Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 775 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

sky schreef: 2 dagen geleden
Joop schreef: 2 dagen geleden In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.
Ik lees hier soms rare dingen in dit topic, maar dit is toch wel een topper.
Amaaaai!

@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?

Kan je eventueel heel kort die keten beschrijven en een inschatting maken van de efficiëntie van elke stap?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 625 keer
Bedankt: 744 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Joop schreef: 2 dagen geledenDit is niet waar. In de winter brengen je panelen vrijwel niets op. Maar moeten wij via centrales bijstoken om jouw EV te laten laden.
Je vergeet even dat solar maar één van de HE-vormen is en dat er ook interconnecties en storage bestaan.
Joop schreef: 2 dagen geledenIn de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.

De enige goede opslag van energie is in brandstof....diesel dus.
Hoezo weigeren, er bestaat al storage en deze wordt uitgebouwd ondanks de tegenwerking van bestaande (fossile) belangen.

Het omzetten van HE in fossiel is hopelijk een grap?

De politiek wil net te weinig de verbranding tegengaan, het is het klimaat dat eerder aandringt. De politiek volgt schoorvoetend.

Omzetting in waterstof is maar beperkt bruikbaar maar nog altijd beter dan omzetting in fossiel.

Wie zelf in HE en storage investeerde zal veel minder last hebben van eventueel hogere prijzen, wie bij fossiel blijft krijgt alweer de volle laag.

En het "probleem" van range en laden zal ook niet lang meer duren want de evolutie gaat snel:
https://www.electriccarscheme.com/blog/ ... han-tang-l
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 96 keer

Bij elke omzetting van energie gaat energie verloren. Dus hoe meer omzettingen des te minder nuttige energie er overblijft. Spijtig genoeg zitten we in een wegwerp(energie) maatschappij. PV energie heeft geen waarde meer als je t niet zelf ogenblikkelijk verbruikt dus kan je t weggooien(?)
Het stockeren voor later verbruik heeft momenteel zo zijn beperkingen (los van de financiële) maar kunnen wel ingezet worden om pieken op te vangen maar ook om (gas) centrales op hun max rendabele punt te laten werken.
Daartoe die er voldoende afname te zijn en dienen deze centrales hot stand-by te staan. Nu bij dit laatste punt dien ze een test in NL, de centrale met overschot aan HE warm te stoken of te houden ipv gas. Nu nog de capaciteit en de regeling om vooraleer gas te stoken de energie uit opslag komt om net voor die leeg is de centrale actief te maken voor en het actuele verbruik en het terug aanvullen van de opslag. Verbruik kan wisselen en navenant wisselt het opslagvermogen zodat de centrale optimaal draait.

Misschien nog aanvullen met slimme sturing en niet zoals nu met de CAPTAR.
Een EV's elektronica verbruikt rond de 300W indien deze aan het laden is. Indien aan 1,3kW zijn de verliezen veel groter dan aan 11kW. Waarom moet iedereen in de straat aan 1,3kW laden terwijl men perfect in tijdsloten zou kunnen werken en dezelfde hoeveelheid energie aan elke partij kunnen worden toegekend door elk aan 11 te laten laden
Als ik advocaat van de duivel speel toch niet om de kas te spijzen van een of andere DNB, lang leve de energie wegwerpmaatschappij

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bij elke omzetting heb je inderdaad verlies maar bij solar kan je daar moeilijk over spreken net omdat het hernieuwbare energie is. De zon zal niet minder schijnen omdat ze al scheen en die energie niet 100% opgevangen werd. De zon geeft op een uur meer energie dan wij in jaren op kunnen krijgen, dat speelt dus niet. Bij andere bronnen is er wel een limiet aan wat je kan winnen en de reserves zijn niet oneindig.

De toename van HE zal ook storage rendabeler maken, iets dat nu al zichtbaar wordt. Daarnaast is er ook nog veel winst te halen met efficiëntie en besparing van energie en elektrificatie. De vervanging van ICE door EV is maar één onderdeel van deze transitie maar wel belangrijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Dizzy schreef: 2 dagen geleden Omzetting in waterstof is maar beperkt bruikbaar maar nog altijd beter dan omzetting in fossiel.
Je zet niet om in fossiel maar in schone brandstof, zoek HVO100 maar eens op.
Dit is een schone brandstof en zeker niet fossiel.

Verbranding is het probleem niet, dat is juist wat HVO100 compenseert want ze maken diesel van plantenafval.
Die planten nemen CO2 op en door verbranding stoten we weer CO2 uit, het is een circulatie van CO2 die niets toevoegt aan het CO2 gehalte.

Iets wat fossiel wel doet, want toen was de CO2 opgeslagen door planten duizenden jaren geleden en nu uitgestoten waardoor de lange tijdspanne CO2 toeneemt.
Met HVO100 is dit (als voorbeeld) NIET het geval.

Daarom is deze energie opslag zo intressant en millieu vriendelijk, sterker nog, elke diesel auto of mazout kachel kan erop werken.
EN je kan HVO100 gewoon in sloten dumpen, vissen gaan niet dood, in de pleziervaart wordt dit al volop gebruikt.
EN dit spul blijft tientallen jaren goed zonder enige toevoer van energie zoals bij waterstof of batterijen steeds nodig blijft.

Hoe kan je er tegen zijn? Ik vind dat raar.

Toegevoegd na 53 seconden:
selder schreef: 2 dagen geleden @Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?

Waar zeg ik fossiel? Ik zeg dat niet.

Toegevoegd na 2 minuten 46 seconden:
heist_175 schreef: 2 dagen geleden En voor ICE-auto's moet er 24/7/365 brandstof geïmporteerd worden, wat is uw punt?
Ook niet waar, want HVO100 is schone diesel gemaakt uit plantenresten, en het is zeer duur vanwege tegenwerking door de overheid en groen clubjes.
Getuigen velen hier die het als fossiel bestempelen, wat het niet is.

Dit is E-fuel! Dat is juist het punt, je kan het maken van afval.

Mannen....leees eens wat het is, want het is er al een tijdje....

https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... asbaarheid
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 660 keer
Provider

Joop schreef: 1 dag geleden Toegevoegd na 53 seconden:

selder schreef: 9 uren geleden
@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?

Toch wel:
Joop schreef: 2 dagen geleden In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Ja ik heb dit gelezen, maar die club zit mis.
Ze beschrijven niks, ze weten niet eens waar ze het over hebben.

HVO100 is iets anders, dit is een duurzaam product gemaakt van afval, troep die we weggooien en vaak verbranden.
Je kan het van vanalles maken, frituurolie tot en met plantenafval.

Ja er gaat energie in om het te maken, maar dit is electriciteit, die je uit zonnepanelen en windmolens (gratis en duurzaam toch?) kan halen.
Waarna je een brandstof hebt die geen verliezen kent over de tijd van aanmaak en opslag, die je 10 jaar kan opslaan en dan gebruiken.

Dit is niet de 'e-fuels' waar ze wat bijmengen, dit is schone brandstof. En het valt ook onder XTL in sommige landen, waar XTL uit fossiel gemaakt kan worden, maar evengoed uit CO2 zelf.

Toegevoegd na 6 minuten 35 seconden:
on4bam schreef: 1 dag geleden
Joop schreef: 1 dag geleden Toegevoegd na 53 seconden:

selder schreef: 9 uren geleden

Toch wel:
Niet waar, fossiel is niet hetzelfde als energie verbranden. Laat me even het verschil uitleggen.
Fossiele brandstofen zijn bv kolen en olie, die door de duizenden jaren heen door de druk van de aardlagen brandstoffen zijn geworden, dat noemen ze fossiele brandstoffen om dat vele levende dieren en planten in die tijd tot fossiel geworden zijn....of olie, gas whatever.

We verbranden NU die stoffen die CO2 hebben opgeslagen tienduizenden jaren geleden, daarom heet het fossiele brandstoffen.

HVO100 is zeker een brandstof, maar niet fossiel, het is een brandstof die je VANDAAG maakt, planten nemen het op en binnen enkele jaren maakt je er weer brandstof van.

Dit is GEEN fossiele brandstof. Dit kan je omschrijven als real-time-duurzame-brandstof....zeg dat eens 10x snel achter elkaar :-D
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 320 keer
Bedankt: 660 keer
Provider

Joop schreef: 1 dag geleden Niet waar, fossiel is niet hetzelfde als energie verbranden.
Je schrijft LETTERLIJK:
energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine
Laat me even zeer duidelijk zijn, je zegt maar wat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 7 keer

En nu weer on topic!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 274 keer
Bedankt: 179 keer
Provider
Te Koop forum

Laat me even zeer duidelijk zijn, je lult uit je nek.
Diesel/Benzine/Kerosine zijn koolwaterstoffen zoals C12H23.
Als ze uit de grond komen zijn het fossiele brandstoffen en belasten ze het milieu maar als je ze zelf maakt met overschot aan zonne-energie of bio afval zijn het groene brandstoffen omdat de waterstof uit water komt de de koolstof gewoon uit de lucht zoals fotosynthese bij planten.

Het rendement om via elektriciteit kerosine te maken is slecht en het is natuurlijk veel beter om de elektriciteit direct te verbruiken maar bij overschot is het toch beter deze nuttig te gebruiken om brandstof te maken voor toestellen die (nog) niet op elektriciteit kunnen werken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer

on4bam schreef: 1 dag geleden Laat me even zeer duidelijk zijn, je zegt maar wat.
Ik denk dat het grootste deel van het forum zeer goed begrepen heeft wat Joop bedoelt.
Het is wat ongelukkig uitgelegd, dat klopt, maar om nu ineens met verwijten te slingeren … :nono:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1695 keer
Bedankt: 1511 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Er was hier wat ophef na een aanvaring tussen Joop en On4Bam. Hoewel de woordkeuze van On4bam wat ongelukkig was (het is aangepast), ging Joop serieus over de schreef in een persoonlijke aanval die duidelijk de gedragsregels overschrijdt. Joop was onlangs voor 2 weken geband voor gelijkaardige problemen. Wij kunnen dit niet aanvaarden. Ik wil hier geen discussie over voeren maar wou toch even informeren dat Joop tot nader order geband is van het forum.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 160 keer

Kan iemand mij dit eens uitleggen, ter extra info, ik vindt elektrisch rijden prima, maar dit maakt toch de acceptatie alleen maar moeilijker:

Ik heb zondag in Brussel in een parkeer garage geparkeerd. Mijn auto was redelijk leeg, dus al die lege laadplaatsen, mooi, ik de auto aangesloten, laadpas gebruikt, alles mooi groen en auto geeft aan te laden.

Na 2u55 kom ik terug en is de accustatus van de auto hetzelfde. Ik stop het laden dan maar en rij weg.

Nu heb ik voor die 2u55 parkeergeld betaald (normaal tarief parkeer garage)
Ik heb voor het laden € 2,48 moeten betalen, voor maar liefst 0,024 KWh. 0.024 kwh in net geen 3 uur!
Daarvoor moet ik dus een starttarief betalen, een uurtarief betalen (bovenop de garage) en een kwh tarief.
(46 cent startarief, 68 cent per uur en 66 cent per kwh)

Dit is toch compleet belachelijk? Zowel de tarieven structuur, als de tarieven als het idioot traag laden.

Mijn auto laad bij allerlei palen normaal gezien gewoon aan 11 kwh. Meer dan 90% van de laadplekken in de parkeergarage waren leeg, dus een stroom tekort zou ook wat raar zijn.

Parkeergarage was de Interparking De Brouckère.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dien een klacht in bij betrokken bedrijf.

Het is soms mogelijk dat een laadpaal niet goed werkt. Check daarom altijd dat de snelheid van laden hoog genoeg is voor je vertrekt, anders neem je beter een andere paal. Je kan dat zelfs checken met een app van je wagen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 7 keer

qless schreef: 23 uren geleden Daarvoor moet ik dus een starttarief betalen, een uurtarief betalen (bovenop de garage) en een kwh tarief.
(46 cent startarief, 68 cent per uur en 66 cent per kwh)
1, dan heb je een dure laadpas die de Interparkingtarieven aandikt.
https://www.interparking.be/nl/charging/
Tip: ook al is het maar occasioneel: neem een Pcard+. Dat is gratis maar geeft je korting op het parkeren en op het laden: geen activatiekost, geen connectiekost, en geen commissies van je laadpas. (en het is ook een gratis Mobib).

2, Er is duidelijk iets misgelopen bij die laadbeurt. Dat kan aan de laadpaal liggen, aan de stroomtoevoer op dat moment, aan je kabel, aan je auto,...
Best Interparking contacteren om enerzijds het te melden zodat ze eventueel kunnen het probleem kunnen achterhalen en oplossen en voor terugbetaling.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 1226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik parkeer - voor het werk - geregeld in Interparking Wet.
Er is daar een hele "straat" vol laadpalen. Mijn auto laadt daar altijd aan 11kW, enkele dagen geleden was het de ganse tijd 3,5kW.
Aangezien ik vroeg aankom in die parking, kan ik altijd kiezen en neem ik dus telkens dezelfde paal.

Load balancing?
IT probleem?
Elektrisch probleem?
Wie zal het zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”