Chinese EV's bedenkingen
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
- Bedankt: 795 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Indien men ergens geen interesse in heeft dan stopt men er meestal mee. Het is niet omdat je de reden achter iets (nog) niet kent, dat er geen reden is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
marzman
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
- Bedankt: 20 keer
En waarom dat niet is bij Amerikaanse merken? Tesla is toch al eens betrapt? En ook bij die aanslag met een Cybertruck heeft Musk de camerabeelden van die auto aan de FBI kunnen geven. Hoe dan?
En de repareerbaarheid kan ook in het voordeel zijn van de Chinese merken. Ik geloof van zo'n Hyundai dat de lampen al 10.000 euro kosten als die vervangen moeten worden. Ik denk dat de Chinezen dit ook een stuk goedkoper kunnen al moet nog blijken of het allemaal nog leverbaar is over 10 jaar.
En de repareerbaarheid kan ook in het voordeel zijn van de Chinese merken. Ik geloof van zo'n Hyundai dat de lampen al 10.000 euro kosten als die vervangen moeten worden. Ik denk dat de Chinezen dit ook een stuk goedkoper kunnen al moet nog blijken of het allemaal nog leverbaar is over 10 jaar.
-
DarkV
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 183 keer
Het punt is voornamelijk dat indien we in China kopen, we kopen van bedrijven die door de overheid zwaar gesubsidieerd worden en waar de werkomstandigheden niet echt ideaal zijn. Op zich is dit pure concurrentie vervalsing en maakt het onze eigen economie kapot zodat we uiteindelijk nog meer in China moeten kopen... de vraag is of we die afhankelijk echt willen (gezien de voorbeelden met Rusland).on4bam schreef: 10 jun 2025, 20:28 Geef me trouwens eens een quote waar ik beweer strikt Europees te kopen?
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Tja, waar stopt en eindigen die bedenkingen?
Hadden we dan ook niet beter meer Vlaamse taptijten gekocht?
De vraag is of de meerderheid echt terug wil naar het einde van de negentiende en de eerste helft van de 20ste eeuw of ook nog spul aan betaalbare prijzen wil kopen ipv voorbehouden aan een kleine minderheid en zelf te zwoegen in ondankbare arbeidsomstandigheden.
Of ligt de "oplossing" erin de Chinezen & Co niet meer in eigen land te laten produceren en daarna exporteren maar de Chinezen & Co naar hier halen zodat ze aan lagere lonen het vuile werk willen doen dat de bevoorrechten hier om te beginnen sowieso al niet meer willen doen?
Hadden we dan ook niet beter meer Vlaamse taptijten gekocht?
De vraag is of de meerderheid echt terug wil naar het einde van de negentiende en de eerste helft van de 20ste eeuw of ook nog spul aan betaalbare prijzen wil kopen ipv voorbehouden aan een kleine minderheid en zelf te zwoegen in ondankbare arbeidsomstandigheden.
Of ligt de "oplossing" erin de Chinezen & Co niet meer in eigen land te laten produceren en daarna exporteren maar de Chinezen & Co naar hier halen zodat ze aan lagere lonen het vuile werk willen doen dat de bevoorrechten hier om te beginnen sowieso al niet meer willen doen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster

Zo scherp is het verschil nu ook weer niet. Alles heeft zijn prijs en soms is de volledige prijs niet zichtbaar of pas met vertraging. Wie hier zijn werk verliest zal ook minder kunnen kopen en de rest kan dan voor de werkloosheid betalen. Het komt meestal neer op een evenwicht vinden waarin alle partijen voordeel hebben. Als er een te groot overwicht is naar één kant zal het op termijn ook niet houdbaar blijven of komen er andere misbruiken. Het afdreigen van landen door monopolies is ook niet positief of zonder kosten.
Productie weer naar hier halen past inderdaad in dat idee. Niet door ook de Chinezen erbij naar hier te halen maar door opnieuw een basis te hebben voor mensen die enkel in productie kunnen werken. We brengen nu het onderwijs naar beneden omdat we proberen zoveel mogelijk mensen in de dienstensector te werk te stellen maar dat werkt dus niet en is contraproductief. We proberen nu mensen te activeren maar dat heeft geen zin als er onvoldoende jobs voor hen zijn.
Een ander punt is het transport van die goederen. Ook dat heeft naast een financiële ook een ecologische prijs die niet of weinig wordt meegerekend. Door lokale productie is de keten korter en is er dus ook minder vervuiling. Een aanzienlijk deel van de schepen kan men bvb schrappen indien men geen fossiele brandstoffen zou gebruiken want de helft vaart rond enkel om dat te vervoeren.
Daar komt ook nog bij dat heel veel consumptie overbodig is en enkel uit winstbejag wordt gepromoot (marketing). Goedkope brol die amper iets toevoegt en enkel de afvalbergen verhoogt. Producten die ontworpen zijn om snel kapot te gaan, producten die gemaakt zijn om niet te repareren,...
Kortom, er is nog veel te verbeteren en optimaliseren, zowel hier als in China.
Productie weer naar hier halen past inderdaad in dat idee. Niet door ook de Chinezen erbij naar hier te halen maar door opnieuw een basis te hebben voor mensen die enkel in productie kunnen werken. We brengen nu het onderwijs naar beneden omdat we proberen zoveel mogelijk mensen in de dienstensector te werk te stellen maar dat werkt dus niet en is contraproductief. We proberen nu mensen te activeren maar dat heeft geen zin als er onvoldoende jobs voor hen zijn.
Een ander punt is het transport van die goederen. Ook dat heeft naast een financiële ook een ecologische prijs die niet of weinig wordt meegerekend. Door lokale productie is de keten korter en is er dus ook minder vervuiling. Een aanzienlijk deel van de schepen kan men bvb schrappen indien men geen fossiele brandstoffen zou gebruiken want de helft vaart rond enkel om dat te vervoeren.
Daar komt ook nog bij dat heel veel consumptie overbodig is en enkel uit winstbejag wordt gepromoot (marketing). Goedkope brol die amper iets toevoegt en enkel de afvalbergen verhoogt. Producten die ontworpen zijn om snel kapot te gaan, producten die gemaakt zijn om niet te repareren,...
Kortom, er is nog veel te verbeteren en optimaliseren, zowel hier als in China.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
ivob
- Elite Poster

De "rest" (wie dat dan ook moge zijn) betaalt uiteraard niet altijd voor de werkloosheidvergoeding van "een ander".
En binnenkort wordt zelfs dat beperkt in de tijd.
Maar topic gerelateerd, er zijn geen Belgische autoproducenten meer in eigen land.
De enige resterende producent onder buitenlandse controle is dan nog een....... Chinees bedrijf.
Laat ons dus vooral geen Chinese EV's meer kopen. Gent en omstreken zal er wel bij varen.
Er zijn ook niet onvoldoende jobs.
Er zijn talrijke vacatures die niet ingevuld geraken.
Je hebt wel mensen die deze vacatures niet meer willen invullen omdat deze niet voldoen aan de eigen wensen en levensstijl of niet meer aan het gewenst niveau van skills.
Of EV's geproduceerd in China grotere brol zijn, vlug stuk gaan en niet meer te repareren dan deze geproduceerd in de UK, voormalige Oostbloklanden, Italië,.... valt nog af te wachten. Is dat zo dan prijzen ze zich op termijn gewoon zelf uit de markt.
Wanneer we hier met zijn allen alleen nog kiezen voor EV's die hier niet van elders per boot toekomen zal er niet veel meer te kiezen zijn. Allen in een Chinese Volvo en alle werklozen op de trein naar Gent om daar het productievolume op te drijven om aan de binnenlandse vraag te kunnen blijven voldoen?
Of toch maar eentje van Stellantis waar uit gebruikservaringen blijkt dat het af en toe niet al te goed werkt?
En binnenkort wordt zelfs dat beperkt in de tijd.
Maar topic gerelateerd, er zijn geen Belgische autoproducenten meer in eigen land.
De enige resterende producent onder buitenlandse controle is dan nog een....... Chinees bedrijf.
Laat ons dus vooral geen Chinese EV's meer kopen. Gent en omstreken zal er wel bij varen.
Er zijn ook niet onvoldoende jobs.
Er zijn talrijke vacatures die niet ingevuld geraken.
Je hebt wel mensen die deze vacatures niet meer willen invullen omdat deze niet voldoen aan de eigen wensen en levensstijl of niet meer aan het gewenst niveau van skills.
Of EV's geproduceerd in China grotere brol zijn, vlug stuk gaan en niet meer te repareren dan deze geproduceerd in de UK, voormalige Oostbloklanden, Italië,.... valt nog af te wachten. Is dat zo dan prijzen ze zich op termijn gewoon zelf uit de markt.
Wanneer we hier met zijn allen alleen nog kiezen voor EV's die hier niet van elders per boot toekomen zal er niet veel meer te kiezen zijn. Allen in een Chinese Volvo en alle werklozen op de trein naar Gent om daar het productievolume op te drijven om aan de binnenlandse vraag te kunnen blijven voldoen?
Of toch maar eentje van Stellantis waar uit gebruikservaringen blijkt dat het af en toe niet al te goed werkt?
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster

Werkloosheidsuitkeringen komen van de staat en uiteindelijk zijn wij als gemeenschap die ervoor betalen.
Er zullen altijd Chinese producten gekocht worden, ook EV's en daar is niets mis mee. Wat wel een toenemend probleem is, is het feit dat het genoemde evenwicht steeds meer zoek is. Dat is niet positief.
Als mensen hier werken aan een Chinese wagen hebben wij daar ook voordeel bij want die mensen verdienen hier hun boterham en doen de economie draaien. Gent zal niet beter worden als er hier geen wagens meer geproduceerd worden, net zomin als dat positief voor België zou zijn.
Er zijn wel onvoldoende jobs want 1 job is niet gelijk aan 1 werkloze. Niet elke werkloze is geschikt voor eender welke job. Er zijn te weinig laaggeschoolde jobs omdat onze economie meer op diensten gericht is en men productie naar elders heeft verwezen om tal van redenen.
Goedkope brol zal er eerder voor zorgen dat andere producenten eraan gaan, nadien is de markt dan makkelijker over te nemen wegens geen concurrentie meer. Dat systeem is helaas al op vele domeinen gezien. Maak de markt kapot met lage prijzen en palm daarna de markt in zonder tegenstand.
Ik ben niet tegen Chinese wagens of ga niet uit van belachelijke overdrijvingen als geen Chinese wagens meer kopen, maar ik wijs enkel op de problemen die een te groot onevenwicht kunnen veroorzaken. Het feit dat men ook problemen van eigen producenten kan en wil benoemen is een teken dat het niet zo zwart/Wit is.
Er zullen altijd Chinese producten gekocht worden, ook EV's en daar is niets mis mee. Wat wel een toenemend probleem is, is het feit dat het genoemde evenwicht steeds meer zoek is. Dat is niet positief.
Als mensen hier werken aan een Chinese wagen hebben wij daar ook voordeel bij want die mensen verdienen hier hun boterham en doen de economie draaien. Gent zal niet beter worden als er hier geen wagens meer geproduceerd worden, net zomin als dat positief voor België zou zijn.
Er zijn wel onvoldoende jobs want 1 job is niet gelijk aan 1 werkloze. Niet elke werkloze is geschikt voor eender welke job. Er zijn te weinig laaggeschoolde jobs omdat onze economie meer op diensten gericht is en men productie naar elders heeft verwezen om tal van redenen.
Goedkope brol zal er eerder voor zorgen dat andere producenten eraan gaan, nadien is de markt dan makkelijker over te nemen wegens geen concurrentie meer. Dat systeem is helaas al op vele domeinen gezien. Maak de markt kapot met lage prijzen en palm daarna de markt in zonder tegenstand.
Ik ben niet tegen Chinese wagens of ga niet uit van belachelijke overdrijvingen als geen Chinese wagens meer kopen, maar ik wijs enkel op de problemen die een te groot onevenwicht kunnen veroorzaken. Het feit dat men ook problemen van eigen producenten kan en wil benoemen is een teken dat het niet zo zwart/Wit is.
-
technieker
- ISP Staff

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 77 keer
China's Rotten Electric Cars are a SCAM - Fields of TRASH no one wants
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
- Bedankt: 248 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Even terugkomen op mijn post van vorig jaar:
Geely heeft in Europa een productie-overcapaciteit. Die wordt nog veel groter als de nieuwe fabriek in Košice, Slowakije volgend jaar geopend wordt. Samen met Göteborg heeft Košice de nieuwste productietechnieken (megacasting) voor het nieuwe EV-platform van Volvo/Geely. Gent heeft dit niet.
Het aangekondigde nieuwe Europese Polestarmodel is toegewezen aan Košice.
De productie van de EC40 en EX40 verhuist in 2027 van Gent naar Košice.
Daarboven komt het nieuws dat Geely ook gaat produceren in Ford-fabrieken, die ook voor een deel ongebruikt staan.
Met Göteborg en Košice heeft Geely genoeg capaciteit, met de Ford-fabrieken als buffer mocht de vraag nog extra productie vereisen.
Samengevat: het ziet er niet goed uit voor Volvo Gent. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De politiek probeert zich nog even de manifesteren maar dat is ongeloofwaardig en zeer laat. (de Vlaamse exellenties zijn gaan praten met de Gentse directie, de federale minister Prevot (uit Wallonië NB) is bij Geely in China op bezoek geweest).
De aangehaalde argumenten pro Gent (productiviteit, opleidingsniveau personeel, knowhow) zijn dezelfde als destijds bij Renault, Opel, Ford, Audi maar hebben ook die fabrieken niet kunnen redden. Want ook de nadelen zijn dezelfde: loonkost, energiekost, bureaucratie, vakbonden,...)
Gezien de toekomst van Volvo Car Gent vandaag opnieuw in het nieuws is even een update.R2D2 schreef: 09 jun 2025, 15:07 Volvo Car: één beslissing van Geely en die fabriek gaat ook dicht om vervangen te worden door een goedkopere elders in laagloon EU.
Polestar (ook Geely) heeft aangekondigd dat zijn volgend nieuw model in EU gebouwd zal worden (om financiële en strategische redenen). Dat wil dus zeggen in Zweden of in Gent.
Wat heeft de Vlaamse regering al gedaan om dat model naar Gent te krijgen? Niets.
Geely heeft in Europa een productie-overcapaciteit. Die wordt nog veel groter als de nieuwe fabriek in Košice, Slowakije volgend jaar geopend wordt. Samen met Göteborg heeft Košice de nieuwste productietechnieken (megacasting) voor het nieuwe EV-platform van Volvo/Geely. Gent heeft dit niet.
Het aangekondigde nieuwe Europese Polestarmodel is toegewezen aan Košice.
De productie van de EC40 en EX40 verhuist in 2027 van Gent naar Košice.
Daarboven komt het nieuws dat Geely ook gaat produceren in Ford-fabrieken, die ook voor een deel ongebruikt staan.
Met Göteborg en Košice heeft Geely genoeg capaciteit, met de Ford-fabrieken als buffer mocht de vraag nog extra productie vereisen.
Samengevat: het ziet er niet goed uit voor Volvo Gent. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. De politiek probeert zich nog even de manifesteren maar dat is ongeloofwaardig en zeer laat. (de Vlaamse exellenties zijn gaan praten met de Gentse directie, de federale minister Prevot (uit Wallonië NB) is bij Geely in China op bezoek geweest).
De aangehaalde argumenten pro Gent (productiviteit, opleidingsniveau personeel, knowhow) zijn dezelfde als destijds bij Renault, Opel, Ford, Audi maar hebben ook die fabrieken niet kunnen redden. Want ook de nadelen zijn dezelfde: loonkost, energiekost, bureaucratie, vakbonden,...)
-
marzman
- Premium Member

Ik heb een Chinese motorscooter (Segway e300se) en een Chinese thuisbatterij gekocht. Ze lopen gewoon een generatie voor op iedereen, dus je kunt er moeilijk omheen. Voor de auto durfde ik het nog niet aan (Heb een Japanse Hybrid gekocht).
Voor die thuisbatterij zou ik bij een niet Chinees merk (wat waarschijnlijk ook in China gemaakt wordt) de helft van de capaciteit krijgen, en bij de motorscooter is dat vergelijkbaar. Een Honda Cuv E is minder op elk vlak (motor, accu, behalve dat hij er wel mooi uit ziet).
Ik denk dat ze inmiddels wel op de kwaliteit zitten van de Europese merken. Volvo hoor je niks slechts over, misschien dat ze geen halfmiljoen km meer doen? Leapmotor wel wat dingen.
Voor die thuisbatterij zou ik bij een niet Chinees merk (wat waarschijnlijk ook in China gemaakt wordt) de helft van de capaciteit krijgen, en bij de motorscooter is dat vergelijkbaar. Een Honda Cuv E is minder op elk vlak (motor, accu, behalve dat hij er wel mooi uit ziet).
Ik denk dat ze inmiddels wel op de kwaliteit zitten van de Europese merken. Volvo hoor je niks slechts over, misschien dat ze geen halfmiljoen km meer doen? Leapmotor wel wat dingen.
-
Gray
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Volvo is ten dode opgeschreven, het zal binnekort de lange lijst van "autoproductie exodus" vervoegen. Je kan als regering nog wat uitstellen met wat extra subsidies maar het is uitstel van executie.
Ik heb onlangs ook een nieuwe auto gekocht waarbij ook de ex30 een serieuze kandidaat was (ben volvo fan!), maar in real life was de liefde rap bekoeld (ook al zal hij vast prima rijden!)
Ik heb onlangs ook een nieuwe auto gekocht waarbij ook de ex30 een serieuze kandidaat was (ben volvo fan!), maar in real life was de liefde rap bekoeld (ook al zal hij vast prima rijden!)
-
qless
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ergens snap ik natuurlijk zowel de kant voor koop europees. Maar als je ziet hoe arrogant bijvoorbeeld VW is, omdat ze weten dat ze dikke steun gaan krijgen van Duitsland want ze zijn too-big-to-fail. En om een of andere rare reden blijven vasthouden aan vastgeroeste ideeen, en dus ingehaald worden aan alle kanten.
Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom ik, toen ik mijn VW aan het uitkiezen was, voor een achteruitrijcamera, perse een pakket moest kiezen waar dat in zit, wat vervolgens 1700 euro moet kosten (en ja dan wel 360 doet, maar dat vroeg ik niet).
Voor dat geld krijg ik bij DJI een vliegende camera met voor, achter, links, rechts, onder en boven camera's
Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom ik, toen ik mijn VW aan het uitkiezen was, voor een achteruitrijcamera, perse een pakket moest kiezen waar dat in zit, wat vervolgens 1700 euro moet kosten (en ja dan wel 360 doet, maar dat vroeg ik niet).
Voor dat geld krijg ik bij DJI een vliegende camera met voor, achter, links, rechts, onder en boven camera's
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
-
ivob
- Elite Poster

Nah, lijkt me in dit specifiek geval een verkeerde inschatting van o.a. de toekomstige verkoop door het eigen management. Die loopt allesbehalve zoals verwacht. En het management dat daar voor verantwoordelijk was dat was geen Chinees.R2D2 schreef: 4 maanden geleden Want ook de nadelen zijn dezelfde: loonkost, energiekost, bureaucratie, vakbonden,...)
En één van de nog mogelijke uitwegen voor Volvo Gent is de toekomstige productie van auto's met verbrandingsmotoren. Dat is uiteraard iets wat het huidige federale en Vlaamse "management" wel ziet zitten.
Dat zijn immers de mannen die liever de gas doen branden.
Maar is dat wel compatibel met de Gentse LEZ-zone?
Sol Invictus!
- jutuiz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 74 keer
+1qless schreef: 4 maanden geleden Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen waarom ik, toen ik mijn VW aan het uitkiezen was, voor een achteruitrijcamera, perse een pakket moest kiezen waar dat in zit, wat vervolgens 1700 euro moet kosten (en ja dan wel 360 doet, maar dat vroeg ik niet).
Voor dat geld krijg ik bij DJI een vliegende camera met voor, achter, links, rechts, onder en boven camera's![]()
Ik snap echt niet hoe de Europese automakers dit niet door hebben.
Ik heb 3,5 jaar geleden voor Tesla gekozen, maar eigenlijk... puur omwille van dit. Mercedes, Lexus, Volvo, Volkswagen, Renault. Overal in hetzelfde bedje ziek. Ga je in de catalogus dan ga je "down the rabbithole". Als je dit wil, dan moet je dat kiezen. En als je dat wil, dan moet je upgraden naar... Jeezes. En dan een afspraak voor een testrit met een "verkoper". Die z'n afspraak vergeten is. Dan nog twee keer, bij twee aparte merken. Dat gaat er bij mij niet in.
Dan toch maar eens naar Tesla geweest. Simpel. 5 kleuren. 3 levels. Nog een trekhaak of niet.
Bestellen dan maar. "Jamaja Meneer, dat gaat hier niet, dat zal je thuis moeten doen via het web".
Ok dan. 250 voorschot betalen, en 30 dagen later mocht ik m'n wagen - die nog in Duitsland werd in mekaar gestoken - gaan ophalen.
Klaar.
Wreed moeilijk is het niet.
PS: en ware het niet van Musk z'n capriolen, het is zo goed als de perfecte auto voor mij, simpel, degelijk, en het werkt gewoon
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 388 keer
Inderdaad, ook bij de chinezen is het kiezen tussen FULL option en een ietske duurder model met sterkere motor, grotere batterij en nog een folieke of twee als optie erbij omdat het kan.
-
ivob
- Elite Poster

Innige deelneming met je negatieve ervaring met de usual EU merken (hier tijdens de laatste ronde ongeveer idem met VW en Skoda).jutuiz schreef: 4 maanden geleden PS: en ware het niet van Musk z'n capriolen, het is zo goed als de perfecte auto voor mij, simpel, degelijk, en het werkt gewoon
Maar die negatieve ervaringen had ik niet bij de Zuid-Koreaanse merken en hun lokale Belgische dealers.
En ik had er geen last van Musk en z'n capriolen.
Smaken en kleuren verschillen trouwens ook.
Ook in een Tesla als "test" gereden en niet mijn smaak. Niet het uiterlijk en al zeker niet het interieur (of beter gezegd de afwezigheid daarvan). Besparen op alles en nog wat onder het mom van "modernisme".
Ik zou dus niet voor een Tesla kiezen omdat Musk er deel van uitmaakt (als je goed zoekt vind je in ieder bedrijf dan wel iets dat tegen de gangbare moraliteit ingaat) maar voor de EV an sich. Maar zoals gezegd, "De gustibus non est disputandum". De huidige federale onderhandelaar in het Volvo dossier zou zich daar eveneens perfect in kunnen vinden.
Sol Invictus!
- Sasuke
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 585 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik moet toegeven, als jarenlange BMW rijder (3 serie, 5 serie, X5, iX3) zal de iX3 (2021) mijn laatste BMW worden vrees ik
... de nieuwe iX3 rijdt geweldig, maar 90k EUR voor heel veel harde plastic, een troebele head-up display (3D) en een (subjectief) zeer lelijke voorsnuit is er teveel aan. Voor 90k wil ik echt wel wat meer dan dat. De Tesla Model Y kon ons eigenlijk meer overtuigen, ook al was het niet helemaal ons ding en de Xpeng G9 nog meer. Maar de wederhelft wil nog geen chinese makelij in huis (ook al was mijn 2021 iX3 ook in China gebouwd).
Dus, we hebben beslist om de wagen voorlopig niet te vervangen en de kat uit de boom kijken. Volvo, Toyota, Mazda, Kia, Tesla en Lucid maken meer kans dan eender welk ander (Europees) merk ondertussen. Moesten er niet zoveel problemen mee geweest zijn had het de Porsche Taycan geworden, maar ik heb nog nooit zoveel stock & jonge tweedehands wagen in aanbod gezien als bij de Taycan (en dan neem ik zelfs BMW Premium Selection mee als voorbeeld ...)
Voor mij is het wél duidelijk ... als de Chinees met 50% taxatie voor een vergelijkbare prijs een veel beter uitgeruste én afgewerkte wagen kan leveren met soms zelfs betere/nieuwere technologie, dan hebben de automakers echt niet geleerd van de Tesla impact jaren geleden. Over 5/6 jaar verwacht ik het marktaandeel van Chinese constructeurs zeer groot te zijn.
Dus, we hebben beslist om de wagen voorlopig niet te vervangen en de kat uit de boom kijken. Volvo, Toyota, Mazda, Kia, Tesla en Lucid maken meer kans dan eender welk ander (Europees) merk ondertussen. Moesten er niet zoveel problemen mee geweest zijn had het de Porsche Taycan geworden, maar ik heb nog nooit zoveel stock & jonge tweedehands wagen in aanbod gezien als bij de Taycan (en dan neem ik zelfs BMW Premium Selection mee als voorbeeld ...)
Voor mij is het wél duidelijk ... als de Chinees met 50% taxatie voor een vergelijkbare prijs een veel beter uitgeruste én afgewerkte wagen kan leveren met soms zelfs betere/nieuwere technologie, dan hebben de automakers echt niet geleerd van de Tesla impact jaren geleden. Over 5/6 jaar verwacht ik het marktaandeel van Chinese constructeurs zeer groot te zijn.
-
DarkV
- Elite Poster

M'n BMW iX3 was er enkele jaren geleden in twee varianten... een "goed uitgerust" en een "quasi full option" wat ik niet gewoon was van Duitse merken. De huidige BMW iX3 NK heeft terug wat meer opties maar m'n eerste vergelijking komt ongeveer op dezelfde catalogus prijs uit (en dan heb je wel een heel andere auto 4WD, 486 pk, 800V, 400W laden, ... dus op zich is hij eigenlijk goedkoper geworden).jutuiz schreef: 4 maanden geleden Mercedes, Lexus, Volvo, Volkswagen, Renault. Overal in hetzelfde bedje ziek. Ga je in de catalogus dan ga je "down the rabbithole". Als je dit wil, dan moet je dat kiezen. En als je dat wil, dan moet je upgraden naar... Jeezes.
Tja, smaken verschillen... verleden week nog een Tesla rijder gesproken en ze noemt het "den auto van den ALDI" (maar inderdaad is het 45k vs 80k... het verschil moet ergens zitten).jutuiz schreef: 4 maanden geledenDan toch maar eens naar Tesla geweest. Simpel. 5 kleuren. 3 levels. Nog een trekhaak of niet.
- jutuiz
- Elite Poster

Hoh, of dat het een EV van den Aldi is, dat is niet zo, daarvoor is ie net te goed gebouwd, en gezien z'n ecosysteem ongeveer het beste is wat er op de markt te vinden is. Wat ik wel vind, is "dat het allemaal dezelfde zijn".
Zelf heb ik m'n Model Y ooit vergeleken met de "Volkswagen Passat van de jaren 2020" en dat is het ook. No nonsense, goed gebouwd, niet teveel franjes, relatief duur, maar je krijgt dan ook wat.
Zelf heb ik m'n Model Y ooit vergeleken met de "Volkswagen Passat van de jaren 2020" en dat is het ook. No nonsense, goed gebouwd, niet teveel franjes, relatief duur, maar je krijgt dan ook wat.
- Block
- Erelid

- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 154 keer
@jutuiz en @qless Misschien interreseert jullie de reportage 'the electric shock'
Die Europese arrogantie is een stuk uit de documentaire die op canvas was. "De industrie bepaalt welke auto's mensen willen, en de politiek luistert naar de autoindustrie".
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/automobil ... ric-shock/
Persoonlijk had ik wel veel bedenkingen bij de reportage:
Misschien kiest de particulier zelf om met een grote electrische SUV te rijden, en geeft die geen hol om ecologie en primeert het induviduele.
Macron die de autoindustrie de les spelt
.
"Als we in 2030 met de electrische wagen in de file staan heeft hebben we niets geleerd." ( I got a feeling ...., maar misschien bedoelt de journaliste net dat gevoel.)
Die Europese arrogantie is een stuk uit de documentaire die op canvas was. "De industrie bepaalt welke auto's mensen willen, en de politiek luistert naar de autoindustrie".
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/automobil ... ric-shock/
Persoonlijk had ik wel veel bedenkingen bij de reportage:
Misschien kiest de particulier zelf om met een grote electrische SUV te rijden, en geeft die geen hol om ecologie en primeert het induviduele.
Macron die de autoindustrie de les spelt
"Als we in 2030 met de electrische wagen in de file staan heeft hebben we niets geleerd." ( I got a feeling ...., maar misschien bedoelt de journaliste net dat gevoel.)
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
DarkV
- Elite Poster

Als zelfs de gordel (het korte stukje) afbreekt... iets wat normaal je leven kan/moet redden... dan heb ik daar toch m'n bedenkingen bij (maar zo zal er wel een verhaal van ieder merk zijn zeker).
- jutuiz
- Elite Poster

Ik vermoed dat het afbreken van de gordel geen algemeen probleem is, ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord en zit op redelijk wat Tesla fora.
En wat betreft de docu. Twee bedenkingen.
Ten eerste is het mijn overtuiging dat de autoindustrie niets onbetuigd heeft gelaten om "de burger" te overtuigen dat electrisch rijden niet zal werken. Dat is ook duideljk (voor het eerst) in de reportage. En dat zie je ook in de commentaren van de man in de straat. Ik hoor nog dagelijks zeer verstandige mensen dit soort publiek aanvaardde onzin uitkramen. You name it. We kunnen niet op reis gaan. 400km range is niet genoeg, batterijen zijn vervuilender dan benzine, het is brandgevoelig, enz... De schade is gedaan. En de autolobby heeft voor z'n eigen voorspelling gezorgd: "Zie je wel, er is geen vraag".
Ten tweede is het duidelijk dat de autolobby nog énorm actief is. Getuige de nog steeds aanwezige aftrekbaarheid van firmawagens. Het feit dat een willekeurige bedrijfsleider in 2027 nog steeds zonder veel fuss een jaariljkse afschijving voor z'n auto van pakweg 20.000 euro in kosten kan nemen, maar dat hij in dat jaar nog nauwelijks 4.000 euro kan storten voor bvb. een pensioenplan is daar duidelijk een bewijs van. Dat laatste heeft nochtans een grotere maatschappelijke waarde. Of de overheid dus zijn prioiriteiten op lijn heeft? Ik dacht het niet.
Wat betreft de oproep tot "soberheid" in voertuigen. Veel geluk daarmee. Misschien een fiscale aftrekbaarheid invoeren voor sobere en lichtere auto's.... /s
En wat betreft de docu. Twee bedenkingen.
Ten eerste is het mijn overtuiging dat de autoindustrie niets onbetuigd heeft gelaten om "de burger" te overtuigen dat electrisch rijden niet zal werken. Dat is ook duideljk (voor het eerst) in de reportage. En dat zie je ook in de commentaren van de man in de straat. Ik hoor nog dagelijks zeer verstandige mensen dit soort publiek aanvaardde onzin uitkramen. You name it. We kunnen niet op reis gaan. 400km range is niet genoeg, batterijen zijn vervuilender dan benzine, het is brandgevoelig, enz... De schade is gedaan. En de autolobby heeft voor z'n eigen voorspelling gezorgd: "Zie je wel, er is geen vraag".
Ten tweede is het duidelijk dat de autolobby nog énorm actief is. Getuige de nog steeds aanwezige aftrekbaarheid van firmawagens. Het feit dat een willekeurige bedrijfsleider in 2027 nog steeds zonder veel fuss een jaariljkse afschijving voor z'n auto van pakweg 20.000 euro in kosten kan nemen, maar dat hij in dat jaar nog nauwelijks 4.000 euro kan storten voor bvb. een pensioenplan is daar duidelijk een bewijs van. Dat laatste heeft nochtans een grotere maatschappelijke waarde. Of de overheid dus zijn prioiriteiten op lijn heeft? Ik dacht het niet.
Wat betreft de oproep tot "soberheid" in voertuigen. Veel geluk daarmee. Misschien een fiscale aftrekbaarheid invoeren voor sobere en lichtere auto's.... /s
-
marzman
- Premium Member

Een achteruitrij camera hadden ze er wel in kunnen stoppen dan inderdaad. Die 360 camera is niet een camera, dus niet zo gek dat die in een duurdere versie zit Er zitten verschillende camera's in de auto en de software maakt daar een 360 graden beeld van. Op zich zou je een DJI of Insta360 achtige camera kunnen maken en die in de antenne wegwerken. Al zal dat wel snel gestolen worden denk ik als dat bekend wordt. Als zo'n antenne ooit komt zal dat wel uit China komenqless schreef: 4 maanden geleden Ergens snap ik natuurlijk zowel de kant voor koop europees. Maar als je ziet hoe arrogant bijvoorbeeld VW is, omdat ze weten dat ze dikke steun gaan krijgen van Duitsland want ze zijn too-big-to-fail. En om een of andere rare reden blijven vasthouden aan vastgeroeste ideeen, en dus ingehaald worden aan alle kanten.
Voor dat geld krijg ik bij DJI een vliegende camera met voor, achter, links, rechts, onder en boven camera's![]()
Toegevoegd na 10 minuten 5 seconden:
Ik denk dat veel systemen overdreven en duur zijn in Europa. Waarom moet een stadsautootje (als die elektrisch is kom je daar zelfs niet mee door het land) adaptieve cruise control hebben. Auto's zijn twee keer zo duur geworden in een paar jaar tijd. En ik denk dat de Chinezen er het meeste van profiteren, want die hebben hun productieprocessen nu zo goed dat ze snel aan die wetgeving kunnen aanpassen en ze zijn goedkoper.jutuiz schreef: 4 maanden geleden
Het irriteert mensen vooral, ik moet na het starten van de auto twee meldingen wegklikken voor ik het scherm kan gebruiken en als mijn vrouw langzaam is met haar riem of iets op de achterbank gelegd heeft, of er zit iemand op de achterbank met een grote bips een stukje op een ander deel van de bank, dan blijft de auto minuten lang (ik ben de stad al uit tegen dat het stopt en als ik in een vreemde stad ben dan wil ik gewoon de navigatie zien) piepen en een scherm weergeven dat iemand zijn riem niet om heeft.
- jutuiz
- Elite Poster

Daar zeg je zoiets. Maar ik denk dat daar echt wél een markt voor is. Niet noodzakelijk voor klein en licht, maar voor eenvoudig, sober, en vooral heel erg duurzaam.
Laten we zeggen de "LTS" versie van een auto met een normale-mensen bediening waarvoor je geen studies moet gedaan hebben. Geen abonnement, geen internetconnectie, geen "over the air updates"', 10 knoppen en een stuur. En de garantie dat onderdelen en "software", ik zeg maar iets, "20 jaar" worden ondersteund.
Een gat in de markt.
PS Edit: en een vervangbare standaardbatterij.
-
ivob
- Elite Poster

Daarvoor kan je ook al bij de Chinezen terecht.
Voor een eenvoudige en sobere EV kan je o.a. bij Dacia terecht.
Uiteraard - in tegenstelling tot wat de merknaam doet vermoeden - eveneens geproduceerd in China.
Of er een "gat in de markt" is voor de combinatie van betaalbaar, heel erg duurzaam, eenvoudig, sober en minstens 20 jaar ondersteuning durf ik te betwijfelen.
De ultieme wens van een groep eindklanten/technisch reeds bestaande mogelijkheden komt niet noodzakelijk overeen met de economische realiteit van 2026 and beyond.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster

Er zal zeker een markt zijn voor goedkopere wagens gewoon door het feit dat een enorm grote groep gewoon niet meer geld heeft. Als producent volg je beter de markt want dat werkt beter dan je eigen economische realiteit aan de markt willen opdringen. Er zijn genoeg dure merken/auto's, er is dus wel degelijk een gat voor wie een goedkoper maar soberder model kan/wil maken.
-
marzman
- Premium Member

En de Chinezen bouwen ondertussen fabrieken in Turkije en Hongarije. Made in Europeivob schreef: 4 maanden geleden Voor een eenvoudige en sobere EV kan je o.a. bij Dacia terecht.
Uiteraard - in tegenstelling tot wat de merknaam doet vermoeden - eveneens geproduceerd in China.
-
ivob
- Elite Poster

Engineered in China, priced as in Europe.marzman schreef: 4 maanden geleden En de Chinezen bouwen ondertussen fabrieken in Turkije en Hongarije. Made in Europe![]()
What's in a name?
De nieuwe Geely fabriek in Slovakije?
HQ based in Hangzhou, China.
Om nog maar te zwijgen van de herkomst van de batterijen die in al die "Westerse" EV's worden ingebouwd. Geen batterij, geen EV
Eén van de tegenstellingen is dat een hedendaagse Chinese fabriek voornamelijk bevolkt wordt door ingenieurs en een Westerse door marketeers. De eerste proberen innovatieve producten op de markt te brengen en de tweede vooral gebakken lucht.
Sol Invictus!
-
marzman
- Premium Member

Tja, dat is met alles. Mijn Segway kost ook minder dan de helft in China. Of het helemaal dezelfde is weet je niet maar het lijkt er wel heel veel op (de type aanduiding is anders daar) en je hebt toch typegoedkeuring voor Europa/Belgie nodig. Dus je moet het toch hier bestellen als je op de openbare weg wilt rijden.
-
bollegijs
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 61 keer
Ik bouw toevallig die batterij op, alles komt uit China maar wordt in België in 1 doos gemonteerd (wat toch niet te onderschatten tewerkstelling oplevert). En dan sticker "made in Belgium" op kleven.ivob schreef: 4 maanden geledenOm nog maar te zwijgen van de herkomst van de batterijen die in al die "Westerse" EV's worden ingebouwd. Geen batterij, geen EV![]()
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 154 keer
Dit is heel gekend ze maken zeker heel goede batterijen
Een voorbeeld zag recent op YouTube review over Mercedes wagen daar zat gewoon een BYD batterij in.
Helemaal niet mis ze maken goede batterijen maar iedereen zijn vak zeggen ze.
Dit jaar beloofd wel een leuk jaar te worden voor EV kopen enkele modellen vanaf of rond 25000 uit ben benieuwd naar de range
Een voorbeeld zag recent op YouTube review over Mercedes wagen daar zat gewoon een BYD batterij in.
Helemaal niet mis ze maken goede batterijen maar iedereen zijn vak zeggen ze.
Dit jaar beloofd wel een leuk jaar te worden voor EV kopen enkele modellen vanaf of rond 25000 uit ben benieuwd naar de range
Internet = Orange
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
-
ivob
- Elite Poster

Ik mag voor jou dan hopen dat dit niet gebeurd in een rebranded Geely factory in de buurt van Gent?bollegijs schreef: 4 maanden geleden Ik bouw toevallig die batterij op, alles komt uit China maar wordt in België in 1 doos gemonteerd (wat toch niet te onderschatten tewerkstelling oplevert). En dan sticker "made in Belgium" op kleven.
In dat geval zit de kans er dik in dat je op termijn:
- je mee mag verhuizen met de EV productie richting Oost-Europa,
- jezelf mag herscholen tot het terug assembleren van auto's met een verbrandingsmotor,
- in het slechtste geval mag uitkijken naar een andere werkgever.
De dag dat er uit China niets meer jouw richting uitkomt valt er verder nog maar weinig in dozen te monteren.
Sol Invictus!