wel degelijk een dynamic IP, maar de DHCP server is conservatief met je lease en blijft hem na reconnectie opnieuw hetzelfde IP assignen.
Soit, devilkin heeft wel een punt dat de vraag "asked and answered" is; we kunnen met veel plezier verder babbelen over de wenselijkheid ervan in een ander topic.
-
33Fraise33
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 14 keer
Het is inderdaad nog steeds dynamisch maar niet meer adhv reboot van de modem maar eerder na een restart van de authentication backend.
De ipv4 lease ligt nu meer in lijn met hoe IPv6 werkt. Privacy adhv je isp lease is jammer genoeg niet meer sluitend. Of het nu dynamic of niet is, fingerprinting gaat tegenwoordig veel verder dan je ip.
Ik heb ook even rondvraag gedaan bij andere ISP's in andere landen, daar lijkt dit ook hoofdzakelijk sticky dynamic te zijn. Tenzij de partij een upsell maar static IP mogelijk wil maken.
De ipv4 lease ligt nu meer in lijn met hoe IPv6 werkt. Privacy adhv je isp lease is jammer genoeg niet meer sluitend. Of het nu dynamic of niet is, fingerprinting gaat tegenwoordig veel verder dan je ip.
Ik heb ook even rondvraag gedaan bij andere ISP's in andere landen, daar lijkt dit ook hoofdzakelijk sticky dynamic te zijn. Tenzij de partij een upsell maar static IP mogelijk wil maken.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3908 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Voor zover je nog een IPv4 adres krijgt
Voorbeeld Duitsland
Deutsche Telekom (DSL, fiber):
Voorbeeld Duitsland
Deutsche Telekom (DSL, fiber):
- DT beschikt historisch gezien over enorme hoeveelheden IPv4-adressen, vandaar dat ze op hun DSL- en Glasfaser (FTTH)-verbindingen nog altijd volwaardige Dual-Stack aanbieden (dus een uniek publiek IPv4 adres)
- IPv4 is zeer dynamisch: bij iedere (verplichte) dagelijkse onderbreking krijg je een nieuw IPv4 adres (dus iedere 24 uur)
- wordt zelfs als een "privacy-feature" geadverteerd, zodat trackingbedrijven je online gedrag moeilijker kunnen profileren.
- Fritzbox gebruikers (standaard in Duitsland) kunnen de verplichte onderbreking (Zwangstrennung) uitstellen tot bv 2 uur 's nachts
- in de regel krijg je geen IPv4 adres, maar DS-Lite: Je router krijgt geen IPv4-adres, alleen IPv6. IPv4-pakketjes worden ingekapseld in IPv6 en pas bij de provider omgezet naar een gedeeld openbaar IPv4-adres.
- als je genoeg argumenten hebt bij de Helpdesk (of via het Forum klaagt) , wordt je gratis op Dual Stack gezet (de "hotline-truc").
- IPv4 adres (voor zover je een kan bemachtigen) zijn extreem sticky (maanden tot een jaar!).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
TomMe
- Plus Member

Bedankt, en geen probleem.devilkin schreef: 1 maand geleden By all means, vragen dienen beantwoord te worden.
Toch "blij" dat ik niet de enige ben die het vervelend vindt. Moest er een deftig alternatief zijn voor Edpnet was het voor mij zeker een dealbreaker.Bobbe schreef: 1 maand geleden Mbt het 'relatief' vast IP: Ook ik vind dit vast IP zeer vervelend. Eén van de redenen waarom ik bij EDPnet gebleven ben is net dat het beëindigen van een pppoe-sessie en het vervolgens aanmaken van een nieuwe sessie vrijwel altijd leidde tot het verkrijgen van een ander IP. Een vast IP is echt niet wat ik wil. Hopelijk bestaat bij EDPnet de bereidheid om dit probleem, dat recent veroorzaakt werd, te verhelpen zodat wie een nieuwe verbinding aanmaakt ook een nieuw IP krijgt. Wie 'zijn' IP wil behouden moet zijn sessie dan maar niet onderbreken of bijbetalen voor een vast IP.
En kan ik dan zo'n restart afdwingen op één of andere manier? De router 24 uur uit laten staan blijkt te werken maar is niet praktisch.33Fraise33 schreef: 1 maand geleden Het is inderdaad nog steeds dynamisch maar niet meer adhv reboot van de modem maar eerder na een restart van de authentication backend.
Waar ik volledig van op de hoogte ben. Maar de vraag is niet "waarom" een ander IP-adres afdwingen, de vraag is "hoe".Of het nu dynamic of niet is, fingerprinting gaat tegenwoordig veel verder dan je ip.
Aanvankelijk dacht ik dat het mogelijk om een "vast" IP-adres ging omdat het niet wilde veranderen, maar het is inderdaad "sticky"....HEEL erg sticky. Zo sticky dat het evengoed een fixed IP-adres kan zijn. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om een andere router te testen, hopelijk één van de dagen. En hopelijk kan ik het op z'n minst toch nog "unsticken" door een verandering van MAC-adres. De Edpnet support heeft ondertussen ook wat "tips" gegeven maar tot hiertoe niks dat werkt. Als ik (g)een oplossing vind laat ik het hier weten. Voor de rest zijn tips en verdere inzichten altijd welkom.
-
33Fraise33
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 14 keer
Ik kan je alvast zeggen dat een andere modem niet zo mogen uitmaken, de sessie hangt vast aan je username in de database of memory store (weet niet meer zeker hoe het exact was).
Verder versta ik de insteek van privacy maar dan zou je nog liever cgnat hebben? Een vpn lijkt me alsnog de beste oplossing als dat de hoofdreden voor het wijzigen van IP is.
Verder versta ik de insteek van privacy maar dan zou je nog liever cgnat hebben? Een vpn lijkt me alsnog de beste oplossing als dat de hoofdreden voor het wijzigen van IP is.
- nerph
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 59 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Is Fastfiber geen optie?TomMe schreef: 1 maand geleden Moest er een deftig alternatief zijn voor Edpnet was het voor mij zeker een dealbreaker.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
-
TomMe
- Plus Member

Mijn modem uit- en terug inschakelen heeft mij nooit een nieuw IP-adres gegeven, enkel mijn router. Volgens de wiki van DD-WRT zou een verandering van MAC-adres een nieuw IP-adres moeten afdwingen (maar dus nog niet getest, hopelijk snel): "Changing your WAN MAC address should cause the ISP to issue you a different IP address."33Fraise33 schreef: 1 maand geleden Ik kan je alvast zeggen dat een andere modem niet zo mogen uitmaken, de sessie hangt vast aan je username in de database of memory store (weet niet meer zeker hoe het exact was).
Wat mij betreft is heel het moderne internet een zinkend schip dat niet meer te redden is, het is gewoon dweilen met de kraan open. Maar zoals gezegd, heel het privacy gedoe is een heel andere discussie op zich. Verschillende gebruikers met hetzelfde IP-adres heeft dan ook weer andere voor- en nadelen.Verder versta ik de insteek van privacy maar dan zou je nog liever cgnat hebben? Een vpn lijkt me alsnog de beste oplossing als dat de hoofdreden voor het wijzigen van IP is.
De support van Edpnet zegt aan hun kant enkele dingen te hebben veranderd waardoor een reboot van mijn router een nieuw IP-adres zou moeten opleveren. 2x rebooten (met 15 minuten pauze) heeft mij inderdaad 2x een nieuw IP-adres gegeven, maar daarna blijkt het weer terug "sticky" te zijn.
Geen idee wat Fastfiber betreft. Nog nooit van gehoord, en dan kom ik misschien weer andere problemen tegen.
Toegevoegd na 10 minuten 21 seconden:
Toch nog even geprobeerd om mijn router te rebooten, en alsnog een nieuw IP-adres gekregen. Nu is het dus blijkbaar minder sticky, maar het is niet echt consistent en mij niet meteeen duidelijk wat een nieuw IP-adres triggert. Ik zal het eens vragen aan de support.
-
TomMe
- Plus Member

De nieuwe regel (volgens de support) om een nieuw IP-adres te bekomen is als volgt:
1. Router (re)booten.
2. Na langer dan 15 minuten maar minder dan 60 minuten de router nog eens rebooten (om misbruik te voorkomen zegt men).
Zelf getest en het werkt. Kan iemand anders dit bevestigen, of is dit nu enkel voor mij zo?
1. Router (re)booten.
2. Na langer dan 15 minuten maar minder dan 60 minuten de router nog eens rebooten (om misbruik te voorkomen zegt men).
Zelf getest en het werkt. Kan iemand anders dit bevestigen, of is dit nu enkel voor mij zo?
-
TomMe
- Plus Member

Aanvankelijk leken bovenstaande instructies te werken, maar gisteren zat ik wéér vast op een bepaald IP-adres. Wederom kreeg ik enkel na de router 24 uur zonder stroom te zetten een nieuw IP-adres. Daarna heb ik de router nog eens herstart na 20 minuten en opnieuw een nieuw IP-adres gekregen.
Voorlopig lijkt het trucje dus terug te werken, maar het is duidelijk niet consistent.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om een andere router te testen, de Edpnet support antwoordt ook niet op mijn vragen hieromtrent. Als ik geen goede oplossing kan vinden zal ik inderdaad eens gaan kijken bij die Fastfiber. Kan je daar wél een nieuw IP-adres afdwingen?
Voorlopig lijkt het trucje dus terug te werken, maar het is duidelijk niet consistent.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om een andere router te testen, de Edpnet support antwoordt ook niet op mijn vragen hieromtrent. Als ik geen goede oplossing kan vinden zal ik inderdaad eens gaan kijken bij die Fastfiber. Kan je daar wél een nieuw IP-adres afdwingen?
-
philippe_d
- Moderator

-
TomMe
- Plus Member

Die thread had ik inderdaad al gevonden.
Edpnet heeft mij bevestigd dat bovenstaande instructies niet altijd werken, dus een sticky IP-adres is en blijft nog altijd mogelijk. Misschien toch maar eens tijd om bij Edpnet weg te gaan dan.
Edpnet heeft mij bevestigd dat bovenstaande instructies niet altijd werken, dus een sticky IP-adres is en blijft nog altijd mogelijk. Misschien toch maar eens tijd om bij Edpnet weg te gaan dan.
-
philippe_d
- Moderator

Als dat voor jou een absolute must is, zal je inderdaad naar een andere provider moeten gaan ...
Bij Fastfiber is het geen PPoE, maar DHCP. Als de normale DHCP regels gevolgd worden, krijg je ook geen nieuw IP adres bij een (korte) onderbreking, tenzij de leasetime verlopen is.
Met een DHCP /release en /renew krijg je normaal wel een nieuw IP adres (voor zover je dit kan invoeren op de WAN poort van jouw router)?
Veranderen van MAC adres geeft ook een nieuw IP adres.
Bij een Fritzbox ingesteld als router, kan je het WAN MAC adres "spoofen" ...
Bij Fastfiber is het geen PPoE, maar DHCP. Als de normale DHCP regels gevolgd worden, krijg je ook geen nieuw IP adres bij een (korte) onderbreking, tenzij de leasetime verlopen is.
Met een DHCP /release en /renew krijg je normaal wel een nieuw IP adres (voor zover je dit kan invoeren op de WAN poort van jouw router)?
Veranderen van MAC adres geeft ook een nieuw IP adres.
Bij een Fritzbox ingesteld als router, kan je het WAN MAC adres "spoofen" ...
-
TomMe
- Plus Member

Bedankt voor de info. Ja, het is een stukje vrijheid en controle dat ik echt wel wil behouden indien dat kan.
Volgens de support van Fastfiber zou het herstarten van de router doorgaans een nieuw IP-adres moeten geven, maar ik heb nog gevraagd om verduidelijking want er blijken beperkingen te zijn.
Als ik (bij Edpnet) een nieuw IP-adres kan bekomen door het MAC-adres van mijn router te spoofen is er niet echt een probleem. Ik heb een router met DD-WRT die ik de komende dagen eens onder de loep zal nemen. Geen idee hoe dat zit bij een Fritzbox, nog nooit deze functionaliteit ontdekt in de menu's hiervan.
Volgens de support van Fastfiber zou het herstarten van de router doorgaans een nieuw IP-adres moeten geven, maar ik heb nog gevraagd om verduidelijking want er blijken beperkingen te zijn.
Als ik (bij Edpnet) een nieuw IP-adres kan bekomen door het MAC-adres van mijn router te spoofen is er niet echt een probleem. Ik heb een router met DD-WRT die ik de komende dagen eens onder de loep zal nemen. Geen idee hoe dat zit bij een Fritzbox, nog nooit deze functionaliteit ontdekt in de menu's hiervan.
-
TomMe
- Plus Member

Hoe werkt de toewijzing van IP-adressen juist? (IPv4, IPv6, CGNAT enzovoorts)?
Met betrekking tot mijn vorige thread zou ik graag weten hoe de toewijzing van IP-adressen bij Edpnet werkt. Is er de mogelijkheid om tegelijkertijd een IPv6 én dynamisch IPv4-adres toegewezen te krijgen (dual stack als ik me niet vergis)? Zo ja, kan ik het IPv6-adres gebruiken voor mijn ene LAN, en het IPv4-adres voor mijn andere LAN (splitsen met routers)? Wordt er bij IPv6 ook CGNAT gebruikt?
Ik heb hier ook iets gelezen over een 2e PPPoE sessie (niet toegelaten blijkbaar), maar geen idee of dat werkt bij fiber.
Met betrekking tot mijn vorige thread zou ik graag weten hoe de toewijzing van IP-adressen bij Edpnet werkt. Is er de mogelijkheid om tegelijkertijd een IPv6 én dynamisch IPv4-adres toegewezen te krijgen (dual stack als ik me niet vergis)? Zo ja, kan ik het IPv6-adres gebruiken voor mijn ene LAN, en het IPv4-adres voor mijn andere LAN (splitsen met routers)? Wordt er bij IPv6 ook CGNAT gebruikt?
Ik heb hier ook iets gelezen over een 2e PPPoE sessie (niet toegelaten blijkbaar), maar geen idee of dat werkt bij fiber.
-
philippe_d
- Moderator

[Mod]
Ik heb deze post samengevoegd met de vorige thread (anders weten lezers niet waarover het gaat).
Toegevoegd na 12 minuten 49 seconden:
Bij dual stack krijgt jouw router altijd:TomMe schreef: 2 weken geleden Is er de mogelijkheid om tegelijkertijd een IPv6 én dynamisch IPv4-adres toegewezen te krijgen (dual stack als ik me niet vergis)?
- één (publiek) IPv4 adres.
- één IPv6 /64 adres (op de WAN poort).
- één IPv6 /56 Prefix (Prefix Delegation), waaruit jouw router adressen kan toewijzen aan de aangesloten LAN clients.
Hoe jij jezelf organiseert is jouw vrije keuze.TomMe schreef: 2 weken geleden kan ik het IPv6-adres gebruiken voor mijn ene LAN, en het IPv4-adres voor mijn andere LAN (splitsen met routers)?
Als je bijvoorbeeld een router plaatst achter de EDPnet Fritz!Box, krijgt deze van de FritzBox een IPv6 /62 Prefix
Neen. CGNAT wordt alléén gebruikt voor IPv4, wegens een tekort aan publieke IPv4 adressen.
PS. Voor zover ik weet gebruikt EDPNet geen CGNAT voor vaste internetlijnen.
Op dit ogenblik bestaat er geen beperking bij EDPnet voor een 2de PPPoE sessie (hoewel zij er geen voorstander van zijn).TomMe schreef: 2 weken geleden Ik heb hier ook iets gelezen over een 2e PPPoE sessie (niet toegelaten blijkbaar), maar geen idee of dat werkt bij fiber.
Bij een 2de PPPoE sessie krijg je automatsich terug een publiek IPv4 adres, en waarschijnlijk ook nog eens een tweede IPv6/56 prefix?
-
TomMe
- Plus Member

Momenteel zit ik al bijna 2 weken op hetzelfde IP-adres. Daarnet heb ik getracht een nieuw IP-adres te bekomen, maar het lukt absoluut niet.
De vraag leek mij specifiek genoeg voor een nieuwe thread , maar geen probleem. De helft van het antwoord zal ik nog wat moeten ontcijferen. Ik ken wel IETS van netwerken, maar niet genoeg...ik ben aan het bijleren.
Ik dacht bij mezelf "als ik van Edpnet 2 IP-adressen tegelijk kan krijgen die ik afzonderlijk kan gebruiken kan ik voorlopig verder"...maar hoe? Ik heb wel 2 routers die geschikt zijn voor glasvezel, maar ik kan maar 1 router rechtstreeks aansluiten op mijn glasvezelmodem.
Het volgende was ik aan het nakijken:
- router met VPN actief (risico voor bans/blocks is te hoog, dus geen optie, anders was het probleem opgelost)
- 2x IPv4 met 2 PPPoE sessies (geen idee of dat kan in mijn geval, zou het probleem voorlopig oplossen)
- 1x IPv4 + 1x IPv6 (geen idee of dat kan en hoe ik beiden kan splitsen, op mijn routers kan ik enkel IPv6 aan/uit zetten, niet IPv4)
Momenteel heb ik enkel IPv4 bij Edpnet, geen IPv6 (staat uit).
De vraag leek mij specifiek genoeg voor een nieuwe thread , maar geen probleem. De helft van het antwoord zal ik nog wat moeten ontcijferen. Ik ken wel IETS van netwerken, maar niet genoeg...ik ben aan het bijleren.
Ik dacht bij mezelf "als ik van Edpnet 2 IP-adressen tegelijk kan krijgen die ik afzonderlijk kan gebruiken kan ik voorlopig verder"...maar hoe? Ik heb wel 2 routers die geschikt zijn voor glasvezel, maar ik kan maar 1 router rechtstreeks aansluiten op mijn glasvezelmodem.
Het volgende was ik aan het nakijken:
- router met VPN actief (risico voor bans/blocks is te hoog, dus geen optie, anders was het probleem opgelost)
- 2x IPv4 met 2 PPPoE sessies (geen idee of dat kan in mijn geval, zou het probleem voorlopig oplossen)
- 1x IPv4 + 1x IPv6 (geen idee of dat kan en hoe ik beiden kan splitsen, op mijn routers kan ik enkel IPv6 aan/uit zetten, niet IPv4)
Momenteel heb ik enkel IPv4 bij Edpnet, geen IPv6 (staat uit).