Cash geld bank

Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

ivob schreef: 3 maanden geleden met een bankfiliaal dat vragen stelt bij het faciliteren van betalingen in het zwart?
ivob schreef: 3 maanden geleden Hoe het er in het zwarte en illegale circuit onderhands aan toe gaat weet ik uiteraard niet.
Dat laatste wil ik graag geloven , maar de eerste allinia is toch wel beledigend voor de banken , als je hun vragen en voorzichtigheid omschrijft als zwart geld transacties faciliteren :nono:
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

@ivob

Ik denk dat het duidelijk is dat jij Liberaal denkt of zelfs Libertair en dat ik eerder Sociaaldemocratisch denk(niet communistisch). Ik denk zolang dat wij deze beide meningen hebben het altijd jou mening versus mijn mening zijn. Ik denk dat zowel jou standpunten als mijne rechtmatig zijn maar ik begrijp ook dat jij een andere visie hebt op je eigen kwaliteiten en op hoe jij de samenleving en de daarbijhorende wereld ziet. Hoe dan ook denk ik dat verder ingaan op dit punt zinloos is omdat we een fundamenteel meningsverschil hebben die niet kan overbrugt kan worden met woorden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

Matt555 schreef: 3 maanden geleden Dat laatste wil ik graag geloven , maar de eerste allinia is toch wel beledigend voor de banken , als je hun vragen en voorzichtigheid omschrijft als zwart geld transacties faciliteren :nono:
Uh?
Dat zijn mijn woorden niet hoor noch die van de bank.
Dat is de reden die TS ZELF opgeeft aan zijn of haar bankfiliaal.
En wie zijn wij om aan deze woorden te gaan twijfelen?
De bank heeft er dan idd alle reden toe om daar niet op in te gaan.
Dat TS daardoor dan gefrustreerd geraakt heeft hij of zij alleen aan zichzelf te danken.
Het ging tenslotte maar om een "paar duizend euro". :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 267 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Meer automaten is 1 ding, maar de regering verwacht ook dat mensen die geld willen afhalen kunnen rekenen op steun wanneer er iets misloopt. Vanaf volgend jaar moet er op elk moment iemand telefonisch bereikbaar zijn zodat mensen een storing meteen kunnen melden.
Sommige dingen moeten niet in het belachelijke getrokken worden omdat ze het gewoon zijn. Als je dit leest, dan moet je toch beginnen lachen. De andere optie is kwaad worden. Dat doe ik niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Hoe dan ook denk ik dat verder ingaan op dit punt zinloos is omdat we een fundamenteel meningsverschil hebben die niet kan overbrugt kan worden met woorden.
Volledig mee akkoord.
Ik doe dat inderdaad liever zelf in daden dan in woorden anderen op te roepen tot daden, te denken hoe anderen het moeten regelen of een visie te verkondigen vooral uit te voeren door d'anderen.
Dat is inderdaad een fundamenteel andere levenshouding.
Zelf tot de daad overgaan lijkt me nog altijd efficiënter dan in woord anderen op te roepen tot daden en dan zitten te hopen dat er vroeg of laat enig gevolg aan gegeven wordt. Maar ook daarin zullen we fundamenteel van mening verschillen.
Daarom dat de resultaten waarschijnlijk ook fundamenteel verschillen. Zowel in het eigen leven als voor diegenen die we of in daden of uitsluitend in woord en visie in gedachten bijstaan.

Welk "etiket" je daar dan op wil plakken kies je inderdaad zelf maar zal in de dagdagelijkse praktijk geen verschil maken. Daar geldt doorgaans de Ensie-definitie van "doe wel naar mijn woorden maar ziet niet naar mijn daden".

Ik weet niet of je zelf wel enig besef hebt waar 'libertair" voor staat?
Ter info: Libertair is een politieke en filosofische stroming die maximale individuele vrijheid en minimale staatsinmenging centraal stelt.
Daar herken ik me helemaal niet in en dat blijkt ook niet uit de feiten. Ik ben nl. aan geen enkele politiek partij noch filosofische stroming gelieerd, voeg wel individuele vrijheid hoog in het vaandel maar alleen wanneer het gepaard gaat met het opnemen van individuele verantwoordelijkheid en dit binnen het kader van de vigerende wetgeving.
En ik stel een minimale centrale staatinmenging ook niet centraal. Het grootste deel van mijn leven heb ik - zoals ik eerder al meermaals aangaf - zelfs voor de federale overheden gewerkt (nu ja gewerkt, ik werd er ruimschoots betaald om een deel van mijn hobby's te kunnen beoefenen). Maar het nut van een overheid erkennen is nog iets totaal anders dan te verwachten dat ze alles in je leven gaat regelen tot en met een geldautomaat op fiets- en/of wandelafstand die ook nog eens permanent telefonisch bereikbaar is. Goe zot.
Tijd dat er eindelijk een einde komt aan de uit de hand gelopen cultuur van "handje ophouden, handje vullen".
Er is altijd iemand die daar de rekening voor gepresenteerd krijgt. Misschien in Utopia niet maar dat is slechts een boek dat in de realiteit nergens bestaat.
Dat je de realiteit niet graag wil horen noch zien is iets van een totaal andere orde.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 39 keer

Je beweert geen libertariër te zijn, maar je hebt i.i.g. met libertariërs gemeen dat je er op staat de relevante beleidsrationaliteiten te versmallen tot dat typisch economisch-rechtse "nIeTs iS GrAtIs"-gemekker en dat axiomatisch gelijkstelt met "de realiteit".

Een samenleving waar cash ondersteund wordt, zowel beleidsmatig als cultureel, is een samenleving die investeert in het beperken van de prijszettingsmacht van bedrijven uit vijandige entiteiten zoals i.c. de V.S., die ingeschakeld worden als agenten van dat vijandig beleid. En die investeert in economische resilience door de kostprijs van de onvermijdelijke falingen van onze technische systemen te beperken.

Dat jij dat zelfs niet registreert als een relevant element in je pseudo-economistische benadering, is het gevolg van het feit dat de Vlaamse kruideniersmentaliteit enkel "rechtse" economische argumenteren als serieuze economische argumenten ziet, en "linkse" of "ecologistische" economische argumenten van de hand doet als "not invented here" en dus geen echte, serieuze economische argumenten.

Nu is het inderdaad vast waar dat veel van die pekes en mekes die eisen dat cash nog even dominant moet zijn als toen zei jong waren, zich niet interesseren in digital resilience-denken dat ingaat tegen economisch-rechts kortetermijndenken. Die kiezen inderdaad gewoon voor hun gemakzucht. Maar het is niet omdat mensen iets willen omwille van slechte of domme redenen, dat het daarom per se slecht of dom is. Dat is het slechtste wat de media de afgelopen jaren hebben liggen doen met alles waar een digital resilience-aspect aan zit: het debat erover versmallen tot een moralistische kwestie van of "we" wel genoeg geduld hebben met sukkelaars die niet mee kunnen of mee willen. De vraag hoort te zijn of we door het nastreven van efficiëntiewinsten links en rechts niet vast komen te zitten in verbanden waarin we onze soevereiniteit verliezen. Als we weigeren mee te doen aan bepaalde evoluties, en een neveneffect van die weigering is dat pepe of meme daarmee kunnen blijven leven zoals ze gewend zijn, is dat mooi meegenomen.

Tot slot, ik denk dat jij een beetje een karikatuur probeert te maken van wat het in de praktijk moet inhouden dat cash-automaten 24 uur per dag telefonisch bereikbaar moeten zijn, om je platitudinaal denken over "de uit de hand gelopen cultuur van "handje ophouden, handje vullen". " te valideren. Concreet zal dat waarschijnlijk iets zijn à la een centraal nummer voor alle automaten in heel België dat in extreme gevallen iemand van een private bewakingsfirma kan langs sturen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Dus van iets serieus wordt hier een soort lachwekkend communistisch verhaal opgewekt
Als de overheid dicteert wat bedrijven moeten doen, is het altijd oppassen voor communisme of etatisme (bv Frankrijk). En 2000 automaten méér, neigt sterk naar populisme, ja.
En zoals hierboven al meermaals gezegd: een ATM is helemaal geen nutsvoorziening.
stefan1234 schreef: 3 maanden geleden Een samenleving waar cash ondersteund wordt
Er is geen sprake van het afschaffen van cash, dus de rest van uw betoog kan je al vergeten.
Het gaat over méér automaten, op kosten van zij die het niet gebruiken natuurlijk.

En het gewauwel over "resilience" is dan ook nergens voor nodig. Dat is relevant, als het over een cashloze maatschappij zou gaan. Quod non.
De kosten van cash (valsmunters, zwart geld, criminaliteit, transport, menselijke fouten, ...) zullen vele malen hoger liggen dan bij digitaal betalen.
En als je wil geloven dat "de politie" aan uw deur staat en "uw juwelen zal veiligstellen", hoeveel veiliger (of meer "resilient") is cash dan tov digitaal geld?
Als een drugsverslaafde mij overvalt, maakt ie €20 buit. Iemand die zwemt in cash is een veel interessanter target, en aangezien de drugsverslaafde niet op het zicht kan zien wie nog in de vorige eeuw leeft en wie niet, zal met méér cash in de maatschappij de onveiligheid het dalende traject mogelijkse verlaten.
Allemaal omdat Beenders op TV wil komen.
stefan1234 schreef: 3 maanden geleden Concreet zal dat waarschijnlijk iets zijn à la een centraal nummer voor alle automaten in heel België dat in extreme gevallen iemand van een private bewakingsfirma kan langs sturen.
En sommigen op UB geloven echt dat al die zaken gratis zijn?
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

stefan1234 schreef: 3 maanden geleden Je beweert geen libertariër te zijn, maar je hebt i.i.g. met libertariërs gemeen dat je er op staat de relevante beleidsrationaliteiten te versmallen tot dat typisch economisch-rechtse "nIeTs iS GrAtIs"-gemekker en dat axiomatisch gelijkstelt met "de realiteit".

Een samenleving waar cash ondersteund wordt, zowel beleidsmatig als cultureel, is een samenleving die investeert in het beperken van de prijszettingsmacht van bedrijven uit vijandige entiteiten zoals i.c. de V.S., die ingeschakeld worden als agenten van dat vijandig beleid. En die investeert in economische resilience door de kostprijs van de onvermijdelijke falingen van onze technische systemen te beperken.

Dat jij dat zelfs niet registreert als een relevant element in je pseudo-economistische benadering, is het gevolg van het feit dat de Vlaamse kruideniersmentaliteit enkel "rechtse" economische argumenteren als serieuze economische argumenten ziet, en "linkse" of "ecologistische" economische argumenten van de hand doet als "not invented here" en dus geen echte, serieuze economische argumenten.

Nu is het inderdaad vast waar dat veel van die pekes en mekes die eisen dat cash nog even dominant moet zijn als toen zei jong waren, zich niet interesseren in digital resilience-denken dat ingaat tegen economisch-rechts kortetermijndenken. Die kiezen inderdaad gewoon voor hun gemakzucht. Maar het is niet omdat mensen iets willen omwille van slechte of domme redenen, dat het daarom per se slecht of dom is. Dat is het slechtste wat de media de afgelopen jaren hebben liggen doen met alles waar een digital resilience-aspect aan zit: het debat erover versmallen tot een moralistische kwestie van of "we" wel genoeg geduld hebben met sukkelaars die niet mee kunnen of mee willen. De vraag hoort te zijn of we door het nastreven van efficiëntiewinsten links en rechts niet vast komen te zitten in verbanden waarin we onze soevereiniteit verliezen. Als we weigeren mee te doen aan bepaalde evoluties, en een neveneffect van die weigering is dat pepe of meme daarmee kunnen blijven leven zoals ze gewend zijn, is dat mooi meegenomen.

Tot slot, ik denk dat jij een beetje een karikatuur probeert te maken van wat het in de praktijk moet inhouden dat cash-automaten 24 uur per dag telefonisch bereikbaar moeten zijn, om je platitudinaal denken over "de uit de hand gelopen cultuur van "handje ophouden, handje vullen". " te valideren. Concreet zal dat waarschijnlijk iets zijn à la een centraal nummer voor alle automaten in heel België dat in extreme gevallen iemand van een private bewakingsfirma kan langs sturen.
Drie bedenkingen hierbij:

Zoals op veel fora gebeurt, worden aan auteurs allerlei eigenschappen toegedicht op basis van slechts enkele zinnen. In hoeverre labels als 'links' of 'rechts' überhaupt iemands persoonlijkheid kunnen vangen (spoiler: niet), zijn ze hier zo relevant als discussies over het geslacht van de engelen. Men kan immers prima maatschappelijk betrokken zijn en een notoir voorstander van individuele verantwoordelijkheid en een tegenstander van regelitis. Je kan pro cash zijn, maar tegen dwaze regelitis ivm ATM's.

Aangezien 40% van de kassabetalingen nog steeds in contanten plaatsvindt, is het afschaffen van cash geen reële optie. Het is dan ook onterecht om het te bestempelen als een betaalsysteem voor 'sukkelaars'. Ikzelf ben pro cash. Dat is lang niet zo geweest, ik ben daarin veranderd van mening. Ook dat moet kunnen.

Het idee dat contant geld een weermiddel zou zijn tegen de digitale afhankelijkheid van de VS, is een standpunt dat ik zelfs na het nuttigen van 4 Duvels niet zou verdedigen. Ten eerste zijn er volop Europese digitale alternatieven in ontwikkeling (zoals de digitale euro en Wero). Ten tweede vormen fysieke kassabetalingen slechts een fractie van onze totale economie. Of we nu met briefgeld betalen of niet, het zal werkelijk geen enkel verschil maken in dit geopolitieke verhaal.
Laatst gewijzigd door jutuiz 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het probleem bij dat laatste @jutuiz

Is dat zowel Mastercard als Visa Amerikaans zijn.
Dus in spé moeten we werk maken van een echt Europees alternatief hierop.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

jutuiz schreef: 3 maanden geleden Aangezien 40% van de kassabetalingen nog steeds in contanten plaatsvindt,
Daar zou ik toch graag eens een bron van zien.
Ik ben een paar jaar flexi geweest in een supermarkt. Ik had er geregeld kassawerk.
De bankkaart was er quasi alleenheerser. Als er 5% cash betalingen waren, dan zal het veel geweest zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@jutuiz @cadsite

Weet niet of dit representatief is voor elke betaling maar dit is de barometer van 2025
84% van de Belgen verkiest digitale betalingen boven cash.
Meer dan één op twee Belgen (55%) deed dit jaar minstens één mobiele betaling, via QR-code of met een smartphone of verbonden toestel. Deze methode is vooral populair bij jongeren van 16 tot 24 jaar.
60% van de Belgen deed afgelopen week een contactloze kaartbetaling en 77% voelt zich daar volledig comfortabel bij.
87% van de Belgen heeft al minstens één online aankoop gedaan, voornamelijk met een debetkaart, een bank- of betaalapp of een kredietkaart.
heist_175
Moderator
Moderator

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Dus in spé moeten we werk maken van een echt Europees alternatief hierop.
Dat alternatief is er al: Wero (opvolger van BE/Payconiq en NL/iDeal).
Als ik op 2dehands iets koop of verkoop, verkies ik Wero.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef: 3 maanden geleden Je beweert geen libertariër te zijn,
Mea Culpa maar ik ben maar tot mijn achttiende naar school geweest (omdat dat toen een verplichting was).
Ik - mijn fout dus niet de jouwe - begrijp dus geen jota van je intellectuele geschriften. :oops:
Spijtig genoeg dien ik na de komma dus af te haken. Sorry.
jutuiz schreef: 3 maanden geleden Je kan pro cash zijn, maar tegen dwaze regelitis ivm ATM's.
Dit dus.
Ik ben niet pro noch contra cash.
Dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken (zelf gebruik ik en mijn vrienden-/kennissenkring het nauwelijks tot niet).
Maar ik ben, om nogal voor de hand liggende maatschappelijke redenen, tegen het faciliteren van zwart geld binnen de economie (Ik herhaal, dat was de initiële opzet van dit topic. Ik kan het ook niet verhelpen dat sommigen - daarbij geholpen door de moderatie - het in een andere richting willen duwen) en - om voor de hand liggende politieke redenen - het uitrollen van spuuglelijke automaten in het straatbeeld waar in se geen nood aan is.
Wie goede redenen heeft om niet op eigen kracht tot bij de reeds bestaande automaten/bankfilialen te geraken kan altijd beroep doen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de eigen omgeving om hem of haar tot daar te voeren.
Wie niet op eigen kracht tot bij een bankautomaat/bankfiliaal geraakt zal - mijn bescheiden mening - hetzelfde probleem hebben om de cash die hem of haar daar ter beschikking wordt gesteld uit te kunnen geven. Of gaat Mr. Beenders nu ook verplichten dat in de onmiddellijke omgeving van zijn automaten er een door de gemeenschap gesponsorde kruidenier, slager, bakker, kapper, whatever wordt ingericht? :roll:
En het gaat nog steeds mijn ongeschoold petje te boven dat wie in staat is om met zijn bankkaart en code geld uit de muur te halen even later niet meer in staat is om met zijn kaart (contactloos) te betalen bij de handelszaken waar hun dat geld wil uitgeven.
En het kan van mijnentwege op nog minder begrip rekenen dat hetzelfde publiek te ene keer tekeer gaat tegen de regulitis van de overheid (sic) en wanneer het hen iets later persoonlijk beter uitkomt vanalles verwachten an diezelfde overheid (sic).

Kortom, dat al die roepetoeters over "sociaaldemocratisch medelijden met de zwakkeren der aarde" eens zelf eerst vanachter hun toetsenbord komen en het onderwerp van hun emoties zelf bijstaan om tot bij de dichtsbijzijnde handelszaak en bankfiliaal te geraken ipv steeds maar op te roepen dat anderen dit even oor hen moeten gaan regelen. Maar dat zal dan wel even weer iets moelijker liggen zeker? Zoals gewoonlijk zullen er al weer tig redenen klaar liggen om vooral zelf niet te moeten doen wat men predikt.

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Het probleem bij dat laatste @jutuiz

Is dat zowel Mastercard als Visa Amerikaans zijn.
Dus in spé moeten we werk maken van een echt Europees alternatief hierop.
Ach, de "drogredenen" tieren weer welig.
En voor wie echt wil zijn de alternatieven er al.
Benieuwd of je in al je andere aankopen/online aankopen ook zo standvastig "Europees" bent.

ps. Ik heb o.a. een gratis rekening bij Argenta (is dat Amerikaans?). Daar kan ik o.a. contactloos betalen met Wero.
Zonder extra kosten overigens. Zonder eerst naar een cashautomaat op zoek te moeten gaan. Hopelijk komen al de onderdelen voor een cashautomaat ook uit Europa. Zou je eens moeten onderzoeken voor je er nog gebruik van maakt.

Afgelopen WE bv. WERO nog gebruikt in een restaurant waar voor een groep van negen de gezamenlijke rekening door één "grijsaard" met kaart werd betaald en de rest de gedeelde kosten terugbetaalde via een QR-betaling.
En dat waren zonder uitzondering mensen die jij waarschijnlijk als "sukkelende grijsaards" zou bestempelen. :angel:
Modbreak:
racistische uitspraak gewist
De enige die ik aan de kassa voor mij nog in contanten zie betalen zijn overigens geen bejaarden noch gehandicapten maar relatief jonge stoere Oostblokkers. Iets met "de bouw" en "zwart geld"?
Sol Invictus!
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

<off topic>

Ik wil ook nog even aan toevoegen dat ik vind dat we véél te veel in "de waan van de dag" zitten wat betreffen het anti-amerikanisme. Wat Trump doet is echt wel een einde maken aan een tijdperk, en hij is inherent slecht, maar de Googles, AWS, Tesla's, en Microsofts van deze wereld zijn niet plotseling "slecht" geworden en de Xiaomis, Tencent en Alibabas "heilig".

Voor het zelfde geld (pun intended) is Trump morgen weg en gaan we over naar de orde van de dag. Of Trump en de zijnen blijft aan zet en in de beperkte keuze tussen Cholera en Pest, kiezen we in Europa voor Pest. Individueel kunnen we kakelen, maar collectief is de economische realiteit nu eenmaal sterker dan morele superioriteit. Ten getuige wat er in Oekraïne gebeurt.

<on topic>
Laatst gewijzigd door jutuiz 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Toevallig kregen we vrij veel oostblokkers bij ons in de supermarkt.
Die betaalden inderdaad zelden met de bankkaart, die gebruikten quasi allemaal een credit card.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

jutuiz schreef: 3 maanden geleden Ik wil ook nog even aan toevoegen ...
Zou Trump zijn gouden balzaal met zwart/crimineel geld betalen?
In cash of met visa?
En zou dat te bewijzen zijn?

Toegevoegd na 3 minuten 25 seconden:
on4bam schreef: 3 maanden geleden En dat kan je uiteraard bewijzen? Of is het "buikgevoel"?
Het "antwoord" van AI:
AI schreef:Een vraagteken (?) is een leesteken dat aan het einde van een directe vraagzin wordt geplaatst om aan te geven dat het om een vraag gaat. Het duidt ook op onzekerheid, twijfel of een onopgeloste kwestie.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

jutuiz schreef: 3 maanden geleden Voor het zelfde geld (pun intended) is Trump morgen weg en gaan we over naar de orde van de dag. Of Trump en de zijnen blijft aan zet en in de beperkte keuze tussen Cholera en Pest, kiezen we in Europa voor Pest. Individueel kunnen we kakelen, maar collectief is de economische realiteit nu eenmaal sterker dan morele superioriteit.
Zowel in de USA als in China is er wetgeving die maakt dat de overheid eender wat van data mag opeisenvan "hun" bedrijven.
Zowel in de USA als in China is dat ook al gebeurd.
Dus zolang die wetgeving er is, zie ik geen reden dat Europa de afhankelijkheid zou moeten bestendigen.

En of het nu Tesla of BYD is, we moeten gewoon van beide eisen dat ze niet op afstand zich kunnen moeien of de auto stilzetten.
Iedereen die Office365 heeft, neemt het risico dat het morgen niet meer werkt. Waarom zou je dat willen?

ATM's zijn wat dat betreft "safe": die werken zonder Amerikaanse of Chinese bemoeienis.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

heist_175 schreef: 3 maanden geleden ATM's zijn wat dat betreft "safe": die werken zonder Amerikaanse of Chinese bemoeienis.
Ben je dat zeker?
Ik denk dat het zowel technologisch als financieel een zeer internationaal gegeven is en dat je de invloed van USA en China niet kan uitsluiten. Is een ATM 100% europees?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

<OT>
ivob schreef: 3 maanden geleden Het "antwoord" van AI:
Let it go...
Je geeft enkel het bewijs dat AI veel onzin genereert.
</OT>
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Men blijft naast elkaar door praten.

- Er zijn niet meer automaten maar veel minder.
- Omdat er minder automaten zijn vallen sommigen zonder automaat in de buurt (5km).
- Cash is en blijft een wettelijk betaalmiddel dat ook nog enorm veel gebruikt wordt.
- België is een vrij land waar elke burger zelf kiest hoe hij betaalt met alle wettelijke betaalmiddelen.
- Cash is niet automatisch zwart geld of crimineel. Criminaliteit en zwart geld kan ook digitaal (oa phishing).
- Betaalverkeer is essentieel in onze maatschappij en voor onze economie. Deze dienst wordt dus logischerwijze gereguleerd door de overheid en de banken worden terecht gecontroleerd op hun rol in dat systeem.
- De kosten van de automaten vervallen in het niets bij de vermeden kosten door vermindering van automaten en kantoren/personeel.
- Mensen die pro cash zijn betalen vaak ook de overgrote meerderheid van betalingen digitaal en niet cash. Ze willen gewoon toegang tot cash behouden zolang dat een wettelijk betaalmiddel is. Als er geen toegang is, verdwijnt de facto ook de keuze.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 3 maanden geleden Let it go...
Je geeft enkel het bewijs dat AI veel onzin genereert.
</OT>
Nah, je geeft alleen aan de finesses van je eigen moedertaal (?) niet te vatten.
Maar geen nood, je bent op UB daarin geen uitzondering. Is bijna common practice.
Van Dale schreef:Leesteken: Een leesteken (?) dat aan het einde van een zin wordt geplaatst om aan te duiden dat het om een vraag gaat.
Overdrachtelijke betekenis: Een onopgeloste vraag of iets zeer onzekers.
Of kan je het niet loslaten en ga je nu beweren dan ook Van Dale, Groot woordenboek van de Nederlandse taal, veel onzin genereert? :roll:
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

R2D2 schreef: 3 maanden geleden Ben je dat zeker?
Van de bemoeienis ben ik zeker, ja: om een ATM met BE/EU kaarten geld te doen uitspuwen is geen call naar USA of China nodig.
Al zal een ATM volsteken met tech van de ene dan wel de andere.
Maar er is geen call/call-back naar de USA of China, wat bv met Visa, Mastercard & AmEx wel is. Als je dus geld wil afhalen met uw CC, is die call er natuurlijk wel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden een maatschappelijk topic op dit forum over betaalautomaten eindigt nu in xenofobe clichés richting Oost-Europeanen.
stigmatisering, stropoppen, ... de argumenten zijn duidelijk al lang op.
hopelijk wordt er over forumregels gewaakt door de moderatie
Wat is er zo maatschappelijk relevant aan een topic over het kunnen faciliteren van betalingen met zwart geld?

Ah, de bekende armoedestrategie duikt weer op.
Geen eigen on topic argumenten meer en dan maar als laatste redmiddel de "bevriende" moderatie ter hulp inroepen.
Waren de andere jokers op?

Wat is er volgens jou zo "xenofoob" aan het benoemen van de oorspronkelijke herkomst van een persoon?
Wie jou aan de hand van taal/accent herkenning duidt als "West-Europeaan", "Belg", "Vlaming", "Limburger", whatever maakt dus gebruik van "xenofobe clichés"? Ik kom niet meer bij.

De on topic argumenten moeten al ver te zoeken zijn of de woketeentjes wel heel lang wanneer je het daar nog moet gaan zoeken.

Nou ja, in dit specifiek geval ook geen strategie die verwondering opwekt.
Het is een gekende strategie van communistische landen en de belijders van die insteek om naar het middel van censuur proberen te grijpen wanneer ze zelf in de verdrukking dreigen te komen.

Maar wat in deze belangrijker en vooral heel tekenend is dat is het feit dat je in alle talen blijft zwijgen waarom je de eigen woorden niet kan/wil omzetten in eigen daden.

Wanneer je een topic over een poging tot het faciliteren van zwart geld perse wil omkeren - blijkbaar onder het goedkeurend oog van de moderatie - naar eentje over bijkomende cashautomaten en hun maatschappelijke relevantie mij niet gelaten hoor.
Ik kan dan alleen maar vaststellen dat de uitrol daarvan niet overal relevant is en dan houden we het beleefd.
Zoals ik eerder al "argumenteerde" zijn er in het centrumdorp hier zeer recent twee non bankfiliaal gerelateerde Bancontact cashafhaalpunten bijgeplaatst. Letterlijk tegenover een cashautomaat gelieerd aan een bankfiliaal doch 24/7 voor iedereen vanaf de openbare ruimte bedienbaar. Aan dat punt staan NOOIT rijen wachtenden. Je mag al blij zijn als je kan vaststellen dat er daadwerkelijk iemand gebruik van maakt, in de praktijk zelden tot nooit.
Wat is de maatschappelijke meerwaarde van twee nieuwe Bancontact automaten tegenover een nauwelijks gebruikt bestaand cash afhaalpunt? Waar zit de "spreiding" om cashafhaalpunten beter bereikbaar te maken?

Wat betreft de maatschappelijk behoeftigen onder ons is mijn - toch redelijk uitgebreide - ervaring met deze doelgroep ook niet van die aard dat meer cashafhaalpunten het hen makkelijk gaat maken.
Mijn 92-jarige vader zaliger deed tot vier maanden voor zijn dood (de dag die hij dan nog zelf had gekozen) nog alle bankverrichtingen in zijn uppie via PC banking, bezoek aan het lokale bankfiliaal en alle betalingen bij handelaren met zijn bankkaart. No problem.
Uiteraard een n=1 verhaal maar wel een praktijkvoorbeeld in tegenstelling tot de hier veel gelezen op afstand online argumentatie om zichzelf trachten een "empathisch sociaal verantwoord imago" aan te meten.
En dan nog, de bewoners van het lokale rusthuis die ik meerdere keren (op afroep) per week tot bij de handelszaken van hun keuze fiets betalen zonder uitzondering allemaal met hun bankkaart. Niet met cash.
En de bewoners van het zorgcentrum voor dementerenden die voor de fun met de fiets rondgereden worden maken inderdaad geen gebruik meer van hun kaart. Maar ook niet van cash. Ook zij zijn niets met de twee extra automaten vlak tegenover de bestaande automaat. Ze kunnen gelukkig wel over de nodige assistentie van vrijwilligers in daad rekenen ipv over wijder verspreide empatische steun in woorden.

Dat geld voor al die Beenders-automaten kan dus veel beter op een meer maatschappelijk verantwoorde wijze ingezet worden. Minder automaten betekent al zeker niet dat cash niet meer beschikbaar is, voor wie dan ook, en al helemaal niet dat het verboden wordt. Dat zijn drogredenen die telkens en bij herhaling gebruikt worden door diegenen die zelf niet al te veel moeite willen doen en dat op een ander trachten af te schuiven en te bedelven onder "mooie woorden" maar ook niet meer dan dat.

Dus "sukkelaar" & Co: vraag telkens niet wat de gemeenschap/overheid voor jou kan doen maar beter wat jij voor de gemeenschap/overheid kan doen. (vrij naar JFK)
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Dizzy schreef: 3 maanden geleden - Cash is niet automatisch zwart geld of crimineel. Criminaliteit en zwart geld kan ook digitaal (oa phishing).
nogmaals ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash,
Modbreak:
alweer insinuatie verwijderd
uitgezonderd die van you know who :angel:
Phising is geen transactie. Dat is diefstal.
Een illegale handeling dus, te vergelijken met uw voorraad cash geld te stelen
Een groot verschil met een cash transactie voor illegale/zwarte producten of diensten.
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 39 keer

heist_175 schreef: 3 maanden geleden Er is geen sprake van het afschaffen van cash, dus de rest van uw betoog kan je al vergeten.
Het gaat over méér automaten, op kosten van zij die het niet gebruiken natuurlijk.

En het gewauwel over "resilience" is dan ook nergens voor nodig. Dat is relevant, als het over een cashloze maatschappij zou gaan. Quod non.
De kosten van cash (valsmunters, zwart geld, criminaliteit, transport, menselijke fouten, ...) zullen vele malen hoger liggen dan bij digitaal betalen.
En als je wil geloven dat "de politie" aan uw deur staat en "uw juwelen zal veiligstellen", hoeveel veiliger (of meer "resilient") is cash dan tov digitaal geld?
Als een drugsverslaafde mij overvalt, maakt ie €20 buit. Iemand die zwemt in cash is een veel interessanter target, en aangezien de drugsverslaafde niet op het zicht kan zien wie nog in de vorige eeuw leeft en wie niet, zal met méér cash in de maatschappij de onveiligheid het dalende traject mogelijkse verlaten.
Allemaal omdat Beenders op TV wil komen.
Heist, jij bent nu toch echter de keizer van de stropopargumenten, niet?

Ik heb het over een "samenleving waarin cash beleidsmatig en cultureel ondersteund wordt". Dat is een notie die heel wat ruimer is dan louter een samenleving waarin cash geld niet afgeschaft is. In een samenleving met twee bankautomaten per provincie die twee uur per week operationeel zijn, is cash strikt gesproken niet afgeschaft. Het is echter geen samenleving waarin cash beleidsmatig en cultureel ondersteund wordt, en het is dus functioneel een samenleving waarin cash afgeschaft is.

De meest weerbare samenlevingen (en weerbaarheid is een criterium waarvoor we moeten maximaliseren in de komende context van catastrofale maatschappelijke decomplexificatie) qua betalingssystemen, zijn niet degene die het meest of het minst cash gebruiken. Het zijn wel degene die het makkelijkst kunnen terugschakelen naar cash-only wanneer elektronisch betalingsverkeer plat ligt. Om dat te garanderen, is nood aan culturele en beleidsmatige ondersteuning voor cash. Ophouden met denken over bankautomaten in kortzichtige kruidenierslogica, is daar een element van. Dingen als Wero, voor wie daar zijn hoop op zou vestigen, zijn geen oplossing. Wero kan enkel geïnstalleerd worden op Apple-toestellen of Alphabet-gecertificeerde Android-toestellen, en dient dus beschouwd te worden als een functioneel Amerikaanse betaaldienst. Voor Android is er vast een tweaker-manier om het te doen werken zonder Google-account, maar maatschappelijk verandert dat niets omdat het nooit meer dan 0,1% van de gebruikers is die zich daarmee bezig houden.

Een ander element is het garanderen van veiligheid. Elektronische betalingen maken de samenleving niet veiliger, ze maken het enkel makkelijker om de onveiligheidsproblematiek onder de mat te vegen via een architecturale ingreep. Dat is niets anders dan steden die denken hun daklozenprobleem op te lossen door harde tussenschotten op de openbare bankjes te plaatsen zodat daklozen er niet op kunnen liggen. Opnieuw dus datzelfde kortetermijndenken om de problemen niet ten gronde te moeten aanpakken. In Singapore (een vrij cash-intensieve samenleving) riskeer je niet dat een drugsverslaafde uw briefje van 20 Singaporese dollar probeert afhandig te maken. De reden daarvoor wordt gesuggereerd onderaan in rode tekst op het kaartje dat je moet invallen wanneer je door de grenscontrole gaat.

Wat Beenders voorstelt over die permanentie: ik zeg niet dat het geen geld kost, enkel dat de kostprijs ervan wat overdreven wordt. Het is niet dat elke automaat een FTE voor telefonische permanentie en een FTE voor de bewaking toegewezen gaat krijgen.
Laatst gewijzigd door stefan1234 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 625 keer

Juist terug van weekje Duitsland, waar cash nog König is :-)
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

duizend schreef: 3 maanden geleden nogmaals ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash
Alle mussen zijn vogels, volgens jouw logica zijn alle vogels dan ook mussen :bang:
Bye, Maurice
mipa
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

En dit hier gebeurt niet cash::

De bedrijven achter jouw maaltijd- en ecocheques behalen miljoenenwinsten en sluizen dat geld door naar het buitenland. De onderzoekscel van HLN ontdekte hoe bedrijven als Pluxee, Edenred en Monizze via geheime commissies rijk worden ten koste van handelaars. Sommigen betalen zo zonder het te weten zelfs vijf keer meer dan anderen. “De tarieven zijn te hoog en worden à la tête du client bepaald”, reageert de sectorfederatie voor handelaars
https://www.dekrantenkoppen.be/detail/3 ... nland.html
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef: 3 maanden geleden Juist terug van weekje Duitsland, waar cash nog König is :-)
Als je dan 3 weken in Denemarken en Noorwegen op vakantie bent geweest, landen waar cash onbestaande is, en je gaat naar het WC langs de snelweg in Hamburg... en daar zit een WC-madam. Met een bakje met kleingeld voor haar neus. :bang:
mipa
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

In Noorwegen keren ze hun kar:

Zoals de bekende journalist Peter Imanuelsen bericht, heeft het Noorse parlement maatregelen genomen om de beschikbaarheid en het gebruik van contant geld wettelijk vast te leggen – een duidelijk signaal tegen de volledige digitalisering van het betalingsverkeer.

https://ejbron.wordpress.com/2025/05/05 ... -behouden/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

jutuiz schreef: 3 maanden geleden en daar zit een WC-madam. Met een bakje met kleingeld voor haar neus. :bang:
Dan vraag je toch gewoon of je met een QR code kan betalen of hij/zij/hun kan het verder vergeten.
Wat is het probleem?

Tja, van het vragen om betalingen met zwart geld te kunnen faciliteren over de verspreiding van cashautomaten - al dan niet met de medewerking van Mr. Beenders - over mussen en ander raar gevogelte - al dan niet gefaciliteert door de moderatie - over Duitsland en Noorwegen en allerhande al dan niet veronderstelde maatschappelijke uitdagingen tot effectief ingrijpen van de usual censor toe.
Only on UB.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Neen, jij hebt het dringende probleem. Geen QR code is niet betalen en dus blijft uw probleem, de WC madam heeft geen probleem en een plasje minder te kuisen.

Dit heb ik ook al tegengekomen bij WC op snelwegparking, enkel via munt binnen. In Noorwegen hadden ze ook een systeem om parking bij wandeling te betalen, steek het in een enveloppe en drop het in een soort brievenbus. Er stond wel een camera op de parking :)

Kortom, soms kom je in situaties waar enkel cash kan en dan heb je beter maar cash.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 3 maanden geleden
duizend schreef: 3 maanden geleden nogmaals ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash
Alle mussen zijn vogels, volgens jouw logica zijn alle vogels dan ook mussen :bang:
nogmaals
ALLE maar dan ook ALLE en ik bedoel dan wel degelijk ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash.
Over de niet illegale transacties (witte merels bvb. in jouw vergelijking) doe ik hiermee geen enkele uitspraak.

Jij leest (bewust?) altijd dingen die ik niet schrijf.
De betekenis van het vraagteken vind je hogerop. :angel:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

duizend schreef: 3 maanden geleden ALLE maar dan ook ALLE en ik bedoel dan wel degelijk ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash.
Vanavond eens naar Pano kijken of dat klopt...
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je kan enkel dergelijke beweringen met dergelijke zekerheid uiten als je erg goed op de hoogte bent van die activiteiten :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 3 maanden geleden
duizend schreef: 3 maanden geleden ALLE maar dan ook ALLE en ik bedoel dan wel degelijk ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash.
Vanavond eens naar Pano kijken of dat klopt...
Ge gaat serieus bijleren :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Maar in feite heb je 2 zaken. Ja er is veel witwassen.

Maar als je ziet dat een hele hoop mensen enkel geld naar hun familie kunnen sturen via die Hawala...
Dat is ook wel schrijnend.

BV bij bron groene.nl

Ze leven daar van omgerekend 100 euro per maand. Hun kosten zijn haast 1000 euro per maand. Dus totaal afhankelijk van familie in het buitenland(NL/BE of andere landen)

En bv een NGO kan enkel geld ontvangen en sturen in Syrië via zo een hawala.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee of er geen andere manier is om geld over te maken dan via Hawala.
Ik kan er wel een paar bedenken...

Het is wel zeer duidelijk aangetoont in de rapportage dat men eerst CASH moet afhalen vooraleer het langs de Hawala "passeert" en aan de andere kant er opnieuw CASH gebruikt wordt. En dat de Hawala uiteraard illegaal is.

Een ganse reportage nota bene over hoe men CASH nodig heeft om allerlei illegale dingen te doen.

Jaja, een bankautomaat op elke straathoek is echt wel nodig. :angel:
heist_175
Moderator
Moderator

stefan1234 schreef: 3 maanden geleden Ik heb het over een "samenleving waarin cash beleidsmatig en cultureel ondersteund wordt". Dat is een notie die heel wat ruimer is dan louter een samenleving waarin cash geld niet afgeschaft is. In een samenleving met twee bankautomaten per provincie die twee uur per week operationeel zijn, is cash strikt gesproken niet afgeschaft. Het is echter geen samenleving waarin cash beleidsmatig en cultureel ondersteund wordt, en het is dus functioneel een samenleving waarin cash afgeschaft is.
Wat een gewauwel toch weer :).
Er staan overal automaten, cash wordt overal aanvaard.
Ik daag u uit om te melden in welke provincie er maar 2 automaten zouden staan en waar er automaten zijn die maar 2u per week werken. Je zal ze niet vinden.

De maatregel van Beenders is om véél méér automaten te zetten, verplicht door banken, zodat alle banken hogere kosten hebben en dus meer zullen moeten aanrekenen aan hun klanten.
ALLE maar dan ook ALLE en ik bedoel dan wel degelijk ALLE illegale en zwart geld transacties gebeuren cash.
Je vergist u.
Er zijn heel veel criminele feiten te plegen met bankrekeningen etc.
En crypto is heel belangrijk in de onderwereld.
Maar dat cash king is in de criminele wereld, is wel zeker.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 2 maanden geleden Ook dit brengt uiteraard een meerkost met zich mee maar ik betaal liever die paar euro's als plots te moeten vaststellen dat ik tienduizenden euro's armer ben
Volledig mee eens.
Ik stel dus voor dat je bij iedere afhaling aan een nieuw geplaatste cashautomaat een paar euro extra betaalt voor de extra dienstverlening zodat diegenen die er geen gebruik van wensen te maken niet ongevraagd met deze kosten opgezadeld worden.
Je kan het zelfs beschouwen als een extra preventieve belasting op de mogelijkheid tot het faciliteren van het gebruik van zwart geld in de economie dat nog steeds een last is voor de maatschappij. Twee vliegen in één klap dus. Uitstekend voorstel! Neem contact op met Mr. Beenders en leg je voorstel er op tafel.

Uiteindelijk dan toch iedereen tevreden. :beerchug:
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”