NIU nog nodig?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
anonyme
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Beste,

Sinds de uitrol van de nieuwe TV box (die volledig over IP werkt en nietmeer via COAX), is er dan nog een NIU nodig?

Kan je de kabelmodem niet gewoon rechtstreeks aansluiten op de coax die van de straat komt?
Ik lees wel soms dat dat storingen kan veroorzaken, maar ik dacht toch dat de DATA uitgang van de NIU gewoon 1 op 1 eigenlijk naar de dropkabel ging?

Of zie ik dat verkeerd? Ik vraag me af of in de toekomst op coax die NIU's nog nodig zijn gezien er nu nieuwe IPTV Decoders zijn.

Alvast bedankt!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

de NIU heeft niets te maken met de tv decoder specifiek, dus welke manier die ook gebruikt van aansluiting, zal daar geen verschil in maken.

de NIU zorgt voor enerzijds beveiliging van het net (zodat jouw problemen niet de buren hun problemen worden - en als het echt erg zou zijn een deel van de node kan doen klagen), en anderzijds is het ook gewoon "het eindpunt van de verantwoordelijkheid van telenet" (beetje zoals de (o)ntp van proximus)

en wat die ook doet (of deed?) is de frequenties afsplitsen (deels?) afsplitsen zodat de data & tv poorten elkaar niet storen, dacht ik.

wat in de toekomst misschien wel kan, is een versie zonder aansluitingen voor tv, en enkel nog een aansluiting voor de modem zelf.
in principe hoeft dat dan ook geen actief device meer te zijn (want geen versterkte uitgangen) en zou je dus ook geen elektra nodig hebben ervoor.
(ik geloof dat deze trouwens ook bestaan/geplaatst zijn geweest op sommige locaties?)

maar het volledig verdwijnen ervan zal dus niet gebeuren, en is ook niet gewenst.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3907 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Never say never :-)
In Duitsland wordt de coax ook getermineerd in de zogenoemede "Multimediadoze"
Dat is één FM/TV/DATA wandcontactdoos (ziet eruit als een gecombineerde SAT/TV/FM aansluiting, met een extra modem F-connector.
Dat is het passief demarcatiepunt tussen het openbaar netwerk en het privé netwerk (inderdaad zoals de Px ONTP).
anonyme schreef: 4 maanden geleden Ik lees wel soms dat dat storingen kan veroorzaken, maar ik dacht toch dat de DATA uitgang van de NIU gewoon 1 op 1 eigenlijk naar de dropkabel ging?
Er zit toch nog wel wat electronica tussen de DATA uitgang van de NIU en de dropkabel ingang :wink:
-
niu schema.png
-
Maar zoals je in het bovenstaand (vereenvoudigd) schema kan zien is de huidige NIU een hinderpaal voor het verhogen van de uploadfrequentieband.
Nu wordt alleen de band 5-65 MHz gebruikt (4 Docsis 3.0 kanalen + 1 Docsis 3.1 upload kanaal). Dat is gekend als "low-split"
  • In de nabije toekomst zal Telenet de upload band vergroten naar 5-85 Mhz ("mid split) om de "gedeelde upload" te verhogen (naar ca 450 Mbit/s).
  • volgende stap is "high split" waarbij de upload band nog verhoogd wordt naar 5-204 Mhz (waarbij de "gedeelde upload" capaciteit verder kan verhoogd worden (naar ~1.5 Gbit/s)
Ik zie maar 2 mogelijkheden om dit bij de klant te brengen:
  • ofwel nieuwe NIU's die deze frequentiesplit's tussen upload/downlaod aankunnen.
  • ofwel de NIU eruit halen, en de dropkabel termineren op een passief aansluitpunt (gezien je nog alléén de modem hebt, na het verdwijnen van TV ?
anonyme schreef: 4 maanden geleden Kan je de kabelmodem niet gewoon rechtstreeks aansluiten op de coax die van de straat komt?
Je zou dat kunnen proberen, en dat zou waarschijnlijk perfect werken :wink: .
Maat dat is op dit ogenblik (nog) niet toegelaten :cry:
Ook het BIPT deelt het standpunt van Telenet (Wyre) dat de NIU het demarcatiepunt is tussen het Telenet netwerk en de privé installatie.

Ik heb geen glazel bol, maar ik denk toch dat in de toekomst, de kabel "NIU vrij" zal zijn :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
anonyme
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Is het effectief zo dat je problemen op de node kan veroorzaken door de DOCSIS modem gewoon rechtstreeks op de dropkabel aan te sluiten zonder NIU? Of is dat eerder op z'n hollands gezegd een "broodje aap" verhaal?

Ik ken veel te weinig van electronica om hier een deftig antwoord op te geven.

Want als volgens jou de kabel in de toekomst NIU vrij zal zijn, wat dan met die "potentiële storingen" die mijn installatie kan veroorzaken?

Bedankt alvast!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Never say never :-)
In Duitsland wordt de coax ook getermineerd in de zogenoemede "Multimediadoze"
dan zal dat de "nieuwe" NIU worden (een passieve niu is veronderstel ik niet veel meer dan zo'n doos?)
philippe_d schreef: 4 maanden geleden
anonyme schreef: 4 maanden geleden Kan je de kabelmodem niet gewoon rechtstreeks aansluiten op de coax die van de straat komt?
Je zou dat kunnen proberen, en dat zou waarschijnlijk perfect werken :wink: .
de buren zouden het daar wel eens heel wat minder eens mee kunnen zijn :)
jijzelf, als jouw interne bekabeling niet goed is, zal weinig last hebben, maar de buren die jouw storingen dan binnenkrijgen,
die zouden daar wel last van kunnen hebben.

(en op dit moment zijn die kosten dat TN moet maken voor dat te vinden & op te lossen, als ik me niet vergis, ook "op kosten van de veroorzaker", als blijkt dat die de NIU verwijderde)

en ja, het is effectief zo dat het mogelijk is (was), heb het een aantal keer geweten (al spreek ik wel over een "ver verleden").
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Zo'n NIU/wandcontactdoos werd, dacht ik, nu al geinstalleerd bij mensen die maar 1 TV hadden.
Hoe ze dat zien om in een prosumer rack te hangen, ben ik wel benieuwd naar.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Mbt de niu;
Zoals in het schema hierboven geeft deze ook een versterking van +4 dB in downstream naar de modem.

Met de mijn huidige niu's is er al een kleine roll-of met de nieuwe D3.1 drager;
spectrum.jpg
errors.jpg
zonder niu;
spectrum2.jpg

Afhankelijk van welke niu je hebt ga je die nieuwe D3.1 drager zelfs helemaal niet kunnen gebruiken, vele niu's zijn maar tot 860MHz;
https://www.teleste.com/wp-content/uplo ... t-2019.pdf

Dus zonder niu kan nu al een verschil maken.
Maar zoals reeds geschreven in de niu momenteel het overnamepunt en mag je daar als eindgebruiker niet aan komen...

Zolang je de modem rechtstreeks aansluit (geen splitter met ook nog tv's) en de connectors ok zijn en goed vast gedraaid zijn is er echter geen verschil voor TLN wat betreft impact op het netwerk. Nu gaat de niu upstream op de tv uitgangen afblocken om ingress tegen te gaan.

De eerste TLN installaties waren trouwens met gewoon een passieve splitter en een HP filter richting de tv's.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 202 keer
Provider

Welke NIU installeert met dan op heden?
NIU-2420BTF?
3NIU-2420-PR085
https://www.teleste.com/wp-content/uplo ... 240122.pdf
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik hoop die 2de (3NIU-2420-PR085) :-D
  • is geschikt voor upload frequenties tot 85 MHz ...
  • is geschikt voor download frequenties tot 1.2 Ghz ...
Splitter schreef: 4 maanden geleden de buren zouden het daar wel eens heel wat minder eens mee kunnen zijn :)
Zoals @cybersurfr hierboven schrijft: als alléén jouw modem eraan hangt, met de juiste bekabeling, kan er geen storing naar de geburen gestuurd worden, toch?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

maar als je de niu er zelf tussenuit zou halen, dan is het risico er toch dat de bekabeling niet in orde is (mss al niet was, of de connector niet helemaal goed is/zit, ....),
en er dus wel storingen doorkomen (los van het feit dat het in principe dus ook niet mag)?

ik denk ook niet dat je als user dat zelf echt kan merken of je storingen op het net zet, want het is niet dat jij er zelf last van hebt, en de buren die bellen natuurlijk telenet en niet jou.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De grote angst voor gebruikers die het net verstoren, stamt eigenlijk van de tijd dat in veel (oudere) woningen, een (doe-het-zelf) wirwar van coax kabels en aftakkingen bestonden, en hierop nog oude analoge TV toestellen aangesloten werden (die zelf veel storingen op de coax terugstuurden).

Een volgens de regels getermineerd (passief) overnamepunt, waarop alléén nog een modem aangesloten wordt (met de juiste kabel), kan in principe geen storingen terugsturen naar het net ...

Hiermee bedoel ik niet dat je als gebruiker de NIU er van tussen kan/mag halen, maar zo zal het - volgens mij - in de toekomst toch gebeuren.
De nieuwere NIU's (met 15-85 Mhz upload band en 105-1218 Mhz download band) zijn een tijdelijke oplossing die een hogere download toelaten, maar niet geschikt voor Docsis 4 upload speeds ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2035 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zucht, de NIU blijft extreem noodzakelijk!

Vraag eens aan ChatGPT wat ingress is.

Je wil niet weten hoeveel slordig geplaatste F-connectoren dagelijks storingen zouden veroorzaken.

Waar FTTH komt zal Wyre niet meer investeren in coaxkabel.
Dus die oude NIU's en trage upload blijft gewoon bestaan tot je hun betere FTTH-product neemt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

De NIU blijft "extreem noodzakelijk" zolang er TV toestellen of andere devices nog op de coax hangen.
Wanneer DVB-C afgesloten wordt, lijkt me het risico daarvan veel kleiner te worden, en zal coax naw (net als fiber) gewoon een single-point-of-entry van het IP netwerk worden, waarop alle services terug te vinden zullen zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Plaatst hey een nieuwe niu als ze internet komen installeren en er hangt geen?
Of hang ik best de oude terug?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb op eenvoudig verzoek een nieuwe niu gekregen toen ik vorig jaar tijdelijk Telenet als tweede provider nam naast hey. Ik kreeg dus een niu met twee modem aansluitpunten. Benieuwd of dat al de nieuwere versie was geschikt voor hogere uploads.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

ITnetadmin schreef: 4 maanden geleden De NIU blijft "extreem noodzakelijk" zolang er TV toestellen of andere devices nog op de coax hangen.

Kan ik bevestigen. Ik woon in een nieuwbouwwijk en heb de recente tv-box. Half jaartje geleden kreeg ik ineens een minder goed signaal, met op sommige zenders zelfs kleine blokvorming. Een technieker langs geweest en die heeft de NIU vervangen, want volgens hem kwam het daardoor. Sindsdien wel perfect signaal.

Wat die tv-box betreft, je hebt dus instellingen en kan instellen automatisch, 4K, 1080p etc. Toen hij bij mij op automatisch stond, sprong die box in t begin altijd weer aan naar 720p, maar wel met de max resolutie 3XXX x etc. Nu ik dat ingesteld heb op 4K ipv "automatisch" - gebeurt dat niet meer. Raar.
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 5 keer

Zonder in te gaan op de discussie of een NIU al dan niet nodig is, is een slecht TV-beeld bij een defecte NIU natuurlijk geen bewijs dat je een NIU nodig hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”