starten met voip - goedkope ATA om mee te beginnen

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Adnet
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb zonet mijn eerste voip nummer aangevraagd bij OVH Frankrijk (met Belgisch vast telefoonnummer).

Omdat ik graag wat wil experimenteren/uitproberen of voip wat voor me is, wil ik in eerste instantie goedkope (eventueel tweedehandse) hardware aanschaffen.

Mijn thuis installatie bestaat uit een ouderwetse telefooncentrale met een aantal vaste analoge telefoons, met fysieke koperen kabels aan elkaar verbonden :-D

Werkt verder helemaal prima dus ik wil een ATA koppelen aan de telefooncentrale om zo via voip te kunnen bellen.

Ik zie verschillende mogelijkheden:

1) een simpele ATA zoals bv de grandstream HT801 (maar 1 lijn en SIP account mogelijk)
2) toch meteen maar wat meer uitgeven en een ATA met 2 lijnen en mogelijkheid voor 2 SIP accounts bv. grandstream HT802
3) als je dan toch bezig bent heb je voor 10€ meer de grandstream HT812 met ingebouwde router
4) enz....

Maar er wordt ook veel tweedehands aangeboden, en dan heb je voor weinig geld een wat ouder toestel maar wel met veel meer instelmogelijkheden.

Ik denk hierbij o.a. aan een aparte SIP account voor inkomende en uitgaande oproepen, mocht ik dat in de toekomst willen proberen.

En ook de mogelijkheid om een vaste lijn thuis te combineren met een app op mijn gsm zodat ik als ik niet thuis ben de oproep via mijn gsm kan beantwoorden.

Maar welke moet je dan kiezen ?

1 van de goedkoopste die veelvuldig wordt aangeboden is de Cisco SPA122 (maar die kan volgens mij maar met 1 SIP account overweg)

Een stapje hoger is de Cisco 191 of Cisco 192 (weet niet meteen wat daar het verschil in is)

Maar ook de fritz!box 7390 en 7581 kan je voor niet teveel geld tweedehands aanschaffen.

Zoals gezegd moet ik alles nog leren, en dan zou je denken ga voor de simpelste qua instellingen, maar ik ben bang dat ik daar weer snel spijt van krijg als ik tegen de beperkingen aanloop (zoals bijvoorbeeld een aparte SIP account voor inkomende en uitgaande oproepen/de mogelijkheid om vaste lijn thuis te combineren met een app op gsm vooral voor inkomende oproepen).

Kan iemand mij helpen om een keuze te maken ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

het ligt er een beetje aan van wat je exact wil doen, natuurlijk.
maar ik zou zeggen: schaf je een goedkope SPA122 aan (die dingen worden niet meer gemaakt, maar zijn eigenlijk -over het algemeen- superstabiel en "niet naar om te kijken".
die koppel je dan aan je centrale, en je configureert de ovh lijn erin.

heel veel ga je in die ata niet kunnen doen, dat klopt, maar: die dient enkel om je huidige centrale "compatibel" te maken met je voip lijn (in theorie, afhankelijk van de centrale, zal er daar niets voor veranderen, die gaat gewoon een "analoge inkomende lijn" zien gezien dat is wat de ata uitstuurt.

het leuke komt als je dan verder wil gaan rommelen: installeer een freepbx op een rpi ofzo, steek daar je ovh account in, en vervolgens in de spa steek je dan de account in die je op de freepbx aanmaakt (en dan heb je eigenlijk de voip centrale waar je vanalles op kan instellen, en je huidige centrale is vanaf dan gewoon (via de ata) een endpoint

ben je daar weer mee klaar, kan je een paar voip toestellen kopen, en instellen op de freepbx, en zo verder en verder uitbreiden, op eigen tempo, voor lage kosten (letterlijk enkel de spa in eerste instantie, dan eventueel een raspberry pi als je niets meer liggen hebt, en daarna wat toestellen als je het wil)

dus:

1) => spa122 (of 112) kopen, aansluiten als inkomende lijn op je huidige centrale, instellen met de ovh lijn en wat rondkijken
2) => een freepbx installeren op iets, de ovh account daar instellen als trunk, endpoint aanmaken voor de spa, spa configureren daarmee
3) => volledig omschakelen naar voip, toestelletjes kopen en de freepbx gebruiken. eventueel de huidige centrale behouden if you like it, of eruit slopen (en al dan niet de toestellen/bekabeling hergebruiken indien mogelijk, met iets zoals een grandstream ht818 bv)

note: je kan -afhankelijk van voorkeur en budget- ipv freepbx ook kijken naar 3cx, yeastar p-series, fusionpbx, of 1 van de andere beschikbare opensource projecten (de een al wat ingewikkelder als de ander)

also: de spa is enkel aan te raden als het puur om budget gaat (kan je normaal voor 30 a 40 euro vinden), en als je geen vreemden op je netwerk hebt,
gezien er wel een aantal security issues zijn met dat toestelletje, maar dat is dus enkel belangrijk in omgevingen die je niet volledig zelf controleert.
als dat toch belangrijk zou zijn, kan je beter naar zo'n grandstream gaan, zeker als het maar een paar euro's verschil zou zijn.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 5 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

@Splitter ben je dan niet beter met een fritzbox zoals de 7590, dewelke wireguard ondersteunt, ivm met de gsm ook van het nummer gebruik te kunnen maken.

je verbind dan de gsm via vpn en kan zo de gsm een nummer in de fritz toewijzen. (als je niet met cgnat zit maar via extern ip/portforwarding kan werken)
de thuistelefooncentrale's analoge lijn connecteer je ook met de fritzbox
de fritzbox maakt verder verbinding met ovh, in dit geval
fritzbox heeft ook recente 2026 firmware en waarschijnlijk nog even updates ook
ook kan je dan de thuistelefoons, nu met de analoge centrale, op termijn ook overschakelen naar dect handsets, zoals de siemens gigaset hx ,
voor betere geluidskwaliteit dan de analoge set, omdat in de fritz ook een dect base ingebouwd zit

hier staat een 7590 te koop zonder garantie, maar geen idee van de prijzen elders ( via ebay zowat hetzelfde precies)
https://www.sellpy.be/item/e2ea9wLOsK

evenzeer, naar mijn mening, de config zal makkelijker zijn dan bij cisco of grandstream hun ata's, via de fritz interface

@Adnet
als je interesse hebt in een cisco spa of een grandstream ht kan je me pb sturen die heb ik beiden nog liggen en mogen voor 10 15€ weg ( ik gebruik zelf fritz nu hier)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ligt heel sterk aan hoe de setup nu is en wat TS wil doen.
gezien er geen sprake is van de gsm op een externe locatie over voip te gebruiken en ook geen info over het netwerk, maar wel "aan het beginnen met voip",
lijkt me dat een fritz overkill zou zijn (+ als de TS in zijn netwerk bv al een wireguard op de firewall ofzo heeft, zou het niet nodig zijn ook)

en op een fritz kan je niet erg veel leren, dat is ingeven en klaar en veel meer leer je daarmee niet over voip, terwijl je met de ata's wel degelijk kan experimenteren met instellingen om te kijken wat het resultaat is.

verder geef je ook aan van dat je dan kan omschakelen naar dect handsets, maar dat kan ook met de ata of met behoud van de huidige centrale,
er zijn dus veel meer opties, en persoonlijk zou ik (als je echt wat wil leren van voip) dus bij de ata blijven in fase 1, en niet naar een fritz.

fritz:
- indien je van buitenaf via een vpn wil verbinden met de gsm om te bellen EN nog geen vpn opstelling hebt EN een publiek IP hebt (want achter cgnat zou het ook niet gaan)
- en niets van voip wil leren (dus enkel wil instellen en klaar zijn, zonder echt veel te kunnen experimenteren)
- en beseft dat je dan centrale op centrale zet (want de fritz is eigenlijk een centrale)
- en het niet erg zou vinden om wat "lockin" te hebben (ja, de fritz heeft een dect base, maar dan ben je afhankelijk van die dect base en de locatie ervan)
- en, vermoedelijk, meer wil uitgeven in fase 1 (want een fritz zal meer kosten dan een ata, en ook meer vebruiken)

maar, als je dus:
- iets wil leren van voip
- vrijheid van instellingen wil
- niet teveel wil uitgeven
- en de huidige centrale momenteel nog wil gebruiken als centrale

dan is een ata de betere keuze, en kan je later kijken wat je doet, zoals omschakelen naar een echte voip centrale zoals met freepbx bv,
en dan ga je (raspberry+ata) nog steeds over het algemeen minder kwijt zijn dan een fritz te kopen.
Adnet
Starter
Starter

Dankjewel voor jullie uitgebreide reacties en inzichten.

Ik heb voor de rest een heel simpele installatie.

Zoals gezegd werkt de telefoon nog via een analoge centrale, momenteel gekoppeld aan de telenet CV8560E modem.

Internet komt ook binnen via de telenet CV8560E modem en gaat met UTP kabel naar een Asus RT-AC2900 router die zorgt voor wifi en een aantal vaste UTP lijnen voor PC.

Voor mij klinkt het beginnen met een simpele/goedkope ATA (zoals bv. SPA112) als de meest logische stap.

Het enige wat ik me afvraag is of ik hiermee dan ook de oproepen die binnenkomen via de voip vaste lijn, kan doorschakelen naar mijn gsm als ik niet thuis ben.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

de spa is een ata, die vormt het signaal enkel om en is geen full-fledged centrale. (maar geeft je wel een hoop instellingen die eigen zijn aan sip natuurllijk, maar geen echte call routing)
je doet de doorschakeling dus in principe gewoon nog steeds op de centrale, as usual.
Adnet
Starter
Starter

Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest.

Ik heb namelijk ergens gelezen dat de mogelijkheid bestaat om een app op je gsm te installeren (softphone ?) en deze te koppelen aan je ATA waardoor je het inkomende gesprek zowel via je ATA op je huistelefoon kan beantwoorden als via de app op je gsm.

Dus niet klassiek doorschakelen via de oude telefooncentrale.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

dan spreek je over een pbx, zoals op de raspberry pi of 3cx en dergelijke, maar een fritz kan dat ook denk ik dus, dan zijn zowel uw analoge telefoons als uw gsm daarmee verbonden , ik zoek het even op
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Adnet schreef: 23 jan 2026, 19:02 om een app op je gsm te installeren (softphone ?)
...zowel via je ATA op je huistelefoon kan beantwoorden als via de app op je gsm.
dan ben je over een centrale (zoals freepbx) aan het praten en is een ata niet genoeg.
de ATA dient enkel voor het omzetten, vandaar de naam: Analog Telephone Adapter
je zet hier een sip-account in, en het toestel vormt dat vervolgens om naar een pstn-lijn zodat je normale toestellen/centrale denken dat ze nog altijd tegen een gewone pstn-lijn praten.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Afbeelding
de gsm voeg je dus toe ( via fritz zijn vpn) en dan stel je voor de gsm in ' op alle nummers reageren' net zoals voor de analoge poort op de fritz

( fritz kan ook met meer dan 1 lijn nummers werken)

AI-overzicht
Registering a softphone (e.g., FRITZ!App Fon) via a FRITZ!VPN connection allows you to use your home landline number from anywhere. Configure a "LAN/WLAN (IP-Phone)<<" device in the FRITZ!Box telephony settings and use a VPN (WireGuard or IPSec) to tunnel the connection. WireGuard is recommended for faster, easier setup.
Step 1: Configure Softphone in FRITZ!Box
Open the FRITZ!Box interface in a browser (fritz.box).
Navigate to Telephony > Telephony Devices > Configure New Device.
Select Telephone and choose LAN/WLAN (IP-phone).
Set a name (e.g., "PhoneVPN") and a password (only numbers are recommended for compatibility).
Assign the outgoing number and select which incoming calls to receive.
Note the username (e.g., 620) and password for the softphone.
Step 2: Set Up VPN Connection
WireGuard (Recommended): In the FRITZ!Box, go to Internet > Permit Access > VPN (WireGuard). Click Add WireGuard Connection and choose to connect a single user (smartphone/laptop).
Install the WireGuard app on your mobile device, scan the QR code displayed in the FRITZ!Box, and activate it.
Alternative: Use the MyFRITZ! app for easy remote access setup.
Step 3: Register Softphone (e.g., FRITZ!App Fon)
Enable the WireGuard VPN connection on your mobile device.
Open FRITZ!App Fon.
The app should automatically detect the FRITZ!Box via the VPN tunnel, or prompt you to enter the username (e.g., 620) and password set in Step 1.
Ensure the app is configured to handle calls via the VPN (Wi-Fi/LAN setting).
Troubleshooting
If using an Android device for SIP directly, note that the SIP password should only contain digits.
Ensure the VPN tunnel is active before starting the softphone ap
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

let wel op, "op alle telefoonnummers reageren" in de fritzbox (fon1) gaat over de ingestelde nummers in de fritzbox waarop je analoge aansluiting dient te reageren, niet de eventuele app.
daarvoor dien je een apart endpoint in de fritzbox aan te maken, en dan dus ook een vpn op de gsm, en dan ook nog zorgen dat je niet achter cgnat zit, want dan werkt dat niet.
en natuurlijk zaken zoals battery saver en co op de gsm uitzetten.

dat gezegd zijnde is ongeacht wat je kiest (een fritzbox, een echte pbx op iets zoals een raspberry, of bv een freepbx installatie op een (gratis) oracle cloud omgeving) iets dat je:

- zal moeten opzetten/instellen (en beveiligen)
- moeten verbinden met de ata (voor de huidige centrale)
- een app voor zal moeten installeren en instellen op je gsm, om die app dan ook te verbinden met die centrale
- en te zorgen dat de huidige centrale geen automatische acties onderneemt, om te voorkomen dat die je gesprek automatisch aanneemt en afbreekt van de app

als de bedoeling NIET is "om te starten met voip", maar gewoon "bereikbaar te zijn op de centrale en een app", zou ik even doorheen de ovh documentatie gaan,
en dan gebruik maken van hun softcall app, in samenwerking met een ATA voor de lokale centrale die je nog hebt.
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 23 jan 2026, 20:03 let wel op, "op alle telefoonnummers reageren" in de fritzbox (fon1) gaat over de ingestelde nummers in de fritzbox waarop je analoge aansluiting dient te reageren, niet de eventuele app.
splitter deze instelling doe je natuurlijk niet enkel voor de analoge poort maar ook apart voor het via ip verbonden gsm toestel... ( en eventuele dect sets)
ik deelde maar een foto niet alledrie quasi dezelfde

ze rinkelen dan allemaal tesamen in één ring group

voor round robin zodat eerst de ene rinkelt, dan de andere, en dergelijke , heb je wel een volwaardige pbx nodig

- als ovh een softphone heeft die werkt over gsm en ovh gelijktijdig ook naar een ata kan communiceren, met multiple registraties, is dat de makkelijkste oplossing natuurlijk
je kan dan wel van de gsm niet over ip naar huis bellen en vice versa

fritz heeft wel verder ook een antwoordapparaat ingebouwd ook denk ik, mocht je dit bijkomstig ook willen
Adnet
Starter
Starter

Allebei weer bedankt voor jullie uitleg.

Ik vrees dat ik te weinig kennis heb om, zeker in het begin, de moeilijkere instellingen voor elkaar te krijgen.

Ik zal inderdaad al blij zijn als ik mijn vaste lijn (centrale) werkend krijg via voip dmv een simpele ATA, en als ik dan ook nog de softcall app draaiende krijg op mijn gsm ben ik voorlopig tevreden :wink:

Ik wacht nog op de ID check van OVH om mijn account te activeren en ga ondertussen op zoek naar een goedkope ATA.

Ik zal waarschijnlijk nog wel tegen wat problemen aanlopen en dan meld ik me hier weer als jullie dat goed vinden.
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 55 keer

Een late reactie op dit bericht, maar dat verduidelijk ik zo dadelijk in de tekst hieronder.
Toen ik lang geleden een vaste lijn van OVH installeerde liep ik tegen hetzelfde probleem aan.
Een ATA heb je niet zomaar in de kast liggen en ik had er geen ervaring mee. In die periode was in Nederland de overschakeling van ADSL naar VDSL vrijwel uitgevoerd. Op tweedehandssites zoals Marktplaats werden die oude ADSL modems massaal aangeboden voor een kleine prijs. Daarbij ook de oudere modellen van Fritzbox. Ik bedacht toen dat die oude ADSL modems van Fritzbox, als IP-client konden worden ingesteld (met dank aan informatie van Phillipe op dit forum) en dat ik dan mogelijk het telefoongedeelte van die Fritzbox kon gebruiken als ATA.
Dat werkte toen perfect. Nu vind ik bij het opruimen een dergelijke Fritzbox terug. Het is het type 7170. Daarbij wordt het modem gedeelte niet gebruikt en je schakelt ook best het wifi gedeelte uit. Waarschijnlijk dat je dat toestel ook als print-server kan gebruiken voor een USB printer, als je het toestel een vast IP adres geeft.
Als de TS dit toestel wil, dan kan hij het gratis hebben als hij mij een Bpost verzendingslabel mailt.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”