Hallo allemaal,
Sinds kort merk ik nogal opvallende storingen tussen mijn FRITZ!Box (4690, aangesloten op mijn ONT) en mijn TV Box (V7c).
Als ik de FRITZ!Box aansluit, lijkt alles prima te werken. Na een tijdje krijg ik echter om de vijf minuten sporadische onderbrekingen in de multicast-streams.
Dit duurt maar een seconde, maar het is genoeg om het beeld te laten bevriezen in macroblokken en het geluid uit te schakelen, en ook genoeg om te zien dat er een dip zit in de realtime grafiek van de FRITZ!Box over het IPTV-verkeer.
Ik heb alle mogelijke instellingen in FRITZ!OS doorlopen, maar ik heb nooit een oplossing gevonden om dit probleem op te lossen. Een probleem dat zich niet voordoet met de Internet Box+ 7 (gelukkig maar) noch met een andere router (GL.iNet Flint 3 op basis van OpenWRT of AmpliFi Alien).
Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad (met OS 08.03 of 08.20+)? Is er een wijziging bij Proximus geweest die de FRITZ!Box niet bevalt?
In mijn installatie is de enige verandering die er recentelijk is geweest, juist de vervanging van de TV Box, omdat mijn vorige gewoon niet meer de zenderlijst wilde laden. Ben ik op een defect exemplaar gestuit? Dat zou me verbazen, aangezien het zonder problemen werkt met andere routers.
Storingen V7c x FRITZ!Box
-
alloja
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 52 keer
Momenteel draait mijn FRITZ!Box op OS 8.22 (dit lost het probleem van de trage upload op met het Proximus-profiel). Ik gebruik een single VLAN en een V7c.
Ik merk inderdaad dat ik niet de enige ben die al enkele maanden problemen ondervindt tussen Proximus TV en de FRITZ!Boxen…
Het probleem is dat dit verlies van multicast-pakketten volkomen willekeurig optreedt. De laatste keer gebeurde het na een tiental dagen, maar de keer daarvoor duurde het slechts 36 uur na het aansluiten van de FRITZ voordat het probleem zich voordeed.
Uiteraard heb ik al geprobeerd om dit bij Proximus aan te kaarten. De enige reactie die ik kreeg, was dat het vreemd gedrag is dat ik niet zou mogen hebben. Maar ze konden me niet uitleggen wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn.
Ik denk dat de enige oplossing is om FRITZ te verlaten en over te stappen op een andere router…
Toegevoegd na 11 uren 38 minuten 36 seconden:
Na amper 24u, krijg ik weer storingen et haperingen in de multicast streams.
Ik merk inderdaad dat ik niet de enige ben die al enkele maanden problemen ondervindt tussen Proximus TV en de FRITZ!Boxen…
Het probleem is dat dit verlies van multicast-pakketten volkomen willekeurig optreedt. De laatste keer gebeurde het na een tiental dagen, maar de keer daarvoor duurde het slechts 36 uur na het aansluiten van de FRITZ voordat het probleem zich voordeed.
Uiteraard heb ik al geprobeerd om dit bij Proximus aan te kaarten. De enige reactie die ik kreeg, was dat het vreemd gedrag is dat ik niet zou mogen hebben. Maar ze konden me niet uitleggen wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn.
Ik denk dat de enige oplossing is om FRITZ te verlaten en over te stappen op een andere router…
Toegevoegd na 11 uren 38 minuten 36 seconden:
Na amper 24u, krijg ik weer storingen et haperingen in de multicast streams.
Proximus Ultra Fiber • Voo DVB-C • RTBF DVB-T2 • Vu+ Duo 4K • GL.iNet Flint 4
-
alloja
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 52 keer
Dat wordt de volgende stap. De FRITZ!Box is weer aangesloten; ik wacht tot het probleem zich opnieuw voordoet om een supportbestand op te nemen en dat naar Berlijn te sturen.
Ik wacht trouwens al op hun reactie op het probleem met de bandbreedte die sinds FRITZ!OS 08.20 instort bij verbindingen via externe modems…
Ik wacht trouwens al op hun reactie op het probleem met de bandbreedte die sinds FRITZ!OS 08.20 instort bij verbindingen via externe modems…
Proximus Ultra Fiber • Voo DVB-C • RTBF DVB-T2 • Vu+ Duo 4K • GL.iNet Flint 4