De huurder van mijn ouder heeft het toilet ook op regenwater laten werken. Maar in de winter gebruikte hiu
Hoe hij dit heeft gedaan. In de hoek aan het schufraam kant keuken kom de regenpijp van het plat dak en loopt in de regenput.
Hoe het er binnen in de regenput uitziet weet ik niet kan er niet vlot in.
In de afvoer heeft hij een gat gemaakt en dan daar een 2 lange pvc buizen aan elkaar gezet. Tot iets voorbij de achterdeur.
En daar zit een bocht 45° omhoog. En dan daar een stukje buis dacht een bocht en daar een stukje buis en dan een plastieken camlock op gemonteerd.
Deze camlock heb ik verplaatst voor de eps van 14 cm en crepi.
Dus de buis zit volledig achter de eps en crepi. Enkel de stukje galvaniseebuis met de camlock steekt uit.
En via een soepelebuis sluit hij dit aan op de hydrofoorpomp.
Maar in de winter gebruikte hij dit niet om problemen te voorkomen met vorst schade.
Hoe zou hij de aanzuigleiding leeg laten lopen hebben? Kan niet meer aan de pvc buis daar deze achter de crepi zit.
toilet op regenwater.
- cptKangaroo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
- Bedankt: 276 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je beschrijft een gans buizentraject dat wij niet kunnen zien dus da's erg moeilijk om te volgen.
Dus er is een aftakking op de overloopafvoer van de regenput -- mogelijk omdat het overlopende water dan enigszins gefilterd werd, of gewoon omdat die afvoer gemakkelijk toegang bood, en die "2 lange pvc buizen" lopen dan ondergronds of net boven de grond tot waar de wc is en waar de leiding omhoog moet gaan?
Is die plastieken camlock een soort aftappingspunt terwijl de galvanisé door de muur naar binnen gaat, naar de pomp of wc?
Ik zou aannemen dat het hele buitentraject eigenlijk in gegalvaniseerde buis is, met die pvc buizen enkel als beschermend omhulsel. Vermoedelijk zit daar een beetje hoogteverloop op zodat het water gewoon door de zwaartekracht terugvloeit naar de regenput eens de druk van die leiding is. Mogelijk dient de camlock dan om de druk van die leiding te laten zodat die leeg loopt, maar naar alle waarschijnlijkheid heeft de pomp daar ook een leegloopventiel voor.
De buis achter de crepi is dus eigenlijk niet belangrijk tenzij je de afhellende richting ervan hebt omgekeerd (ik vermoed van niet als je gewoon dat camlockpunt wat verder uit de muur hebt getrokken), maar dat stuk zit nu toch achter isolatie dus dan is dat waarschijnlijk ook geen probleem.
Dus er is een aftakking op de overloopafvoer van de regenput -- mogelijk omdat het overlopende water dan enigszins gefilterd werd, of gewoon omdat die afvoer gemakkelijk toegang bood, en die "2 lange pvc buizen" lopen dan ondergronds of net boven de grond tot waar de wc is en waar de leiding omhoog moet gaan?
Is die plastieken camlock een soort aftappingspunt terwijl de galvanisé door de muur naar binnen gaat, naar de pomp of wc?
Ik zou aannemen dat het hele buitentraject eigenlijk in gegalvaniseerde buis is, met die pvc buizen enkel als beschermend omhulsel. Vermoedelijk zit daar een beetje hoogteverloop op zodat het water gewoon door de zwaartekracht terugvloeit naar de regenput eens de druk van die leiding is. Mogelijk dient de camlock dan om de druk van die leiding te laten zodat die leeg loopt, maar naar alle waarschijnlijkheid heeft de pomp daar ook een leegloopventiel voor.
De buis achter de crepi is dus eigenlijk niet belangrijk tenzij je de afhellende richting ervan hebt omgekeerd (ik vermoed van niet als je gewoon dat camlockpunt wat verder uit de muur hebt getrokken), maar dat stuk zit nu toch achter isolatie dus dan is dat waarschijnlijk ook geen probleem.
-
glda19
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
Wat is er niet duidelijk aan de uitleg?
In de regenpijp de die van het plat dak komt heeft hij een gaat gemaakte onderaan.
De buis vertrekt van uit de hoek waar de regenpijp naar beneden komt tegen de buitenmuur van de keuken en ligt horizontaal op de de vloer van het terras. En iets voorbij de achterdeur gaat de buis naar boven. De buis is een pvc leiding. En daar waar de camlock ( industriële koppeling) beter dan zo een gardena koppeling waar je de tuinslang op aansluit.
Is de industriële koppeling ver wijdere en met een galvaniserenbuis naar buiten de crepi gebracht.
Mijn vraag is hoe kan ik deze buis laten leeg lopen?
In de regenpijp de die van het plat dak komt heeft hij een gaat gemaakte onderaan.
De buis vertrekt van uit de hoek waar de regenpijp naar beneden komt tegen de buitenmuur van de keuken en ligt horizontaal op de de vloer van het terras. En iets voorbij de achterdeur gaat de buis naar boven. De buis is een pvc leiding. En daar waar de camlock ( industriële koppeling) beter dan zo een gardena koppeling waar je de tuinslang op aansluit.
Is de industriële koppeling ver wijdere en met een galvaniserenbuis naar buiten de crepi gebracht.
Mijn vraag is hoe kan ik deze buis laten leeg lopen?
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Je zorgt dat het water vervangen wordt door lucht.
Of op natuurlijke manier als er afloop is, of geforceerd als dat niet kan.
Als ze vol lucht zit, is het water er uit en dus per definitie leeg.
En ik hoop dat jij evenveel hebt aan mijn uitleg dan wij aan de jouwe.
En anders vraag je het eens aan de huurder, die kent de situatie.
J.
Of op natuurlijke manier als er afloop is, of geforceerd als dat niet kan.
Als ze vol lucht zit, is het water er uit en dus per definitie leeg.
En ik hoop dat jij evenveel hebt aan mijn uitleg dan wij aan de jouwe.
En anders vraag je het eens aan de huurder, die kent de situatie.
J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1272 keer
Oh, heel wat:
Maar in de winter gebruikte hiu
het schufraam
een 2 lange pvc buizen aan elkaar gezet
Wanneer uw buizen beginnen te denken, in bochten dan nog, is het tijd om langs een arts te passeren.een stukje buis dacht een bocht
een plastieken camlock op gemonteerd (...) de camlock ( industriële koppeling) beter dan zo een gardena koppeling
Tussen de bomen het bos zien, is niet evident.een soepelebuis
Ik denk dat dit uw vraag is:
1. Vraag het aan de huurderHoe zou hij de aanzuigleiding leeg laten lopen hebben?
2. Weinig kans dat ie het laat leeglopen met luchtdruk, dus zal het zwaartekracht zijn.
Je schets de situatie op een nogal chaotische manier en zonder foto's of tekeningen, dus onduidelijk hoe diep de put zit noch waar hemelwaterafvoer (dak>put) en regenwateraanvoer (put>huis) zit, maar ik heb - ook in de winter - geen enkel probleem om water uit mijn regenput tot in mijn huis te krijgen.
In Rusland en Oekraïne, met wintertemperaturen frequent lager dan -20°, is dat misschien een probleem. Maar met (recente) Belgische/Vlaamse temperaturen is dat - bij mij - nog nooit een probleem geweest.
-
phil48
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
glda19 schreef: 3 maanden geleden De huurder van mijn ouder heeft het toilet ook op regenwater laten werken.
glda19 schreef: 3 maanden geleden En ik vroeg aan de huurder waar de waterput zit en kreeg een antwoord van pff komaan zegt genoeg van laat mij grust.
Is me niet helemaal duidelijk, gaat het nu om de woning waar jij in woont of om de woning "van je ouder" waar de huurder nog altijd in woont ??
In het tweede geval maakt het toch niet uit voor jou of die stadswater of regenwater gebruikt, want de huurder betaalt toch de factuur ??
In ieder geval is het bizar dat je "ouder" heeft toegestaan dat die huurder "daar zomaar (water)leidingen heeft veranderd zonder toestemming" en zonder precieze schetsen van wat die allemaal heeft gedaan ???
- Joe de Mannen
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
- Bedankt: 718 keer
Dan had je maar foto's moeten maken voor de crepi ertegen ging...glda19 schreef: 3 maanden geleden Kan geen foto's maken alles zit weg achter de eps en crepi.
En ik vroeg aan de huurder waar de waterput zit en kreeg een antwoord van pff komaan zegt genoeg van laat mij grust.
En als jij en/of je ouder eigenaar zijn, dan horen jullie toch te weten waar die put zit, meer dan de huurder het hoort te weten...
..maar soit, waarschijnlijk wordt het hier weer stil tot je een volgend topic opent of dit of een ander onderwerp.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- cptKangaroo
- Elite Poster

Tja, je nieuwe uitleg toont waar verwarring mogelijk was:
(1)-- "In de hoek aan het schufraam kant keuken kom de regenpijp van het plat dak en loopt in de regenput."
(2)-- "In de regenpijp de die van het plat dak komt heeft hij een gaat gemaakte onderaan."
Na je eerste post dacht ik dat dit ging over regenwater hergebruiken door het op te pompen uit een regenput, maar zoals het in je tweede post uitgelegd wordt, denk ik eerder aan een wc afvoer die op een regenpijp aangesloten is en dus eigenlijk sanitair afvalwater in de regenwaterput laat lopen.
Dit denk ik omdat je tweede post aangeeft dat er onderaan de regenpijp een gat gemaakt werd en die buis verderop omhoogloopt (vermoedelijk dan naar een wc?). Uiteraard is het nog steeds mogelijk dat het geen toiletafvoer is maar dat daar dan eigenlijk een aanzuigleiding voor de pomp in verborgen zit, zoals in mijn eerste antwoord.
De vraag is dus: waar zit die pomp waarvan je sprak, en welke leiding wordt gebruikt als wateraanvoer voor die pomp (misschien nog een andere leiding)? Omdat je sprak van galvanisé buis en aftappunt, ging ik ervan uit dat dit een waterleiding betrof.
Ik vraag me nu wel af waarom je denkt dat er water in die buis staat als ze toch uitkomt in de regenpijp? Normaal kan je de regenpijp toch opheffen om eens te kijken? (al is dat misschien niet meer mogelijk?)
(1)-- "In de hoek aan het schufraam kant keuken kom de regenpijp van het plat dak en loopt in de regenput."
(2)-- "In de regenpijp de die van het plat dak komt heeft hij een gaat gemaakte onderaan."
Na je eerste post dacht ik dat dit ging over regenwater hergebruiken door het op te pompen uit een regenput, maar zoals het in je tweede post uitgelegd wordt, denk ik eerder aan een wc afvoer die op een regenpijp aangesloten is en dus eigenlijk sanitair afvalwater in de regenwaterput laat lopen.
Dit denk ik omdat je tweede post aangeeft dat er onderaan de regenpijp een gat gemaakt werd en die buis verderop omhoogloopt (vermoedelijk dan naar een wc?). Uiteraard is het nog steeds mogelijk dat het geen toiletafvoer is maar dat daar dan eigenlijk een aanzuigleiding voor de pomp in verborgen zit, zoals in mijn eerste antwoord.
De vraag is dus: waar zit die pomp waarvan je sprak, en welke leiding wordt gebruikt als wateraanvoer voor die pomp (misschien nog een andere leiding)? Omdat je sprak van galvanisé buis en aftappunt, ging ik ervan uit dat dit een waterleiding betrof.
Ik vraag me nu wel af waarom je denkt dat er water in die buis staat als ze toch uitkomt in de regenpijp? Normaal kan je de regenpijp toch opheffen om eens te kijken? (al is dat misschien niet meer mogelijk?)
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 73 keer
Ik vind het vreemd dat je in een woning die uw eigendom is aan de huurder moet vragen waar de regenwaterput zit.
Is dit een huis dat je ouders verhuren en dus hun eigendom is of dat ze dat huren ?
Daarnaast, als je isolatie en krepi er tegen gezet hebt moet je toch gezien hebben dat er daar iets aangepast was door de huurder, die vraag je dan toch om uitleg..
Als het effectief de eigendom van je ouders is zou ik al beginnen met de huurder in gebreke te stellen dat die niet zomaar dingen mag aanpassen zonder jullie toestemming en dat hij dit in de originele staat moet terug brengen, hier zou het kot te klein zijn en ik zou heel snel op de rechtbank staan..
Misschien inderdaad wat fotos van de situatie zodat de situatie wat duidelijker wordt..
Tom
Is dit een huis dat je ouders verhuren en dus hun eigendom is of dat ze dat huren ?
Daarnaast, als je isolatie en krepi er tegen gezet hebt moet je toch gezien hebben dat er daar iets aangepast was door de huurder, die vraag je dan toch om uitleg..
Als het effectief de eigendom van je ouders is zou ik al beginnen met de huurder in gebreke te stellen dat die niet zomaar dingen mag aanpassen zonder jullie toestemming en dat hij dit in de originele staat moet terug brengen, hier zou het kot te klein zijn en ik zou heel snel op de rechtbank staan..
Misschien inderdaad wat fotos van de situatie zodat de situatie wat duidelijker wordt..
Tom
-
glda19
- Elite Poster

Dag Tom
Het is 22 jaar geleden heeft mijn vader beslist om hun 2de huis te renoveren. Ik heb er toen ook vele uren in gewerkt. Maar nadien nooit meer binnen geweest.
Tot mijn ouders en huurder eind maart 2025 de overdracht deden naar mij toe.
Ik had in achterhoofd dat de regenput half onder de vloer van de 3de plaats zit en half onder het terras.
Maar had nooit het grote put deksel open gedaan tot op 21/4 in de avond. En dit is de regenput.
Daar heb ik dus gezien dat de pvc op een bepaalde plaats niet is gelijmd zoals je kunt zien op de foto.
Dus de industriële koppeling camlock los maken en in de put het buisje uit elkaar trekken en water loop uit de buis.
Ik meen in de doe-het-zelfzaak al eens beugels gezien te hebben die je in de muur kunt bevestigen met een stand op een bepaalde afstand.
Het is 22 jaar geleden heeft mijn vader beslist om hun 2de huis te renoveren. Ik heb er toen ook vele uren in gewerkt. Maar nadien nooit meer binnen geweest.
Tot mijn ouders en huurder eind maart 2025 de overdracht deden naar mij toe.
Ik had in achterhoofd dat de regenput half onder de vloer van de 3de plaats zit en half onder het terras.
Maar had nooit het grote put deksel open gedaan tot op 21/4 in de avond. En dit is de regenput.
Daar heb ik dus gezien dat de pvc op een bepaalde plaats niet is gelijmd zoals je kunt zien op de foto.
Dus de industriële koppeling camlock los maken en in de put het buisje uit elkaar trekken en water loop uit de buis.
Ik meen in de doe-het-zelfzaak al eens beugels gezien te hebben die je in de muur kunt bevestigen met een stand op een bepaalde afstand.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 202 keer
Andere opmerking waar ik aan denk.
Is die regenput ooit gereinigd?
Ikzelf zou dit nu ook dan laten doen zodat je meteen een propere put hebt, zo te zien zit die vol met bollekes piepschuim van uwe crepimuren. En op de bodem kan er ook fameuze laag slib liggen
Is die regenput ooit gereinigd?
Ikzelf zou dit nu ook dan laten doen zodat je meteen een propere put hebt, zo te zien zit die vol met bollekes piepschuim van uwe crepimuren. En op de bodem kan er ook fameuze laag slib liggen
Laatst gewijzigd door TheCeet 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
- Bedankt: 807 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik versta er nog altijd geen hol van, maar dat is niet belangrijk.
Wat wel belangrijk is: Zo'n put die al jaren niet gereinigd is, ga daar niet effe zelf rap-rap de boel reinigen. Je zou niet de eerste zijn die er niet meer levend uit komt.
Roep hiervoor mensen in met verstand van zaken.
Geen (misplaatste) grap, dat kan echt dodelijk zijn.
Wat wel belangrijk is: Zo'n put die al jaren niet gereinigd is, ga daar niet effe zelf rap-rap de boel reinigen. Je zou niet de eerste zijn die er niet meer levend uit komt.
Roep hiervoor mensen in met verstand van zaken.
Geen (misplaatste) grap, dat kan echt dodelijk zijn.
- cptKangaroo
- Elite Poster

Is dat uiteengeschoven stuk wat je een "industriële koppeling camlock" noemt? Dit is een schuifmof en was ofwel bedoeld om uitschuifbaar te zijn, ofwel omdat er bij de oorspronkelijke installatie onvoldoende uitwijkmogelijkheid was om de twee delen als mof+spie in elkaar te drukken.
Is de vraag nu hoe je die delen wat beter kan bevestigen aan de muur, nadat je de schuifmof er weer hebt overgeschoven? Uiteraard herhaal ik bovenstaande waarschuwingen ivm mogelijke onzichtbare, dodelijke gassen.
Is de vraag nu hoe je die delen wat beter kan bevestigen aan de muur, nadat je de schuifmof er weer hebt overgeschoven? Uiteraard herhaal ik bovenstaande waarschuwingen ivm mogelijke onzichtbare, dodelijke gassen.
-
glda19
- Elite Poster

Dit is een link naar de cam lock
https://www.nexaparts.nl/koppelingen/ca ... vAQAvD_BwE
En nee die mof moet los blijven om zo het water uit de hoizontale buis achter de isolatie te krijgen in de winter.
Toegevoegd na 3 minuten 35 seconden:
Ik heb bij mijn ouders al meerdere keren de regenput uitgekuist zonder problemen.
Deze heb ik 22 jaar gelecen zelf eens uitgekust tijdens de renovatie werken.
Maar ga er totaal niet meer in.
En kuisen jullie elkaar uw regenput uit denk het niet.
En sommige hun taal gebruik is weer prachtig
https://www.nexaparts.nl/koppelingen/ca ... vAQAvD_BwE
En nee die mof moet los blijven om zo het water uit de hoizontale buis achter de isolatie te krijgen in de winter.
Toegevoegd na 3 minuten 35 seconden:
Ik heb bij mijn ouders al meerdere keren de regenput uitgekuist zonder problemen.
Deze heb ik 22 jaar gelecen zelf eens uitgekust tijdens de renovatie werken.
Maar ga er totaal niet meer in.
En kuisen jullie elkaar uw regenput uit denk het niet.
En sommige hun taal gebruik is weer prachtig
-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus die oranje buis is de regenafvoer van uw dak? De grijze buis is deel van de aanzuigleiding en heeft uw huurder daarin gestoken om aan de regenpijp zelf naar boven te komen naar uw pomp via een ander traject?
Maar wat is uw vraag nu eigenlijk?
Maar wat is uw vraag nu eigenlijk?
-
glda19
- Elite Poster

inderdaad ik had tot deze week de regenput niet openen gedaan en dus niet gezien hoe hij het water liet aflopen uit de buis.
Moet er buiten de stroom afdoen van de hydrofoorgroep en dan blaas leeg maken. Of moet ik ook het water aflaten van de pomp?
Deze staat buiten op 2 betonblokken en een soort pu platen kap over de de pomp.
Moet er buiten de stroom afdoen van de hydrofoorgroep en dan blaas leeg maken. Of moet ik ook het water aflaten van de pomp?
-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als ik zo naar uw buis kijk kan die toch geen water aanzuigen? Die schuifmof is eraf... Of heb jij dit nu gedaan?glda19 schreef: 3 maanden geleden inderdaad ik had tot deze week de regenput niet openen gedaan en dus niet gezien hoe hij het water liet aflopen uit de buis.
Zoveel mogelijk water aflaten als deze buiten blijft staan. Zorgen dat er plaats is om uit te zetten als overgebleven water bevriest