Mijn positieve ervaring van de dag - dit maakt mijn dag goed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Luisteren naar de tijdloze op de laatste dag van het jaar. Dat in afwachting van een lekkere maaltijd waarbij we kunnen terugblikken op 2 weken genieten van de zon en natuur op de Canarische eilanden. Genoeg zon opgedaan om het koude weer hier te trotseren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben blij dat het VRT consumentenprogramma "win win" maar liefst vier afleveringen uitzendt over de wantoestanden in de huurmarkt.

De eerste twee afleveringen:
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/winwin/20 ... 2026-vja1/
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/winwin/20 ... 2026-vja2/
(nog twee te komen, en staat meestal de dag zelf al online dus niet wachten tot 19u45)

En ook item in het radio programma:
https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio ... 0-39470-0/

De privacy wordt zeer regelmatig geschonden in de fase voor de bezichtiging van het pand, en ben blij dat dit nu een gespreksonderwerp geworden is.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1237 keer
Recent bedankt: 7 keer

FredericV schreef: 3 dagen geleden de wantoestanden in de huurmarkt
Zolang overheden er alles aan doen om de huurmarkt te benadelen en vooral zo weinig mogelijk bijkomende woningen te voorzien, zullen wantoestanden welig tieren.
Als lokale overheden de onderkant van de markt mogen/willen bedienen met sociale woningen, krijg je een heel andere dynamiek.
Hopelijk is de conclusie niet om de markt nog meer op slot te doen. Als populistische toogpraat lijkt het een goed idee, maar de realiteit (en de economische boeken) tonen telkens weer het tegendeel aan.

Gek genoeg moet de huurprijs globaal fors omhoog om opbrengsteigendommen interessant te maken.
Een gemiddeld rendement op een huurwoning is 3-4% (van aankoop tot verkoop, cijfers uit DeTijd), wat "nogal mager" is in vergelijking met andere investeringsmogelijkheden. En je zou net méér mensen (herinner u: er staat 300miljard op spaarrekeningen) moeten overtuigen om hun spaarcenten om te zetten in huurwoningen en dus kansen voor de groep mensen die (nog) niet de mogelijkheid (of wens) heeft om te kopen.
Ik zie echter nul interesse vanuit de politiek.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De hoge huurprijzen zijn deel van het probleem en deze verhogen zal het probleem voor de betrokkenen dus niet verminderen. Het rendement mag je ook niet enkel op de verhuurprijs bekijken want de grootste winst zit in de waardestijging van het vastgoed zelf.

Ik ken ondertussen ook al wat mensen die niet aan een huis geraken, als je vreemdeling bent is het moeilijk maar ook als je single bent of geen 2 inkomens uit werk hebt. De huizen die hier te huur staan kosten een pak meer aan huur dan mijn afbetaling.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 dagen geleden Het rendement mag je ook niet enkel op de verhuurprijs bekijken want de grootste winst zit in de waardestijging van het vastgoed zelf.
Vandaar dat ik zei: van aankoop tot verkoop en dus zowel de aankoopsom, de verkoopsom (incl onbelast meerwaarde) en dan de huurgelden tussentijds.
Als je dat allemaal meeneemt zal je moeite hebben om boven de 4% te komen. Er zijn asset classes met minder risico die tegelijk een hoger rendement opleveren en nog meer fraais.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is toch vreemd, dat je maar aan zo'n rendement komt. Toen ik mijn vorige woning verkocht (nieuwbouw) na negen jaar was dat aan het dubbel van de aankoop. Niet elke woning is gelijk (ligging, energieprestatie,...) maar toch. Uiteraard heb je ook veel huurhuizen die totaal uitgeleefd zijn en waar de eigenaar amper iets aan gedaan heeft. Ik heb in het begin ook zo'n woning gehuurd. Maar zelfs dat kot zal door ligging een veelvoud waard zijn van wat de eigenaar ervoor betaalde. Ze zal niet meer leven want toen al in de 90. Onlangs stond het appartement opnieuw te huur, er was op enkele kleine aanpassingen nog altijd niet veel aan veranderd.

Om terug te keren naar de positieve ervaring, sneeuw biedt kansen om wat leuke foto's te nemen.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 dagen geleden Toen ik mijn vorige woning verkocht (nieuwbouw) na negen jaar was dat aan het dubbel van de aankoop
Zo werkt het natuurlijk niet :).
Je moet alle uitgaven in rekening brengen, de notaris zal niet gratis gewerkt hebben en een KI van €0 ben ik ook nog niet tegengekomen, idem voor verzekering etc.

https://www.tijd.be/dossiers/investeren ... ement.html
‘Het bruto rendement van vastgoed op de secundaire markt moet tussen 4 à 5 procent liggen, wil het de moeite waard zijn om eraan te beginnen’, zegt Quentin Vandenhaute van de financieel planner Maxel. Voor nieuwbouw is het moeilijk om een rendement van meer dan 3,5 procent te bereiken, omdat u van bij de start geconfronteerd wordt met het nadelige btw-tarief van 21 procent.
Ik begin er niet aan: te weinig rendement, teveel gedoe, en geen mogelijkheid om snel te schakelen (regelgeving, centen nodig, ...). Het snelst dat je kan "uitstappen" is 6 maanden. En heb maar eens een familie Flodder of Onslow.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een notaris werkt niet voor niets maar ook met het KI erbij was de winst nog aanzienlijk. Het stelde me in staat een andere woning te kopen in een nog beter gelegen gebied. De waarde is ondertussen alweer omhoog geschoten ondanks dat men maar blijft beweren dat er een einde komt aan de prijsstijgingen. De opbrengst bij de bank volgde toch niet echt.
heist_175
Moderator
Moderator

Dizzy schreef: 3 dagen geleden De waarde is ondertussen alweer omhoog geschoten ondanks dat men maar blijft beweren dat er een einde komt aan de prijsstijgingen.
Vergeet geen rekening te houden met de reëele vs nominale waarde.
En een (nominale) verdubbeling op 9 jaar is een bruto rendement van 8% per jaar. Niet slecht, maar tegen dat je op "netto" zit, zal het rendement fors lager liggen.
Maar het staat iedereen vrij zijn/haar centen vast te zetten in vastgoed (pun intended) en te dromen dat ze een superieur rendement scoren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Uiteraard, wie liever meedoet in de zoektocht naar een huurwoning wens ik veel succes/plezier.

Zelf ben ik tevreden met mijn vastzetting in vastgoed waardoor ik nu minder vast afbetaal dan de huur in de buurt, een pak minder... en ik ben dan nog eens baas over mijn eigen woning. Toen ik huurde was ik elke maand mijn geld kwijt en had ik nog altijd niets. Bedelen bij de huisbazin om herstellingen te doen, dat wel. De gasketel waar niemand meer aan wou werken maakte mijn dag ook niet goed en de schimmel op een muur nog minder.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

FredericV schreef: 3 dagen geleden Ik ben blij dat het VRT consumentenprogramma "win win" maar liefst vier afleveringen uitzendt over de wantoestanden in de huurmarkt.
Vandaag in vlaans parlement heeft minister Depraetere Mellisa serieuze bolwassing gekregen van groot aantal volksvertegenwoordigers interpellatie aangaande...100 kandidatenvoor 1 woning een voorbeeld
Te zien op vlaams parlement website video site zoeken video /kijken
https://www.vlaamsparlement.be/nl

Het is blijkbaar simpeler en gemakkelijker om trajectcontroles in richten ipv wetten inzake verhuur immos af te dwingen en te bestraffen , want dat brengt natuurlijk euroboetes op :wink:
Windows Tablet
Windows 11 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

En wat denk je dat madam dan moet doen.. De verhuurder heeft al bijna geen rechten meer. .
Alsof het de verhuurder zijn probleem is dat er 70 man staat aan te schuiven om te mogen huren.
Lijkt me toch logisch dat de verhuurder diegene kiest met het betere inkomen of een koppel waar beide werken , geen 5 kinderen meebrengen .... Waarom zou hij dat risico op een wanbetaler nog verhogen...
Ging jij niet zelf bepalen hoe de huurwaarborg betaald wordt, al van dag 1 je verhuurder tegen u in het harnas jagen....
Hoog tijd dat er een register wordt gemaakt van wanbetalers, diegene die u kot afbreken ed...
Dat mag uiteraard via de rechtbank gaan maar vandaag blijft de huurder met de gebroken potten en schade zitten...

Nog 2j en dan verkoop ik...moet al de zever niet meer hebben. De huurder die zaagt en dreigt als je nog maar het woord index uitspreekt want hij is nu alleen nadat hij zijn madam in elkaar geslagen heeft nochtans in 7j nog nooit geindexeerd..
De vme die in het verleden amper herstellingen deed, waar mensen in zaten die van toeten of blazen weten... Ne syndicus die u besteelt en bedriegt....
En als ze de verhuurders nog wat meer pesten zullen er nog veel volgen..dan staan er 150 aan te schuiven voor 1 appartement..

Tom
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

tom35 schreef: 3 dagen geledenTom
Oei wat een zwartgallig verhuurder , ter info ik heb toen enkel een wettige bypass aangereikt inzake een onwettige huurwaarborg eis/afhandeling en kandidaat toch die huur wilde !!

Ik zelf heb geen enkel probleem met mijn verhuurder en ik ook niet met hem , en ook hij heeft sinds 2022 niet geindexeerd , en de huur komt op zijn rekening gelijk met mijn pensioen als bij mij toekomt , zelfs met instant overschrijving ...., en voor mijn laatste 3 maand verlof Thailand heb ik vrijwillig 4 maand op voorhand overgeschreven , omdat het een vriendelijke correcte verhuurder is ben ik ook correct voor zijn woning van een categorie A energiezuinige woning van nu 13 jaar oud .
Correct ontmoet correct zou ik zeggen .

Ik denk dat jij inderdaad best je woning omzet in centen en je al je zorgen omruilt voor andere zorgen :wink: zoals ik al mijn bakstenen en grond bij mijn pensioen heb omgezet in wat ik in mijn valies kon steken ... vele jaren terug wanneer ik toen naar Thailand verhuisde tot nu eind 2022 ik terugkeerde

PS : ik denk niet dat ik van u dezelfe relatie huurder verhuurder zou mogen verwachten dan mijn huidige , nee bedankt !! :angel:
Windows Tablet
Windows 11 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”