Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 184 keer
Provider
Te Koop forum

Die wagen op de E17 in Marke is een hybride, geen EV. Dit kan evengoed een benzinebrand zijn.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Wat doen jullie bij deze temperaturen met verwarmen batterij?

Ik dacht oorspronkelijk dat (voor)verwarmen enkel was om snel te kunnen laden. Maar mijn wagen (BMW IX3 G08) stelt ook regelmatig voor om de batterij te verwarmen ook als er geen sprake is van laden (maar de wagen wel ziet dat ik een lange rit huiswaarts voor de boeg heb).

Ik hoor sommigen zeggen: batterij verwarmen bij koude temperaturen is beter voor de batterij én haalt het verbruik naar beneden (minder verbruik als de wagen éénmaal een warme batterij heeft, hetgeen het verwarmen zelf ruimschoots compenseert). Anderen zeggen: niet nodig, als je de batterij belast (en je belast ze idd wel zwaarder als ze kouder is), ga je ze vanzelf sneller opwarmen. Nog anderen zeggen: doen als je dit van het net via de laadkabel kunt doen, maar zeker niet van de batterij zelf.

Wagens die vaak binnenstaan zullen hier amper last van hebben, maar mijn wagen staat altijd buiten (batterijtemperatuur vanochtend bvb negatief - gemeten via OBD).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1272 keer

Is dat niet aan de auto zelf om dat te regelen?
Mijn Skoda Enyaq heeft nog nooit iets dergelijkse gevraagd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Hier ook een iX3 en ik krijg de vraag eigenlijk alleen als ik in de winter op vakantie ben (en dus lange afstanden doe).

Feit is dat je batterij verwarmen (als je trouwens een lader als bestemming hebt geselecteerd doet hij dat vanzelf) zorgt voor het veel sneller laden (anders moet je initieel wel even wachten voor het vermogen stijgt, het kan dus via het net maar ten kosten van tijd). Als je dit dus niet doet start je zeker niet aan 150 kW maar soms de helft en zelfs nog minder. Je moet dus effectief verwarmen... ook je wagen belasten geeft geen verschil.

Trouwens ik merk (gek genoeg) geen impact op m'n resterend bereik wanneer ik het verwarmen start.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik kan wel zelf kiezen om te voorverwarmen, ter voorbereiding van een snellaadsessie. Doe je dat wel, kan je meteen aan 150kW laden, doe je dat niet (of vergeet je dat) start je aan 40kW.
Maar de rest moet BMS maar zelf regelen, me dunkt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik kan het ook zelf kiezen, maar soms doet hij zelf de suggestie (vermoedelijk omdat hij merkt dat het koud is, je batterij capaciteit afneemt en nog een lange route hebt geplanned) waar je dan al of niet kan op ingaan.

Heb ik echter een lader als bestemming ingegeven dan doet hij het zelf volledig automatisch.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

BYD boomt, Tesla crasht en vier andere conclusies van de Europese automarkt in 2025
https://www.demorgen.be/snelnieuws/byd- ... 5~bc40b962
Ruim een op de zes wagens die in 2025 geregistreerd werden in de EU, rijdt volledig elektrisch. Na Duitsland, Frankrijk en Nederland was België de grootste afzetmarkt voor volledig elektrische wagens.
...
In totaal werden er in Europa 10,8 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd in 2025. Zowat 17% daarvan rijdt volledig elektrisch. De markt voor volledig elektrische auto’s in Europa is daarmee met bijna 30% gegroeid. De grote verliezers van afgelopen jaar zijn de benzine- en dieselwagens.
...
In België was voor het eerst net iets meer dan een derde (34,7%) van alle nieuwe wagens volledig elektrisch. Dieselwagens waren nog goed voor amper 3% van alle nieuwe auto’s, een daling van 42%.
...
Er werden ook 40% minder plug-inhybrides verkocht. Er werden in totaal 7% minder nieuwe auto’s geregistreerd in ons land.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Tesla schakelde in de US ook al de lane assist mode uit maar geen nood, mits een abo af te sluiten kan het weer aangezet worden.
https://techpulse.be/nieuws/494304/tesl ... bonnement/
Bye, Maurice
https://on4bam.com
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Dizzy schreef: 27 jan 2026, 10:42
Ruim een op de zes wagens die in 2025 geregistreerd werden in de EU, rijdt volledig elektrisch. Na Duitsland, Frankrijk en Nederland was België de grootste afzetmarkt voor volledig elektrische wagens.

Raar dat men bij jouw uitspraken altijd nuances moet geven hé :lol:

Zoals bijvoorbeeld dat in tegenstelling tot Nederland (bv maar 48 procent) en die andere landen bij ons het aandeel van de bedrijfswagens met 82 procent uitzonderlijk hoog is, het is dus zaak om ook UB'er met de pet aan de elektrische wagen te krijgen, zonder subsidies.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 40 keer

Nederland met net geen 1 op 2 ligt toch ook hoger dan de europese 1 op 6?
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 21 keer

on4bam schreef: 27 jan 2026, 12:05 Tesla schakelde in de US ook al de lane assist mode uit maar geen nood, mits een abo af te sluiten kan het weer aangezet worden.
Het abo dat je afsluit is niet om de 'lane-assist' (Autopilot) terug in te schakelen, maar een zelfrijdend systeem waar je je kop nog moet bijhouden(supervised). Dat is toch net iets anders(lees: de toekomst) dan Autopilot.

Maar het blijft vervelend dat ze mensen op deze manier naar een abo duwen en je voor dezelfde prijs van de auto minder krijgt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Klopt, blijft een feit dat je je gekochte (!) auto niet meer volledig kan gebruiken. BMW haalde deze fratsen ook al eens uit met de zetelverwarming. De **aaS begint helemaal uit de hand te lopen, gezien je geen eigenaar meer bent van gekochte waren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

on4bam schreef: 27 jan 2026, 12:05 Tesla schakelde in de US ook al de lane assist mode uit maar geen nood, mits een abo af te sluiten kan het weer aangezet worden.
Bij de introductie van de abo formule werd door Tesla als groot voordeel naar voor geschoven dat je heel eenvoudig het abonnement kan stoppen/starten: iemand die een eenvoudige, korte, woon-werk route heeft neemt enkel tijdens de vakantieperiode FSD af en kan dan genieten van al de toeters en bellen. Of omgekeerd, als je toch nooit met de auto op vakantie gaat kan je op die manier toch minstens één of twee maand per jaar niet betalen. Benieuwd of dat nu met het verplichte abo nog steeds zo flexibel gaat zijn.
Als FSD ooit beschikbaar wordt in Europa, dan zou ik daar nooit 8.000$ voor betalen maar voor 100$ per maand wil iedereen het wel eens testen denk ik.

Blijkbaar heeft het ook te maken met het (eindelijk?) afschaffen van de huidige "Autopilot" & "Enhanced Autopilot" als volledig aparte software stack. Voortaan is er nog maar één software en dus enkel nog FSD of TACC (adaptive cruise control). Blijkbaar was het te moeilijk (te duur?) om binnen de FSD stack de functionaliteit van "Enhanced Autopilot" een aparte optie te maken. Als ze 10 of 15 jaar geleden niet zo stom waren geweest om 2 aparte stacks met 2 ontwikkelteams op te zetten dan hadden ze nu a) deze ellende niet gehad en b) al veel verder gestaan met de software.

Zolang FSD niet toegelaten is in Europa is de kans klein dat Tesla Autopilot uit gaat zetten. Maar als je Tesla mag geloven gaat die goedkeuring er dit jaar nog komen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

phil48 schreef: 27 jan 2026, 12:15
Dizzy schreef: 27 jan 2026, 10:42
Raar dat men bij jouw uitspraken altijd nuances moet geven hé :lol:

Zoals bijvoorbeeld dat in tegenstelling tot Nederland (bv maar 48 procent) en die andere landen bij ons het aandeel van de bedrijfswagens met 82 procent uitzonderlijk hoog is, het is dus zaak om ook UB'er met de pet aan de elektrische wagen te krijgen, zonder subsidies.
Eugh, dit is een artikel uit DM en niet mijn uitspraken. Don't shoot the messenger.

Dat subsidies helpen om iets sneller in te voeren lijkt me geen nuance maar eerder logisch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

on4bam schreef: 27 jan 2026, 12:59 Klopt, blijft een feit dat je je gekochte (!) auto niet meer volledig kan gebruiken. BMW haalde deze fratsen ook al eens uit met de zetelverwarming. De **aaS begint helemaal uit de hand te lopen, gezien je geen eigenaar meer bent van gekochte waren.
Op al gekochte Tesla’s blijft Autopilot gewoon bestaan en bruikbaar. (Bron: mezelf, net getest onderweg naar huis).

Het moment dat een autofabrikant zo een frats als BWM uithaalt koop ik nooit meer dat merk.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 263 keer
Provider

Dat van het verwijderen die Autopilot is momenteel enkel nog maar in Noord-Amerika toegepast. Ik meende wel dat het enkel op nieuw verkochte wagens was weggehaald, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. In de EU is dit sowieso nog niet van toepassing.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Ah, ja klinkt logisch aangezien FSD in Europa nog niet beschikbaar is(er rommelt wel wat dat Nederland het vanaf volgende maand zou toelaten, maar het zou mij verbazen).

Na wat gegoogle lees ik dat Autopilot in de USA gewoon beschikbaar blijft bij reeds gekochte Tesla’s.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Tesla verkoopt minder en Musk is ook onder druk om resultaten te halen dus het lijkt me ergens logisch dat men manieren zoekt om het verlies aan inkomsten goed te maken. De invoering van abo's past daar in.

Ben er zelf totaal geen fan van maar je ziet het helaas steeds vaker. Adobe is er ook mee begonnen en je ziet het model wel meer opduiken.

Op mijn eigen EV is dat trouwens ook al voor een stuk het geval. Er is een app waarbij je de wagen oa kan voorverwarmen maar die app is een abo. Dat is niet alleen schandalig maar de app is ook nog eens schandalig slecht. Ik betaal niet voor het abo maar dat maakt het niet minder erg. Dat men voor zo'n slechte app geld durft vragen is een schandaal. Ik vrees echter dat wel meer merken die toer opgaan.
heist_175
Moderator
Moderator

phil48 schreef: 27 jan 2026, 12:15 het is dus zaak om ook UB'er met de pet aan de elektrische wagen te krijgen, zonder subsidies.
Ik zie niet in waarom brandstofauto's de externe kosten niet moeten dragen en EV's die de externe kosten vermijden of verminderen niet tijdelijk een duwtje kunnen gebruiken?
Maar zelfs los van de discrepantie in subsidies voor de fossiele-industrie en de duurzame(re) sectoren, verwacht ik dat het redelijk vanzelf zal gaan.
Mensen die zeggen dat een EV duur is, hebben gelijk en zijn de laatste 4-5 jaar niet meer op zoek gegaan naar een auto.
15 jaar geleden kostte een directiewagen Octavia Combi nog €16K, nu zit dat rond de €30K (klik), voor datzelfde geld (klik) heb je een Enyaq met weinig kilometers. Brandstofauto's zullen niet goedkoper worden, EV's wel én beter.
En dat is geen Belgisch fenomeen, in NL en DE zie je dezelfde prijsevoluties.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 73 keer

Hier gaan we weer met de zogenaamde subsidie van fossiele brandstoffen. Onze benzine staat 30 ct goedkoper dan in NL dus dat is 30 ct subsidie zeker..
Wel als uw kinderen 100e minder zakgeld krijgen dan die van uw buren, subsidieren uw kinderen dan uw gezin, dat is wat er wordt geschreven.

Ik rij ondertussen een jaar met een ID.7 en moet dan nog een jaar of 4 verder hier mee, dan rijkt het vervoegd pensioen en is het voorbij.
Daarna terug een gewone bezine wagen tenzij de prijzen met 30 tot 40% gedaald zijn en het bereik met minstens 20% stijgt.
Men vergeet in de hele berekening even de 100den miljarden die nodig zijn om ons electriciteitsnetwerk op orde te brengen om die transitie te ondersteunen tenzij je dat niet zomaar van tafel mag vegen, ook die gaan wij als belastingbetaler betalen, of is dat geen subsidie, zijn dat geen kosten....
Hoeveel ging europa investeren id windenergie, 1000 miljard , om de energietransitie te ondersteunen????

Dat de autoindustrie het moeilijk heeft komt net vanwege de EV's die nu de markt overspoelen, het is verdorie europa zelf dat met hun greendeal de focus van china hier op gezet heeft en die nu onze eigen autoindustrie de nek om doet... De massale afschrijvingen vd investeringen in ev's die niet verkocht geraken aan de particulier duwen de kosten omhoog dus de prijzen moeten omhoog. De enige fabrieken die nog goed draaien in europa zijn diegene die benzinewagens maken....

Ik vind het vreemd dat iedereen dieselgate en de veroordeling van VW logisch vindt want het was toch wel een echte schande van VW zeker maar tegelijk vinden ze het normaal dat de WLTP de grootste oplichting van allemaal is...
Een EV verspeelt id winter vlot 30 tot wel 50% van zijn bereik maar how, dat is toch normaal, je moet de techniek begrijpen he....
Stel je maar voor dat wagenfabrikanten zouden schrijven dat een wagen 6L benzine verbruikt per 100km en id realiteit het er 12 zijn moord en brand zou er geroepen worden door de geiten wollen sokken groenen die deze hele industrie persoonlijk de nek hebben omgewrongen...

Tom
heist_175
Moderator
Moderator

Het zou al helpen als je toogpraat voor op café laat en enige logica in uw redenering toelaat.
Subsidies gaan niet (enkel) over prijsverschillen tussen landen, maar ook in een land zelf. Dus er is geen vergelijking met kinderen van uw gebuur.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/22 ... e-stijgen/
België gaf in 2021 15,5 miljard euro uit aan directe en indirecte subsidies voor fossiele brandstoffen zoals aardgas, diesel, stookolie en kerosine.
Dat blijkt uit een doorrekening van de federale overheidsdiensten Financiën en Leefmilieu.
https://financien.belgium.be/nl/Statist ... andstoffen
Dat de autoindustrie het moeilijk heeft komt net vanwege de EV's die nu de markt overspoelen, het is verdorie europa zelf dat met hun greendeal de focus van china hier op gezet heeft en die nu onze eigen autoindustrie de nek om doet... De massale afschrijvingen vd investeringen in ev's die niet verkocht geraken aan de particulier duwen de kosten omhoog dus de prijzen moeten omhoog. De enige fabrieken die nog goed draaien in europa zijn diegene die benzinewagens maken....
De auto-industrie heeft het niet moeilijk vanwage EV, wel
- vanwege politieke partijen die liever in het verleden leven en zo investeringen in nieuwe productiecapaciteit onrendabel maakten: door het uitstellen van eerdere beslissingen, krimpte de afzetmarkt van EV
- de auto-industrie zelf heeft te weinig in EV geïnvesteerd en tegelijk vooral gefocust op dure modellen (segment D en hoger) en niet op het goedkopere segment

En terwijl extreemrechts hier inzet op uitstel voor EV's, innoveert China rustig verder. Daardoor gaat de kloof tussen Europese auto's en Chinese modellen alleen toenemen. Vandaag is het gat al gigantisch, met nog bijkomend talmen gaat het gat zeker niet verkleinen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Fossiel wordt wel degelijk stevig gesubsidieerd en dat is al in -tig artikels aan bod gekomen.

De aanpassing van het net moest sowieso gebeuren omdat men dat jarenlang verwaarloosd heeft. Het heeft dus ook niet alleen met EV's te maken of met HE want ook met kernenergie was een aanpassing nodig door de elektrificatie.

Investeren in nieuwe toekomstgerichte tech lijkt me zeer verstandig. Uw geld blijven pompen in verouderde tech die nu al niet meer rendabel is zal op termijn enkel meer kosten.

China kiest niet voor HE door Europa maar neemt zelf stevig het voortouw hierin. Zij zien wel in dat fossiel uiteindelijk afhankelijkheid betekent en willen zelf leider zijn in de nieuwe toekomstgerichte tech, dat lijkt me niet zo dom. In plaats van tegen windmolens te vechten zetten ze in op de snelle transitie waardoor ze ook eerder klaar zullen zijn en dus eerder van de voordelen kunnen genieten. Ze doen het heus niet voor de natuur/klimaat maar eerder om economische en strategische redenen.

De cijfers van verkoop van EV's zijn helemaal niet zo dramatisch als je doet uitschijnen, daar ging het laatste bericht dan ook over. Het aandeel is ondertussen aanzienlijk ondanks dat de prijzen inderdaad vaak nog hoog liggen. Als Europa nog wagens wil maken zal het ook moeten mee zijn met de productie van EV's. VW is de grootste producent en heeft veel EV-modellen. Het uitstel van uitfasering verbrandingsmotor is in die zin een fout van Europa. Ze moeten toch weg dus waarom blijven hangen in het verleden en extra achterstand oplopen? De keuze is al lang gemaakt, EV zal het zijn en de winnaars zijn zij die er het snelst en best aan aanpassen. Survival of the fittest.

De fraude bij VW is niet te vergelijken met de variatie door technische eigenschappen. Het ene was doelbewust de boel belazeren, het andere is gewoon een gevolg van de gebruikte techniek. De range van de wagens neemt nog altijd toe en ook in de batterijen is er evolutie die de problemen op dat vlak al grotendeels weggewerkt hebben. Ik heb ook een EV en heb er ook al in het buitenland gehuurd, ik heb geen problemen met range gehad. Wie rijdt elke dag meerdere honderden km's? Dat is een kleine minderheid, voor de rest is de range geen enkel probleem. Meer nog, veel mensen hebben zo'n lange range zelfs niet nodig.

Naast deze zaken zijn er echter ook veel voordelen die dan ook snel vergeten worden. Je kan je wagen thuis of op werk opladen met eigen opgewekte energie. Dat is een ongelooflijk voordeel. Dat kon je nooit met een ICE. De wagens rijden ook geweldig en terugkeren zullen niet veel doen want verandering vraagt al enige aanpassing maar verandering naar slechter nog veel meer.

Vandaag lees ik dat België even ontsnapt aan een kost van honderden miljoenen door niet tijdig de doelstellingen van EU te halen. Ze moeten een tandje bijsteken voor HE om die kosten te vermijden. Het zou toch belachelijk zijn om dat te betalen terwijl je dat geld in HE en uw eigen toekomst kan steken.
heist_175
Moderator
Moderator

https://www.tijd.be/netto/werk/kleeftar ... 43263.html
‘Kleeftarieven zijn boetes, geen laadkosten, dus laat werknemers ze betalen’
‘In veel gevallen wordt op de afrekening geen onderscheid gemaakt tussen het eigenlijke laadtarief en bijkomende kosten, zoals een kleeftarief, waardoor werkgevers geen onderscheid kunnen maken en de kosten bij hen belanden.’

Nochtans is dat onderscheid wel nodig. ‘Als werknemers extra kosten veroorzaken door langer dan nodig te blijven staan, zijn dat geen laadkosten meer’, zegt Michiels. ‘Dan gaat het om een boete. Het lijkt ons aangewezen die kosten aan de werknemer door te rekenen, net zoals dat bij een snelheidsovertreding gebeurt. Anders is er voor de bedrijfswagenbestuurders geen stimulans om die kosten te vermijden en komen die volledig bij de werkgever terecht. Dat is niet correct.’
Ik snap de redenering, maar als ik mijn auto 's avonds aan een publieke laadpaal hang omdat de CREG-tarieven te laag zijn om mij te vergoeden,
is de verwachting dan echt dat ik om 2u 's nachts naar mijn auto strompel om die af te koppelen? En om wie te helpen? De kans dat iemand om 02u15 dan zijn/haar auto gaat beginnen opladen is eerder beperkt, niet?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 384 keer

Tenzij je een aso bent koppel je af en verplaats je je wagen na het laden.
Gewoonlijk ook het type handdoeklegger aan de pool van het hotel…
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 28 jan 2026, 21:19 Tenzij je een aso bent koppel je af en verplaats je je wagen na het laden.
Dus ook 's nachts?
Ik ga geregeld laden bij Colruyt en dan steek ik mijn auto in tegen 20u30 ofzo (winkel toe, parking leeg), de auto is vol tegen 1-2-3u 's nachts en ik pik die 's morgen op vóór de winkel open gaat.
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

duizend schreef: 28 jan 2026, 21:19 Tenzij je een aso bent koppel je af en verplaats je je wagen na het laden.
Gewoonlijk ook het type handdoeklegger aan de pool van het hotel…
Dat is héél erg afhankelijk van de omstandigheden:
  • als de overheid laadpalen plaatst op alle stationsparkings, dan mag je er toch wel van uit gaan dat mensen hun auto daar aansluiten, de trein nemen en pas veel later weer terug aankomen op dat station om de auto op te halen. En dat je daar dus géén kleeftarief betaald en dat je ook de auto niet moet verplaatsen zodra hij vol is.
  • Zelfde verhaal voor de trage laders op alle carpool parkings. Dat is namelijk het hele concept van zo'n carpool parking: je laat de auto in de ochtend achter en haalt hem na een werkdag in de avond weer op...
  • Laadpalen in het centrum van een stad is een ander verhaal. Daar zijn er nu heel vaak veel te weinig laadpunten dus daar is een kleeftarief overdag wel zinvol. En meestal is dat ook alleen maar overdag actief en kan je tussen 19:00h en 08:00 zonder bijkomende kosten aangesloten blijven zelfs al is de auto vol. Of je overdag het laden ook moet beperken tot max 2u aan een 11Kwh paal zoals in Leuven, daar heb ik zo ook mijn eigen idee over...
  • Parkeergarages zijn dan vaak een twijfelgeval: ik wil in zo'n garage de auto kunnen aansluiten en vervolgens zo lang weg blijven als ik wil zonder me zorgen te moeten maken over een kleeftarief maar niet iedereen is het daar mee eens.
  • Last but not least: kleeftarieven voor een DC lader zijn de evidentie zelf.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dus op de parking van de luchthaven mag je vier weken laadpaal kleven, want ja ik ga nu eenmaal een maand naar de zon.

Dus niks afhankelijk van de omstandigheden.
Als je niet terug bent voordat de auto volgeladen is, moet je hem niet insteken en daar niet parkeren.
Ga achteraf naar een DC snellader.
Laadpaal kleven = echt aso, ook ‘s nachts.
Wie ben jij om voor de rest van de wereld te beslissen “dat er toch niemand komt laden” … inderdaad Mr aso.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Nu laadpaalkleven niet meer mag...
Expert: “Boete kan oplopen tot meer dan 1 euro per minuut”

https://www.hln.be/binnenland/nu-laadpa ... ~ac89b79f/

Elektrisch rijden wordt duurder als je de etiquette aan de laadpaal niet respecteert. Na Antwerpen voeren nu ook Gent en binnenkort Brussel blokkeertarieven in om laadpaalklevers te weren. Wie zijn wagen laat staan nadat de batterij vol is, riskeert een gepeperde rekening. En die belandt ook met een leasingwagen almaar vaker bij de bestuurder. Hoeveel bedragen die ‘kleeftarieven’ en wat kan je doen om ze te vermijden? Wij zetten alles op een rij.

Sven Ponsaerts
Journalist bij HLN
30 januari 2026, 12:03
Laatste update: 12:34
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Matt555 schreef: 30 jan 2026, 14:31 Na Antwerpen voeren nu ook Gent en binnenkort Brussel blokkeertarieven in om laadpaalklevers te weren.
Op zich begrijpbaar maar waarom moet het weer anders in iedere gemeente ? Ik vraag me trouwens ook af of het geen omgekeerd effect gaat hebben.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Omdat het gemeentelijke bevoegdheid is?

Het risico dat mensen hun wagen extra lang laten staan omdat ze graag extra betalen lijkt me eerder klein.
Dave
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

heist_175 schreef: 29 jan 2026, 10:18
Dus ook 's nachts?
Ik ga geregeld laden bij Colruyt en dan steek ik mijn auto in tegen 20u30 ofzo (winkel toe, parking leeg), de auto is vol tegen 1-2-3u 's nachts en ik pik die 's morgen op vóór de winkel open gaat.
Een oplossing is je laadvermogen halveren, dan ben je technisch gezien niet aan het kleven, want pas klaar tegen de ochtend.
Ik vind wel degelijk dat de context ertoe doet. Nog meer storend is het wanneer EV's en hybrides zich op laadplaatsen parkeren (bv. aan een winkel) maar niet laden (zelfs geen kabel insteken), maar dat los je niet op met kleeftaxen.
Er is trouwens ook een initiatief om aan te sporen tot meer hoffelijk laden (ipv meteen met boetes), nl. de laadschijf, ziehier bv: https://laadschijf.nu/
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 236 keer
Provider

Dave schreef: 5 maanden geleden Er is trouwens ook een initiatief om aan te sporen tot meer hoffelijk laden (ipv meteen met boetes), nl. de laadschijf, ziehier bv: https://laadschijf.nu/
Dat vind ik nu eens een prachtig initiatief: mooi voorbeeld van pro-actieve communicatie, hoflijkheid en sociaal gedrag.
Het verhindert uiteraard niet het misbruik door asociale egoïsten, maar kan toch wat ergernis wegnemen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3907 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

mooi initiatief ... maar de "blauwe kant" beantwoordt niet aan het Europees model.
Daarvoor kan je in België een boete krijgen :-(
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/12 ... eerschijf/
-
beide-parkeerschijven.png
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dave schreef: 5 maanden geleden Een oplossing is je laadvermogen halveren, dan ben je technisch gezien niet aan het kleven, want pas klaar tegen de ochtend.

Er is trouwens ook een initiatief om aan te sporen tot meer hoffelijk laden (ipv meteen met boetes), nl. de laadschijf, ziehier bv: https://laadschijf.nu/
Laadvermogen halveren …
Dan ben je gewoon een heimelijke driedubbele aso … :angel:

Laadschijf is een prima oplossing.
heist_175
Moderator
Moderator

Auto was vol om 01u20, opgepikt tegen 6u20 na een toertje te gaan lopen. Alle andere palen leeg.
En sommigen noemen dat "aso"? Ja wadde.

En idd, had ik het oplaadvermogen gehalveerd, was de auto pas vol tegen +/- 6u.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 236 keer
Provider

Alles hangt natuurlijk af van de laadcapaciteit in de buurt. Als er een tekort is, dan is het bezethouden van een laadpunt voor eigen comfort asociaal. Ik woon een dichtbewoond gebied met voldoende laadpalen maar ook met zeer hoge parkeerdruk. Tel daarbij nog dat men tijdens het laden geen parkeergeld moet betalen, dan weet je wel tot welke misstanden dat kan leiden. Zoals de buurman die zijn hybride Porsche graag aan de laadpaal parkeert omdat hij het gevoel heeft dat dat zijn recht is.
Het zijn die lokale omstandigheden die maken dat een lokaal bestuur inderdaad best de regels maakt. Maar het zou niet fout zijn als er wat rechtlijnigheid in die regels zou zijn.
heist_175
Moderator
Moderator

In een straal van 600meter rond waar ik woon zijn er 24 laadpunten (ik tel enkele >22kW punten) die 's nachts allemaal niet bezet zijn. Overdag varieert de bezetting (nu 14 beschikbaar en 2 kapot).
Parkeerdruk is hier niet echt, aangezien heel wat huizen een oprit hebben en er een heleboel (gratis) publieke parkeerplaatsen zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 5 maanden geleden Het risico dat mensen hun wagen extra lang laten staan omdat ze graag extra betalen lijkt me eerder klein.
Ik dacht eerder dat mensen bepaalde laadpunten gaan vermijden vanwege de extra kosten.

Met name de voorbeelden van de carpool en stationsparkings waar mensen hun auto voor een ganse dag achterlaten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Auto was vol om 01u20, opgepikt tegen 6u20 na een toertje te gaan lopen. Alle andere palen leeg.
En sommigen noemen dat "aso"? Ja wadde.
Dat is gewoon de definitie van aso gedrag
Ik en alleen ik bepaal de regels en al wat ik doe is goe want ...
... en dan een hoop miserabele excuses
heist_175 schreef: 5 maanden geleden En idd, had ik het oplaadvermogen gehalveerd, was de auto pas vol tegen +/- 6u.
da's dan driedubbel aso gedrag

Als er geen aso gedrag gesteld wordt zijn er geen kleeftarieven nodig.
Maar ja, de aso weet het altijd best :angel:
heist_175
Moderator
Moderator

Misschien de betekenis van het niet-afgekorte woord waar "aso" naar verwijst eens opzoeken :).
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”