Omdat ik graag wat wil experimenteren/uitproberen of voip wat voor me is, wil ik in eerste instantie goedkope (eventueel tweedehandse) hardware aanschaffen.
Mijn thuis installatie bestaat uit een ouderwetse telefooncentrale met een aantal vaste analoge telefoons, met fysieke koperen kabels aan elkaar verbonden
Werkt verder helemaal prima dus ik wil een ATA koppelen aan de telefooncentrale om zo via voip te kunnen bellen.
Ik zie verschillende mogelijkheden:
1) een simpele ATA zoals bv de grandstream HT801 (maar 1 lijn en SIP account mogelijk)
2) toch meteen maar wat meer uitgeven en een ATA met 2 lijnen en mogelijkheid voor 2 SIP accounts bv. grandstream HT802
3) als je dan toch bezig bent heb je voor 10€ meer de grandstream HT812 met ingebouwde router
4) enz....
Maar er wordt ook veel tweedehands aangeboden, en dan heb je voor weinig geld een wat ouder toestel maar wel met veel meer instelmogelijkheden.
Ik denk hierbij o.a. aan een aparte SIP account voor inkomende en uitgaande oproepen, mocht ik dat in de toekomst willen proberen.
En ook de mogelijkheid om een vaste lijn thuis te combineren met een app op mijn gsm zodat ik als ik niet thuis ben de oproep via mijn gsm kan beantwoorden.
Maar welke moet je dan kiezen ?
1 van de goedkoopste die veelvuldig wordt aangeboden is de Cisco SPA122 (maar die kan volgens mij maar met 1 SIP account overweg)
Een stapje hoger is de Cisco 191 of Cisco 192 (weet niet meteen wat daar het verschil in is)
Maar ook de fritz!box 7390 en 7581 kan je voor niet teveel geld tweedehands aanschaffen.
Zoals gezegd moet ik alles nog leren, en dan zou je denken ga voor de simpelste qua instellingen, maar ik ben bang dat ik daar weer snel spijt van krijg als ik tegen de beperkingen aanloop (zoals bijvoorbeeld een aparte SIP account voor inkomende en uitgaande oproepen/de mogelijkheid om vaste lijn thuis te combineren met een app op gsm vooral voor inkomende oproepen).
Kan iemand mij helpen om een keuze te maken ?