Een thuisbatterij kan uiteraard ook gewoon (retrofit) aangesloten worden op een bestaande PV installatie.
Heeft dus niets te maken met al dan niet in eilandfunctie kunnen werken.
Een PV installatie en een daaraan gekoppelde PV AC omvormer heeft inderdaad een zuiver sinussignaal nodig om bij netuitval te blijven doorwerken (niet omdat dit een technische vereiste is- zowat iedere moderne PV omvormer beschikt over een (in te stellen) curtailment optie - maar omdat het een voorschrift van de netbeheerder is.
Maar die zuivere sinus kan net zo goed door de lader/omvormer gekoppeld aan de thuisaccu verzonden worden aan de bestaande AC PV omvormer zodat deze bij netuital blijft functioneren.
Mijn eerste thuisaccu installatie werd gekoppeld aan een PV/AC omvormer uit 2011. Dat werkt probleemloos in eilandmodus.
Waar "de mensen" al dan niet naar kijken is hun individueel uitgangspunt/probleem.
Anno 2026 (en geruime tijd daarvoor) is al de nodige informatie om je naar behoren in te lichten/bij te scholen één muisklik/swipe verwijderd. Wanneer ik in alle mogelijke situaties om me heen kijk dan obsereer ik dat het "de mensen" blijkbaar ook niet aan de nodige tijd ontbreekt om digitaal te swipen om allerlei online content te consumeren. Welke (bruikbare) content dat is dat maakt iedereen voor zichzelf uit maar het is een drogreden/gemakkelijkheidsoplossing dat het "te moeilijk" is om aan de juiste info en de juiste installateurs met de nodige kennis te geraken.
Of een thuisbatterij van 30 kWh te groot is hangt van ieders individuele situatie af, inzonderheid de productiemogelijkheden en het verbruikersprofiel.
9 tot 10 maanden per jaar draai ik all electric (huishouden en mobiliteit) op 5.6 kWp/5.0 kVA gekoppeld aan een 15,3 kWh batterij. Om thuis volledig off grid* te draaien heb ik 12-15 kWp aan PV nodig en heb ik een opslag van - wanneer je met alle opslagmogelijkheden rekening houdt - een 120 kWh.
Heeft zich inmiddels (n=1) al volledig terugbetaald en ik draai er al winst op.
Is dat voor iedereen een optie? Uiteraard niet want iedereen heeft andere wensen, budgetten, TVT-tijden, enz.
Maar om 9-10 maanden per jaar praktisch gratis all electric te draaien heb je heus geen mega installatie noch mega budgetten nodig.
En je moet je batterij niet alle dagen leegtrekken noch een SoC van 100% bereiken. Dat mag maar dat is geen must en hangt van je doelstellingen af. Mijn uitgangspunt is in het heden weinig tot geen netafname te hebben en geen kosten voor netinjectie. Daar slaag ik al in en dan betaal je inderdaad alleen het forfaitaire captar (dat je toch blijft betalen zolang er een netaansluiting is) en geen netbelasting meer op de kWh netafname.
En dat is al geruime tijd niet meer het resultaat van "een berekening" maar dagdagelijkse praktijk.
Wie wil kan uiteraard het "te veel" aan opslag in zijn thuisbatterij nog altijd "dumpen" op het net tijdens de dure (dynamische) uren en daar desgewenst een extra zakcentje aan over houden. Op injectie wordt er immers (nog) geen captar geheven noch kWh vergoeding door de netbeheerder.
Maar dan investeer je ook beter (of je configueert de software van je omvormer zelf indien standaard reeds voorzien) in een door AI aangestuurde software om alles te optimaliseren. Maar daar zijn, zeker in Vlaanderen, de consumentengeesten blijkbaar nog niet rijp voor want dat klinkt in veel oren nog altijd als een soort "ddoomsda scenario dat leidt tot "energieproblemen" terwijl, indien correct geïmplementeerd, net het omgekeerde van toepassing is.
* Om economische redenen draai ik technisch nog niet off grid. Er is nog steeds een monofase netaansluiting. Dat is iets voor over enkele jaren wanneer de netaansluiting me meer kost dan ze aan inkomsten kan genereren. Nu is dat nog het omgekeerde (totale kost van een netaansluiting in het heden een 150-160 € op jaarbasis terwijl de inkomsten meer dan het tienvoudige zijn en ja dat blijft niet duren vandaar nu reeds inzetten/testen op netonafhankelijkheid).