Chinese EV's bedenkingen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12369
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Indien men ergens geen interesse in heeft dan stopt men er meestal mee. Het is niet omdat je de reden achter iets (nog) niet kent, dat er geen reden is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
marzman
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 2 keer

En waarom dat niet is bij Amerikaanse merken? Tesla is toch al eens betrapt? En ook bij die aanslag met een Cybertruck heeft Musk de camerabeelden van die auto aan de FBI kunnen geven. Hoe dan?

En de repareerbaarheid kan ook in het voordeel zijn van de Chinese merken. Ik geloof van zo'n Hyundai dat de lampen al 10.000 euro kosten als die vervangen moeten worden. Ik denk dat de Chinezen dit ook een stuk goedkoper kunnen al moet nog blijken of het allemaal nog leverbaar is over 10 jaar.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4300
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef: 3 dagen geleden Geef me trouwens eens een quote waar ik beweer strikt Europees te kopen?
Het punt is voornamelijk dat indien we in China kopen, we kopen van bedrijven die door de overheid zwaar gesubsidieerd worden en waar de werkomstandigheden niet echt ideaal zijn. Op zich is dit pure concurrentie vervalsing en maakt het onze eigen economie kapot zodat we uiteindelijk nog meer in China moeten kopen... de vraag is of we die afhankelijk echt willen (gezien de voorbeelden met Rusland).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6280
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tja, waar stopt en eindigen die bedenkingen?
Hadden we dan ook niet beter meer Vlaamse taptijten gekocht?

De vraag is of de meerderheid echt terug wil naar het einde van de negentiende en de eerste helft van de 20ste eeuw of ook nog spul aan betaalbare prijzen wil kopen ipv voorbehouden aan een kleine minderheid en zelf te zwoegen in ondankbare arbeidsomstandigheden.
Of ligt de "oplossing" erin de Chinezen & Co niet meer in eigen land te laten produceren en daarna exporteren maar de Chinezen & Co naar hier halen zodat ze aan lagere lonen het vuile werk willen doen dat de bevoorrechten hier om te beginnen sowieso al niet meer willen doen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12369
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Zo scherp is het verschil nu ook weer niet. Alles heeft zijn prijs en soms is de volledige prijs niet zichtbaar of pas met vertraging. Wie hier zijn werk verliest zal ook minder kunnen kopen en de rest kan dan voor de werkloosheid betalen. Het komt meestal neer op een evenwicht vinden waarin alle partijen voordeel hebben. Als er een te groot overwicht is naar één kant zal het op termijn ook niet houdbaar blijven of komen er andere misbruiken. Het afdreigen van landen door monopolies is ook niet positief of zonder kosten.

Productie weer naar hier halen past inderdaad in dat idee. Niet door ook de Chinezen erbij naar hier te halen maar door opnieuw een basis te hebben voor mensen die enkel in productie kunnen werken. We brengen nu het onderwijs naar beneden omdat we proberen zoveel mogelijk mensen in de dienstensector te werk te stellen maar dat werkt dus niet en is contraproductief. We proberen nu mensen te activeren maar dat heeft geen zin als er onvoldoende jobs voor hen zijn.

Een ander punt is het transport van die goederen. Ook dat heeft naast een financiële ook een ecologische prijs die niet of weinig wordt meegerekend. Door lokale productie is de keten korter en is er dus ook minder vervuiling. Een aanzienlijk deel van de schepen kan men bvb schrappen indien men geen fossiele brandstoffen zou gebruiken want de helft vaart rond enkel om dat te vervoeren.

Daar komt ook nog bij dat heel veel consumptie overbodig is en enkel uit winstbejag wordt gepromoot (marketing). Goedkope brol die amper iets toevoegt en enkel de afvalbergen verhoogt. Producten die ontworpen zijn om snel kapot te gaan, producten die gemaakt zijn om niet te repareren,...

Kortom, er is nog veel te verbeteren en optimaliseren, zowel hier als in China.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6280
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

De "rest" (wie dat dan ook moge zijn) betaalt uiteraard niet altijd voor de werkloosheidvergoeding van "een ander".
En binnenkort wordt zelfs dat beperkt in de tijd.

Maar topic gerelateerd, er zijn geen Belgische autoproducenten meer in eigen land.
De enige resterende producent onder buitenlandse controle is dan nog een....... Chinees bedrijf.
Laat ons dus vooral geen Chinese EV's meer kopen. Gent en omstreken zal er wel bij varen.

Er zijn ook niet onvoldoende jobs.
Er zijn talrijke vacatures die niet ingevuld geraken.
Je hebt wel mensen die deze vacatures niet meer willen invullen omdat deze niet voldoen aan de eigen wensen en levensstijl of niet meer aan het gewenst niveau van skills.

Of EV's geproduceerd in China grotere brol zijn, vlug stuk gaan en niet meer te repareren dan deze geproduceerd in de UK, voormalige Oostbloklanden, Italië,.... valt nog af te wachten. Is dat zo dan prijzen ze zich op termijn gewoon zelf uit de markt.

Wanneer we hier met zijn allen alleen nog kiezen voor EV's die hier niet van elders per boot toekomen zal er niet veel meer te kiezen zijn. Allen in een Chinese Volvo en alle werklozen op de trein naar Gent om daar het productievolume op te drijven om aan de binnenlandse vraag te kunnen blijven voldoen?
Of toch maar eentje van Stellantis waar uit gebruikservaringen blijkt dat het af en toe niet al te goed werkt? :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12369
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Werkloosheidsuitkeringen komen van de staat en uiteindelijk zijn wij als gemeenschap die ervoor betalen.

Er zullen altijd Chinese producten gekocht worden, ook EV's en daar is niets mis mee. Wat wel een toenemend probleem is, is het feit dat het genoemde evenwicht steeds meer zoek is. Dat is niet positief.

Als mensen hier werken aan een Chinese wagen hebben wij daar ook voordeel bij want die mensen verdienen hier hun boterham en doen de economie draaien. Gent zal niet beter worden als er hier geen wagens meer geproduceerd worden, net zomin als dat positief voor België zou zijn.

Er zijn wel onvoldoende jobs want 1 job is niet gelijk aan 1 werkloze. Niet elke werkloze is geschikt voor eender welke job. Er zijn te weinig laaggeschoolde jobs omdat onze economie meer op diensten gericht is en men productie naar elders heeft verwezen om tal van redenen.

Goedkope brol zal er eerder voor zorgen dat andere producenten eraan gaan, nadien is de markt dan makkelijker over te nemen wegens geen concurrentie meer. Dat systeem is helaas al op vele domeinen gezien. Maak de markt kapot met lage prijzen en palm daarna de markt in zonder tegenstand.

Ik ben niet tegen Chinese wagens of ga niet uit van belachelijke overdrijvingen als geen Chinese wagens meer kopen, maar ik wijs enkel op de problemen die een te groot onevenwicht kunnen veroorzaken. Het feit dat men ook problemen van eigen producenten kan en wil benoemen is een teken dat het niet zo zwart/Wit is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4300
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 1 dag geleden Er zijn talrijke vacatures die niet ingevuld geraken.
Veel vacatures zijn ook gewoon reclame voor bedrijven... kijk, wij zoeken volk (tot iemand zich gaat aanbieden).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”