Videokaart gezocht voor weergave en verwerking 4 full-HD-streams

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik ben op zoek naar een andere videokaart voor het aansturen van 4 fullHD-schermen/-projectoren via HDMI.
De huidige kaart (merk en type ontgaat mij even) doet het, maar trekt het niet om 4 FullHD-streams zonder stotteren weer te geven en al helemaal niet als ook Zoom en/of Teams actief is. Om het enigszins vlot te laten lopen worden filmpjes in 480p geprojecteerd. GPU-load met Zoom is 15%, met Teams 25%.
Ik ben dus niet op zoek naar een gamingkaart, maar wel een kaart die vlot FullHD kan weergeven en ondertussen het signaal kan encoderen voor een Zoom/Teams.
Ik zie echter door het bos de bomen niet en de ene GenAI stuurt me richting gaming-kaarten, de andere richting kaarten voor in workstations.

De huidige kaart heeft amper €50 gekost, maar nu ik hierin wil investeren, wil ik vermijden terug een kaart aan te schaffen die of ontoereikend is of zwaar overkill (en dus onnodig veel duurder) dan waarvoor ze moet dienen.

Als ik even gericht filter op Tweakers dan komen daar maar 4 kaarten uit (waarvan één USB3-naar-HDMI) en vrees ik gezien de prijszetting terug een ondermaats presterende kaart te hebben. Daarom dat ik even hier pols.
Computer(k)nul
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 163 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Ik heb nog een GeForce GTX 1080 Ti (11GB) liggen die volgens deze site een hoog aantal 1080p streams kan encoden en decoden, als je de hardware NVENC/NVDEC gebruikt tenminste:
Screenshot 2026-03-09 at 12-25-18 nVidia Hardware Transcoding Calculator for Plex Estimates.png
Maar dit is eigenlijk weer een gaming kaart...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het hoeft voor mij geen workstation-kaart te zijn, zolang ze maar dient. Bedankt voor de tip!
Computer(k)nul
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Wat zeker werkt is een DeckLink Duo 2 van Black Magic, maar dat is wel SDI. (bestaat in 3G en 12G). Dus dan moet je nog converteren naar HDMI, maar bij langere kabellengtes is SDI uiteraard zeer geschikt.

Wat is de preciese opstelling die je wil bereiken?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Op dit moment worden 2 schermen aan de PC zelf aangestuurd (dual-screen-opstelling), een LCD achteraan en projectie van halverwege de zaal. Alles is momenteel via HDMI aangesloten. SDI lijkt mij hier niet relevant en zou ik pas inzetten als kabellengtes out-of-specs zouden gaan.
Computer(k)nul
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 236 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Zijn dit schermen met elk andere content ? Want indien identiek kan je beter gewoon splitten.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Inderdaad allemaal andere content, anders zat ik ook richting een HDMI-splitter (of -videomatrix) te kijken.
Computer(k)nul
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Ik zou persoonlijk eens kijken voor een Intel Arc misschien. Die zouden denk wel nog perfect kunnen zijn. En zijn ook heel goedkoop voor wat je krijgt.

Toegevoegd na 5 minuten 32 seconden:
Als je ergens een koopje kan doen op een deftige Nvidia of AMD kaart sowieso, maar nieuw is de Intel Arc A310 een goeie keus. Als u monitoren misschien daisy chaining ondersteunen zou ook nog kunnen werken.

https://www.megekko.nl/product/0/284913 ... WCEALw_wcB

Deze heeft 4 HDMI poorten. En 4GB aan VRAM. Hopelijk helpt dit een beetje in uw zoektocht. :-D
:beerchug:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Mogelijks een extra beperking: de kaart zou fluisterstil moeten zijn (of nog beter: helemaal stil en dus fanless).
Ze zal immers in een ruimte gebruikt worden waar het vaak stil is (itt. de stiltezones op de trein... :bang: )
Computer(k)nul
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 811 keer
Bedankt: 276 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Post de specs van je pc eens want als je gpu blijkbaar nauwelijks belast wordt, dan ligt het waarschijnlijk aan de cpu, of een gebrek aan ram misschien.

In je transcoding programma heb je mogelijk nog een optie (of add-on) waarmee je de videokaart kan laten transcoderen (als die dat kan voor het verwachte encoderingstype)? Meestal heb je de gewone codec, en dan eenzelfde maar met de naam van de videokaartfabrikant erbij ("AMD" / "NVIDIA").

't Hangt natuurlijk van je projectiesoftware af -- misschien kan je nog een tussenstap doen met een ander programma, een zogenaamde "frameserver".

Als je een extra PCIe slot vrij hebt, kan je misschien een videokaart bijsteken maar als dat toch niet de bottleneck is, verandert het waarschijnlijk niet veel.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@cptKangaroo: De CPU in het toestel is een AMD Ryzeon 5 3600X. Die zou vlot mee moeten kunnen.

De professionle kaarten (met AV1-ondersteuning) zitten allemaal in een hoger prijssegment zonder daarvoor betere performance te geven (ik vermoed dat stabiliteit daar prevalent is).

Op dit moment zou het gaan tussen een Nvidia RTX 5050 en een Intel Arc A580 met (lichte) voorkeur voor de Nvidia (ondanks de meerprijs tov. de Intel-kaart).

@neils1108: bij jouw voorstel voor een Intel Arc A310 geeft Copilot aan dat die weinig/geen marge zou hebben naar de toekomst toe. Niet dat ik Copilot als authoratieve bron beschouw, maar nu investeren in een kaart die straks alweer niet meer meekan, kan ook niet de bedoeling zijn.

De term frameserver zegt me niets. Een extra PCIe-slot is beschikbaar, maar ik heb al begrepen dat Windows daar niet altijd even goed mee overweg kan...

Voor de volledigheid: de huidige videokaart is een Nvidia GT710 en voldoet dus niet.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”