Nieuw Telenet aanbod: 2.5Gbps (Turbo)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2036 keer
Recent bedankt: 14 keer

Met 120 MHz extra bandbreedte creëer je netto 1 Gbps op een node. De marge om het bestaande coaxkabelnetwerk te upgraden is dus vrij beperkt.

De kern van het probleem is dat het aantal actieve modems per node veel te hoog is tijdens de piekuren.

De enige structurele oplossing is voor elke node nog eens 9 nodes bijplaatsen. Dat zou betekenen dat het coaxkabelnetwerk van circa 7000 nodes naar 70 000 nodes zou moeten evolueren. Al die nieuwe nodes moeten dan ook op glasvezel aangesloten worden waarvoor extreem veel graafwerken zouden nodig zijn. Na zo'n upgrade zou de overboeking op coaxkabel overeenkomen met de overboeking op FTTH XGS-PON (Proximus Fiber). Ondertussen zou Proximus op een paar jaar tijd 25G-PON kunnen uitrollen waardoor de overboeking opnieuw meer dan halveert en ze iedere klant stabiel een 5 Gbps-abonnement kunnen aanbieden. (Dit is vandaag realiteit in Hong-Kong: https://www.hkbn.net/personal/broadband/en)

Om maar te zeggen, zo'n upgrade op coaxkabel gaat nooit gebeuren. Veel te duur en absoluut niet concurrentieel met 25G-PON, 50G-PON of 100G-PON.

Coaxkabel zal altijd een zwak en storingsgevoelig netwerk blijven. Ondertussen legt Wyre wel FTTH aan in bepaalde regio's. Maar voor 700 000 Vlaamse gezinnen op het platteland zou coaxkabel het enige netwerk worden. We zullen over een aantal jaren vaststellen wat dat voor problemen gaat geven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3908 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

gunmaster schreef: 1 maand geleden Afgelopen vrijdag ben ik terug klant geworden van Telenet ....
De eerste resultaten stellen me toch heel gerust!
Meestal haalt speedtest resultaten rond 2,2 Gbit down & 90 Mbit up. Op de drukke momenten zie ik wel een terugval. Echter blijft de laagste meting (in de avond) tot nu toe 1,5 Gbit down met een mooie upload van 90mbit.
Een screenshot uit de FritzBox van het frequentiespectrum, alsook de node belasting (24uur) zou interessant zijn, zie: viewtopic.php?p=1058630#p1058630
Een ook eens de nodebelasting terwijl je zelf een grote download doet ....

Om een http download te testen vind op de Tele2 speedtest site bestanden van 1MB,10MB, 100MB, 1GB, 10GB, 50GB, 100GB, 1000GB
Een bestandje van 100GB zou in 5minuten moeten binnen zijn aan 2.5 Gbps :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

@philippe_d van zodra beschikbaar zal ik wat screenshots posten. Echter moet ik de modemswap nog aanvragen. Geen idee hoe lang dit gaat duren.
skindred
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

@gunmaster werd je eigen modem ondertussen al geactiveerd?
Of zit je ook nog te wachten op Telenet?
Boy16
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Wat mij opgevallen is dat de ‘business’ abonnementen sowieso de 2,5 gbps download en 100 mpbs upload krijgen terwijl particulieren zogezegd nog niet beschikbaar is en maximum 1gbps download en 50 mpbs upload krijgen 🧐🤔
Bijlagen
IMG_9051.jpeg
IMG_9050.jpeg
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 145 keer
Te Koop forum

Hier ook 'Combo' vanaf dag 1: als TN- services werken (cf. regelmatige onderbrekingen terug) dan haal ik hier een snelheid - draadloos - die varieert tussen de 950 Mbps en 1.5 Gbps down. Dit laatste op luwe momenten uiteraard. De upload draadloos is permanent goed en bedraag constant tussen de 95 en 98 Mbps.
Dit alles met WiFi 6E want in mijn laptop zit een Intel AX211.

Bekabeld zit ik aan 1.8 à 2.1 Gbps down en dezelfde upload als hoger vermeld.

Alles hangt m.i. af van 'het moment' (netwerk druk of niet bezet), de kwaliteit van de infrastructuur, belasting van de nodes, etc. en minder van het feit of je nu particulier of busineess klant bent ...
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

Het is een marketinglaunch.

2.5gbps/100 mbps is maar op een beperkt aantal plaatsen beschikbaar: als het bij jou niet beschikbaar is krijg je met een Turbo abonnement 1Gbps/50Mbps.

Hiervoor zijn aanpassingen/upgrades op het locatie distributienet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”