Iemand tips om DAB+ terug werkend te krijgen op een miniketen? Ik heb nu al een maand geen bereik meer met DAB+. Ik woon in een goed geïsoleerd nieuwbouwappartement, maar in het begin werkte de DAB+-functie zonder enig probleem.
Nu blijft de radio maar zoeken naar verbinding: "loading" komt op het scherm. Heb de radio al eens verplaatst naar vlak bij het raam, de antenne goed hoog gehouden, maar niets helpt. De FM-frequentie werkt wel naar behoren, al zit hier wel een lichte ruis op.
Het gaat om een Kenwood M-420DAB miniketen.
Geen DAB+ bereik meer
-
Albert Peetermans
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 22 keer
Probeer het toestel eens te verhuizen ... een verdieping hoger bv., of een andere hoek van de kamer, om te zien of er echt wel ontvangst is thuis. Als het eerst goed werkte en nu helemaal niet meer, dan kan dat wijzen op een verandering extern. Of op een probleem met het toestel zelf, maar dat zou ik vreemd vinden. (Heb je nog een andere radio om te proberen?)
Gegeven dat je signaal hebt, ergens, ... kan je op je toestel de kwaliteit van het signaal zien? Bij mijn Technisat radio's is dat de "Info" knop die bepaalt wat er op het scherm komt, en een van de opties is "Signal Error". Als je iets gelijkaardigs ziet, zou ik eerst tijdelijk alle toestellen in de buurt uitschakelen (scherm, computer, ...) en dan met de antenne beginnen schuiven, centimeter per centimeter bij wijze van spreken. Doe na elke nieuwe positie een stap achteruit (want je lichaam veroorzaakt ook veranderingen in het signaal) en wacht enkele seconden tot de "Signal Error" of wat dan ook zich stabiliseert. Op die manier moet je een lokaal maximum weten te vinden. Bij mij is het telkens gelukt, zelfs in schijnbaar hopeloze gevallen.
Gegeven dat je signaal hebt, ergens, ... kan je op je toestel de kwaliteit van het signaal zien? Bij mijn Technisat radio's is dat de "Info" knop die bepaalt wat er op het scherm komt, en een van de opties is "Signal Error". Als je iets gelijkaardigs ziet, zou ik eerst tijdelijk alle toestellen in de buurt uitschakelen (scherm, computer, ...) en dan met de antenne beginnen schuiven, centimeter per centimeter bij wijze van spreken. Doe na elke nieuwe positie een stap achteruit (want je lichaam veroorzaakt ook veranderingen in het signaal) en wacht enkele seconden tot de "Signal Error" of wat dan ook zich stabiliseert. Op die manier moet je een lokaal maximum weten te vinden. Bij mij is het telkens gelukt, zelfs in schijnbaar hopeloze gevallen.
https://www.radiowinkel.com/a-56963383/ ... or-binnen/
Voor die prijs eens proberen.
Er is ook een versie met langere coax.
Hangt bij mij buiten en prima ontvangst.
Voor die prijs eens proberen.
Er is ook een versie met langere coax.
Hangt bij mij buiten en prima ontvangst.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
- Bedankt: 3833 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Of zelf maken:
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-on ... tselen-dan
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-on ... tselen-dan
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
yezzer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dag Marcvt63, als het in de echte budget klasse mag zijn, dan is deze Audio Affairs DAB+ / wifi combinatie wel ok hoor, na beetje tunen van de klank settings.
Ik kocht die via Ibood voor 29,99 euro. Je kan dus die site in de gaten houden als die nog eens passeert. Misschien ook te krijgen via andere kanalen, dat weet ik niet.
In alle geval, ik ben daar tevreden van.
Heb hier ook nog een duurdere Imperial DABman staan: die is wat groter, stijlvoller en geeft toch wel nog een beter geluid hoor.
https://www.bol.com/be/nl/p/dabman-i250 ... oductTitle
Met beide geen ontvangst problemen.
EDIT: deze is nu te koop bij Ibood voor 29,95 euro
https://www.ibood.com/nl/s-be/o/nordmen ... it/2907458
Ik kocht die via Ibood voor 29,99 euro. Je kan dus die site in de gaten houden als die nog eens passeert. Misschien ook te krijgen via andere kanalen, dat weet ik niet.
In alle geval, ik ben daar tevreden van.
Heb hier ook nog een duurdere Imperial DABman staan: die is wat groter, stijlvoller en geeft toch wel nog een beter geluid hoor.
https://www.bol.com/be/nl/p/dabman-i250 ... oductTitle
Met beide geen ontvangst problemen.
EDIT: deze is nu te koop bij Ibood voor 29,95 euro
https://www.ibood.com/nl/s-be/o/nordmen ... it/2907458
Laatst gewijzigd door yezzer 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
bartman
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 29 keer
Wij hebben in huis de laatste tijd vaak dat sommige zenders (Willy bijvoobeeld) meer last hebben van onderbrekingen dan vroeger. Het dab+ toestel staat nog steeds op dezelfde plaats dus daar kan het niet aan liggen. Precies alsof men het uitzendsignaal afgezwakt heeft
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De switch eind juni 2024 van Norkring naar Broadcast Partners zorgde ook voor problemen met DAB+. De truc toen was dat het opnieuw scannen zorgde voor verbetering, maar op vele plekken ook slechter/geen ontvangst van DAB+ signaal.
Afgelopen 1 mei 2025 was er ook een switch waardoor je opnieuw moest scannen, ik dacht dat Joe + Tomorrowland veranderd waren van MUX.
Indien die bij je thuis op vaste plek staat, is een model met internetradio dan ook niet het overwegen waard?
Afgelopen 1 mei 2025 was er ook een switch waardoor je opnieuw moest scannen, ik dacht dat Joe + Tomorrowland veranderd waren van MUX.
Indien die bij je thuis op vaste plek staat, is een model met internetradio dan ook niet het overwegen waard?
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.10
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.4
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Dat is ook de reden dat nu er een buiten antenne is geplaatst bij mij.bartman schreef: 1 week geleden Wij hebben in huis de laatste tijd vaak dat sommige zenders (Willy bijvoobeeld) meer last hebben van onderbrekingen dan vroeger. Het dab+ toestel staat nog steeds op dezelfde plaats dus daar kan het niet aan liggen. Precies alsof men het uitzendsignaal afgezwakt heeft
Wel raar dat men zich pas vragen stelt na maanden.
lees bericht te ceet.
En op heel veel plaatsen geen dab+ meer dan voor juni 24.
Laatst gewijzigd door THeoMj 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
marcvt63
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 6 keer
ik ben verhuisd naar zee en woon op een appartement 4de verdieping met nog appartementen boven mij
heel slechte ontvangst
wanneer gaan we in belgie in eens sprong maken naar de 21ste eeuw
Toegevoegd na 1 uur 38 minuten 6 seconden:
wanneer gaan we in belgie is een stap voorwaarts springen met dab+
ik verhuisde naar een appartement en zit ingesloten tussen andere blokken
slechte ontvangst
heel slechte ontvangst
wanneer gaan we in belgie in eens sprong maken naar de 21ste eeuw
Toegevoegd na 1 uur 38 minuten 6 seconden:
wanneer gaan we in belgie is een stap voorwaarts springen met dab+
ik verhuisde naar een appartement en zit ingesloten tussen andere blokken
slechte ontvangst