Ik ging hier nog een verslag van brengen, maar nog niet de tijd gehad.
Bij deze dus.
Was het interessant? Jazeker. In die zin dat het mij één en ander verduidelijkt heeft maar meteen ook dat het voor mij persoonlijk (nog) niet interessant is (zie later) Ik volg Brupower al enkele jaren maar hun communicatie was voor mij niet duidelijk genoeg en ik had dus enkele verwachtingen die op dit moment nog niet vervuld kunnen worden.
Zo dacht ik dat Brupower als coöperatieve de Brusselse versie was van Ecopower. Dat is voorlopig niet zo. Ecopower is een volwaardige electriteitsproducent en leverancier. Brupower is nog geen leverancier. Je kan Brupower dus niet als unieke stroomleverancier kiezen. Maar wel, als coöperant goedkopere en prijsvaste stroom inkopen via energiedelen. Dat is dus stroom uit hun eigen PV-panelen die ze her en der op Brusselse daken liggen hebben. Voor de niet zonne-uren blijf je afnemer bij je andere leverancier. Sibelga doet als Brusselse distributienetbeheerder de calculatie via je digitale meter.
Dit model van energiedelen is dus uitermate geschikt voor wie in Brussel groene stroom wil maar zelf geen PV-panelen kan leggen. Je kan mee investeren (via coöperatieve aandelen vanaf €50) en dan genieten van de energiedeling en dividenten.
De basisstroomprijs is slechts 11 c€/kWh. En de distributiekost is afhankelijk van je ligging tegenover de PV-installatie.
Woon je bijvoorbeeld in een flatgebouw met PV-panelen van Brupower op het dak, dan kan je die stroom afnemen zonder dat die het net op gaat en dus zonder distributiekosten.
Meer info:
https://coop.brupower.be/nl_BE/energy-sharing
Voor mezelf dus niet interessant omdat ik zelf PV-panelen heb en op de zonne-uren dus stroom te veel heb. En aangezien ze geen volwaardige leverancier zijn (zoals Ecopower dat wel is),
Maar dat zit wel in de lange termijnplanning Brupower. Alleen is de Brusselse regelgeving zo complex en riskant voor de leveranciers dat in de praktijk slechts een duopolie van 2 grote leveranciers overgebleven is Brussel. De andere leveranciers hebben hun aanbod in Brussel gestopt. Zo kan ik als Brusselaar bijvoorbeeld geen stroom afnemen van Ecopower. Voor een nieuwkomer als Brupower is het dus zeer moeilijk om stroomleverancier te worden. (over het perverse karakter van die doorgeschoten regelgeving kan ik op verzoek verder doorbomen).
Over het energiedelen als systeem: hierboven werd al gemeld dat energiedelen niet rendabel zou zijn. Dat blijkt in Vlaanderen effectief zo te zijn. Zo is er een Vlaamse gemeente die haar openbare gebouwen in een energiegemeenschap stroom wou laten delen tussen haar eigen gebouwen met en zonder PV-installatie. Maar dat bleek duurder uit te komen dan zonder delen.
Maar in Brussel zijn de regelgeving en de tarieven blijkbaar anders, voordeliger en dus wel rendabel.