Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6659
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 778 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

sky schreef: 4 weken geleden
Joop schreef: 4 weken geleden In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.
Ik lees hier soms rare dingen in dit topic, maar dit is toch wel een topper.
Amaaaai!

@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?

Kan je eventueel heel kort die keten beschrijven en een inschatting maken van de efficiëntie van elke stap?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13225
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 640 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Joop schreef: 4 weken geledenDit is niet waar. In de winter brengen je panelen vrijwel niets op. Maar moeten wij via centrales bijstoken om jouw EV te laten laden.
Je vergeet even dat solar maar één van de HE-vormen is en dat er ook interconnecties en storage bestaan.
Joop schreef: 4 weken geledenIn de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.

De enige goede opslag van energie is in brandstof....diesel dus.
Hoezo weigeren, er bestaat al storage en deze wordt uitgebouwd ondanks de tegenwerking van bestaande (fossile) belangen.

Het omzetten van HE in fossiel is hopelijk een grap?

De politiek wil net te weinig de verbranding tegengaan, het is het klimaat dat eerder aandringt. De politiek volgt schoorvoetend.

Omzetting in waterstof is maar beperkt bruikbaar maar nog altijd beter dan omzetting in fossiel.

Wie zelf in HE en storage investeerde zal veel minder last hebben van eventueel hogere prijzen, wie bij fossiel blijft krijgt alweer de volle laag.

En het "probleem" van range en laden zal ook niet lang meer duren want de evolutie gaat snel:
https://www.electriccarscheme.com/blog/ ... han-tang-l
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1874
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 96 keer

Bij elke omzetting van energie gaat energie verloren. Dus hoe meer omzettingen des te minder nuttige energie er overblijft. Spijtig genoeg zitten we in een wegwerp(energie) maatschappij. PV energie heeft geen waarde meer als je t niet zelf ogenblikkelijk verbruikt dus kan je t weggooien(?)
Het stockeren voor later verbruik heeft momenteel zo zijn beperkingen (los van de financiële) maar kunnen wel ingezet worden om pieken op te vangen maar ook om (gas) centrales op hun max rendabele punt te laten werken.
Daartoe die er voldoende afname te zijn en dienen deze centrales hot stand-by te staan. Nu bij dit laatste punt dien ze een test in NL, de centrale met overschot aan HE warm te stoken of te houden ipv gas. Nu nog de capaciteit en de regeling om vooraleer gas te stoken de energie uit opslag komt om net voor die leeg is de centrale actief te maken voor en het actuele verbruik en het terug aanvullen van de opslag. Verbruik kan wisselen en navenant wisselt het opslagvermogen zodat de centrale optimaal draait.

Misschien nog aanvullen met slimme sturing en niet zoals nu met de CAPTAR.
Een EV's elektronica verbruikt rond de 300W indien deze aan het laden is. Indien aan 1,3kW zijn de verliezen veel groter dan aan 11kW. Waarom moet iedereen in de straat aan 1,3kW laden terwijl men perfect in tijdsloten zou kunnen werken en dezelfde hoeveelheid energie aan elke partij kunnen worden toegekend door elk aan 11 te laten laden
Als ik advocaat van de duivel speel toch niet om de kas te spijzen van een of andere DNB, lang leve de energie wegwerpmaatschappij

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13225
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 640 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Bij elke omzetting heb je inderdaad verlies maar bij solar kan je daar moeilijk over spreken net omdat het hernieuwbare energie is. De zon zal niet minder schijnen omdat ze al scheen en die energie niet 100% opgevangen werd. De zon geeft op een uur meer energie dan wij in jaren op kunnen krijgen, dat speelt dus niet. Bij andere bronnen is er wel een limiet aan wat je kan winnen en de reserves zijn niet oneindig.

De toename van HE zal ook storage rendabeler maken, iets dat nu al zichtbaar wordt. Daarnaast is er ook nog veel winst te halen met efficiëntie en besparing van energie en elektrificatie. De vervanging van ICE door EV is maar één onderdeel van deze transitie maar wel belangrijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dizzy schreef: 4 weken geleden Omzetting in waterstof is maar beperkt bruikbaar maar nog altijd beter dan omzetting in fossiel.
Je zet niet om in fossiel maar in schone brandstof, zoek HVO100 maar eens op.
Dit is een schone brandstof en zeker niet fossiel.

Verbranding is het probleem niet, dat is juist wat HVO100 compenseert want ze maken diesel van plantenafval.
Die planten nemen CO2 op en door verbranding stoten we weer CO2 uit, het is een circulatie van CO2 die niets toevoegt aan het CO2 gehalte.

Iets wat fossiel wel doet, want toen was de CO2 opgeslagen door planten duizenden jaren geleden en nu uitgestoten waardoor de lange tijdspanne CO2 toeneemt.
Met HVO100 is dit (als voorbeeld) NIET het geval.

Daarom is deze energie opslag zo intressant en millieu vriendelijk, sterker nog, elke diesel auto of mazout kachel kan erop werken.
EN je kan HVO100 gewoon in sloten dumpen, vissen gaan niet dood, in de pleziervaart wordt dit al volop gebruikt.
EN dit spul blijft tientallen jaren goed zonder enige toevoer van energie zoals bij waterstof of batterijen steeds nodig blijft.

Hoe kan je er tegen zijn? Ik vind dat raar.

Toegevoegd na 53 seconden:
selder schreef: 4 weken geleden @Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?


Waar zeg ik fossiel? Ik zeg dat niet.

Toegevoegd na 2 minuten 46 seconden:
heist_175 schreef: 4 weken geleden En voor ICE-auto's moet er 24/7/365 brandstof geïmporteerd worden, wat is uw punt?
Ook niet waar, want HVO100 is schone diesel gemaakt uit plantenresten, en het is zeer duur vanwege tegenwerking door de overheid en groen clubjes.
Getuigen velen hier die het als fossiel bestempelen, wat het niet is.

Dit is E-fuel! Dat is juist het punt, je kan het maken van afval.

Mannen....leees eens wat het is, want het is er al een tijdje....

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... asbaarheid
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6944
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 326 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Joop schreef: 4 weken geleden Toegevoegd na 53 seconden:

selder schreef: 9 uren geleden
@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?



Waar zeg ik fossiel? Ik zeg dat niet.
Toch wel:
Joop schreef: 4 weken geleden In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ja ik heb dit gelezen, maar die club zit mis.
Ze beschrijven niks, ze weten niet eens waar ze het over hebben.

HVO100 is iets anders, dit is een duurzaam product gemaakt van afval, troep die we weggooien en vaak verbranden.
Je kan het van vanalles maken, frituurolie tot en met plantenafval.

Ja er gaat energie in om het te maken, maar dit is electriciteit, die je uit zonnepanelen en windmolens (gratis en duurzaam toch?) kan halen.
Waarna je een brandstof hebt die geen verliezen kent over de tijd van aanmaak en opslag, die je 10 jaar kan opslaan en dan gebruiken.

Dit is niet de 'e-fuels' waar ze wat bijmengen, dit is schone brandstof. En het valt ook onder XTL in sommige landen, waar XTL uit fossiel gemaakt kan worden, maar evengoed uit CO2 zelf.

Toegevoegd na 6 minuten 35 seconden:
on4bam schreef: 4 weken geleden
Joop schreef: 4 weken geleden Toegevoegd na 53 seconden:

selder schreef: 9 uren geleden
@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?



Waar zeg ik fossiel? Ik zeg dat niet.
Toch wel:
Joop schreef: 4 weken geleden In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.
Niet waar, fossiel is niet hetzelfde als energie verbranden. Laat me even het verschil uitleggen.
Fossiele brandstofen zijn bv kolen en olie, die door de duizenden jaren heen door de druk van de aardlagen brandstoffen zijn geworden, dat noemen ze fossiele brandstoffen om dat vele levende dieren en planten in die tijd tot fossiel geworden zijn....of olie, gas whatever.

We verbranden NU die stoffen die CO2 hebben opgeslagen tienduizenden jaren geleden, daarom heet het fossiele brandstoffen.

HVO100 is zeker een brandstof, maar niet fossiel, het is een brandstof die je VANDAAG maakt, planten nemen het op en binnen enkele jaren maakt je er weer brandstof van.

Dit is GEEN fossiele brandstof. Dit kan je omschrijven als real-time-duurzame-brandstof....zeg dat eens 10x snel achter elkaar :-D
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6944
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 326 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Joop schreef: 4 weken geleden Niet waar, fossiel is niet hetzelfde als energie verbranden.
Je schrijft LETTERLIJK:
energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine
Laat me even zeer duidelijk zijn, je zegt maar wat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2190
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer

En nu weer on topic!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1380
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 179 keer
Provider
Te Koop forum

Laat me even zeer duidelijk zijn, je lult uit je nek.
Diesel/Benzine/Kerosine zijn koolwaterstoffen zoals C12H23.
Als ze uit de grond komen zijn het fossiele brandstoffen en belasten ze het milieu maar als je ze zelf maakt met overschot aan zonne-energie of bio afval zijn het groene brandstoffen omdat de waterstof uit water komt de de koolstof gewoon uit de lucht zoals fotosynthese bij planten.

Het rendement om via elektriciteit kerosine te maken is slecht en het is natuurlijk veel beter om de elektriciteit direct te verbruiken maar bij overschot is het toch beter deze nuttig te gebruiken om brandstof te maken voor toestellen die (nog) niet op elektriciteit kunnen werken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3823
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef: 4 weken geleden Laat me even zeer duidelijk zijn, je zegt maar wat.
Ik denk dat het grootste deel van het forum zeer goed begrepen heeft wat Joop bedoelt.
Het is wat ongelukkig uitgelegd, dat klopt, maar om nu ineens met verwijten te slingeren … :nono:
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15303
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1700 keer
Bedankt: 1541 keer
Recent bedankt: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Er was hier wat ophef na een aanvaring tussen Joop en On4Bam. Hoewel de woordkeuze van On4bam wat ongelukkig was (het is aangepast), ging Joop serieus over de schreef in een persoonlijke aanval die duidelijk de gedragsregels overschrijdt. Joop was onlangs voor 2 weken geband voor gelijkaardige problemen. Wij kunnen dit niet aanvaarden. Ik wil hier geen discussie over voeren maar wou toch even informeren dat Joop tot nader order geband is van het forum.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1711
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 160 keer

Kan iemand mij dit eens uitleggen, ter extra info, ik vindt elektrisch rijden prima, maar dit maakt toch de acceptatie alleen maar moeilijker:

Ik heb zondag in Brussel in een parkeer garage geparkeerd. Mijn auto was redelijk leeg, dus al die lege laadplaatsen, mooi, ik de auto aangesloten, laadpas gebruikt, alles mooi groen en auto geeft aan te laden.

Na 2u55 kom ik terug en is de accustatus van de auto hetzelfde. Ik stop het laden dan maar en rij weg.

Nu heb ik voor die 2u55 parkeergeld betaald (normaal tarief parkeer garage)
Ik heb voor het laden € 2,48 moeten betalen, voor maar liefst 0,024 KWh. 0.024 kwh in net geen 3 uur!
Daarvoor moet ik dus een starttarief betalen, een uurtarief betalen (bovenop de garage) en een kwh tarief.
(46 cent startarief, 68 cent per uur en 66 cent per kwh)

Dit is toch compleet belachelijk? Zowel de tarieven structuur, als de tarieven als het idioot traag laden.

Mijn auto laad bij allerlei palen normaal gezien gewoon aan 11 kwh. Meer dan 90% van de laadplekken in de parkeergarage waren leeg, dus een stroom tekort zou ook wat raar zijn.

Parkeergarage was de Interparking De Brouckère.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13225
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 640 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Dien een klacht in bij betrokken bedrijf.

Het is soms mogelijk dat een laadpaal niet goed werkt. Check daarom altijd dat de snelheid van laden hoog genoeg is voor je vertrekt, anders neem je beter een andere paal. Je kan dat zelfs checken met een app van je wagen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2190
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer

qless schreef: 3 weken geleden Daarvoor moet ik dus een starttarief betalen, een uurtarief betalen (bovenop de garage) en een kwh tarief.
(46 cent startarief, 68 cent per uur en 66 cent per kwh)
1, dan heb je een dure laadpas die de Interparkingtarieven aandikt.
https://www.interparking.be/nl/charging/
Tip: ook al is het maar occasioneel: neem een Pcard+. Dat is gratis maar geeft je korting op het parkeren en op het laden: geen activatiekost, geen connectiekost, en geen commissies van je laadpas. (en het is ook een gratis Mobib).

2, Er is duidelijk iets misgelopen bij die laadbeurt. Dat kan aan de laadpaal liggen, aan de stroomtoevoer op dat moment, aan je kabel, aan je auto,...
Best Interparking contacteren om enerzijds het te melden zodat ze eventueel kunnen het probleem kunnen achterhalen en oplossen en voor terugbetaling.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16755
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1231 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik parkeer - voor het werk - geregeld in Interparking Wet.
Er is daar een hele "straat" vol laadpalen. Mijn auto laadt daar altijd aan 11kW, enkele dagen geleden was het de ganse tijd 3,5kW.
Aangezien ik vroeg aankom in die parking, kan ik altijd kiezen en neem ik dus telkens dezelfde paal.

Load balancing?
IT probleem?
Elektrisch probleem?
Wie zal het zeggen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2190
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zeer interessante en relevante visie:

Wat de auto-industrie voorstelt is pure zelfmoord



Volledig artikel te lezen zonder paywall:
https://www.demorgen.be/meningen/wat-de ... ~bd3466c7/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13225
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 640 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

De opmerkingen die er gemaakt worden zijn hier al meermaals gepasseerd. Je gaat mee met evoluties of je blijft achter, dat is altijd zo geweest in de economie.

Het blijven hangen in oude tech zorgt voor een grotere achterstand op verandering die er toch komt. Het is beter te investeren in die nieuwe tech ipv wanhopig proberen oude tech te redden van een onvermijdbaar lot.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2082
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 141 keer

….Je mag na 2025 nog altijd verbrandingswagens produceren, maar daarop moet je dan wel een hogere boete van duizenden euro’s betalen.….

Dat was wel volledig nieuw voor mij dat ze al van dit jaar boetes moeten betalen, dat is niet realistisch. Zelf is ons bedrijf gestopt met de uitbreiding van elektrische bestelwagens, werkt technisch nog niet goed.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13225
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 640 keer
Bedankt: 750 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ondertussen doen de Chinezen verder:
https://interestingengineering.com/ener ... on-battery
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3489
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 261 keer
Provider

Block schreef: 3 weken geleden werkt technisch nog niet goed.
Wat bedoel je met technisch? Kan mij moeilijk voorstellen dat een elektromotor niet goed werkt tegenwoordig. Rijbereik (meer batterijcapaciteit) daar kan ik nog wel in volgen, zeker met bestelwagens.

Ik weet niet wat het rijbereik van een e-bus is, maar ik zie er toch al velen rondrijden (ook in het buitenland) en dat gaat prima.

EDIT: Ik denk dat het grootste technische ding dat nog niet goed werkt, het menselijke brein is omdat die zich moet aanpassen (mensen = gewoontebeesten ;) ).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2082
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 141 keer

Vorig jaar 3 keer problemen gemeld met de interne lader van het voertuig (2 verschillende merken ) . Dat zijn zelfs storingen dat ze niet kunnen oplossen en effectief de bestelbussen werden getakeld, en soms tot twee weken weg waren.

2 maal dezelfde bus met inverterstoring langs de snelweg. Ook moeten takelen. Toen de melding gekregen van de garage dat snelwegen, hitte en bestelbussen nog niet efficient zijn, toen is er beslist om de leasing te onderbreken, eerst werd nog gekeken om zo weinig mogelijk autostrade in te plannen maar dat is voor ons toch lastig.

Range van de L3 bus 80kw ligt rond de 180 km. in slechte omstandigheden, wind en gewicht. We plannen die in voor een dagtaak onder de 200km.

Met diesels zijn er ook genoeg problemen hoor, maar zijn meestal sneller hersteld.

Dat van die menselijke factor klopt zeker, alles is wennen. Stomweg een ladderdrager + ladder heeft al een grote invloed op je range.
Maar de bus mee naar huis nemen is voor iedereen leuk, want geen (tweede) auto nodig, maar de e-bus moet je de parking van het bedrijf laten om op te laden.

edit: merken weggelaten.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Gebruikersavatar
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1435
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Allez de echte fossiele brandstofautos moeten dan toch niet weg ....[/b] :angel:
(aha ..... daarom misschien dat Toyota opmieuw een Celica lijn voor 2026 heeft , mooie wagens , TOP !)


EU ziet af van totaalverbod op benzine- en dieselauto's vanaf 2035

https://www.hln.be/nieuws/eu-ziet-af-va ... ?slug_rd=1

Update

Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto’s met een verbrandingsmotor in de EU vanaf 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto’s niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto’s op de Europese markt te brengen.
HR, RL
Bron: Belga, ANP
16 december 2025, 17:15Laatste update: 18:07

meer...
Laatst gewijzigd door Matt555 1 dag geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 11 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

Bwa...de burger smaakt de ev toch niet..28% van alle wagens die verkocht zijn zijn ev's daar is 1/10 een wagen aangekocht door een prive iemand de rest lease maw amper 2-3% van alle verkochte wagens zijn ev's aangekocht door iemand prive en dat zou dan 100% moeten worden binnen de 10j...
Ze verhogen belastingen, verlagen het sociale vangnet, zetten een knip in de indexering en dan ga je nog een hoop geld op tafel moeten leggen voor een ev...


Tom
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3489
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 261 keer
Provider

Lees wel de nuance in de soepelere EU regels: het gaat over hybride wagens met 90% minder CO2. Mij lijkt dat enkel PHEV daarvoor in aanmerking komen en eerlijk: die kosten ook veel geld. De stap naar BEV is maar een paar 1.000 euro. Toen ik 2,5 jaar geleden (jaja particulier gekocht) keek, was voor mij de keuze ofwel volledig benzine ofwel BEV. Ik vond de hybride wagens (en zeker de PHEV) veel te duur in verhouding. Ik meen mij te herinneren dat er maar een 5 of 6.000 euro verschil zat tussen PHEV en BEV.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Mobile L 80GB

 iPhone 17 256GB|  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  MacBook Air M4 13" (2025) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2, 1x U6 Pro en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16755
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1231 keer
Recent bedankt: 8 keer

Matt555 schreef: 1 dag geleden Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto’s met een verbrandingsmotor in de EU vanaf 2035.
Dus automerken mogen nog langer investeren in het verleden, of hoe de autolobby het eigen graf dieper graaft.
En dan schrikken dat China overneemt, daar innoveren ze wel.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1713
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

tom35 schreef: 1 dag geleden Bwa...de burger smaakt de ev toch niet..
Tom
De burger is nogal conservatief als het op auto's aankomt. In '88 wilde mijn vader absoluut een auto met airco. Zelfs in de garage zeiden ze: "Maar meneer, da's iets voor in het midden-oosten, toch niet voor in België. Een open dak is zeker zo goed. En ge wordt daar ziek van, en uw auto gaat niet meer vooruit als die opstaat (dat laatste was trouwens wel een beetje waar)."
Raise hands wie hier nog steeds zonder airco rijdt.
Hij heeft ook al heel lang een automaat. "Met nen automatic, da's toch niet meer echt rijden! Ik wil zelf bepalen in welke vitesse ik rijd".
Raise hands wie er nog met een handgeschakelde bak rijdt.
En waarschijnlijk zeiden ze hetzelfde toen de eerste versnellingsbakken met synchromesh uitkwamen. Schakelen zonder tussengas geven, waar is dat nu voor nodig :)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2190
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer

We zijn zeer conservatief geworden. Status quo (= achteruitgang) op alle vlakken. De vergrijzing in full force.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ik ben voor mijn vervanging van mijn oude peugeot zelfs specifiek gegaan voor een EV, als je leest hoe complex een moderne verbrandingsmotor wel niet is gemaakt om maar te voldoen aan die emissienormen en welke miserie dat er allemaal bij komt kijken is het een wonder dat die dingen uberhaubt werken.

En ja, ik schat dat ik wel een grovve 5k meer betaald heb dan voor een vergelijkbare met verbrandingsmotor, maar ik heb ergens toch meer vertrouwen in een 2e hands EV dan in een 2e hands verbrandingsauto. Gewoon omdat gebrekkig onderhoud veel minder impact kan hebben.

En ja, je zit dan altijd wel met de batterij status etc, maar dat is wel iets wat je relatief gemakkelijk zelf kan beoordelen adhv een degelijk lange testrit, batterij degradatie gaat nog altijd volgens een hockystick curve, en valt niet zomaar af een klif (defecten buiten beschouwing gelaten)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16755
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1231 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een collega kocht net een nieuwe auto, een BMW x1 voor €38K.
Voor €34K heb je een nieuwe Elroq.
Voor €25K heb je een 2-3 jaar oude Enyaq.

Ik zou wel weten wat kiezen :).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2082
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 141 keer

@ SpecialK

Klopt volledig, maar dat was wel gewone marktwerking. De meerprijs toen voor automatisch geschakeld of handgeschakeld moest je zelf voor jezelf maken, net zoals je een trekhaak wil of niet.

Identiek met airco, dat is iets wat mensen zelf beslissen of ze het geld de moeite vonden of niet. Als je nu al ziet dat moderne huizen die wss goed geïsoleerd toch een airco op de slaapkamer willen, dat is hun goed recht.

Alles heeft tijd nodig. Als je ziet hoe weinig vrachtwagens er nu nog maar electrisch rijden. Tesla Semi is bijvoorbeeld al 10 jaar lopende met vallen en opstaan. Electrisch rijden rijdt op subsidies en regelgeving niet op de innovatie op zich.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2190
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer

Block schreef: 21 uren geleden Electrisch rijden rijdt op subsidies en regelgeving niet op de innovatie op zich.
Hoe dikwijls is deze kwakkel al weerlegd? Je neemt dit enkel voor waarheid als je negeert dat fossiele brandstoffen nog veel meer gesubsidieerd worden. Het IMF schat dat fossiele subsidies in 2022 wereldwijd ongeveer 7 biljoen dollar bedroegen.
https://www.imf.org/-/media/files/publi ... nt-pdf.pdf

Voor België rekent men zo op 15 miljard op jaarbasis.
https://wwf.be/nl/focus/bescherm-het-kl ... andstoffen

En er is niets mis met subsidies hoor. Subsidies dienen om een beleid te voeren, om vooruitgang te creëren. Om uit de kip of ei-situatie te geraken. En subsidies moeten in dit geval dus tijdelijk zijn, niet zoals bij fossiele brandstoffen om een oude, vervuilende technologie blijvend in stand te houden.

En de innovatie van EV ontkennen? Faut le faire!
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 2082
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 141 keer

Kwakkel? Ik zal morgen eens navragen waarom mijn werkgever mij enkel liet kiezen uit een elektrische wagen. Is het fiscaal interessanter maken van een type wagen een beslissing van een overheid of van de werkgever?

Een toekomstig verbod op verkoop van brandstofauto is dat een regel van een overheid of van de autofabrikant ?

De innovatie ontken ik toch niet, maar dat het zichzelf verkoopt wel. Ik ben hier zelf ook zelf ook schuldig aan hoor, we hebben zelf hier een Enyaq en ix1. Maar eerder om fiscale redenen dan om de techniek of milieu intentie.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
mipa
Pro Member
Pro Member
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

En als de subsidies wegvallen dan krijg je dit:
Ford schrapt in feite al zijn volgende generatie elektrische voertuigen, waaronder de grote pickup en enkele bedrijfsbestelwagens. De fabriek in Tennessee, die volgens de plannen uit 2023 uiteindelijk 500.000 elektrische trucks per jaar zou gaan produceren, zal nu trucks met verbrandingsmotor bouwen.
https://www.iex.nl/Nieuws/846482/Ford-b ... weten.aspx
En dit:
Als de productie van de huidige in Duitsland gebouwde EV's (Explorer en Capri) inderdaad wordt teruggeschroefd ten gunste van hybrides – die ze in Keulen niet meer kunnen bouwen – ziet de toekomst voor Ford Duitsland er somber uit. De elektrische droom van Ford is niet alleen een financiële nachtmerrie, het is een strategische blunder die een van de populairste auto's van Europa de kop heeft gekost.
https://autobahn.eu/artikel/673070/ford ... ie-renault
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3823
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 2 keer

Block schreef: 12 uren geleden De innovatie ontken ik toch niet, maar dat het zichzelf verkoopt wel. Ik ben hier zelf ook zelf ook schuldig aan hoor, we hebben zelf hier een Enyaq en ix1. Maar eerder om fiscale redenen dan om de techniek of milieu intentie.
Het verkoopt zichzelf voor iedereen die meer dan 20.000 km per jaar rijdt en die voldoende zonnepanelen liggen heeft.
De jaarlijkse gebruikskosten van een ICE zijn dan minimum €2000 hoger.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”