sukkelaar schreef: 3 maanden geleden
een maatschappelijk topic op dit forum over betaalautomaten eindigt nu in xenofobe clichés richting Oost-Europeanen.
stigmatisering, stropoppen, ... de argumenten zijn duidelijk al lang op.
hopelijk wordt er over forumregels gewaakt door de moderatie
Wat is er zo maatschappelijk relevant aan een topic over het kunnen faciliteren van betalingen met zwart geld?
Ah, de bekende armoedestrategie duikt weer op.
Geen eigen on topic argumenten meer en dan maar als laatste redmiddel de "bevriende" moderatie ter hulp inroepen.
Waren de andere jokers op?
Wat is er volgens jou zo "xenofoob" aan het benoemen van de oorspronkelijke herkomst van een persoon?
Wie jou aan de hand van taal/accent herkenning duidt als "West-Europeaan", "Belg", "Vlaming", "Limburger", whatever maakt dus gebruik van "xenofobe clichés"? Ik kom niet meer bij.
De on topic argumenten moeten al ver te zoeken zijn of de woketeentjes wel heel lang wanneer je het daar nog moet gaan zoeken.
Nou ja, in dit specifiek geval ook geen strategie die verwondering opwekt.
Het is een gekende strategie van communistische landen en de belijders van die insteek om naar het middel van censuur proberen te grijpen wanneer ze zelf in de verdrukking dreigen te komen.
Maar wat in deze belangrijker en vooral heel tekenend is dat is het feit dat je in alle talen blijft zwijgen waarom je de eigen woorden niet kan/wil omzetten in eigen daden.
Wanneer je een topic over een poging tot het faciliteren van zwart geld perse wil omkeren - blijkbaar onder het goedkeurend oog van de moderatie - naar eentje over bijkomende cashautomaten en hun maatschappelijke relevantie mij niet gelaten hoor.
Ik kan dan alleen maar vaststellen dat de uitrol daarvan niet overal relevant is en dan houden we het beleefd.
Zoals ik eerder al "argumenteerde" zijn er in het centrumdorp hier zeer recent twee non bankfiliaal gerelateerde Bancontact cashafhaalpunten bijgeplaatst. Letterlijk tegenover een cashautomaat gelieerd aan een bankfiliaal doch 24/7 voor iedereen vanaf de openbare ruimte bedienbaar. Aan dat punt staan NOOIT rijen wachtenden. Je mag al blij zijn als je kan vaststellen dat er daadwerkelijk iemand gebruik van maakt, in de praktijk zelden tot nooit.
Wat is de maatschappelijke meerwaarde van twee nieuwe Bancontact automaten tegenover een nauwelijks gebruikt bestaand cash afhaalpunt? Waar zit de "spreiding" om cashafhaalpunten beter bereikbaar te maken?
Wat betreft de maatschappelijk behoeftigen onder ons is mijn - toch redelijk uitgebreide - ervaring met deze doelgroep ook niet van die aard dat meer cashafhaalpunten het hen makkelijk gaat maken.
Mijn 92-jarige vader zaliger deed tot vier maanden voor zijn dood (de dag die hij dan nog zelf had gekozen) nog alle bankverrichtingen in zijn uppie via PC banking, bezoek aan het lokale bankfiliaal en alle betalingen bij handelaren met zijn bankkaart. No problem.
Uiteraard een n=1 verhaal maar wel een praktijkvoorbeeld in tegenstelling tot de hier veel gelezen op afstand online argumentatie om zichzelf trachten een "empathisch sociaal verantwoord imago" aan te meten.
En dan nog, de bewoners van het lokale rusthuis die ik meerdere keren (op afroep) per week tot bij de handelszaken van hun keuze fiets betalen zonder uitzondering allemaal met hun bankkaart. Niet met cash.
En de bewoners van het zorgcentrum voor dementerenden die voor de fun met de fiets rondgereden worden maken inderdaad geen gebruik meer van hun kaart. Maar ook niet van cash. Ook zij zijn niets met de twee extra automaten vlak tegenover de bestaande automaat. Ze kunnen gelukkig wel over de nodige assistentie van vrijwilligers in daad rekenen ipv over wijder verspreide empatische steun in woorden.
Dat geld voor al die Beenders-automaten kan dus veel beter op een meer maatschappelijk verantwoorde wijze ingezet worden. Minder automaten betekent al zeker niet dat cash niet meer beschikbaar is, voor wie dan ook, en al helemaal niet dat het verboden wordt. Dat zijn drogredenen die telkens en bij herhaling gebruikt worden door diegenen die zelf niet al te veel moeite willen doen en dat op een ander trachten af te schuiven en te bedelven onder "mooie woorden" maar ook niet meer dan dat.
Dus "sukkelaar" & Co: vraag telkens niet wat de gemeenschap/overheid voor jou kan doen maar beter wat jij voor de gemeenschap/overheid kan
doen. (vrij naar JFK)