Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Indevolt heeft sinds deze maand ook Synergrid keuring. Ik denk dat ik mijn zo'n Solidflex eens ga bestellen. Een kennis van mij is er tevreden van, die had hem al voor de keuring. :cop:

Verder l ijkt het me een goed betaalbare thuisbatterij die op termijn uit te breiden is. Werkt ook het HomeWizard P1 en Home Assistent.
https://nl.indevolt.com

De cellen zijn ook semi solid state, dus minder brandbaar. Zie deze youtube video voor meer info:
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement + DIGI kids e-SIM
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: BASE Internet Unlimited + App TV via GoogleTV box
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 110 keer

't wel niet de bedoeling dat je een nagel in de batterij slaat ;)
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Provider

lithion schreef: 2 maanden geleden 't wel niet de bedoeling dat je een nagel in de batterij slaat
Dat ben ik ook niet van plan. Daar sla je de nagel op de kop! ;-)

Indevolt is in onze buurlanden al wat bekender, maar het verdient zeker meer aandacht in België.
Software is Duits/Europees, cellen Chinees. Dat is in deze tijden misschien ook een geruststelling.
Hardware is prijs kwaliteit ook zeer degelijk!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Momenteel nog enkele nadelen voor mij ivm de Indevolt batterij:
- Zeer hoog standby verbruik van 30W
- Geen ethernet poort (enkel 2,4Ghz wifi)
- Geen spectaculaire RTE tegenover concurrentie
Maar in een volgende generatie zal dit waarschijnlijk wel aangepakt worden.
Duits/Europees is natuurlijk een grote plus.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Welke grote plus er is aan Duits/europees is me niet duidelijk.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden - Zeer hoog standby verbruik van 30W
Volgens mij is dat niet "zeer hoog".
Kan je een vergelijking posten met andere batterijen dan?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

Het zal wel over het standby verbruik van de omvormer gaan ipv de batterijen?

Ter vergelijking het verbruik in standby van omvormer/lader met verschillende vermogens:
Victron MPII nullastvermogen.jpg
In verhouding tot het beschikbaar vermogen minder standby verbruik en ook nog eens meer mogelijkheden.

Wil je een echt "zeer hoog" zelfverbruik dan moet je bij een AlphaESS systeem zijn. Draait rond de 50W.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 2 maanden geleden
Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden - Zeer hoog standby verbruik van 30W
Volgens mij is dat niet "zeer hoog".
Kan je een vergelijking posten met andere batterijen dan?
Marstek Venus E is maar 6W standby verbruik.

Toegevoegd na 4 minuten 36 seconden:
duizend schreef: 2 maanden geleden Welke grote plus er is aan Duits/europees is me niet duidelijk.
Betere support, aansprakelijkheid (bij terugroepactie of defect product in garantie), "veiligheid" en je je geld tenminste aan een EU bedrijf geeft ipv China. Voor mij een grote plus, maar kan begrijpen dat anderen dit geen moer kan schelen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De Marstek Venus E thuisbatterij wordt volledig geproduceerd in Shenzhen, China door Hame Technology, een Chinese fabrikant.
Dat is dus even Chinees als de meeste andere batterijen. Je geld gaat dus eveneens deels die kant op.
Het enige Europese eraan is dat ze een hoofdkantoor binnen de EU hebben en Europese verdelers.
Inzake garantie tov klant is het altijd de verkoper die de verantwoordelijkheid tov zijn klant draagt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

Als het voor u van belang is dat het een Europees bedrijf is, is maar de vraag hoe "Europees" de batterij dan wel echt is?
Waar komt de grondstof vandaan?

In mijn omgeving zijn er ook fans van Volvo, ahja want degelijk Zweeds.
My ass. Volvo is 80% eigendom van Geely, net zoals Lotus, Smart, Polestar en nog wat bedrijven.
Als je iets met batterijen wil is de kans héél groot dat uw centen alsnog naar China gaan, omdat zij zowat de volledige "value chain" beheren/beheersen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is bij de aangehaalde Marstek (als aangehaald voorbeeld van zogezegd laag standby verbruik - de gehele RTE van de Marstek is ook al niet zo uitzonderlijk) zelfs geen punt. Het is geen "Europese batterij" met een eigenaar/sponsor in het verre China noch met een paar grondstoffen/onderdelen uit China.
Integendeel, ze wordt volledig in China geproduceerd en dan voorzien van een Europees klinkende naam en naar hier verscheept. Zoals wel meer "made in China" producten.

Niets mis mee maar gebruik het dan niet als voorbeeld om "made in de EU" producten proberen te promoten. :roll:
En wat betreft "veiligheid", in China worden tegenwoordig niet minder veilige producten geproduceerd dan elders in de wereld. Inzake R&D - zeker wat betreft (batterij) elektrisch aangedreven producten - lopen ze zelfs jaren voor op de rest van de wereld.
De tijd dat West-Europa, inzonderheid Duitsland, hier het voortouw in nam ligt al achter ons. Alleen is dat laatste nog niet overal doorgedrongen.
Sol Invictus!
m_hiphop
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

ToMiKoN schreef: 2 maanden geleden Indevolt is in onze buurlanden al wat bekender, maar het verdient zeker meer aandacht in België.
Software is Duits/Europees, cellen Chinees.
Ivm discussie over Duits/Europees bedrijf:
ToMiKoN had het over Indevolt, niet over Marstek (dat volledig Chinees is).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad, heb zelf een Marstek (Chinese batterij voor de duidelijkheid) omdat er destijds weinig keuze was (buiten Homewizard die dubbel de prijs per kWh was), maar moest ik nu opnieuw kiezen lijkt me de Indevolt interessanter omdat deze Europees is. Al zou ik op een volgende versie wachten waar er een ethernet poort op zit en standby verbruik wat lager is. Chinese fabrikanten zijn soms wel slecht in support en aanslepende problemen, heb ik zelf met de Marstek gemerkt en lees nu ook verhalen over Zendure.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

m_hiphop schreef: 2 maanden geleden Ivm discussie over Duits/Europees bedrijf:
ToMiKoN had het over Indevolt, niet over Marstek (dat volledig Chinees is).
Indevolt is dan weliswaar een Europees bedrijf doch de batterijen die ze verkopen worden alleen geassembleerd en gedistribueerd in Europa. De batterijmodules en -cellen worden gewoon geproduceerd in China.

Zo kan je ook wel gaan beweren dat België nog steeds een eigen autoindustrie heeft. :-)
Sol Invictus!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 2 maanden geleden En wat betreft "veiligheid", in China worden tegenwoordig niet minder veilige producten geproduceerd dan elders in de wereld. Inzake R&D - zeker wat betreft (batterij) elektrisch aangedreven producten - lopen ze zelfs jaren voor op de rest van de wereld.
Dit dus. Een jaar of 3 geleden was ik in China. Electronica en gadgets tot in de toiletten toe. Nog nergens zoveel elektrische wagens op de weg gezien. Maar het is niet alsof er ginder continue huizen en auto's in de fik schieten. Wij zijn gewoon over gereglementeerd waardoor we gewoon niets meer zelf voor elkaar krijgen. Maar technisch hebben ze ginder zowel de kennis als de capaciteit om dingen te ontwerpen en produceren net zoals (of meer dan) elk 'Westers land'.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Of we over gereglementeerd zijn weet ik zo niet maar we zijn wel te hard op eigen lauweren gaan rusten. Het idee dat de Chinese productie sowieso minderwaardige kopieën zijn leeft hier nog altijd ondanks dat ze ons op diverse gebieden al voorbijgestoken zijn. De veiligheid verminderen gaat ons niet redden maar we moeten wel dringend herpakken en terug zelf betere en nieuwe producten maken. Ook het feit dat veel van onze zogenaamde kwaliteitsmerken toch al in China gemaakt werden zegt ook veel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 792 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

De namaak industrie dragen ze nog steeds mee, wat ze wel goed deden was bestuderen en vervolgens innoveren, terwijl het Westen inderdaad op z'n lauweren ging rusten.
Ik gebruik elke dag audio speakers van China (Edifier) ,super tevreden van.
En m'n kleine EV doet het ook heel goed, en heb nooit andere dan Chinese telefoons gehad. (ZTE, Huawei, Xiaomi, RealMe..)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Ik heb hier een Marstek Venus 3 en moet toegeven dat de software maar een rommeltje is (statistieken werken niet, account delen werkt niet, overzicht status klopt niet, API crashed regelmatig, Marstek P1 dongle geeft veel problemen, ...) en als je vragen stelt aan support krijg je zelden een antwoord. Gelukkig werkt het ding wel redelijk goed in "Nul Op De Meter" icm een Homewizard P1 meter.

Toch niet echt de kwaliteit die we zien bij Europese producten... het gevoel dat ik meestal heb bij Chinese producten is dat het goedkope imitaties zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Welke eerder in Europa ontworpen en geproduceerde "superieure & kwalitatieve" batterijen heeft men in China nadien halvelings gekopieerd?

En indien we het over software en Duitse ontwerpen hebben breek me dan de bek niet open over de pogingen van de Duitse VAG groep om eigen software in hun (elektrische) auto's te implementeren.
(En dan hebben we het niet over hun vroegere software in een poging de boel te belazeren).

Voor wie het al vergeten is , ooit lag het bedrijf FORD (niet de EU tak) tien tot twintig jaar voor in het ontwerpen en produceren van elektrische auto's inclusief de batterijen en de software daarvan.
Onder druk van niet nader genoemde lobbyisten hebben ze dit nadien uit handen gegeven en bijna tot het laatste exemplaar tot schroot laten vermalen.

Wanneer de Marstek zo'n kwalitatief minderwaardig product is dan rijst de vraag eveneens waarom je dit dan toch hebt aangekocht en niet tot de aankoop van een kwalitatief beter Europees product bent overgegaan?
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er was destijds niet veel keuze in plugin batterij, je had HomeWizard, Zendure en Marstek.
En HomeWizard mag dan wel een EU firma zijn met stabielere en gelikte software, aan het dubbel van de prijs was het gewoon niet interessant voor vele.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tot zover dus de "grote prinipes" inzake veiligheid en geen geld naar China willen sturen. :lol:
Voor mij een grote plus, maar kan begrijpen dat anderen dit geen moer kan schelen...
Wanneer het op de centen aankomt kies je dus ook gewoon voor "minder veiligheid" en alsnog je centen naar China sturen en kan het je evenmin "een moer schelen". :angel:

Uiteraard had je ook toen een andere keuze.
Ik heb nl. al jaren geleden een batterij uit China geplaatst (BYD) doch aangestuurd door duurdere in de EU ontwikkelde software en niet verbonden met een Chinese cloud.
En tot op heden heb ik daar nog geen enkel technisch probleem mee gehad. Noch met de batterijen, omvormer en software.
En de keuze die ik toen had was eveneens weggelegd voor ieder ander. Dat was geen uitzonderlijke voorkeursbehandeling. Gewoon een andere keuze met andere gevolgen.
Sol Invictus!
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 325 keer
Provider

DarkV schreef: 2 maanden geleden Ik heb hier een Marstek Venus 3 en moet toegeven dat de software maar een rommeltje is (statistieken werken niet, account delen werkt niet, overzicht status klopt niet, API crashed regelmatig,
Ik maak geen gebruik van de software van marstek maar integreer dit in homeassistant via modbus. Voor de V3 kan dit ook met modbus over TCP/IP.
Dit werkt zeer goed, geeft mij 1 overzicht met electriciteit/gas & individuele meters, laat toe om automatiseringen toe te gebruiken en de data is van mij om te doen en laten wat ik wil.
DarkV schreef: 2 maanden geleden Marstek P1 dongle geeft veel problemen, ...)
Ook dit gebruik ik niet maar een P1 metertje van smartstuff.nl met ESPHome erop. Die had ik al voordat de batterij in huis kwam en had geen zin om een nieuwe aan te kopen. De data hiervan gaat rechtstreeks naar homeassistant en word nu ook gebruikt om een virtuele shelly pro 3EM te creëren waarmee de marstek compatibel is.

Dit klinkt ingewikkeld maar eens het werkt is het eigenlijk een zeer eenvoudig systeem met weinig kans dat het misgaat. Elk onderdeel in de keten doet zijn specifieke taak en niet meer of minder. Indien er toch een software update komt die iets laat mislopen kan ik het ook zelf herstellen met een rollback ipv afhankelijk te zijn van marstek zelf.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ToMiKoN
Premium Member
Premium Member
Provider

Het was niet mijn bedoeling om de discussie helemaal naar de herkomst van de batterij te verleggen. Het was meer even het merk en de solid state technologie onder de aan dacht brengen. Ik lees er nog vrij weinig over in de Belgische media. Maar misschien kwam dit door het gebrek aan Synergrid keuring.

Tegenwoordig ben ik trouwens soms meer bevreesd van het verre westen dan van het verre oosten. Helaas hebben we op smartphone gebied weinig keuze. Op hardware voor groenen energie hebben we dat (deels) nog wel! Maar misschien is dat een discussie voor een andere topic.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Fairphone met /e/OS, maar dat is een andere discussie inderdaad.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Petrikske schreef: 2 maanden geleden De namaak industrie dragen ze nog steeds mee, wat ze wel goed deden was bestuderen en vervolgens innoveren, terwijl het Westen inderdaad op z'n lauweren ging rusten.
Ik wil hier toch ook even op ingaan (hoewel het an sich off topic is). Deze discussie had ik ook met mijn Chinese joint venture. Mijn statement was eerst: "Het is niet moeilijke, jullie copiëren alles". En eigenlijk was hun antwoord wel ontnuchterend.
Ja, en dan? Dat is toch wat al eeuwen gebeurt en hoe we staan waar we staan. Iemand heeft een goed idee, iemand anders pikt het op en brengt verbeteringen aan. Papier, schrift, klok, boekdrukkunst, vervoer, knotsen, zwaarden, speren, ... echt alles. We leven met het nalatenschap van onze voorouders.
Jaren geleden hadden de Chinezen ook auto's en motoren, maar ze kregen die niet zo goed als de Westerse. Dus hebben ze vollop wagens geïmporteerd (volkswagen ea). Geen haan die daar naar kraaide. Nu hebben ze zelf fantastisch goeie Elektrische wagens, staan ze open om uit te voeren naar het Westen, maar staat iedereen hier protectionistisch op zijn achterpoten. We moeten maar zorgen dat we zelf beter doen en kunnen concurreren ipv protectionistisch de muren optrekken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is in feite een economische wet. Productie gebeurt waar dit het beste kan. In praktijk komt het echter meestal neer op waar het goedkoopste kan en dat is zelden hier. Dat zorgt voor goedkopere producten voor de consument, meer verkoop voor de producent en meer inkomsten voor de overheid. Dit principe is ook maar dat, als je grote scheeftrekkingen krijgt waardoor zo goed als alle productie elders gebeurt, krijg je problemen. Er is onvoldoende arbeid en je hebt neveneffecten zoals vervoer, ecologische gevolgen, afhankelijkheid, leveringsonzekerheid,... Een ideaal ligt dus ergens meer naar het midden. Voer zaken in die elders beter/goedkoper kunnen geproduceerd worden en bewaar enige controle op belangrijke producten en know-how.

Ik vind ook dat we in het westen nog al snel de calimero spelen en teveel uitgaan van angst voor wat vreemd is en onvoldoende vertrouwen in eigen kunnen. Uitdagingen zullen er altijd zijn maar hoe je ermee omgaat is wel een eigen keuze en van klagen en zagen is nog nooit veel positiefs gekomen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

De lage kosten van de Chinese EV's zijn vooral gelinkt aan super goeie verticale integratie waar Chinese EV- & batterijbedrijven al lang op inzetten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 2 maanden geleden Geen haan die daar naar kraaide. Nu hebben ze zelf fantastisch goeie Elektrische wagens, staan ze open om uit te voeren naar het Westen, maar staat iedereen hier protectionistisch op zijn achterpoten. We moeten maar zorgen dat we zelf beter doen en kunnen concurreren ipv protectionistisch de muren optrekken.
De VAG groep, inzonderheid VW, heeft net jaren grote winsten gedraaid door hun atmosferische auto's in China te slijten. Eén van de grote redenen dat ze nu in zwaar weer terecht komen is dat ze in al hun Duitse arrogantie dachten dat dit op het vlak van autoproductie nog wel een eeuwigheid op dezelfde voet zou kunnen doorgaan.
Verkeerde inschatting en verkeerde keuzes met de nu zichtbare gevolgen.
Ze hebben zich langs links en rechts laten voorbijsteken en nu met "de gemeenschap" maar bijspringen om de winsten terug veilig te stellen? Met alle Chinezen maar niet met den deze (en "spijtig" voor hen ook niet meer met de Chinezen).

En weinig off topic aan want ook elektrische auto's draaien voornamelijk op de kwaliteit van hun batterijen.
Net zoals thuisbatterijen (en hun kwaliteit) er voor zullen zorgen hoeveel je in de (nabije) toekomst nog financieel meer of minder afhankelijk zal zijn van derden voor je energievoorziening.
Tot op heden is het nog altijd wachten tot ze in Brussel/Straatsburg op dat vlak eindelijk wakker schieten en technisch/economisch aan een inhaalbeweging beginnen of nog altijd blijven steken in eigen protectionisme en het blijven verwijten dat een ander hetzelfde doet.

Wie denkt dat "het Westen" altijd al een filosofische, economische, technologische voorsprong heeft gehad op "de rest van de wereld" ziet toch echt het grotere plaatje niet en kan niet (meer) verder kijken dan de eigen neus lang is.

Wat betreft arbeid(kost) draait het in Chinese productiefaciliteiten daar al geruime tijd niet meer om. Zeker niet in batterijland. Daar lopen nauwelijks nog menselijke arbeiders rond maar allemaal geregeld door AI en robotica.
Om de top te bereiken bij een Chinese batterijproducent kan je maar beter een Ir. diploma bezitten (en nog beter meer dan één) ipv een marketingdiploma en/of familieconnecties zoals gebruikelijk binnen de EU (auto)industrie.
Met grootschalige kwalitatieve EU producenten van batterijcellen kunnen we - bij gebrek aan bestaande concurrentie - spijtig genoeg niet vergelijken.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Laat ons bij de thuisbatterij blijven, er is een ander topic over EVs.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ok, mijn thuisbatterij van 16kwh is vol, mijn zwembad is warm, mijn warmtepompboiler is aan het warmen en een overschot van 2800W naar het net aan het terugsturen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mijn thuisbatterijen zijn tegen de morgen aan tot 40% geleegd in de accu van mijn EV (die bij vertrek een SoC van 100% had), inmiddels is de SoC van de thuisbatterijen terug aangevuld tot 100%, een verwarmd zwembad heb ik niet, echter mijn A2W warmtepomp draait nu bewust niet zodat de COP1 weerstand de overproductie naar het 300 liter SWW vat (de blauwe thuisbatterij) kan sturen waarvan ik de doeltemperatuur van 70 naar 90°C verhoogd heb (de volgende dagen wordt het immers wisselvalliger) zodat er nog steeds niets in het net geïnjecteerd wordt.

En wordt er voor het einde van de overproductie toch 90°C in de blauwe thuisaccu gehaald dan kan het alsnog richting net. So what? Volgens de grafiek van "Nord Pool" schieten vanaf 16:00 de prijzen voor netelektriciteit weer steil omhoog bijgevolg is er op het net dan weer vraag naar overproductie vanwege o.a. PV.

Je kan - mijn standpunt - ook beter "te veel" energie produceren dan te weinig.

Feit blijft dat een gedegen thuisbatterij met degelijke software, een degelijk HEMS en gebaseerd op je eigen productie en verbruik dat onafhankelijk van de cloud kan blijven opereren je meer en meer onafhankelijk maakt van willekeurige beleidsbeslissingen (of het ontbreken daarvan) en de willekeurige prijszetting door energiegiganten die je willen blijven binden aan hun eenmalig inzetbare energieproducten.
Sol Invictus!
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 203 keer
Provider

Omdat er hier velen Marstek batterij hebben.
Vandaag 3 nieuwe voorgesteld:

3 nieuwe plug-ins:
- Venus E mini > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... nus-e-mini
- Venus E 4 > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... enus-e-4-0
- Venus Max > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... -venus-max
Afbeelding
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 390 keer
Bedankt: 747 keer

Een tweetal weken geleden in Dendermonde rond 23u nog maar eens serieuze stroompanne die bijna anderhalf uur heeft geduurd. We beginnen zowaar wat op Cuba of Noord-Korea te trekken. Een mens zit dan gezellig een filmpje op tv te kijken, gratis uiteraard. Zowel de film als de elektriciteit, ah ja want de thuisbatterij levert de stroom. Tot het tijdstip van 23u want plots zaten we in het pikdonker door de stroomuitval. Ondanks de 15kwh batterij. Niks, nada, noppes, noegabollen van stroom. En voor er weer een boel onzinnige reacties komen: de batterij was 100% opgeladen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Een home back-up zal niet werken zonder een extra geplaatste switch waardoor je echt off grid bent op zo'n moment. Da's net hetzelfde als overdag een stroompanne is, dan zal je PV ook niet meer werken. Er is nu éénmaal spanning nodig.

Onlangs heb ik iemand laten komen om de optie van een Sigenergy te bekijken. Ik haalde toen ook die back-up switch aan, maar de geesten zijn ook bij de installateurs totaal nog niet rijp. Nochtans hebben we hier de afgelopen 6 jaar al 12 stroomonderbrekingen gehad in de straat (niet door ouderdom, maar door allerlei obscure onderaannemers van Fluvius en vooral de aannemer van de straat die zelf wat oplossingen aanbrachten). Ook het feit dat wij alles op elektriciteit hebben, doet zo'n totale backup functie heel interessant uit zien.

Persoonlijk vond ik het systeem TE duur omdat met mijn realistische berekeningen ik aan een teruverdientermijn van 8,5 à 10 jaar zat (afhankelijk van de grootte van de batterij). Dat is nog te lang voor zo'n risico te nemen. Ik ga nog een paar jaar wachten tot het einde van de levensduur van de huidige omvormer en dan al het een heel project worden, vermoedelijk incl. nieuwe PV-panelen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat "de geesten bij installateurs nog niet rijp zijn" heeft niets te maken met de reeds lang bestaande technische mogelijkheden om de combinatie van PV en thuisbatterij zonder enig probleem bij een netuitval gewoon te laten doorwerken.
Het heeft alles te maken met de specifieke kennis (of beter gezegd de afwezigheid daarvan) van de installateur en de reeds lang bestaande technische) mogelijkheden van de gekozen hard- en software.
Jaren geleden werd bij mij reeds een thuisbatterij geplaatst en dit op een reeds bestaande PV installatie en dat werkt gewoon standaard (vanuit de ingebouwde hardware van de lader/omvormer van de batterij en software aansturing standaard aanwezig in de stuurmodule) in eilandmodus. Je merkt on site zelfs de overgang tussen netaansluiting en eilandmodus niet. Je weet het alleen doordat je een pushmelding krijgt dat de gridconnectie is verbroken.

Dat consumenten aan de reeds bestaande technische mogelijkheden (nu) nog geen budget willen besteden is ook een ander uitgangspunt. Het is dan eerder het uitgangspunt dat de geesten bij de eindgebruiker nog niet rijp zijn om er een beetje extra geld aan uit te geven en men nog altijd liever op korte termijn en in termen van een zo kort mogelijke TVT denkt dan op iets langere termijn te investeren.

PV gaat trouwens minstens 25 jaar mee en een kwalitatieve thuisbatterij minstens 10 tot 15 jaar. Wat het grote risico van een TVT van 8-10 jaar dan precies inhoudt ontgaat me.
Dat zijn al net zo'n niet te onderbouwen redeneringen als de commentaren die je op allerhande sociale media leest dat men het niet ziet zitten om de accu van een BEV als (back up) thuisbatterij in te zetten omdat de EV daardoor vlugger zou "verslijten". :roll:
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Probleem met de PV panelen als je wil uitbreiden is dat het formaat veranderd is (ze zijn groter nu en je vindt de andere maat niet meer). En het is ook een keuze om het nog wat esthetisch te houden. PV panelen op zich bijleggen is echt niet de grote kost op zich.

Weet je, ik vind die markt echt wel moeilijk voor heel veel mensen en wat doen die installateurs/verkopers? Inspelen op de prijs uiteraard. Vele mensen kijken ook alleen maar naar dat. Als er dan toch iemand naar vraagt, dan spelen ze vaak enkel op prijs. Maar eerlijk gezegd: zo'n investering in zo'n thuisbatterij (ik spreek van rond de 30 kWh) is gewoon nog te groot. Daarvoor moet je al heel wat elektriciteit verzetten hoor.

Ivm mijn realistische berekening heb ik met 4 wintermaanden gerekend en 8 maanden met de zon (da's wat ik momenteel al zie met de huidige zelfverbruik cijfers) en daar een 75% van genomen. Het is niet realistisch dat je elke dag je batterij leeg trekt met je zonnestroom (en nee dat doe ik zelfs niet met mijn BEV, ondanks ik zo'n 25k km rij per jaar).

Het is wel een makkelijk systeem, je moet normaal gezien niet meer nadenken ivm capaciteitstarief, tarieven, ...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een thuisbatterij kan uiteraard ook gewoon (retrofit) aangesloten worden op een bestaande PV installatie.
Heeft dus niets te maken met al dan niet in eilandfunctie kunnen werken.
Een PV installatie en een daaraan gekoppelde PV AC omvormer heeft inderdaad een zuiver sinussignaal nodig om bij netuitval te blijven doorwerken (niet omdat dit een technische vereiste is- zowat iedere moderne PV omvormer beschikt over een (in te stellen) curtailment optie - maar omdat het een voorschrift van de netbeheerder is.
Maar die zuivere sinus kan net zo goed door de lader/omvormer gekoppeld aan de thuisaccu verzonden worden aan de bestaande AC PV omvormer zodat deze bij netuital blijft functioneren.
Mijn eerste thuisaccu installatie werd gekoppeld aan een PV/AC omvormer uit 2011. Dat werkt probleemloos in eilandmodus.

Waar "de mensen" al dan niet naar kijken is hun individueel uitgangspunt/probleem.
Anno 2026 (en geruime tijd daarvoor) is al de nodige informatie om je naar behoren in te lichten/bij te scholen één muisklik/swipe verwijderd. Wanneer ik in alle mogelijke situaties om me heen kijk dan obsereer ik dat het "de mensen" blijkbaar ook niet aan de nodige tijd ontbreekt om digitaal te swipen om allerlei online content te consumeren. Welke (bruikbare) content dat is dat maakt iedereen voor zichzelf uit maar het is een drogreden/gemakkelijkheidsoplossing dat het "te moeilijk" is om aan de juiste info en de juiste installateurs met de nodige kennis te geraken.

Of een thuisbatterij van 30 kWh te groot is hangt van ieders individuele situatie af, inzonderheid de productiemogelijkheden en het verbruikersprofiel.
9 tot 10 maanden per jaar draai ik all electric (huishouden en mobiliteit) op 5.6 kWp/5.0 kVA gekoppeld aan een 15,3 kWh batterij. Om thuis volledig off grid* te draaien heb ik 12-15 kWp aan PV nodig en heb ik een opslag van - wanneer je met alle opslagmogelijkheden rekening houdt - een 120 kWh.
Heeft zich inmiddels (n=1) al volledig terugbetaald en ik draai er al winst op.
Is dat voor iedereen een optie? Uiteraard niet want iedereen heeft andere wensen, budgetten, TVT-tijden, enz.
Maar om 9-10 maanden per jaar praktisch gratis all electric te draaien heb je heus geen mega installatie noch mega budgetten nodig.

En je moet je batterij niet alle dagen leegtrekken noch een SoC van 100% bereiken. Dat mag maar dat is geen must en hangt van je doelstellingen af. Mijn uitgangspunt is in het heden weinig tot geen netafname te hebben en geen kosten voor netinjectie. Daar slaag ik al in en dan betaal je inderdaad alleen het forfaitaire captar (dat je toch blijft betalen zolang er een netaansluiting is) en geen netbelasting meer op de kWh netafname.
En dat is al geruime tijd niet meer het resultaat van "een berekening" maar dagdagelijkse praktijk.
Wie wil kan uiteraard het "te veel" aan opslag in zijn thuisbatterij nog altijd "dumpen" op het net tijdens de dure (dynamische) uren en daar desgewenst een extra zakcentje aan over houden. Op injectie wordt er immers (nog) geen captar geheven noch kWh vergoeding door de netbeheerder.
Maar dan investeer je ook beter (of je configueert de software van je omvormer zelf indien standaard reeds voorzien) in een door AI aangestuurde software om alles te optimaliseren. Maar daar zijn, zeker in Vlaanderen, de consumentengeesten blijkbaar nog niet rijp voor want dat klinkt in veel oren nog altijd als een soort "ddoomsda scenario dat leidt tot "energieproblemen" terwijl, indien correct geïmplementeerd, net het omgekeerde van toepassing is. :angel:

* Om economische redenen draai ik technisch nog niet off grid. Er is nog steeds een monofase netaansluiting. Dat is iets voor over enkele jaren wanneer de netaansluiting me meer kost dan ze aan inkomsten kan genereren. Nu is dat nog het omgekeerde (totale kost van een netaansluiting in het heden een 150-160 € op jaarbasis terwijl de inkomsten meer dan het tienvoudige zijn en ja dat blijft niet duren vandaar nu reeds inzetten/testen op netonafhankelijkheid).
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vaganzza schreef: 2 maanden geleden Probleem met de PV panelen als je wil uitbreiden is dat het formaat veranderd is (ze zijn groter nu en je vindt de andere maat niet meer). En het is ook een keuze om het nog wat esthetisch te houden. PV panelen op zich bijleggen is echt niet de grote kost op zich.
Dat is inderdaad spijtig want maakt 1 op 1 vervangen onmogelijk. Gelukkig hebben we er zowat allemaal teveel gelegd destijds met de terugdraaiende teller.
Heb nu een 10kWh batterij die zowat elke dag vol gaat (en ik amper leeg krijg) en nog gemakkelijk 15 tot 20kWh wat ik op net zet, dus in toekomst genoeg voor EV te laden.
Zie geen reden om de PV te upgraden gedurende zijn levensduur. In uiterste noodzaak kan ik nog 3 panelen (plugin) bijleggen op mijn plat dak :lol:

Toegevoegd na 3 minuten 14 seconden:
TheCeet schreef: 2 maanden geleden Omdat er hier velen Marstek batterij hebben.
Vandaag 3 nieuwe voorgesteld:

3 nieuwe plug-ins:
- Venus E mini > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... nus-e-mini
- Venus E 4 > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... enus-e-4-0
- Venus Max > https://eu.marstekenergy.com/nl-be/prod ... -venus-max
Benieuwd hoe lang die homologering bij Synergrid nu gaat duren (en of de E v4 en Max met hun 3kW en 3,6kW omvormer nog plugin mogen zijn).
We zijn nog altijd aan het wachten op de goedkeuring van de Venus E v3, Venus A & D. En de opvolgers worden binnen enkele maanden al verkocht :roll:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Heb nu een 10kWh batterij die zowat elke dag vol gaat (en ik amper leeg krijg)
Batterijen verdienen zich pas terug als je ze iedere dag leeg krijgt... dat is namelijk de stroom die je niet moet betalen.

De gemiddelde Belg (voor zover die bestaat) komt volgens mij ook toe met een capaciteit van 5 a 15 kWh... al de rest vergroot dus alleen je TVT (tenzij je een EV hebt).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Klopt niet, batterijen verdien je terug als de winst die je maakt door ze te gebruiken hoger is dan de kostprijs. Elke dag leeg krijgen is niet altijd nodig, wel genoeg gebruik opdat de eerste voorwaarde opgaat.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”