Forum over energiedelen – 7 maart Brussel

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Voor wie zich wil informeren over energiedelen in Brussel via coöperatieve Brupower :

Forum over energiedelen – 7 maart

https://coop.brupower.be/nl_BE/event/fo ... 8/register
7 Maart | ⏰ 9:30u-4u

At U-Square - Building AC, Generaal Jacqueslaan 210 A, 1050 Elsene

Energiedelen opent nieuwe perspectieven voor energiegemeenschappen en voor lokale, hernieuwbare en solidaire energie 🌱⚡

👉 Brupower en de VUB organiseren met trots het eerste forum over energiedelen. Een dag vol uitwisseling om beter te begrijpen:

wat energiedelen precies is,
welke technische, sociale en regelgevende uitdagingen ermee gepaard gaan,
en hoe het kan bijdragen aan een optimaal gebruik van lokaal geproduceerde hernieuwbare energie.

🎯 Dit forum is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de energietransitie, burgerenergie en innovatieve, collectieve energiemodellen.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 146 keer
Provider
Te Koop forum

Energie delen voor particulieren is zeer moeilijk om jouw winst eruit te halen

Vorig jaar met excell en liggen rekenen en getest

Resultaat was 1-2 euro duurder dan van het net afnemen

Dit was dan nog met beide goedkoopste kosten voor te delen bij elek leverancier

Voor bedrijven zal dit heel wat anders zijn gezien groot verbruikers
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaar de rol van de coöperatieve.
Ik ga in ieder luisteren en hoop beter te snappen hoe het werkt.
Het is vooral een oplossing voor de stedeling die zelf geen eigen pv-panelen kan plaatsen maar op die manier kan mee investeren en stroom afnemen die, volgens Brupower, goedkoper en vooral stabieler in prijs is.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Heb er twijfels bij zonder dat hun winst maken gaan ze heus niet zo veel moeite voor doen

Luisteren is gratis natuurlijk
Internet = Hey Telecom
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1729 keer
Bedankt: 1652 keer
Provider
Te Koop forum

En? Was het interessant?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Provider
Te Koop forum

Europa zegt dit soort initiatieven te willen ondersteunen wat goed nieuws is voor de deelnemers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ging hier nog een verslag van brengen, maar nog niet de tijd gehad.
Bij deze dus.

Was het interessant? Jazeker. In die zin dat het mij één en ander verduidelijkt heeft maar meteen ook dat het voor mij persoonlijk (nog) niet interessant is (zie later) Ik volg Brupower al enkele jaren maar hun communicatie was voor mij niet duidelijk genoeg en ik had dus enkele verwachtingen die op dit moment nog niet vervuld kunnen worden.

Zo dacht ik dat Brupower als coöperatieve de Brusselse versie was van Ecopower. Dat is voorlopig niet zo. Ecopower is een volwaardige electriteitsproducent en leverancier. Brupower is nog geen leverancier. Je kan Brupower dus niet als unieke stroomleverancier kiezen. Maar wel, als coöperant goedkopere en prijsvaste stroom inkopen via energiedelen. Dat is dus stroom uit hun eigen PV-panelen die ze her en der op Brusselse daken liggen hebben. Voor de niet zonne-uren blijf je afnemer bij je andere leverancier. Sibelga doet als Brusselse distributienetbeheerder de calculatie via je digitale meter.

Dit model van energiedelen is dus uitermate geschikt voor wie in Brussel groene stroom wil maar zelf geen PV-panelen kan leggen. Je kan mee investeren (via coöperatieve aandelen vanaf €50) en dan genieten van de energiedeling en dividenten.
De basisstroomprijs is slechts 11 c€/kWh. En de distributiekost is afhankelijk van je ligging tegenover de PV-installatie.
Woon je bijvoorbeeld in een flatgebouw met PV-panelen van Brupower op het dak, dan kan je die stroom afnemen zonder dat die het net op gaat en dus zonder distributiekosten.
Meer info: https://coop.brupower.be/nl_BE/energy-sharing

Voor mezelf dus niet interessant omdat ik zelf PV-panelen heb en op de zonne-uren dus stroom te veel heb. En aangezien ze geen volwaardige leverancier zijn (zoals Ecopower dat wel is),
Maar dat zit wel in de lange termijnplanning Brupower. Alleen is de Brusselse regelgeving zo complex en riskant voor de leveranciers dat in de praktijk slechts een duopolie van 2 grote leveranciers overgebleven is Brussel. De andere leveranciers hebben hun aanbod in Brussel gestopt. Zo kan ik als Brusselaar bijvoorbeeld geen stroom afnemen van Ecopower. Voor een nieuwkomer als Brupower is het dus zeer moeilijk om stroomleverancier te worden. (over het perverse karakter van die doorgeschoten regelgeving kan ik op verzoek verder doorbomen).

Over het energiedelen als systeem: hierboven werd al gemeld dat energiedelen niet rendabel zou zijn. Dat blijkt in Vlaanderen effectief zo te zijn. Zo is er een Vlaamse gemeente die haar openbare gebouwen in een energiegemeenschap stroom wou laten delen tussen haar eigen gebouwen met en zonder PV-installatie. Maar dat bleek duurder uit te komen dan zonder delen.
Maar in Brussel zijn de regelgeving en de tarieven blijkbaar anders, voordeliger en dus wel rendabel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor het verslag, zeer interessant.

Kortom, regelgeving zorgt ervoor dat evidente voordelen beperkt worden en dat ten voordele van de bestaande centrale opwekking.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

buthead schreef: 5 maanden geleden

Dit was dan nog met beide goedkoopste kosten voor te delen bij elek leverancier

had je dan als energieleverancier TotalEnergies genomen?
daar is energiedelen gratis voor alle contracten
of bij Frank Energie voor dynamische contracten is energiedelen ook gratis
er zullen er waarschijnlijk nog andere zijn ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Brupower heeft intussen de presentaties gedeeld: https://coop.brupower.be/r/oB2/m/29891

enkele interessante beelden:
Afbeelding

Overzicht van de energiecoöperatieven in heel België, voor wie liever niet afhankelijk is van de multinationals en van prijspieken.

Afbeelding
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Thx R2D2,

Wij hadden ook interesse om ons in te schrijven bij een lokaal project om via energiedelen misschien goedkoper electriciteit in te kopen. Maar sop en kolen 😉

Hoewel ik het een supergoed idee an sich vind.

https://www.energiegemeenschapmalle.be/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor het verslag zeer mooi uitgeschreven en jammer om te horen dat ze in Vlaanderen het energiedelen in feite wat tegenwerken door de hoge kost , die ligt voornamelijk wel bij de providers

Hopelijk past de regering hier nog een mauw aan
Internet = Hey Telecom
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Los van het energiedelen is gewoon stroom afnemen (als primaire leverancier) van een cooperatieve ipv. een Franse multinational zeker ook een optie. bvb. Ecopower of Wasewind.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”