OPNsense opstelling met TV decoder v7

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
XeNz
Starter
Starter

Geachte

Ik probeer een OPNsense opstelling achter de Proximus ONT te gebruiken, waarbij ik moeite heb om de TV decoder v7 100% perfect werkende te krijgen.

Oude setup:
ONT -> bboxv3 met triple VLAN

Nieuwe setup:
ONT -> eigen router met OPNsense met single VLAN

Voor de TV decoder werkende te krijgen heb ik 2 configuraties geprobeerd:
Enkele kanttekeningen die voor beide configuraties gelden:
- De decoder is direct met een UTP kabel aan router verbonden, er zitten geen switches tussen die IGMP snooping support nodig hebben. De routing gebeurt direct in OPNsense.
- Firewall is my best friend and enemy. Er zijn firewall rules aanwezig die de ranges toelaat die beschreven zijn in de Proximus documentatie https://www.proximus.be/dam/jcr:6836ef2 ... v1-NLD.pdf

Configuratie 1, IPTV in eigen netwerk waarbij IGMP wordt geproxied naar IPTV device
- Grotendeels zoals uitgelegd in https://blog.nullbyte.be/en/posts/proxi ... -own-gear, behalve dan dat mijn DHCP server gewoon in dnsmasq draait.
- Een eigen DHCP pool voor de IPTV.
- IGMPProxy gebruiken om multicast te proxyen.
- Op basis van enkele DHCP pool options op het IPTV device filteren om een IP te assignen.

Probleem hierbij: zeer willekeurige artifacts zichtbaar op TV. Lijkt wel alsof er packets gedropped worden of er iets mis is met te veel voorkomende IGMP Membership Reports, maar een tcpdump toont niets speciaal (geen packet drops, geen snel terugkerende IGMP Membership Report spam).

Geen ideale TV kijk ervaring, dus heb ik maar een poging gedaan tot een andere configuratie werkende te krijgen:

Configuratie 2, in OPNsense een bridge maken tussen de WAN poort en IPTV poort, waardoor de beiden een WAN IP krijgen
Ook deze configuratie is niet ideaal.
Bij deze configuratie zijn er geen artifacts, maar hebben we het probleem dat we bij het opstarten vaak de typische A001 melding krijgen dat er geen connectivity aanwezig is. Na het kiezen van 'offline mode' zijn er verschillende soorten gedrag:
- Live TV en zappen werkt, maar de TV guide metadata wordt niet ingeladen. Melding met connectivity issues blijft staan. Via het menu zie ik wel dat er gewoon een WAN IP assigned is (wat wel logisch is, want anders had er sowieso niets gewerkt). Om uit dit scenario te geraken moeten we via het menu van de decoder via Support -> Channel scan -> laten falen -> restart (wat volgens mij een echte cold start doet). Na het herstarten komen we dan altijd in het scenario waarbij alles werkt (scenario hieronder beschreven)
- Live TV, zappen en TV guide metadata werken allemaal. Er is geen melding.

Het feit dat de IPTV in deze opstelling een WAN IP krijgt, zorgt er ook voor dat deze ook niet meer aan het interne netwerk kan om media af te spelen. Persoonlijk heb ik daar nog wel een workaround voor, omdat ik dit ook via de TV zelf kan doen, maar blijft het wel een nadeel dat vermeld mag worden bij deze opstelling.

Momenteel draai ik configuratie 2, maar de 'home-approval' factor is vrij laag ('DEN TV WERKT WEER NI :bang: ' ) sinds ik aan dit OPNsense avontuur ben begonnen.

Iemand hier die al gelijkaardige ervaringen heeft of een gelijkaardige setup draait? Of moet ik voor men eigen sanity aan de kerstman een InternetBox+ vragen (en hoogstwaarschijnlijk 50 euro in de pocket van de kerstman steken?) om direct achter de ONT te hangen?

Sidenote: wel spijtig dat Proximus niet echt documenteert (of ik heb het althans niet gevonden / zien staan, kan dus wel perfect een me-issue zijn) dat de switch van triple VLAN -> single VLAN voor de eindgebruiker een 'permanente switch' (dropdown wordt disabled na de switch) is naar hun nieuwe (TITAN heet het zeker?) infrastructuur. Dit forceert een beetje het hand van de eindgebruiker om niet meer de bboxv3+ te kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groeten
XeNz
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1032 keer
Bedankt: 3833 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Richtlijn voor het gebruik van een
router van derden op het residentiële
netwerk van Proximus
https://www.proximus.be/dam/jcr:6836ef2 ... v1-NLD.pdf

Zie punt 4: Ondersteuning van de Proximus TV-dienst

Hier vind je alle vereisten waaraan je eigen router moet voldoen voor de ondersteuning van IPTV.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

Zie je IGMP queries in je tcpdump? De onderbrekingen in configuratie 1 zouden het verlopen van de multicast subscription kunnen zijn (de decoder krijgt dan geen data meer en genereert een spontane subscription, maar heeft dan wat van de stream gemist).

Heb je een optie om een IGMP/MLD querier aan te zetten of query interval te verlagen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1988 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als tcpdump niets verdacht toont is er zo goed als zeker geen packet loss.
De video artefacts op de decoder kunnen wel het gevolg zijn van IP-verkeer met een te hoge latency of jitter en dan is de conclusie meestal dat je tegen de hardware- of software-limieten van je OPNsense configuratie botst.
Dus je kan best nakijken of alle parameters van OPNsense optimaal zijn ingesteld voor multicast-verkeer.

De bridge-configuratie zou je ook eens moeten uittesten met een domme unmanaged switch op de ONT. Wellicht stel je dan vast dat OPNsense geen domme switch is en dus is er ook weer iets mis met je software-configuratie.
XeNz
Starter
Starter

Heb geen directe optie om query interval te verlagen (of dat laat google me toch weten).

Hardware limitaties gaat het sowieso zijn niet zijn (CPU Intel Pentium Gold 8505 en 16Gb RAM van de router zijn zwaar overkill voor wat routering @ home). Het gaat hier over een zeer vanilla installatie van OPNsense (met IGMPProxy bij de eerste configuratie). Ik heb nog niet zozeer zitten tweaken aan 'tunables', dat lijkt me te gemakkelijk om rare side-effects te introduceren.

Ik ga morgen eens een unmanaged switch er tussen steken ipv de bridging uit configuratie 2; ik denk dat ik hier nog een TL-SG108 heb liggen.

Indien ik nog tijd over heb zal ik ook nog eens een langere tcpdump nemen bij de IGMP proxying configuratie, misschien geeft dit nog magische inzichten.

Alvast bedankt voor de ideeën.

edit:
- unmanaged switch er tussen steken geeft geen WAN IP op de decoder (lijkt me niet onlogisch als de poort niet met VLAN20 getagged is :banana: )
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

De multicast time-out zou 10 min kunnen zijn, dus veel kans dat het dat toch niet is.

Zitten er nog andere devices/poorten in het broadcast domein van de decoder in configuratie 1? Zonder IGMP snooping zou dat elders een bottleneck kunnen geven met impact op de stream naar de decoder (mocht je dit nog niet gecheckt hebben in de tcpdump).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”