Iemand ervaring met het schrappen van een nummerplaat ?
Op 2 december mijn wagen verkocht en omdat ik nog een oude nummerplaat had met de vorm: ABC-123 deze door Bpost laten opsturen naar de DIV te Brussel.
Op 4 december zou mijn nummerplaat afgeleverd geweest bij de DIV volgens de Track&Trace van Bpost.
In de dagen en weken die daarop volgden heb ik meermaals de status van schrapping bekeken via
https://myvehiclemyplate.mobilit.fgov.be/, doch deze bleek nog steeds actief te zijn op datum van afgifte toen ik mijn wagen in het verkeer genomen had.
Ik hoopte om een bewijs van schrapping te kunnen downloaden en deze te kunnen doorsturen naar mijn verzekering, ook omdat dit een einddatum is voor de verkeersbelasting.
Een kleine 2 weken later een bericht gestuurd naar de DIV die het volgende antwoorden:
Hallo,
De nummerplaat ABC123 is niet geschrapt.
In geval van verlies of diefstal tijdens het verzenden van de nummerplaatis het bewijs van afgifte bij de post niet voldoende: u moet zich bij de politie melden om aangifte te doen van onvrijwillige buitenbezitstelling van de nummerplaat. De politie gaat over tot de seining van uw nummerplaat, waardoor deze automatisch en onmiddellijk wordt geschrapt in de DIV-toepassing. De politie geeft u een attest van verlies of diefstal, dat als bewijs dient voor de FOD. Dit attest hoeft niet naar de DIV te worden gestuurd.
Op 22 december aar de politie geweest voor aangifte die mij dan een attest en een PV bezorgden.
Het ging een halfuur duren om mijn nummerplaat te laten schrappen...
Later op de dag terug gekeken via "Mijn voertuig - Mijn plaat", maar noppes, nog steeds actief, geen schrappingsattest te downloaden. Bijna dagelijks gekeken tot uiteindelijk ik op 31 december terug een bericht stuurde naar de DIV met het attest als bijlage.
Vandaag antwoord:
Hallo,
De politie gaat over tot de seining van de nummerplaat, waardoor deze automatisch en onmiddellijk wordt geschrapt in de DIV-toepassing.
De politie geeft u een attest van verlies of diefstal; dit attest hoeft niet naar de DIV te worden gestuurd.
De DIV stuurt geen schrappingsattest meer, maar u kunt dit attest downloaden en afdrukken (en de status van uw nummerplaat controleren) op onze webpagina
https://myvehiclemyplate.mobilit.fgov.be.
Als uw nummerplaat na uw aangifte niet wordt geschrapt, dient u contact op te nemen met de politie om de situatie te regulariseren. De DIV komt hierin niet tussenbeide.
Mijn verzekering is ondertussen op de hoogte, dit is geen probleem.
Ik heb onlangs nog voor mijn oude wagen, voor de periode 11/2025 tot 11/2026, de verkeersbelasting ontvangen.
In principe moeten ze enkel de maand november en december in rekening brengen (dit voor de teruggave van de maanden dat mijn voertuig niet meer in het verkeer was) maar ik kan niet controleren of zij de schrapping wel of niet gezien hebben.
Dus nog eens een afspraak maken bij de plaatselijke politie ...