Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)
Wat ik me afvroeg: wordt er bij die tv-box ook werkelijk gecontroleerd op basis van ip-adres bijvoorbeeld? Met andere woorden: kan je een tv-box ook gebruiken op een andere internetverbinding dan eentje van Telenet? (Ja, ik weet dat Telenet je nu "verplicht" om internet bij hen af te nemen, maar ik vroeg me af of iemand al eens heeft getest of die tv box bijvoorbeeld ook via een VDSL verbinding werkt.)
-
master-magic
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 45 keer
Dit wordt op internet van Telenet verwerkt en werkt enkel met Telenet internet.
Updates komen ook via Telenet internet door.
Updates komen ook via Telenet internet door.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Fritzbox 4690 10G wan/lan.
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2036 keer
- Recent bedankt: 13 keer
@master-magic Welke foutcode of foutboodschap krijg je als je de TV-box IP aansluit op een andere internetverbinding? En verdwijnt de foutboodschap als je de TV-box terugzet naar fabrieksinstellingen terwijl die aangesloten is op een andere internetverbinding?
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
- Bedankt: 84 keer
Dan krijg je de volgende melding, na fabrieksreset:
Bron: mijn foto
Bron: mijn foto
Internet:
(helaas alleen coax)
Mobiel:
&
(dual SIM)
Jobstudent @
(helaas alleen coax)Mobiel:
&
(dual SIM)Jobstudent @

-
suikerboon
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Benieuwd hoe ze dat checken... Gezien de infrastructuur van Base en Telenet gelijk is, zou het wel eens gewoon kunnen werken op een Base aansluiting. Heb er helaas geen om te testen.
-
master-magic
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 45 keer
Ze checken op IP adres en de andere info dag gelinkt is aan je modem van Telenet, ook de activatie en maandelijkse update om de tv box actief te houden gebeurt via IP adres.
Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
greets
master-magic
master-magic
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 3910 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Heb je daarvan een bewijs, of is dit jouw theorie?master-magic schreef: 2 maanden geleden Dus verbinden met een base modem zal na een check je box on actief zetten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
apestaart
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
ik heb de AI van Google geraadpleegd en volgens die informatie die ik gekregen heb zou de oude digicorder vanaf 2027 helemaal niet meer werken dus ook niet voor live TV kijken en opnemen sterker nog de bestaande opnames zou ik ook niet meer bekijken daar de digicorder niet meer zal kunnen opstarten.
- raf1
- Elite Poster

Mijn prompt: "Artificiële domheid gecombineerd met menselijke goedgelovigheid betekent het einde van vrije wil."
Het antwoord van ChatGPT:
"Dat is een krachtige stelling, maar er zitten een paar aannames in die het interessant maken om verder te onderzoeken.
Met "artificiële domheid" bedoel je vermoedelijk systemen die niet echt intelligent zijn, maar wel overtuigend genoeg lijken om mensen te beïnvloeden. Als zulke systemen op grote schaal verkeerde informatie, manipulatieve aanbevelingen of simplistische antwoorden verspreiden, en als mensen die kritiekloos accepteren ("menselijke goedgelovigheid"), dan kan dat inderdaad leiden tot minder autonome besluitvorming.
De vraag is echter of dat het einde van de vrije wil betekent, of eerder een beperking ervan..."
Het antwoord van ChatGPT:
"Dat is een krachtige stelling, maar er zitten een paar aannames in die het interessant maken om verder te onderzoeken.
Met "artificiële domheid" bedoel je vermoedelijk systemen die niet echt intelligent zijn, maar wel overtuigend genoeg lijken om mensen te beïnvloeden. Als zulke systemen op grote schaal verkeerde informatie, manipulatieve aanbevelingen of simplistische antwoorden verspreiden, en als mensen die kritiekloos accepteren ("menselijke goedgelovigheid"), dan kan dat inderdaad leiden tot minder autonome besluitvorming.
De vraag is echter of dat het einde van de vrije wil betekent, of eerder een beperking ervan..."
-
apestaart
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Dat kan allemaal goed zijn maar ik wil weten of dat wel waar is dat digicorders van 2027 niet meer zullen functioneren dus ook niet voor opnames te maken en te bekijken.
- raf1
- Elite Poster

Het is niet waar, er is nog niets beslist over de toekomst van DVB-C en de Digicorder: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... -internet/
We gaan niet stoppen met de decoder te ondersteunen. Eind 2026 zullen we opnieuw bekijken of we daar al dan niet finaal mee stoppen. Mogelijk blijft het langer bestaan, maar al minstens tot die tijd willen we klanten die enkel digitale tv via de klassieke kabel willen kijken blijven bedienen.