Eigen mail hosten

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 46 keer
Provider

Splitter schreef: 26 jan 2026, 13:10 misschien kan je ze eens mailen of de chat support aanspreken met de vraag of het toch niet mogelijk is om particulier een vps te nemen, who knows ?
Antwoord gehad:
Nee sorry, voor bestaande klanten zijn enkele uitzonderingen gemaakt maar voor nieuwe klanten staan wij hier helaas niet meer voor open.
Ik bedacht me net dat mijn free Oracle instance ook een public ip heeft, en dat staat blijkbaar niet op blacklists volgens mxtoolbox... misschien is dat dan wel geschikt om eens mee te experimenteren (met een domain waar ik momenteel geen mail op gebruik). De 'echte' mailboxen van het gezin zou ik nooit op een Oracle vps draaien, daarvoor lees ik teveel random sh*t over :-)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

oracle hun free tier is de reden dat ik een betaalde vps gebruik :lol:

de "oracle experience" is nogal, euh, "lacking" vind ik - leuk om wat te rommelen,
maar niet dadelijk een omgeving waar ik iets belangrijks op wil zetten (let wel: de omgeving zelf is mss goed, maar de ervaring om het te gebruiken totally not)

spijtig van leaseweb, ben ik eigenlijk altijd tevreden van geweest en had nog niet gemerkt dat ze geen B2C meer deden.
wel een beetje bizar dat ze prijzen hebben die voor B2C interessant zijn, maar dan enkel op B2B richten
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zit heel veel functionaliteit in dat Oracle gebeuren, maar het is inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk, je moet ervoor gestudeerd hebben. Plus je leest vaak dat ze wel eens durven (gratis) vps'en gewoon te verwijderen om welke reden dan ook. Dat risico wil je niet met je mails :-) Maar inderdaad: om mee te spelen is het ideaal.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik de stap naar het zelf hosten van mail wel durf zetten. Mails zijn zo belangrijk. Mijn vrouw kennende, het gaat me tot het einde der tijden achtervolgen moest daar ooit iets mee mis gaan ('zie je wel, je wou het per se op je eigen manier doen hé!' ... Idem met base tv. Ik heb ze indertijd serieus moeten overhalen om af te stappen van de fysieke decoder, maar oh wee als dat nu eens hapert... dan heb ik het geweten :P )

Dus, in mijn geval, hoe zeer het zelf hosten mij interesseert, misschien is het toch veiliger om een mail-provider te zoeken die betaalbaar is, maar waar zij op haar telefoon niets verschil in ziet (lees: de gmail app moet behouden blijven, en liefst de google calendar app al weet ik niet wat daar de opties zijn).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

als ik van het self hosten van mijn mail zou afstappen, zou ik wss kiezen voor tuta of soverin als mail & calendar host.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

devilkin schreef: 13 jan 2026, 15:57 best wel interessant, ik ga het een dezer eens opzetten en wat mee spelen.
En, is 'één dezer' al gepasseerd? :)
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1164 keer
Bedankt: 756 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Nope. In de komende twee weken is er wat kans ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Hey Telecom & Mobile Vikings -- Using Samsung S25 Ultra
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb net eens geprobeerd om stalwart in docker op een oracle vps te starten. Op zich niet al te ingewikkeld, alleen laat oracle blijkbaar geen uitgaand verkeer op poort 25 toe :-/ Ontvangen van mails gaat in elk geval al vlotjes!

EDIT: oracle biedt een mail dienst aan waar je via smtp ook mails kan uitsturen (3000 gratis per maand ofzoiets). Die heb ik nu als relay ingesteld in stalwart en dat lijkt ook te werken :banana:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

UPDATE: wat ik als grootste nadelen ondervind:
- op een android telefoon moet je een extra tooltje installeren (DAVx5) om de link tussen caldav/darddav en de android calendar/contacts te maken.
- er is geen webmail ingebouwd, en die gebruik ik bij gmail eigenlijk best vaak. Er zijn dan wel oplossingen om een extra container naast Stalwart te zetten met webmail functionaliteit maar dan is het blijkbaar weer niet zo eenvoudig om daar ook een deftige kalender bij te krijgen.

Next step: mailcow eens uitproberen...
neils1108
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Heb ook al een tijdje zitten kijken naar eigen mail hosten... :-D Beetje zoals eigen bitwarden server hosten. Puur omdat ik dan de touwtjes zelf in handen heb. Maar vraag me toch af of het de moeite waard is of kijk ik beter naar services zoals Tuta, Mailbox, Posteo, Mailfence of Startmail of zelfs Proton als ik echt buiten de EU jurisdictie wil. Wat voor mij echt niet zo belangrijk is.
:beerchug:
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een mail provider is sowieso gemakkelijker, dat is logisch.
Ik ben aan het experimenteren met mailcow momenteel, in combinatie met smtp2go voor het verzenden. Dat draait allemaal super vlot op mijn Oracle vps (always free, maar wel met pay as you go geactiveerd, dat geeft wat meer zekerheid naar het schijnt). Alles draait (op een test-domain), maar ik durf de stap nog niet zetten om volledig van gmail over te stappen naar dit systeem... (vooral omdat het niet enkel mijn mailbox is, maar ook de mailboxen van de rest van het gezin)
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Ik draai al een 3-tal jaar zelf mail via Mailcow. Ik heb daar, naast wat hoofdpijn bij het opzetten, tot nu toe nog niet echt problemen mee gehad.
Ik draai bij Hetzener en so far loopt de delivery ook vrij goed. Behalve bij MS durft het soms wel eens mislopen, maar ik zie bij hun zoveel mails onterrecht in de spam komen dat ik dat een beetje "opgegeven" heb :-D
ISP: Scarlet Loco (100/20Mbps (down/up), 100/35sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 (modem) + Opnsense (router)
Wifi: TP-Link Omada
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het opzetten is inderdaad wat zoeken en experimenteren... in de admin interface duurde het bij mij ook wel even vooralleer ik m'n weg vond, maar eens je vertrokken bent, is het wel een mooi systeem!

De delivery doe je dan zelf, zonder smtp dienst? Krijg je dan in geval van de problemen bij microsoft een undeliverable of verdwijnt de mail in stilte? Ik hoop ergens dat dit via (bvb) smtp2go minder vervelend gaat doen, maar dat is wat afwachten...
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Klopt, ik doe de delivery vanuit Mailcow zelf zonder externe smtp dienst.
Als je zorgt dat alles juist goed (dus ook spf records & domain keys (beiden heel belangrijk)), dan valt het in de praktijk wel mee.
In mijn ervaring kom ik enkel bij MS af en toe in de SPAM. Maar je komt ook effectief in de SPAM, dus mails worden in alle geval niet rejected.

Ik heb ook gebruik gemaakt van tools zoals mail - tester . com.
Je kan daarnaar een mail sturen, en dan komt hij zeggen wat al dan niet goed staat.

Maar opnieuw: ik draai ook bij Hetzner.
Mogelijks is dat het probleem van MS.
ISP: Scarlet Loco (100/20Mbps (down/up), 100/35sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 (modem) + Opnsense (router)
Wifi: TP-Link Omada
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

BMaster schreef: 4 maanden geleden Een mail provider is sowieso gemakkelijker, dat is logisch.
Ik ben aan het experimenteren met mailcow momenteel, in combinatie met smtp2go voor het verzenden. Dat draait allemaal super vlot op mijn Oracle vps (always free, maar wel met pay as you go geactiveerd, dat geeft wat meer zekerheid naar het schijnt). Alles draait (op een test-domain), maar ik durf de stap nog niet zetten om volledig van gmail over te stappen naar dit systeem... (vooral omdat het niet enkel mijn mailbox is, maar ook de mailboxen van de rest van het gezin)
Ja sowieso is een provider makkelijker, maar ben wel van plan me hier eens grondig in te verdiepen. Heb mijn Google Drive al overgezet naar mijn home server. Veel meer voor vrijwel niks. Wil eigenlijk weg van dat dure google one. Betaal teveel en heb het soms nodig voor Google Photos. En ook meer de controle over mijn apparaten en data hebben. Zonder altijd te moeten betalen en betalen en betalen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Logic3S schreef: 4 maanden geleden Klopt, ik doe de delivery vanuit Mailcow zelf zonder externe smtp dienst.
Als je zorgt dat alles juist goed (dus ook spf records & domain keys (beiden heel belangrijk)), dan valt het in de praktijk wel mee.
In mijn ervaring kom ik enkel bij MS af en toe in de SPAM. Maar je komt ook effectief in de SPAM, dus mails worden in alle geval niet rejected.

Ik heb ook gebruik gemaakt van tools zoals mail - tester . com.
Je kan daarnaar een mail sturen, en dan komt hij zeggen wat al dan niet goed staat.

Maar opnieuw: ik draai ook bij Hetzner.
Mogelijks is dat het probleem van MS.
Alle dns records juist zetten is inderdaad het belangrijkste. Ook reverse dns zou van belang zijn las ik.
Bij mail-tester haal ik een score van 10/10 via smtp2go, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over.
Wat betreft Microsoft: naar M365 mailboxen werkt het in elk geval, maar dat is nog niet hetzelfde als naar outlook.com denk ik.

@neils1108 Een interessante vervanger voor Google Photos is Immich... zeker een aanrader :)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

@BMaster Ja Immich zou een optie zijn, maar gebruik Google Photos nu al amper heb gewoon graag een backup, maar ben van plan mijn apparaten qua foto's allemaal gescheiden te houden. Gebruik alleen Google Photos omdat mijn vader soms wat foto's daarop deelt. Maar ik betaal eigenlijk ook meer voor Google Drive, maar met dat ik nu Nextcloud heb voor mijn Drive zit ik daarvoor al goed. :-)
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb bij wijze van test eens aan Oracle support gevraagd of ze poort 25 willen openzetten.
Positief: er kwam binnen een half uur een reactie!
Negatief: ze willen poort 25 niet openzetten en zeggen dat ik hun OCI Email delivery moet gebruiken :-)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ben toch aan het twijfelen wat beter is...
Bijlagen
he.PNG
ede.PNG
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik gebruik de CX23 bij Hetzner (niet voor mail maar voor andere dingen) en ik vind het goed. Wel niet aan €2,99... is dat een promo prijs? of gewoon prijs zonder BTW?
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Beiden zijn 'duur' vergeleken met de gratis vps bij Oracle :-)
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ja, maar uit eigen ervaring geen fan van Oracle. Altijd problemen mee gehad. Ga toch gaan voor de 2,45 relatief nog goedkoop voor de specs. Krachtiger CPU en support is direct beschikbaar + de gratis backups zijn nice... :-)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

weet wel dat hetzner hun prijzen omhoog gaan ergens de komende weken/maanden, dus dat wil je mss ook in het achterhoofd houden :)

hier wel dezelfde mening ivm oracle: geen fan van, hoewel ik op zich daar een tijdje wat gedraaid heb en niet echt problemen ondervonden had,
maar het is toch niet echt zo mijn "omgeving"
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik ga gaan voor die 2,45 EUR. Zijn de specs eigenlijk goed voor mail server?
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat zal vermoedelijk afhangen van welke software je zal gaan gebruiken? Ik denk dat mailcow een stuk zwaarder is dat stalwart bijvoorbeeld.

En Oracle, sja, ik was ook eerst wat wantrouwig als je de ervaringen van mensen leest, maar ik heb er zelf echt nog geen probleem mee gehad. Ok, hun interface is serieus verwarrend maar dat komt omdat ze ook zeer veel mogelijkheden hebben. Op zich voor één vps'je is dat ook allemaal net nodig, dus ik lig daar niet van wakker. Als toch blijkt dat er serieuze problemen opduiken, dan kan ik altijd nog op zoek naar een betalende vps ergens!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 110 keer
Provider
Te Koop forum

CX23 ondertussen €5,43 (incl 21% BTW en IPv4)
Leaseweb niet meer mogelijk als particulier

Ik heb het hosting pakket bij vimexx omgezet naar een basic pakket voor €37 voor een jaar.

Volgend jaar zien we wel weer..
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik zelf een Netcup vps. Goeie bang for your buck.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik gebruik een datalix VPS. Goeie specs voor niet teveel. :-)
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 32 keer
Provider
Te Koop forum

devilkin schreef: 3 maanden geleden Ik gebruik zelf een Netcup vps. Goeie bang for your buck.
idem hier, ze hebben ook wel een kleine prijsstijging gehad, maar valt nog heel goed mee.
de rootserver reeks heeft echt wel recente hardware Epyc 9645
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 110 keer
Provider
Te Koop forum

Prijzen vallen inderdaad wel mee
maar..
Ik heb een VPS (via Sasuke) zonder publiek IPv4 adres. Daar kan ik alle op draaien wat ik nodig heb.

Een extra VPS nemen met publiek IPv4 (voor enkel mail) zou bij bovenstaande providers €70+ kosten en dan moet ik het zelf beheren / troubleshooten.
Voor €37 kan ik bij vimexx 2 domeinen met 4 mailboxen hosten en moet ik er niet naar omkijken.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Heb hierbij ook nog een vraag: zijn jullie dan volledig overgestapt van services zoals Gmail naar self-hosting? Want het enige wat me een beetje tegenhoudt, is dat ik een mailadres nodig heb voor de service waar mijn VPS gehost is. En als dat account wordt verbannen, ben ik ten eerste mijn VPS kwijt, ten tweede ben ik dan ook al mijn mails kwijt en vrijwel de meeste van mijn accounts.

Toegevoegd na 34 minuten 45 seconden:
Ik zou eigenlijk ook een alternatief moeten hebben voor Google Calendar. Iemand suggesties? Heb al online gekeken, maar heb het liefst ervaringen van anderen. :-)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Ik gebruik Modoboa (mail/calendar..) op een Ubuntu server. De kalender is radicale. Werkt perfect voor mijn gebruik met op Android One Calendar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

on4bam schreef: 3 maanden geleden Ik gebruik Modoboa (mail/calendar..) op een Ubuntu server. De kalender is radicale. Werkt perfect voor mijn gebruik met op Android One Calendar.
Op dit moment voor mijn secondary mail gebruik ik mailcow (klein foutje :oops:), om het al eens uit te testen. Alles werkt en ik gebruik Thunderbird als mail client. Maar ga eens kijken naar Modoboa.

Toegevoegd na 1 minuut 12 seconden:
Maar heb schrik om alles over te zetten, want als de VPS dan faalt ben ik alles kwijt.
Laatst gewijzigd door neils1108 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Modoboa is een grafische shell voor postfix e.d. Het kan dus ook zonder maar dan moet je alles via commandline instellen of zoals ik ook heb draaien, via Webmin.

Alles draait nu 6 jaar waarbij 1 keer een Ubuntu upgrade werd gedaan. We maakten toen eerst een image van de bestaande config zodat we niet in de problemen zouden geraken maar het had zonder gekund want de update ging foutloos.
Bye, Maurice
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Calendaring is een van de punten waar ik wel een betere oplossing nodig heb. Sharing moet kunnen, mogelijkheden om ics sync te hebben, etc. Niet dat een andere mijn gesharede calender moet kunnen aanpassen (wat wel kan in bvb gmail), maar wel dat ze de dingen kunnen zien en oo, iptodare houden in hun eigen calenders.

Dit is meer een interface hovenop bvb radicale, maar een goeie webclient hiervoor...

Ik moet nog altijd de tijd vinden om te investeren in de mail solution.... :-(
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

Maar hebben jullie dan een back-upmailadres voor het geval er iets fout loopt? Of zijn al jullie mails zelfgehost? Want dat is het enige wat me tegenhoudt om volledig te switchen van Google, omdat als er iets misloopt ik waarschijnlijk alles verlies en dan geen mailadres meer heb.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb nog 3 (ongebruikte) Gmailadressen, een Yahoo (ongebruikt) en een Hotmail (ongebruikt). Worst case kan ik ook een edpnetadres gebruiken.

BTW, ik laat nooit mail enkel op mijn mailserver staan maar heb van alles een lokale kopie (en natuurlijk backup naar mijn NAS (elke dag).
Bye, Maurice
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik durf ook niet mijn eigen mail hosten op een vps, voor in het geval dat er iets zou fout lopen. Momenteel ben ik content bij mailbox.org met mijn eigen domeinnaam, en het is ook redelijk goedkoop (€30 / jaar).
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

In het geval van zelf te hosten ga je sowieso een goede backup moeten voorzien. En nee, ik bedoel geen email adres, ik bedoel van je volledige infrastructuur, of minstens weten hoe je deze zeer snel terug online kan zetten.

De mails zelf moet je ook bijhouden ergens als backup. Allemaal dingen om aan te denken...

(Maar eigenlijk moet je goede backups hebben van alles, of het nu mail is of iets anders)

Mocht ik het zelf gaan hosten zou ik zeker dagelijks een backup voorzien van het filesysten (mails) en als er een database aan vasthoudt een export daarvan.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ben overgestapt van legacy gsuite mailboxen naar m'n eigen mailcow op de oracle vps. Enkel voor mail wel. Voor onze telefoons hebben we toch een google account nodig, dus heb ik voor iedereen van het gezien een google account (geen gmail) gemaakt hiervoor, met als email adres die van de mailcow server. Die google account gebruiken we dan vooral voor kalender en contacts.
En wat betreft de backups: in mailcow zit een backup script dat elke dag loopt, en het resultaat daarvan stuur ik naar backblaze. Worst case kan dat dus allemaal relatief snel weer gerestored worden.
neils1108
Premium Member
Premium Member
Provider

devilkin schreef: 3 maanden geleden In het geval van zelf te hosten ga je sowieso een goede backup moeten voorzien. En nee, ik bedoel geen email adres, ik bedoel van je volledige infrastructuur, of minstens weten hoe je deze zeer snel terug online kan zetten.
Iedere dag om 03u00 backup bij VPS service, mails worden ook nog eens lokaal bijgehouden, ben eigenlijk nog eens aan het nadenken wat ik nog kan doen...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”