Iran

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

boulder schreef: 3 maanden geleden Als het censuur is, vind ik het wel raar
Nee, er wordt niet gecensureerd (ook de posts van emile51 waren niet weg)
Als je iets merkt kan je 1 CTRL-F5 proberen en als dat niet werkt maak een melding.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
Bedankt: 284 keer
Provider

Maar het was vreemd, ik herlaadde, ze waren weg, ik postte het wat later opnieuw en dan had ik het twee keer.
Dan dacht ik die tweede weer weg te doen, en toen ik op refresh duwde,, had ik weer geen van de 2 meer.
Een technisch iets dus.
Was in elk geval niet de bedoeling 2 keer hetzelfde te posten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

boulder schreef: 3 maanden geleden Maar het was vreemd, ik herlaadde, ze waren weg.

Net als de commentaar van David Criekemans dus van deze ochtend op de website van HLN, wellicht paste die - bij nader inzien - toch niet echt in wat de krant van hem verwachtte. Ik kan het in ieder geval nergens meer terugvinden op hun site.

Zijn interventie in VTM-nieuws niet gezien, er zijn grenzen aan wat mijn intellegentie kan verdragen en daar gaan ze regelmatig onder de ondergrens, vooral als het Stef - ik geef voor de goeie verstaander tussen de lijnen door graag mijn eigen mening - Wauters is. Freek Braeckman en Catherine Moerkercke zijn gelukkig niet zo arrogant en dus net iets betere nieuwsankers - helaas moeten zij het vaak met de overschot, lees weekend - doen.

cptKangaroo schreef: 3 maanden geleden Als de Chinezen toch al wapens sturen naar Iran.

Dat is een dikke ALS die vooralsnog niet bevestigd is - de Chinezen willen vooral hun olie terug en de beste manier om dat (ipv mondjesmaat nu) voor elkaar te krijgen is gewoon dat de VS en Iran een akkoord sluiten. Zonder hun druk op Iran waren er trouwens wellicht geen vredesgesprekken in Pakistan.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

23:23 Gisteren

Amerikaans leger kondigt blokkade van Iraanse havens aan

https://www.hln.be/iran/oorlog-amerika-iran~ac88fede/

Het Amerikaanse Centraal Commando (CENTCOM) heeft aangekondigd dat het op maandag 13 april om 16 uur (Belgische tijd) een blokkade zal instellen voor al het scheepvaartverkeer dat Iraanse havens binnenvaart of verlaat. Dit volgt op de aankondiging van president Donald Trump dat de Amerikaanse marine zou beginnen met het blokkeren van de Straat van Hormuz.

"De blokkade zal onpartijdig worden gehandhaafd tegen schepen van alle landen die Iraanse havens en kustgebieden binnenvaren of verlaten, inclusief alle Iraanse havens aan de Arabische Golf en de Golf van Oman. CENTCOM-troepen zullen de vrije doorvaart niet belemmeren voor schepen die de Straat van Hormuz passeren van en naar niet-Iraanse havens," schreef CENTCOM in een verklaring op sociale media.

Aanvullende informatie zal aan commerciële scheepvaartbedrijven worden verstrekt via een formele kennisgeving voordat de blokkade begint.
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer
Recent bedankt: 2 keer

neils1108 schreef: 3 maanden geleden Als we nu iedereen verplicht naar EV's laten gaan, gaan we nog meer fossiele brandstoffen nodig hebben om iedereen van stroom te voorzien, want ons elektriciteitsnet is nu al redelijk krap. Dus eigenlijk heeft het geen enkel nut.
Zelfs als je elektriciteit opwerkt met olie/gas, zal je minder nodig hebben dan bij brandstofauto's.
Vandaag al is er vaak een overschot aan elektriciteit (waar te nemen door een heel lage prijs).

Het is net (oa) door de elektrificatie dat de impact van de stijging van de brandstofprijzen minder effect heeft op onze economie dan enkele decenia geleden.
Vergelijk dat met landen in Azië, die bijna volledig op fossiel draaien.
Matt555 schreef: 3 maanden geleden En door alweer te vervallen in de eeuwige Trump bashing , verliest men uit het oog dat we in de armen worden gedreven van een algemeen beschouwd Terroristische staat Iran .... en worden plots al die duizenden Iraanse afgeslachte betogers tegen hun Ayatollah regime ....VERGETEN .....leuk he'
Het gaat niet om "eeuwig Trump bashen", Trump is "wel vaker" gewoon een kwiet: er was een deal en dus een soort van vrede, waar we nu staan is op alle fronten erger.
En over afgeslachte bevolking gesproken: Trump en Netanyahu zijn ook goed bezig, zowel in Gaza, Libanon als Iran zelf. Dus dat lijkt duidelijk geen argument, voor geen van de betrokken partijen.
phil48 schreef: 3 maanden geleden Als je de dingen nu eens niet vanuit een anti-Trump standpunt bekijkt, maar vanuit een puur nuchter "hoe geraken we hieruit" standpunt, dan zul je toch hopen en beseffen dat OOK IRAN water bij de wijn doet, want anders komt er nooit een akkoord en nooit een oplossing voor dit conflict en daar lijdt tenslotte iedereen onder ???
En hoe ga je Iran ertoe bewegen?
- er was een deal en die is zonder aanleiding - behalve het ego van Trump - opgeblazen
- er waren onderhandelingen in 2025 en tijdens die onderhandelingen hebben Trump en Netanyahu onderzoeksfaciliteiten opgeblazen
- er waren opnieuw onderhandelingen in 2026 en tijdens die onderhandelingen zijn Trump en Netanyahu bommen beginnen gooien
Wat ik hier echter vooral lees is "hoera, Trump heeft weer bakzeil gehaald, hij weet het niet meer, hij is mislukt..." - kan allemaal wel zijn, maar DAT brengt sowieso niet de oplossing hé - die ligt enkel in onderhandelen.
Je leest wat je wil lezen natuurlijk.
Het is wel duidelijk dat er ofwel geen plan is, ofwel niets van de genomen acties in de voorbije 6 weken het plan om Iran van nucleaire wapens te doen afzien ook maar 1 stap dichterbij is gekomen. Er was namelijk al een deal met Iran om af te zien van nucleaire wapens.
Het gaat dus niet om "hoera, Trump is een klojo", want dat weet iedereen.
Het is wel de verbazing hoe het machtigste leger van de wereld niets kan realiseren met een klojo aan de top.
En natuurlijk krijg je enkel vrede na onderhandelingen, maar Trump lijkt dat niet te beseffen.
cptKangaroo schreef: 3 maanden geleden Als de Chinezen toch al wapens sturen naar Iran, dan kunnen ze evengoed militaire begeleiding voorzien voor hun tankers als antwoord op de aangekondigde Amerikaanse blokkade.
Gaat Trump een oorlog met China riskeren voor 1 olietanker?
cptKangaroo schreef: 3 maanden geleden Als de Chinezen toch al wapens sturen naar Iran, dan kunnen ze evengoed militaire begeleiding voorzien voor hun tankers als antwoord op de aangekondigde Amerikaanse blokkade.
Er zijn veel te weinig militaire schepen om alle tankers in de schaduwvloot te begeleiden.
Erger nog: Rusland kan schepen die in de haven liggen, soms zelfs militaire haven, niet veilig houden, laat staan in open zee.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Matt555 schreef: 3 maanden geleden Het Amerikaanse Centraal Commando (CENTCOM) heeft aangekondigd dat het op maandag 13 april om 16 uur (Belgische tijd) een blokkade zal instellen voor al het scheepvaartverkeer dat Iraanse havens binnenvaart of verlaat.
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen... erop schieten ?
sukkelaar schreef: 3 maanden geleden en de Iraanse belofte laten we dan controleren door bv het atoomagentschap?

ik ken een Amerikaanse president die na jarne onderhandelen zo'n regeling had met Iran
En die controles moest men een maand op voorhand aankondigen... wat een lachertje.

Nee, Iran wil een atoomwapen en zal er alles aan doen om dat te bemachtigen... alle controles ten spijt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 792 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

DarkV schreef: 3 maanden geleden Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen... erop schieten ?
Ze gaan nogal wat schepen nodig hebben inderdaad, ik vermoed dat ze de schepen in kwestie gaan enteren zoals nu overal reeds gebeurd met schepen van de Russische schaduwvloot.
Tot er militairen op 1 van die schepen zitten en een manpad gebruiken om een US Blackhawk uit de lucht te schieten dan hebben we de poppen aan het dansen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Uiteraard willen ze dat. Ze zitten trouwens al 30 jaar (dixit Bibi) op weken van een kernwapen.

Niemand stak een vinger uit naar Noord-Korea en nu ze kernwapens hebben EN ballistische raketten die de US zouden kunnen treffen steekt er zeker niemand een vinger naar uit.
Mocht Iran een kernwapen gehad hebben had heel deze escalatie ook niet plaats gevonden natuurlijk. Onofficieel is Israel de enige kernmacht in het Midden-Oosten en dat mag ook.
Het argument dat Iran een kernwapen ook zou gebruiken lijkt mij ook niet valabel want dan zijn ze zeker van totale vernietiging niettegenstaande er wel een paar gek genoeg zijn om met hun dreiging tot het uiterste te gaan.

Dus eigenlijk nog eens de vraag, wie geeft iemand (US/Israel) het recht om een ander (Iran) kernwapens te ontzeggen?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Trump heeft zichzelf in de problemen gebracht en Iran kan rustig afwachten want voor hen tikt de klok niet of toch veel minder. Trump heeft dus de kaarten niet meer in handen zoals hij het zelf zou omschrijven. Hij heeft zijn beste kaarten door bibi laten uitspelen en zelf zit hij nu met enkel zwakke kaarten. De kans is dus aanzienlijk dat epic fury zal eindigen in Epic Failure. Iran heeft nu zelfs geen kernwapen meer nodig, ze kunnen gewoon de straat blokkeren en ze hebben heel de wereld in hun macht.

Een akkoord bestond al maar dat wilde Trump niet. Nu zal hij met zwakke kaarten en tijdsdruk een andere deal moeten sluiten en vermits Iran betere kaarten/tijd heeft zal Trump dus water in de wijn moeten doen. Iran kan gewoon tijdrekken waardoor Trump steeds meer in de problemen komt mede door de druk van andere landen die ongewild de nadelen van Trump zijn epic failure ondervinden.

Ik zie hier weinig Iran fans maar wel veel leedvermaak bij de blunders van iemand met het ego dat de Trump towers overtreft. Dat is normaal, wie hoog van de Trump-toren blaast kan diep vallen, tot in de diepste kelders van de Epstein grotten :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Trump: Iraanse schepen in de buurt van Amerikaanse blokkade worden “onmiddellijk GEËLIMINEERD”

13 april 2026, 16:35
Laatste update: 16:39

KIJK. Iraanse kustwacht bedreigt Amerikaans oorlogsschip in Straat van Hormuz
00:43
00:26 / 00:55
6:32

Trump dreigt met eliminatie van Iraanse aanvalsschepen

Op zijn sociaal netwerk Truth Social heeft de Amerikaanse president Donald Trump gedreigd met aanvallen op Iraanse schepen. "Als een van deze schepen ook maar in de buurt komt van onze BLOKKADE, worden ze onmiddellijk GEËLIMINEERD", schrijft hij na het ingaan van de blokkade om 16 uur Belgische tijd.
De energiemarkten reageerden meteen. De prijs voor Brent-olie steeg maandag met ruim 9 procent tot bijna 104 dollar per vat, terwijl de Europese gasprijzen met 18 procent omhoogschoten.
Laatst gewijzigd door Matt555 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Petrikske schreef: 3 maanden geleden Tot er militairen op 1 van die schepen zitten en een manpad gebruiken om een US Blackhawk uit de lucht te schieten dan hebben we de poppen aan het dansen.
Iets wat ik reeds in het begin van de oorlag had verwacht... maar blijkbaar had Iran dergelijke wapens niet ?
on4bam schreef: 3 maanden geleden Niemand stak een vinger uit naar Noord-Korea en nu ze kernwapens hebben EN ballistische raketten die de US zouden kunnen treffen steekt er zeker niemand een vinger naar uit.
En ondertussen neemt het arsenaal aan massavernietigingswapen van die gek in Noord-Korea alsmaar toe... maar dat vind je blijkbaar prima ? Ik denk dat we allen beseffen dat het wachten is tot het op een dag eens grondig fout gaat daar... nee, in dat opzicht denk ik dat het streven van de US mbt Iran volledig terecht was (alleen aan de uitvoering schort een beetje).
on4bam schreef: 3 maanden geleden Dus eigenlijk nog eens de vraag, wie geeft iemand (US/Israel) het recht om een ander (Iran) kernwapens te ontzeggen?
Lees hierboven... het is vooral de combinatie kernwapen + gek regime dat iets rechtvaardigt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

Maar wie bepaald dat een regime gek is of niet? Vind het nogal gevaarlijk om zo iets te zeggen.

We bombarderen al decennia Iran en dan vermoed je dat ze minder gek worden om het in jou woorden te zeggen?
Je weet dat bommen gooien de interne weerstand verzwakt?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden Maar wie bepaald dat een regime gek is of niet? Vind het nogal gevaarlijk om zo iets te zeggen.
Oei, twijfel je er nog aan dat regimes zoals Noord-Korea en Iran niet "gek" zijn ? Laat ons het dan gewoon een "dictatuur" noemen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

phil48 schreef: 3 maanden geleden Net als de commentaar van David Criekemans dus van deze ochtend op de website van HLN, wellicht paste die - bij nader inzien - toch niet echt in wat de krant van hem verwachtte. Ik kan het in ieder geval nergens meer terugvinden op hun site.
Kortom, niets dat aantoont dat hij effectief gezegd heeft dat het in het voordeel van de Amerikanen zou zijn.
phil48 schreef: 3 maanden geleden Zijn interventie in VTM-nieuws niet gezien, er zijn grenzen aan wat mijn intellegentie kan verdragen en daar gaan ze regelmatig onder de ondergrens, vooral als het Stef - ik geef voor de goeie verstaander tussen de lijnen door graag mijn eigen mening - Wauters is. Freek Braeckman en Catherine Moerkercke zijn gelukkig niet zo arrogant en dus net iets betere nieuwsankers - helaas moeten zij het vaak met de overschot, lees weekend - doen.
Ik heb geen problemen met Stef Wauters, wat je doet is de zender wat demoniseren omdat je op de inhoud niet kunt ingaan.
Het is nochtans diezelfde David Criekemans die daar een interview gaf.
Om nu te doen alsof het niveau van Criekemans totaal verschillend is volgens de zender waarop hij spreekt, is wel heel simpel.

Toegevoegd na 4 minuten 43 seconden:
DarkV schreef: 3 maanden geleden Nee, Iran wil een atoomwapen en zal er alles aan doen om dat te bemachtigen... alle controles ten spijt.
Maar Trump bewijst keer op keer dat je kernwapens moet hebben als je door hen niet aangevallen wilt worden.
Noord-Korea heeft het, en zij worden met rust gelaten.
Iran, Venezuela, etc. niet.
Ook Groenland, een pure democratie, moet vrezen voor Amerikaanse bezetting.
Hadden ze kernwapens gehad, was dat niet het geval.

Toegevoegd na 4 minuten 31 seconden:
DarkV schreef: 3 maanden geleden Oei, twijfel je er nog aan dat regimes zoals Noord-Korea en Iran niet "gek" zijn ? Laat ons het dan gewoon een "dictatuur" noemen.
Kun je niet hetzelfde zeggen van de VS op dit moment?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 3 maanden geleden
We bombarderen al decennia Iran en dan vermoed je dat ze minder gek worden om het in jou woorden te zeggen?
Ik kan niet voor DarkV antwoorden, maar toch...

Even factcheken hé man - wie bombardeert al decennia Iran ?? De oorlog begon eind februari jl, niet decennia geleden :bang:

boulder schreef: 3 maanden geleden
Kortom, niets dat aantoont dat hij effectief gezegd heeft dat het in het voordeel van de Amerikanen zou zijn.
Ja, want het is onmogelijk dat een krantenwebsite die de hele dag door updates geeft van een heet hangijzer items update, toevoegt of verwijdert. Als het er 's avonds niet (meer) staat, is het er niet geweest hé :lol:

boulder schreef: 3 maanden geleden
Noord-Korea heeft het, en zij worden met rust gelaten.

Iran, Venezuela, etc. niet.

Wel héél simplistisch hé. Ze hadden trouwens ook geen ballistische raketten, tot er eentje op Malta viel.

Iran blokkeert de wereldeconomie door de Straat van Hormuz af te sluiten, Noord-Korea doet af en toe wat experimenten, maar vooralsnog niks dat andere onschuldige landen schaadt - zoals zorgen dat de halve wereldbevolking in de economische problemen komt.

Dat ze het rechtstreeks met de VS uitvechten hé en Europa/Afrika/Azië met rust laten. Nu lijkt het alsof de hele wereld meeheult met Trump en dat IS NIET ZO.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

phil48 schreef: 3 maanden geleden Ja, want het is onmogelijk dat een krantenwebsite die de hele dag door updates geeft van een heet hangijzer items update, toevoegt of verwijdert. Als het er 's avonds niet (meer) staat, is het er niet geweest hé
phil48 schreef: 3 maanden geleden Wel héél simplistisch hé. Ze hadden trouwens ook geen ballistische raketten, tot er eentje op Malta viel.
Het is vooral simplistisch dat je Groenland weglaat uit het lijstje.
Ook dat op en top democratisch land wordt regelmatig bedreigd door Trump.
Mocht Denemarken of Groenland nucleaire wapens hebben, zou het rap gedaan zijn met de stoere tweets.
phil48 schreef: 3 maanden geleden Iran blokkeert de wereldeconomie door de Straat van Hormuz af te sluiten, Noord-Korea doet af en toe wat experimenten, maar vooralsnog niks dat andere onschuldige landen schaadt - zoals zorgen dat de halve wereldbevolking in de economische problemen komt.
Je vergeet het pietluttige detail dat dat afsluiten er gekomen is als reactie op de aanval van de VS.
Voordat Trump zijn zoveelste zottigheid in zijn hoofd kreeg, was de Straat van Hormoez gewoon open.
Dacht je dat als de VS Noord-Korea zouden aanvallen, ze niet zouden terugslaan?
Maar dat is nu net het punt, ze gaan dat niet doen, want die hebben nucleaire wapens.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Je vergeet het pietluttige detail dat dat afsluiten er gekomen is als reactie op de aanval van de VS.

Zoals ik al zei, dat ze het dan met de VS/Israël uitvechten. Nu straffen ze de hele wereld voor iets waar enkel de VS én Israël verantwoordelijk voor zijn. Dat zou hetzelfde zijn als heel België plat bombarderen omdat Trump hier eens op bezoek is geweest.

Zouden ze in Iran nog altijd niet weten dat quasi heel Europa anti-Trump is ?? En toch laten ze onze schepen niet door. Raar toch ?? En in Azië of Afrika hebben ze al helemaal totaal niks met de VS te maken, maar toch zijn ook zij mee grote slachtoffers van de blokkade.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 3 maanden geledenIets wat ik reeds in het begin van de oorlag had verwacht... maar blijkbaar had Iran dergelijke wapens niet ?
China zou via enkele achterpoortjes (andere landen) luchtafweer in de vorm van manpads leveren aan Iran.
Ik weet niet of die US aanvalshelicopters zich hiertegen kunnen verdedigen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

phil48 schreef: 3 maanden geleden Zouden ze in Iran nog altijd niet weten dat quasi heel Europa anti-Trump is ?? En toch laten ze onze schepen niet door. Raar toch ??
Huh? Wakker worden zou ik zeggen. Natuurlijk zijn wij slippendragers van de VS. Het is niet omdat we niet goed weten hoe we ons moeten gedragen met de huidige president, dat wij geen deel uitmaken van 'het Westen'. Ook al 40 jaar volgen we de sancties tegen Iran. Ook onze leiders stonden en staan te springen van vreugde bij het uitvagen van de ayatollahs. (Franken om er eentje te noemen).
De Amerikaanse vicepresident JD Vance beschuldigt Iran van "economisch terrorisme tegen de hele wereld"
Euh, two can play that game? Wie trekt de sanctiekaart zodra ze het gedacht hebben? Of tarrifs?
Laatst gewijzigd door woutervh 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

DarkV schreef: 3 maanden geleden in dat opzicht denk ik dat het streven van de US mbt Iran volledig terecht was (alleen aan de uitvoering schort een beetje).
Er was een deal, Trump heeft die zelf opgeblazen.
Dus met het streven is niets mis, maar de uitvoering is compleet tegenovergesteld.
DarkV schreef: 3 maanden geleden het is vooral de combinatie kernwapen + gek regime dat iets rechtvaardigt.
Dus de US mag geen kernwapens meer hebben?
Wie bepaalt dat iemand of een regime gek is?
phil48 schreef: 3 maanden geleden Iran blokkeert de wereldeconomie door de Straat van Hormuz af te sluiten
Eerst begonnen de US en Israël met het aanvallen van Iran. Had Netanyahu het plan niet gepresenteerd aan de CIA en had Trump wél geluisterd naar zijn CIA, dan was de straat open, zoals voorheen.
Het regime in Iran is afschuwelijk omdat het de straat sluit, dat is geopolitiek gezien logisch en hadden ze 20 jaar geleden al aangekondigd te doen. Het regime in Iran is afschuwelijk omdat er geen vrije verkiezingen zijn, er overal corruptie is en ze de eigen bevolking afslachten.
phil48 schreef: 3 maanden geleden En toch laten ze onze schepen niet door. Raar toch ??
We zouden dat perfect kunnen regelen met Iran, denk ik. Er zijn zo al Griekse tankers gepasseerd.
Maar je kan niet én met Iran deals willen sluiten én met Trump zoet broedjes willen bakken.

Benieuwd wat er gaat gebeuren eens de Vlamingen/Belgen hun "geboorterecht" om naar het buitenland op reis te moeten kunnen gaan niet kunnen uitoefenen wegens tekort aan kerosine.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Dan gaan ze braaf aan de atatollahs vragen of die Straat weer open mag, zeker?
sukkelaar
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

phil48 schreef: 3 maanden geleden Nu straffen ze de hele wereld voor iets waar enkel de VS én Israël verantwoordelijk voor zijn.
zo bekijk jij het, volgnes de Vs en en Israel is Iran de hoofdverantwoordelijke.

je kunt het ook anders bekijken
zonder Europese steun kan de VS nooit doen wat ze aan het doen zijn. ALs De Vs de basissen in eht midden oosten gebruikt voor aanvallen op Iran dan zijn die landen uiteraard betrokken partij volgens Iran.
Als belgie toelaat dat de A'pse haven een logistieke draaischijf blijft voor Amerikaanse wapenleveringen richting Israël en midden oosten dan kun je makkelijk argumenteren dat Belgie eigenlijk gewoon betrokken is.
Als de Vs mag leveren aan Israel, waarom veroordeel je dan Chinese wapenleveringen aan Iran?
als je zegt dat gekken geen atoomwapens mogen hebben ... . trump is een 80 jarige veroordeelde crimineel en heeft toegang tot atoomwapens,
Nu? Gaat de Vs nu handelsschepen kelderen als ze niet luisteren?

we zijn nu bezig over mijnenvegers en militaire begeleiding maar de economische realiteit is wat ze is. een schip dat zonder Iraanse toestemming door Hormuz wil varen is compleet onverzekerbaar en 1 drone volstaat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als gekte een factor was bij nucleaire wapens hadden nog weinig landen deze wapens. Rusland en de VS op kop.

Iran gebruikt de wapens die het heeft en deze zijn het sterkst economisch. Ze kunnen andere landen onder druk zetten waardoor de druk op de VS ook toeneemt. Het is bovendien Trump die deze situatie gemaakt heeft, er was een beter akkoord dan de huidige situatie. In feite is de straat een beter wapen dan welke nucleaire bom ook. Men kan ze altijd inzetten en zo goed als iedereen is getroffen, geen enkele atoombom kan dat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

phil48 schreef: 3 maanden geleden

Ik kan niet voor DarkV antwoorden, maar toch...

Even factcheken hé man - wie bombardeert al decennia Iran ?? De oorlog begon eind februari jl, niet decennia geleden :bang:

Afbeelding

by providing critical support to Saddam Hussein’s regime during the Iran-Iraq War (1980–1988). Aiming to prevent an Iranian victory, the U.S. supplied intelligence, billions in economic aid, and dual-use technology.

Er zit een groot gat tussen maar het bewijst wel dat de haat voor Amerika al heel lang in het DNA van Iran zit.
heist_175
Moderator
Moderator

phil48 schreef: 3 maanden geleden Dan gaan ze braaf aan de atatollahs vragen of die Straat weer open mag, zeker?
Ik zou dat zo niet doen, maar de kans is wel groot dat een duurzame vrede onderhandeld zal zijn (zoals JCPOA ook was) en niet door nog meer bommen te gooien, of nog meer te dreigen, of ...
En zoals altijd bij een onderhandelde deal, zal geen van de betrokken partijen "alles" binnenhalen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Dat is toch ook wat ik zeg? Dat beide partijen toegevingen doen. Alleen lees ik hier constant dat enkel de VS bakzeil moet halen, want zij hebben dat eerder akkoord (waar zo goed als niks in stond over bv ballistische raketten, terwijl je daar ook kernkoppen op kunt zetten) opgeblazen. Allez "zij" - dat was Trump hé, één gek in heel dat grote land.

@boonpwnz

Je zegt nu zelf met cijfers dat er tussen 1988 en 2024 helemaal geen bombardementen waren.

Dus opnieuw, hoezo al decennia lang? Decennia zijn meerdere tientallen jaren, of snap ik dat woord niet helemaal :lol:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Nee maar het is en blijft zo dat de jaren 80 zorgen voor een vloedgolf aan anti-Amerikaanse invloed in Iran. Als je dan het gek vind dat Iran kernwapens wil en de regio terroriseert. Tja, je moet niet naïef zijn he. Iran vergeet die periode niet en sinds 2024 is dit herbevestigd...
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Misschien wat kort door de bocht vind je het okee dat - omdat ze heibel hebben met de VS - ze de hele wereld terroriseren? Omdat "zoals Heist elders zegt" de rest van de wereld medeplichtig is?

Hoe kan Afrika nu medeplichtig zijn of Aziatische landen als pakweg Thailand, waar olie nu zo schaars wordt dat het leven er letterlijk stilvalt?

Denk je dat Iran hier Trump mee raakt? Hij heeft zijn eigen olie/gas, hij geeft er geen f*** om. Het zijn dus wij die de gevolgen dragen en dringend iets zullen moeten doen, anders gaan wij tenonder aan de grootste energiecrisis ooit.
heist_175
Moderator
Moderator

Is het raar dat een land van een vreselijk regime gebombardeerd wordt, dat regime maatregelen neemt om de aggressor te doen stoppen?
Als Trump het indijken van China zo belangrijk vindt, wat ik betwijfel, dan zou hij beter wél luisteren naar de pijn van de Aziatische landen. En daar rekent Iran natuurlijk op.
phil48 schreef: 3 maanden geleden Het zijn dus wij die de gevolgen dragen en dringend iets zullen moeten doen, anders gaan wij tenonder aan de grootste energiecrisis ooit.
Militair is de US beter voorzien dan Europese landen, dus militair denk ik niet dat "de EU" ginder het verschil kan maken.
Diplomatiek wel (bewijst ook JCPOA bv). Ware het niet dat noch Netanyahu noch Trump zich realiseert dat diplomatie de oplossing is. En vanuit Iran gezien zijn EU, USA en Israël allemaal gelieerd.
bv: Het Iraanse regime is verschrikkelijk, oa omdat ze in januari nog maar net 30K burgers afslachtte. Als Israël hetzelfde doet in Gaza (met veel meer burgerdoden), reageert de EU niet.

Overigens: het is sommigen misschien ontgaan, maar het is Pakistan (= Azië) dat de bemiddelingen gestart is.
Deels omdat het een landsgrens met Iran heeft van een paar honderd kilometer,
deels omdat het ook een discutabel regime is en dus "aanvaardbaar" is voor Iran,
deels omdat ze ook schimmige deals hebben opgezet met crypto en met het nepotisme van Trump
en deels omdat ze Trump hebben voorgedragen voor de nobelprijs voor de vrede, nadat Trump in een conflict tussen India en Pakistan partij koos voor Pakistan (hoewel ze de zwakkere partij waren en zijn) en Pakistan Trump dus hard nodig heeft bij een volgend militair treffen, ongetwijfeld in/rond Kashmir.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@phil48 Klopt niet. Trump heeft deze problemen veroorzaakt door achter bibi aan te lopen. Hij heeft dus al die landen met de huidige problemen opgezadeld die er ervoor niet waren. Iran gebruikt de situatie om de druk op de VS te verhogen en dat is makkelijk. Dat had Trump kunnen voorzien maar dat deed hij dus niet. Nu zit hij onder tijdsdruk terwijl Iran de kat uit de straat kan kijken.

Trump heeft trouwens ook olie nodig uit de regio, niet zoveel als andere landen maar toch een aanzienlijke hoeveelheid. Bovendien gaat het om meer dan enkel olie en bepaalt de prijs van olie ook veel andere producten die de VS ook nodig hebben en moeten betalen.

Wij moeten en kunnen niet veel doen aan de agressie van Trump, hij kan ook niet veel doen dus er zit weer een taco van jewelste aan te komen. Wat zouden wij dan moeten doen? Met onze boten wat als sitting ducks getorpedeerd worden voor een oorlog die we niet wilden en waar we niet voor gevraagd zijn... tot hij het niet meer alleen kon.

Dat de art of the deal maar eens toont wat hij waard is... helaas weten we dat al lang :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het ding is je beschuldig Iran van een gek of vreselijk regime te zijn maar zoals Heist terecht zegt gebeurd een volkerenmoord in Gaza.

Dus wie is dan gek of vreselijk?
Het probleem is dat wij inderdaad gelieerd zijn aan deze volkerenmoord.
Wij hebben geen recht van spreken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hormuz ....> Opgelost ! Bart de Wever komt op plan.... :lol:

16:09
Premier De Wever neemt deel aan internationale videoconferentie over missie in Straat van Hormuz

Premier Bart De Wever zal komende vrijdag deelnemen aan een internationale videoconferentie over een missie in de Straat van Hormuz. Die conferentie wordt georganiseerd door de Franse president Emmanuel Macron en de Britse premier Keir Starmer.

Het zou om een defensieve missie gaan, al zijn de plannen nog niet erg concreet uitgewerkt. Het doel zou zijn om, zodra de oorlog in het Midden-Oosten voorbij is, :roll: de vrije en vooral veilige doorgang van schepen door de zeestraat te garanderen. Welke andere landen ook zullen mee vergaderen vrijdag, is nog niet duidelijk.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

als de oorlog in het midden oosten voorbij is heeft Iran geen reden meer om wat dan ook te bombarderen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja inderdaad, dit gaan vijgen na Pasen zijn.
Maar wie weet is het ook gewoon een dikke vinger naar Trump.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, niemand heeft zin in die oorlog meegesleurd te worden. Trump is hem begonnen en hij mag hem eindigen ook als koning van de deal mag dat toch geen probleem zijn. De missie na de oorlog kan een goede training zijn voor onze militairen maar hun als kanonnenvlees naar de oorlog van een ander sturen gaat te ver.

We are very eager to help you in keeping the street open after you have delivered again a new and incredible deal with Iran to end this war. Good luck! BDW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Haha ik kan niet meer

phil48
Elite Poster
Elite Poster

Kunt dan wel lachen met die blokkade, maar blijkbaar lijkt het toch (deels???) te werken...

Van dezelfde website.

Liveblog - HLN - 06.12

▶️ Amerikaanse marine-eenheden hebben sinds het begin van de blokkade van de Straat van Hormuz acht olietankers onderschept die Iraanse havens binnenvoeren of verlieten. De door de Verenigde Staten gesanctioneerde tanker Rich Starry is teruggekeerd naar de Straat van Hormuz. De Rich Starry en zijn Chinese eigenaar zijn onder Amerikaanse sancties geplaatst vanwege hun zakelijke betrekkingen met Iran.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

en wie tref je met die blokkade? hormuz is een levensader en nu zit er een dubbele blokkade op.
de facto blokkeert Iran alles wat naar het westen moet en de Vs nu alles wat naar het oosten zou moeten gaan

wat begon als een aanval op een festival, evolueerde naar een genocide, Israel dat elke buurland heeft aangevallen en nu zijn we op het punt dat de hele wereld wordt meegesleurd. Als de Vs effectief een chinees schip zou enteren zitten we in een direct conflict tussen grootmachten.

ondertussen bemiddelt de VS tussen Israel en Libanon. de grootste wapendealer van Israel is nu zelfverklaard scheidsrechter
Dit is een escalatie en niemand gaat op de rem staan
phil48
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 3 maanden geleden Als de Vs effectief een chinees schip zou enteren zitten we in een direct conflict tussen grootmachten.

Niet geënterd, gewoon "gedwongen" terug te keren.

En da's natuurlijk geen officieel Chinees schip, het behoort tot de schaduwvloot, net zoals al die Russische olietankers die op de Noordzee en elders voort dobberen.

Dit schip, voorheen bekend als MKA, heeft een geschiedenis van het vervoeren van zowel Russische als Iraanse olie.

Bron. Newsmonkey.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zou het dan toch nog ....?

11:15
"VS sturen derde vliegdekschip met 6.000 extra militairen naar Midden-Oosten"

De Verenigde Staten zijn van plan de komende dagen duizenden extra troepen naar het Midden-Oosten te sturen. Dat meldt The Washington Post woensdag op basis van Amerikaanse functionarissen die bekend zijn met de zaak. Concreet sturen ze een derde vliegdekschip, de USS George H.W. Bush, met 6.000 militairen aan boord naar het Midden-Oosten. Op dit moment zijn er al zo'n 50.000 Amerikaanse troepen in het Midden-Oosten

Ondertrussen probeert de regering van Trump Iran onder druk te zetten om tot een akkoord te komen. Trump zei vannacht nog dat de oorlog met Iran “bijna voorbij” is. De onderhandelingen tussen de VS en Iran zouden mogelijk de komende twee dagen worden hervat in Pakistan volgens de Amerikaanse president.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei dan weer dat er "veel wantrouwen bestaat tussen Washington en Teheran, dat niet van de ene op de andere dag kan worden weggenomen."
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”