Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)
Wat ik me afvroeg: wordt er bij die tv-box ook werkelijk gecontroleerd op basis van ip-adres bijvoorbeeld? Met andere woorden: kan je een tv-box ook gebruiken op een andere internetverbinding dan eentje van Telenet? (Ja, ik weet dat Telenet je nu "verplicht" om internet bij hen af te nemen, maar ik vroeg me af of iemand al eens heeft getest of die tv box bijvoorbeeld ook via een VDSL verbinding werkt.)
-
master-magic
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 46 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit wordt op internet van Telenet verwerkt en werkt enkel met Telenet internet.
Updates komen ook via Telenet internet door.
Updates komen ook via Telenet internet door.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Fritzbox 4690 10G wan/lan.
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2048 keer
- Recent bedankt: 9 keer
@master-magic Welke foutcode of foutboodschap krijg je als je de TV-box IP aansluit op een andere internetverbinding? En verdwijnt de foutboodschap als je de TV-box terugzet naar fabrieksinstellingen terwijl die aangesloten is op een andere internetverbinding?
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 85 keer
Dan krijg je de volgende melding, na fabrieksreset:
Bron: mijn foto
Bron: mijn foto
Student Business & IT @ VIVES Kortrijk | Jobstudent bij 

-
suikerboon
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Benieuwd hoe ze dat checken... Gezien de infrastructuur van Base en Telenet gelijk is, zou het wel eens gewoon kunnen werken op een Base aansluiting. Heb er helaas geen om te testen.
-
master-magic
- Premium Member

Ze checken op IP adres en de andere info dag gelinkt is aan je modem van Telenet, ook de activatie en maandelijkse update om de tv box actief te houden gebeurt via IP adres.
Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
greets
master-magic
master-magic
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
- Bedankt: 3934 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Heb je daarvan een bewijs, of is dit jouw theorie?master-magic schreef: 3 maanden geleden Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
apestaart
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
ik heb de AI van Google geraadpleegd en volgens die informatie die ik gekregen heb zou de oude digicorder vanaf 2027 helemaal niet meer werken dus ook niet voor live TV kijken en opnemen sterker nog de bestaande opnames zou ik ook niet meer bekijken daar de digicorder niet meer zal kunnen opstarten.
- raf1
- Elite Poster

Mijn prompt: "Artificiële domheid gecombineerd met menselijke goedgelovigheid betekent het einde van vrije wil."
Het antwoord van ChatGPT:
"Dat is een krachtige stelling, maar er zitten een paar aannames in die het interessant maken om verder te onderzoeken.
Met "artificiële domheid" bedoel je vermoedelijk systemen die niet echt intelligent zijn, maar wel overtuigend genoeg lijken om mensen te beïnvloeden. Als zulke systemen op grote schaal verkeerde informatie, manipulatieve aanbevelingen of simplistische antwoorden verspreiden, en als mensen die kritiekloos accepteren ("menselijke goedgelovigheid"), dan kan dat inderdaad leiden tot minder autonome besluitvorming.
De vraag is echter of dat het einde van de vrije wil betekent, of eerder een beperking ervan..."
Het antwoord van ChatGPT:
"Dat is een krachtige stelling, maar er zitten een paar aannames in die het interessant maken om verder te onderzoeken.
Met "artificiële domheid" bedoel je vermoedelijk systemen die niet echt intelligent zijn, maar wel overtuigend genoeg lijken om mensen te beïnvloeden. Als zulke systemen op grote schaal verkeerde informatie, manipulatieve aanbevelingen of simplistische antwoorden verspreiden, en als mensen die kritiekloos accepteren ("menselijke goedgelovigheid"), dan kan dat inderdaad leiden tot minder autonome besluitvorming.
De vraag is echter of dat het einde van de vrije wil betekent, of eerder een beperking ervan..."
-
apestaart
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Dat kan allemaal goed zijn maar ik wil weten of dat wel waar is dat digicorders van 2027 niet meer zullen functioneren dus ook niet voor opnames te maken en te bekijken.
- raf1
- Elite Poster

Het is niet waar, er is nog niets beslist over de toekomst van DVB-C en de Digicorder: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... -internet/
We gaan niet stoppen met de decoder te ondersteunen. Eind 2026 zullen we opnieuw bekijken of we daar al dan niet finaal mee stoppen. Mogelijk blijft het langer bestaan, maar al minstens tot die tijd willen we klanten die enkel digitale tv via de klassieke kabel willen kijken blijven bedienen.
-
boulder
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
- Bedankt: 284 keer
Ondertussen wordt aangekondigd dat de digiboxen en digicorders met DVB-C niet meer ondersteund zullen worden vanaf 1 januari 2027...
https://www.hbvl.be/nieuws/gedaan-met-t ... 99100.html
(Er staat ook een artikel op HLN, maar dat zit achter een betaalmuur, en de versie die ik van de bibliotheek kan bekijken lijkt halverwege afgebroken).
TV met een kaartje voorlopig wel nog...
(Er staat ook een artikel op HLN, maar dat zit achter een betaalmuur, en de versie die ik van de bibliotheek kan bekijken lijkt halverwege afgebroken).
TV met een kaartje voorlopig wel nog...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- raf1
- Elite Poster

Ik lees nergens een concrete datum.
Het zijn er dus nog heel veel. Telenet gaat honderdduizenden klanten met een Digicorder niet zonder tv zetten.Hoeveel klanten nog altijd via de kabel kijken, wil Telenet niet kwijt.
-
philippe_d
- Moderator

Het artikel in jouw link dateert van februari 2026 (en staat vol fouten)boulder schreef: 4 dagen geleden Ondertussen wordt aangekondigd dat de digiboxen en digicorders met DVB-C niet meer ondersteund zullen worden vanaf 1 januari 2027...
De nieuwe TV box die uitsluitend over WiFi werkt ???HBVL schreef:Vanaf 2027 zal het niet meer mogelijk zijn om via Telenet naar tv te kijken zonder een internetabonnement. Nog voor het einde van het jaar wil de provider alle klanten laten overstappen naar de nieuwe tv-box, die uitsluitend op wifi werkt. En daar wacht je best niet te lang mee.
Gilles Niesen
Journalist
24 februari 2026 om 23:59
Er staat alleen dat Telenet (in begin 2026) "de ambitie had" om al klanten over te zetten naar de TV-Box.
Nergens lees ik dat de digicorder/digiboxen niet meer ondersteund zullen worden vanaf 1 januari 2027, maar TV met een kaartje voorlopig wel ??
-
boulder
- Elite Poster

Er staat wel een nieuw artikel in HLN.
Ik wilde daarnaar verwijzen, maar dat zit achter een betaalmuur, normaal lees ik die artikels online via mijn bibliotheekabonnement.
Als ik dat nu open, staat het er maar gedeeltelijk op, vermoed ik.
https://www.hln.be/mijn-geld/geen-kabel ... ~ada3b795/
Dit artikel is wel degelijk van 18 september (vandaag dus).
Bij het zoeken naar een artikel dat hetzelfde vertelde, botste ik op dat ander artikel, dat niet achter een betaalmuur zat.
Ik dacht dat het dezelfde inhoud was, maar dan van een andere krant. Dit is inderdaad misleidend, het lijkt bedoeld om mensen bang te maken, in elk geval in het gedeelte dat ik via de bib kan lezen staat geen concrete datum, en wordt weer verwezen naar het zinnetje dat het tot minstens eind 2026 zal ondersteund worden.
Ik wilde daarnaar verwijzen, maar dat zit achter een betaalmuur, normaal lees ik die artikels online via mijn bibliotheekabonnement.
Als ik dat nu open, staat het er maar gedeeltelijk op, vermoed ik.
https://www.hln.be/mijn-geld/geen-kabel ... ~ada3b795/
Dit artikel is wel degelijk van 18 september (vandaag dus).
Bij het zoeken naar een artikel dat hetzelfde vertelde, botste ik op dat ander artikel, dat niet achter een betaalmuur zat.
Ik dacht dat het dezelfde inhoud was, maar dan van een andere krant. Dit is inderdaad misleidend, het lijkt bedoeld om mensen bang te maken, in elk geval in het gedeelte dat ik via de bib kan lezen staat geen concrete datum, en wordt weer verwezen naar het zinnetje dat het tot minstens eind 2026 zal ondersteund worden.
-
master-magic
- Premium Member

Je moet de reacties dan eens lezen bij dat bericht, daar staan reacties dat ook niet kloppen, de helft dat daar reageert kent amper de juiste info niet van Telenet of Proximus.
greets
master-magic
master-magic
-
boulder
- Elite Poster

Dat verwondert mij niet, het begint natuurlijk met juiste info.master-magic schreef:Je moet de reacties dan eens lezen bij dat bericht, daar staan reacties dat ook niet kloppen, de helft dat daar reageert kent amper de juiste info niet van Telenet of Proximus.
En de meeste mensen kennen weinig van de technische zaken.
-
Quid pro quo
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 65 keer
Bon ik heb het zo lang als mogelijk uitgesteld maar ik ga mijn huidige Digicorder moeten omwisselen voor 1 oktober naar de coax of IP TVbox want Terugkijk TV dat niet meer gaat werken is een complete no go (voor mijn madam).
Kan je überhaupt nog kiezen voor de coax versie of is het zowiezo de IP versie als je een winkel binnenstapt? Indien je nog kan kiezen waarvoor ga ik best? Zijn de kinderziektes uit de IP versie?
Ik heb nog een LG tv 47'' van 2012 die nog perfect werkt, 4k interesseert me niet voorlopig maar hou ik in beraad voor de toekomst als dat belangrijk is voor het type box.
Geen interesse in extra (betalende) kanalen zoals Play Sports etc, het basisaanbod volstaat ruimschoots en de vrouw kijkt graag naar niche kanalen zoals Play Crime, Njam, etc die inbegrepen zijn.
Kan je überhaupt nog kiezen voor de coax versie of is het zowiezo de IP versie als je een winkel binnenstapt? Indien je nog kan kiezen waarvoor ga ik best? Zijn de kinderziektes uit de IP versie?
Ik heb nog een LG tv 47'' van 2012 die nog perfect werkt, 4k interesseert me niet voorlopig maar hou ik in beraad voor de toekomst als dat belangrijk is voor het type box.
Geen interesse in extra (betalende) kanalen zoals Play Sports etc, het basisaanbod volstaat ruimschoots en de vrouw kijkt graag naar niche kanalen zoals Play Crime, Njam, etc die inbegrepen zijn.
Laatst gewijzigd door Quid pro quo 17 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
master-magic
- Premium Member

@Quid pro quo als de shops ze op stock hebben kan je nog de tv box met coax krijgen mits je er expliciet naar vraagt, niet elke shop heeft ze nog op stock.
greets
master-magic
master-magic
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 157 keer
Heb je nog veel voordeel bij een toestel met coax? Ik veronderstel dat alles wat on demand is (dus ook terugkijk TV) sowieso over het netwerk loopt. Dus als je veel uitgesteld kijkt, gaat het meeste van je verkeer toch al niet meer over de coax.
-
master-magic
- Premium Member

@Special_K de basis zenders worden grotendeels nog via coax gebruikt via de tv box via coax, terug kijk tv en on demand gaan via internet.
Sport zenders en films zenders gaan ook enkel via internet.
Sport zenders en films zenders gaan ook enkel via internet.
greets
master-magic
master-magic
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 812 keer
Ambitie is een groot woord, uiteraard.
Ikzelf heb een gekochte digicorder, en ben van plan om te weigeren een verplicht gehuurde tvbox te nemen.
Het zal kopen zijn (aan een acceptabel prijsje), of het zal wss niet zijn.
Ik kan me voorstellen dat er nog zo zijn, zeker in deze tijd van besparingen; ze zijn al duur genoeg.
Qua voordelen met een coax box: ik vind persoonlijk dat de rewind/ffwd vlotter loopt (met de data in de buffer alleszins), en geen idee wat de tvbox kan, maar de digicorder doet een x2 play speed met geluid, en ik gebruik dat zeer vaak om door semi-interessante programmas te browsen, of van die "we rekken alles om het spannend te houden" shows; dat is een feature die ik echt niet graag kwijt zou geraken.
Ikzelf heb een gekochte digicorder, en ben van plan om te weigeren een verplicht gehuurde tvbox te nemen.
Het zal kopen zijn (aan een acceptabel prijsje), of het zal wss niet zijn.
Ik kan me voorstellen dat er nog zo zijn, zeker in deze tijd van besparingen; ze zijn al duur genoeg.
Qua voordelen met een coax box: ik vind persoonlijk dat de rewind/ffwd vlotter loopt (met de data in de buffer alleszins), en geen idee wat de tvbox kan, maar de digicorder doet een x2 play speed met geluid, en ik gebruik dat zeer vaak om door semi-interessante programmas te browsen, of van die "we rekken alles om het spannend te houden" shows; dat is een feature die ik echt niet graag kwijt zou geraken.
-
philippe_d
- Moderator

Dat is natuurlijk uw volste recht, niemand is verplicht om TV bij Telenet te nemen.ITnetadmin schreef: 18 uren geleden Ikzelf heb een gekochte digicorder, en ben van plan om te weigeren een verplicht gehuurde tvbox te nemen.
De vraag ging niet over de vergelijking tussen de digicorder en de TV-Box, maar de voordelen van een "TV-Box met coax" tegenover de "TV-Box IP"...
- zoals @Special_K hierboven schreef: als je meestal uitgesteld kijkt, maakt het geen verschil, gezien terugkijk tv sowieso over IP gaat.
- als je nog veel live kijkt, dan is het voordeel van de TV-Box met coax dat je nog een enkele jaren uitstel krijgt om te genieten van het DVB-C signaal zolang het nog ondersteund wordt. Hoewel Telenet beweert dat TV over IP een hogere kwaliteit mogelijk maakt (betere codec, hogere bitrate, ...) is dat zuiver theoretisch, en valt dat in de praktijk meestal tegen wegens overbelasting van het IP netwerk (unicast).
En dan hopen dat Telenet tegen dan zijn netwerk capaciteit voldoende uitgebreid heeft om al die TV Boxen een degelijke snelheid te kunnen geven
-
Quid pro quo
- Plus Member

Die X2 speed met geluid is al een mooi voorbeeld als dat wel mogelijk zou zijn met de coax versie maar niet met de IP versie om dan voor de coax te kiezen.
Zoals Philippe aangeeft ben ik inderdaad op zoek naar de verschillen tussen beide boxen. Wat kan je met de ene wat je niet kan met de andere dus.
Zoals Philippe aangeeft ben ik inderdaad op zoek naar de verschillen tussen beide boxen. Wat kan je met de ene wat je niet kan met de andere dus.
-
philippe_d
- Moderator

Gezien alle opnames van zowel de coax TV-Box als de IP TV-Box in de Cloud staan, en dus via het netwerk komen, is er volgens mij geen enkel verschil tussen beide versies wat betreft "X2 speed met geluid".
Dat is een feature van het afspelen van opnames vanaf de harde schijf, toch?
Dat is een feature van het afspelen van opnames vanaf de harde schijf, toch?
-
Quid pro quo
- Plus Member

X2 kan op de digicorder ook worden gebruikt als je live naar iets kijkt zonder het daadwerkelijk op te nemen en bijvoorbeeld in slaap valt en je beslist om een stuk te rewinden. Je kan dan op x2 kijken om bij te benen tot je terug live aan het kijken bent.
Dat in slaap vallen achter de tv gebeurt hier al wel eens
Dat in slaap vallen achter de tv gebeurt hier al wel eens
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 812 keer
De vlotheid van "dingen in de cloud" bekijken" hangt enorm af van hoeveel data de box kan en wil bufferen.
Als die, zoals de digicorder, of zelfs pakweg youtube, voldoende buffert om vlot te kunnen reageren, dan mag dat geen probleem vormen.
Mijn ervaring met on demand kijken op de digicorder echter, is minder dan spectaculair: geen X2, aflevering pauzeren duurt ettelijke seconden alvorens het beeld echt gestopt is, over het algemeen supertrage reactiesnelheid. Enkel bij het bekijken van de buffer van de livestream reageert hij vlot.
Een streaming service als youtube toont aan dat zoiets compleet vermijdbaar is, als ze zouden willen (genoeg bufferen, bv de ganse aflevering/film, kan dat perfect oplossen), maar de vraag is of ze zoiets uberhaupt willen oplossen of gewoon zien als een non-problem; de intussen al jaren oude digicorders tonen jammer genoeg het laatste aan.
Ik meen me trouwens te herinneren, na ns een tvbox getest te hebben bij een collega, dat de X2 daar alvast niet aanwezig is.
Of het een pure software keuze is of niet, het zou alvast een serieuze downgrade zijn indien waar.
De grootste vrees is idd de capaciteit van het IP netwerk in huis, want met meerdere TVs die allemaal tegelijk streamen, een paar gsm's/tablets/laptops die op de wifi zitten (en mogelijk door een slechtere verbinding nogal wat TCP traffic resends genereren), en mss nog een gamer desktop erbij, zou de gemiddelde huis/tuin/keuken router of switch al wel ns problemen kunnen krijgen. Op coax (DVB-C) zitten al die zenders gewoon in het signaal; bij IPtv moet je een speciale dedicated stream opzetten per TV (eigenlijk per zender, maar aangezien die boxen maar 1 zender tonen en geen lokale opnames doen, lijkt me dat hier hetzelfde).
Als die, zoals de digicorder, of zelfs pakweg youtube, voldoende buffert om vlot te kunnen reageren, dan mag dat geen probleem vormen.
Mijn ervaring met on demand kijken op de digicorder echter, is minder dan spectaculair: geen X2, aflevering pauzeren duurt ettelijke seconden alvorens het beeld echt gestopt is, over het algemeen supertrage reactiesnelheid. Enkel bij het bekijken van de buffer van de livestream reageert hij vlot.
Een streaming service als youtube toont aan dat zoiets compleet vermijdbaar is, als ze zouden willen (genoeg bufferen, bv de ganse aflevering/film, kan dat perfect oplossen), maar de vraag is of ze zoiets uberhaupt willen oplossen of gewoon zien als een non-problem; de intussen al jaren oude digicorders tonen jammer genoeg het laatste aan.
Ik meen me trouwens te herinneren, na ns een tvbox getest te hebben bij een collega, dat de X2 daar alvast niet aanwezig is.
Of het een pure software keuze is of niet, het zou alvast een serieuze downgrade zijn indien waar.
De grootste vrees is idd de capaciteit van het IP netwerk in huis, want met meerdere TVs die allemaal tegelijk streamen, een paar gsm's/tablets/laptops die op de wifi zitten (en mogelijk door een slechtere verbinding nogal wat TCP traffic resends genereren), en mss nog een gamer desktop erbij, zou de gemiddelde huis/tuin/keuken router of switch al wel ns problemen kunnen krijgen. Op coax (DVB-C) zitten al die zenders gewoon in het signaal; bij IPtv moet je een speciale dedicated stream opzetten per TV (eigenlijk per zender, maar aangezien die boxen maar 1 zender tonen en geen lokale opnames doen, lijkt me dat hier hetzelfde).
-
master-magic
- Premium Member

@ITnetadmin de kwaliteit van de stream en wat je bekijkt via opname uit de cloud op de tv box is afhankelijk of je internetsnelheid het aankan, de buffering is ook afhankelijk of er genoeg snelheid is en er geen andere opstakels zijn, via wifi wordt het ook niet aangeraden en de utp aansluiting direct met de modem heeft altijd de voorkeur.
Ook de straat capaciteit en de drukte op de cloud spelen mee.
Er is nog veel werk aan de winkel bij Telenet.
Enige voordeel is dat je tot 7 en meer gelijktijdig opnames kan doen, dat met de digicorder beperkt was tot 3a4 naar gelang de situatie met 1 digicorder.
Ook de straat capaciteit en de drukte op de cloud spelen mee.
Er is nog veel werk aan de winkel bij Telenet.
Enige voordeel is dat je tot 7 en meer gelijktijdig opnames kan doen, dat met de digicorder beperkt was tot 3a4 naar gelang de situatie met 1 digicorder.
greets
master-magic
master-magic
-
SpecialK
- Elite Poster

Maar dat komt nu net doordat on demand op een digicorder eigenlijk een heel gedoe is. Op de digicorder betekent on demand dat je een eigen DVB-C kanaal toegewezen krijgt. De stream wordt afgespeeld (in de headend of centraal, dat weet ik eigenlijk niet) en dan "uitgezonden" op dat kanaal. Als je op pauze drukt, stuur je over het netwerk een commando naar de streamer en moet die de uitzending pauzeren. De evt buffertijd die de box doet, heb je dus sowieso aan je been.ITnetadmin schreef: 12 uren geleden Mijn ervaring met on demand kijken op de digicorder echter, is minder dan spectaculair: geen X2, aflevering pauzeren duurt ettelijke seconden alvorens het beeld echt gestopt is, over het algemeen supertrage reactiesnelheid. Enkel bij het bekijken van de buffer van de livestream reageert hij vlot.
Bij een IP box (al dan niet met coax) wordt de on demand stream via het netwerk verstuurd, en ik veronderstel dat de box gewoon de volgende pakketten NIET moet aanvragen om de stream te pauzeren. Je moet dus niet eerst een commando naar een centraal component sturen en dan wachten tot die component gereageerd heeft.
-
master-magic
- Premium Member

@SpecialK dat was al een tijdje terug ook al via internet, de tijdelijke freq zijn een tijdje gestopt.
greets
master-magic
master-magic
-
SpecialK
- Elite Poster

Kan de Digicorder dat dan? Het enige geval waarbij ik streaming over de netwerkpoort heb gezien was wanneer je een opname van de éne recorder op de andere bekeek. Dus jij zegt dat als je op een Digicorder on demand kijkt en de coax uittrekt, dat het gewoon blijft werken? En wat dan bij een interactieve TV only klant (dus met modem zonder internet)? Krijgt die dan toch een aanzienlijke bandbreedte in die private range?
-
master-magic
- Premium Member

@SpecialK ja de digicorder kan dit of kon dit want het is binnenkort gedaan,
Daar zat toch ook Netflix op met de app en Streamz app om te kijken.
En ja die interne verbinding werd/word gebruikt voor on demand en terug kijk tv.
Daar zat toch ook Netflix op met de app en Streamz app om te kijken.
En ja die interne verbinding werd/word gebruikt voor on demand en terug kijk tv.
greets
master-magic
master-magic