Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 23 keer

tom35 schreef: 3 maanden geleden Toen ik 3j mijn wagen gekocht heb was de garage de factuur vergeten te sturen dus heb ik een instant overschrijving moeten doen van 35k, gebeld naar de bank en dat via de telefoon geregeld met een medewerker.
In 2024 ingetekend op een termijn rekening van belfius, door vakantie hadden we niet zoveel tijd, opnieuw via phonebanking en een medewerker een nog veel groter bedrag instant over geschreven, die moest wel overleggen met zijn verantwoordelijke maar is per direct uitgevoerd......

Tom
Tom, maar nogmaals ... vind jij het OK dat iemand met een telefoontje zomaar 35k kan overschrijven? Ik neem aan dat er een vorm van identificatie was (al zeg je dat niet -en dat er overleg nodig was, suggereert dat er geen standaard protocol was) maar veilig is dat toch niet? Stel dat ze jouw ID-kaart hebben ... (de jouwe niet natuurlijk, maar die van een oudje).

Dit gezegd zijnde, ik kreeg gisteren een email van "een" vakbond waarin ze aankondigen dat ze (voor de niet-gedomicilieerden onder hun leden) de betalingen voortaan aanbieden via email. Je moet op de link in de email klikken en dan kom je in een "beveiligde omgeving" terecht:

"Zo betaal je in een handomdraai:
Klik op de betaalknop en rond je betaling meteen af.
"

Benieuwd hoelang dat gaat duren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

johann schreef: 3 maanden geleden Maar dan is het vooral zaak voor de banken om verder in AI te investeren.
Ik heb sterk m'n twijfels over al die AI en fraude detectie systemen als ik onlangs las dat er bij Fortis jaarlijks 16.000 mensen (dat is een volledig middelgroot dorp !) hun rekening geplunderd wordt. Banken zoeken het allemaal veel te ver... ik blijf het herhalen, blokkeer gewoon nieuwe begunstigden voor 48u en het ganse phishing gebeuren is meteen opgelost (en voor zij die echt niet kunnen leven zonder instant overschrijvingen geef je de mogelijkheid om het uit te schakelen... ook na een wachttijd van 48u).
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Net een telefoontje gekregen van "Argenta hoofdkantoor" waarbij in een automatisch bericht werd beweert dat er €250 werd overgeschreven naar Mediamarkt.
Door op "1" te drukken zou ik dan Argenta bellen.
Telefoonnummer: +33 756993733 vorige keer was het +33 671403816
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik druk altijd op 1 om ze wat aan het lijntje te houden.
Mijn record: 17 minuten.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

OK, goed idee voor een volgende keer. Ik wou geen risico lopen dat door "1" te kiezen ik een duur uitgaand gesprek zou beginnen. Als het intern blijft wil ik wel meespelen, dat deed ik vroeger met Microsoft support ook dikwijls.

Toegevoegd na 2 uren 7 minuten 30 seconden:
Net een tweede poging met een ander +33 nummer (+33 756246329). Helaas niet thuis en dus enkel een missed call mail gekregen van de Fritzbox.

Nieuw nummer +33 756995910
Bye, Maurice
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Nog eens 'n mailtje gekregen van een of andere crimineel die de lagere school niet afgemaakt heeft. Het stinkt natuurlijk vanaf kilometers afstand en uren in de wind.
Controle gevraagd
Nieuwe begunstigde gedetecteerd – tijdelijke verificatie
Beste klant,

Onze systemen hebben een betalingsopdracht geregistreerd naar een nog niet eerder gebruikte begunstigde. Uit veiligheidsoverwegingen wordt deze transactie tijdelijk aangehouden ter controle.

Heeft u deze betaling zelf goedgekeurd? Dan hoeft u geen verdere actie te ondernemen. De verwerking wordt dan automatisch hervat binnen de komende uren.
📋 GEDETAILLEERDE OVERSCHRIJVING
Begunstigde:
Mevr. Laura Hendrickx
IBAN / rekening:
BE45 7330 2291 4887
Datum & tijd:
17 april 2026 — 11:47 uur
Mededeling:
Lening
Bedrag:
€ 2.250,00
❗ Herkent u deze opdracht niet?

Neem dan onmiddellijk contact op met de fraudelijn van Argenta:

+32 53 28 07 85
Onze experten zijn 24/7 beschikbaar om uw kaarten te blokkeren of de betaling te annuleren.
Met vriendelijke groet,
Karel Michiels
Kantoordirecteur – Argenta Private Banking
Argenta • Sylvain Dupuislaan 251, 1070 Anderlecht – België
Referentie: ARG/CHK/2026-0410
Sukkels. Argenta Anderlecht en dan een 053-nummer opgeven. Right. Het nummer is 'uiteraard' geregistreerd bij Voxbone / Bandwidth.
Op het adres in Anderlecht zit een filiaal van Crelan.
Het opgegeven IBAN bestaat niet eens. Checksum klopt niet.
Alweer amateurisme ten top.

Soit, ik heb het zootje doorgestuurd naar [email protected], [email protected] & [email protected]. Ze mogen er zich mee amuseren. Mocht Bandwidth de eigenaar van dat nummer koudbloedig blokkeren en buiten gooien, zou dat mooi zijn. Maar dat zullen we waarschijnlijk niet doen. Wie is er dan écht verantwoordelijk in deze context? Als je willens en wetens criminelen blijft ondersteunen, ken ik het antwoord wel.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

En wat zegt het IP adres van de afzender?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb ook een dergelijk mailtje gehad.
Bij mij zou het een overschrijving naar Tsjechië geweest zijn.

Ook ik moest naar een zogezecht nummer van Argenta bellen.

Het e- mail adres klopte natuur van geen kanten.

Mvg
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

@Emile51 Alle wegen leiden deze keer naar Georgië, meer specifiek een (wellicht geïnfecteerde) website van een walnootproducent, walnuts.ge.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Albert Peetermans schreef: 3 maanden geleden
tom35 schreef: 3 maanden geleden Toen ik 3j mijn wagen gekocht heb was de garage de factuur vergeten te sturen dus heb ik een instant overschrijving moeten doen van 35k, gebeld naar de bank en dat via de telefoon geregeld met een medewerker.
In 2024 ingetekend op een termijn rekening van belfius, door vakantie hadden we niet zoveel tijd, opnieuw via phonebanking en een medewerker een nog veel groter bedrag instant over geschreven, die moest wel overleggen met zijn verantwoordelijke maar is per direct uitgevoerd......

Tom
Tom, maar nogmaals ... vind jij het OK dat iemand met een telefoontje zomaar 35k kan overschrijven? Ik neem aan dat er een vorm van identificatie was (al zeg je dat niet -en dat er overleg nodig was, suggereert dat er geen standaard protocol was) maar veilig is dat toch niet? Stel dat ze jouw ID-kaart hebben ... (de jouwe niet natuurlijk, maar die van een oudje).

Dit gezegd zijnde, ik kreeg gisteren een email van "een" vakbond waarin ze aankondigen dat ze (voor de niet-gedomicilieerden onder hun leden) de betalingen voortaan aanbieden via email. Je moet op de link in de email klikken en dan kom je in een "beveiligde omgeving" terecht:

"Zo betaal je in een handomdraai:
Klik op de betaalknop en rond je betaling meteen af.
"

Benieuwd hoelang dat gaat duren.
Ik heb verleden jaar een veelvoud van dat bedrag over geschreven via instant en ja ik kan dat volgen.
Het was naar een rekening in Belgie waar ik nog al geld had naar over geschreven, ik bel naar de bank met mijn gsm waar de app op staat en ik heb een code voor phonebanking moeten ingeven...
Het zal allesinds zo veiliger zijn dan via de app of pc.
Maar hey..die slimmerikken zijn allemaal zo koppig en zeker dat het hun niet zal overkomen dat elke aanpassing met een opt in teveel is..wat o wat zijn dat toch idote dommeriken die zich laten vangen...
Hoe lang gaat dat in dit topic zo al over en weer.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de moderatoren dit nog niet dicht gesmeten hebben.

Tom
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1163 keer
Bedankt: 756 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Hier geef je gelijk een hoop info mee die je eerder niet gaf: jouw nummer (kan je wel spoofen maar moeilijker tegenwoordig) en je moest een code geven.

Dat is een serieus verschil met 'per telefoon' zonder meer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Ik wist zelfs niet dat het nog bestond, vele banken (ik denk o.m. Argenta) hebben dat phone banking al afgevoerd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 806 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Hopelijk kunnen ze me helpen, want ik zie dat ik een dik probleem heb!!

Afbeelding

Ik zal maar snel dit validatieproces starten!
Het bericht ziet er goed uit, het verzendadres ook helemaal, kortom, ik ben blij dat mijn bank me zo goed van dienst wilt zijn.

Afbeelding
:angel:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Geen idee of het weer "Argenta" was maar net op GSM een oproep van +31613841224 (Nederland deze keer). Blijkbaar niet snel genoeg opgepakt want er volgde een stukje mailbox waar nog net "om een medewerker te spreken" op stond.
Nummer (alweer) geblokkeerd natuurlijk.

@cadsite Pas maar op dat je geen dreun krijgt van het systeem. :-D
Bye, Maurice
x0f
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 55 keer

tom35 schreef: 3 maanden geleden Hoe lang gaat dat in dit topic zo al over en weer.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de moderatoren dit nog niet dicht gesmeten hebben.

Tom
Er komen maar 2 personen in deze topic waar niet mee te discussiëren valt (en ja, jij bent er één van). Voor de rest is dit een leerrijk onderwerp om te volgen met verschillende bijdragers die verschillende meningen hebben én met respect voor elkaar kunnen posten... . Observeer een tijdje zonder je te moeien; je zal er ongetwijfeld iets van opsteken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Ik kan niet wachten om Anastasia te ontmoeten!
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

De link werkt hier niet, kan je die doorsturen? Ik veronderstel dat jij toekomt met 1 vrouw, ik zal die andere dan overnemen.
x0f
Pro Member
Pro Member

Misschien worden ze verscheept vanuit een warenhuis in Gent? Dat scheelt wat op de invoerrechten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 184 keer
Provider
Te Koop forum

Yes!
Ik krijg geld terug maar ik dacht dat die al mijn gegevens hadden?
Screenshot 2026-04-22 101539.png
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

x0f schreef: 3 maanden geleden
tom35 schreef: 3 maanden geleden Hoe lang gaat dat in dit topic zo al over en weer.

Tom
Er komen maar 2 personen in deze topic waar niet mee te discussiëren valt (en ja, jij bent er één van). Voor de rest is dit een leerrijk onderwerp om te volgen met verschillende bijdragers die verschillende meningen hebben én met respect voor elkaar kunnen posten... . Observeer een tijdje zonder je te moeien; je zal er ongetwijfeld iets van opsteken.
Bizar ik heb nochtans al heel wat mogelijkheden aangeboden met opt in die voor beiden werken maar telkens afgeschoten worden door die slimmerikken die elke aanpassing een stap te ver vinden...Ik denk in oplossingen die voor beide kunnen werken maar dat stoort blijkbaar...
Waarom zou ik me niet mogen moeien in dit topic als die slimmerikken.dat ook mogen en alles afblokken..
Je mag me gerust een voorbeeld geven hoor dat door die slimmerikken die nooit iets zal overkomen aangereikt is als een oplossing die voor beide iets kan doen.. ik heb ze hier nog niet gezien..

Tom
x0f
Pro Member
Pro Member

@tom35

...
met verschillende bijdragers die verschillende meningen hebben én met respect voor elkaar kunnen posten
...
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

Mijn negatieve sentiment (noem het een vooroordeel) ten aanzien van Bandwidth enkele posts terug, was voorbarig. Intussen heb ik immers van hen het bericht gekregen dat ze de nummers die opdoken in phishingberichten wel degelijk hebben afgesloten. Ze nemen het probleem dus ernstig, maar het kost uiteraard moeite om dit stelselmatig te melden. Bij deze een uitnodiging om in de mate van het mogelijke mee aan actieve rapportering te doen. Druppels op een hete plaat, wellicht, maar dan toch dat.

In die context is ook de recente reactie van federaal procureur Van Leeuw interessant om lezen, waarin hij ingaat tegen de suggestie dat justitie 'niets doet', cf. https://www.standaard.be/opinies/phishi ... 11943.html. Twee belangrijke punten daarin: (a) niets is wat het lijkt, waardoor ook niet in het 'wilde weg' IP-adressen kunnen geblokkeerd worden en (b) justitie werkt binnen wettelijke kaders, wat criminelen uiteraard niet doen en hen zo voorsprong geeft in internationale criminele netwerken.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 122 keer
Te Koop forum

Zag nu ook phishing pogingen waar ze zich als Bpost voordoen met de staking als dringende reden om actie te ondernemen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Kreeg net een enquete met een leuk idee.
De mogelijkheid om een 'slot' te zetten op je spaarrekening.
Het idee is dat je zelf kan kiezen om je spaarrekening te sluiten voor uitgaande verrichtingen en dat je dat enkel kan ontgrendelen door naar het kantoor te gaan en/of door dat uit te zetten met ItsMe met een uitstel tijd van 1 of meerdere dagen.
Ik vermoed dat het uitgaat van Argenta.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat Argentaklanten een geliefd doelwit zijn voor phishers (demografie?, spaarprofiel?). Ik ontvang toch bijzonder veel pogingen via mail en telefonisch die zogezegd uitgaan van Argenta.
Vooral die telefonische oproepen intrigeren me. Het begint telkens met een robocall die je alarmeert ivm een verdachte verrichting of dat er een creditcard op je naam zou zijn aangemaakt.
Als je dan op 1 drukt kom je terecht bij een "operator" die zelf niets van de aanleiding zegt te weten, maar het voor u graag uitzoekt/oplost mits dat je al je gegevens aan hem geeft uiteraard.
Ik probeer telkens zo lang mogelijk het spel mee te spelen om hun tijd te verspelen. Ik gebruik verzonnen identiteitsgegevens maar ze komen er altijd al snel achter dat het niet klopt waarop de verbinding verbroken wordt. Ze laten tussen alle vragen ook veel tijd die ze blijkbaar nodig hebben om je te googlen of andere handelingen te doen. Wachttijden die zogezegd nodig hebben om in je "dossier" te kijken.
Eergisteren zat ik in de auto en toen hij dat merkte wist hij ook dat ik hem al rijdend onmogelijk genoeg sleutels zou kunnen geven om mijn rekeningen leeg te halen en werd de lijn verbroken.

Wat mij het meest intrigeert is wie die gasten (altijd mannen) zijn. Zo kreeg ik al een zeer voornaam en accentloos sprekende man alsof die een getrainde calltaker in een callcenter was. Of ook al een zeer jonge knaap: die leek een scholier of jobstudent. Wie zijn die criminelen? Is dat een bijjob? In opdracht, in een netwerk of zelfstandig?
Of zijn ze geronseld en staan ze onder druk om dit te doen? Want ze zijn zeker op de hoogte dat ze crimineel bezig zijn.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ben je zeker dat het geen AI stemmen zijn?
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator

R2D2 schreef: 2 maanden geleden Vooral die telefonische oproepen intrigeren me. Het begint telkens met een robocall die je alarmeert ivm een verdachte verrichting of dat er een creditcard op je naam zou zijn aangemaakt.
Als je dan op 1 drukt kom je terecht bij een "operator" die zelf niets van de aanleiding zegt te weten, maar het voor u graag uitzoekt/oplost mits dat je al je gegevens aan hem geeft uiteraard.
Ik leg altijd al af als ik een robostem hoor over Argenta :).
Ongeveer 1 keer per week ofzo in feb+maart, nu niet meer.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 87 keer
Te Koop forum

Als zelfs prins Laurent en princes Claire 17.000 Euro kwijt zijn door phishing...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/04/30 ... -phishing/
heist_175
Moderator
Moderator

streulma schreef: 2 maanden geleden Als zelfs prins Laurent en princes Claire 17.000 Euro kwijt zijn door phishing...
Dan is de vraag...
was het Claire, die inging op een voorstel van een Nigeriaanse prins,
of Laurent, die inging op een voorstel van een Nigeriaanse prinses?
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

"Zelfs"? Zij zijn toch niet immuun voor phishing?
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

streulma schreef: 2 maanden geleden Als zelfs prins Laurent en princes Claire 17.000 Euro kwijt zijn door phishing...
Je hebt het nu toch wel degelijk over dezelfde Laurent & Claire?
Indien wel, bij uitstek het zoveelste voorbeeld van twee naïeve mensen die redelijk wereldvreemd zijn en nooit hebben moeten leren zelfstandig voor zichzelf op te komen?
Laat die "los" in de wereld van vandaag en dan lopen ze uiteraard vroeg of laat tegen dezelfde problemen aan dan al die anderen die nogal ver van de dagdagelijkse realiteit staan en doorgaans op de eigen roze wolk leven.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

on4bam schreef: 2 maanden geleden "Zelfs"? Zij zijn toch niet immuun voor phishing?
Uiteraard niet, maar het vergt wel nog meer lef vind ik.
De kans op een gedegen onderzoek is hier vele malen groter dan bij jou of mij zou ik denken.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Uiteraard wordt aan hun klacht meer gevolg gegeven, waarschijnlijk hebben ze zelfs veel meer kans op terugbetaling van hun bank.
Meer lef van de daders? Misschien. Zouden ze weten wie ze oplichten als ze "van Cardstop" contact opnemen? Aangezien het over Claire gaat zal er ook wel niet "van Saksen-Coburg" of "van Belgie" bij de naam gestaan hebben.
Bye, Maurice
x0f
Pro Member
Pro Member

Ik krijg eigenlijk nooit een scamemail van een bank maar vandaag eindelijk prijs. Vrij deftig gemaakt als je de mail bekijkt met de grafische elementen zichtbaar en ik heb maar 1 dt fout gevonden. Als je dit niet verdacht vindt, en minstens niet eerst even naar het bankkantoor belt voor je die instructies gaat volgen, zou je geen online beheerbare bankrekening mogen bezitten.

afzender: Beobank From: [email protected]
Screenshot 2026-05-12 112529.jpg
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Ik heb echte emails gehad met meer dt fouten hoor. Dat is tegenwoordig geen referentie meer :lol:
Het afzenderadres verraadt zowat altijd de phisher, spijtig dat mensen dat niet zien/weten/bekijken/etc.
ben144
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 40 keer
Provider
Te Koop forum

Is het afzenderadres tegenwoordig altijd zeker dat het niet gespoofd is ?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Deze keer hebben ze zelfs die moeite niet gedaan. :wink:

Afbeelding
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1163 keer
Bedankt: 756 keer
Provider
Te Koop forum

ben144 schreef: 2 maanden geleden Is het afzenderadres tegenwoordig altijd zeker dat het niet gespoofd is ?
Als de partij van wie het domein is z'n werk ietwat goed gedaan heeft zouden mails verzonden van niet legitieme mail servers gemarkeerd of gewoon gedropped moeten worden door jouw inkomende mail server.

Ik zie zeer veel phishing, maar altijd van andere domeinen. Vaak zeer goed gekozen, maar niet het juiste.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik blijf me afvragen wat de zin, oorsprong, doel, strategie van deze ondingen is. (dagelijkse kost in mijn mailbox).

Afbeelding

Letterlijk geen enkele zin zonder een reeks opvallende fouten. Hoe kan dit mensen in de val lokken? A.I. kan dit toch al beter?

Een dyslectisch misdaadcollectief? Of getarget naar dyslectici?
heist_175
Moderator
Moderator

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Het afzenderadres verraadt zowat altijd de phisher, spijtig dat mensen dat niet zien/weten/bekijken/etc.
Als je dat niet bekijkt, heb je toch niet goed opgelet, me dunkt :).

Ik kreeg laatst een best goeie mail van tax-on-web.minfin.be @gmail.com (ofzoiets, de mail is al weg).
Overheid en IT zijn geen goeie vrienden, maar zo bruin zal de FOD het heus niet bakken om vanaf een gmail-adres emails te beginnen sturen.

Dat Google/Gmail zoiets niet detecteert, snap ik dan weer niet.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”