Ja ik heb dit gelezen, maar die club zit mis.
Ze beschrijven niks, ze weten niet eens waar ze het over hebben.
HVO100 is iets anders, dit is een duurzaam product gemaakt van afval, troep die we weggooien en vaak verbranden.
Je kan het van vanalles maken, frituurolie tot en met plantenafval.
Ja er gaat energie in om het te maken, maar dit is electriciteit, die je uit zonnepanelen en windmolens (gratis en duurzaam toch?) kan halen.
Waarna je een brandstof hebt die geen verliezen kent over de tijd van aanmaak en opslag, die je 10 jaar kan opslaan en dan gebruiken.
Dit is niet de 'e-fuels' waar ze wat bijmengen, dit is schone brandstof. En het valt ook onder XTL in sommige landen, waar XTL uit fossiel gemaakt kan worden, maar evengoed uit CO2 zelf.
Toegevoegd na 6 minuten 35 seconden:
on4bam schreef: 1 dag geleden
Joop schreef: 1 dag geleden
Toegevoegd na 53 seconden:
selder schreef: 9 uren geleden
@Joop: kan je jouw bovenstaande quote bevestigen? Begrijpen we goed dat jij zonne-energie in fossiele brandstof wil omzetten, om het daarna op te slaan? Staat er geen typo in je bericht?
Waar zeg ik fossiel? Ik zeg dat niet.
Toch wel:
Joop schreef: 2 dagen geleden
In de zomer is er energie in overschot, het rare is dat men blijft weigeren
deze energie om te zetten in Diesel/Benzine/Kerosine. Die je dan in de winter kan verbranden.
Doordat de politiek verbranding wil tegengaan, ongeacht welke manier, wordt het omzetten van stroom in brandstof gewoon tegengewerkt.
Niet waar, fossiel is niet hetzelfde als energie verbranden. Laat me even het verschil uitleggen.
Fossiele brandstofen zijn bv kolen en olie, die door de duizenden jaren heen door de druk van de aardlagen brandstoffen zijn geworden, dat noemen ze fossiele brandstoffen om dat vele levende dieren en planten in die tijd tot fossiel geworden zijn....of olie, gas whatever.
We verbranden NU die stoffen die CO2 hebben opgeslagen tienduizenden jaren geleden, daarom heet het fossiele brandstoffen.
HVO100 is zeker een brandstof, maar niet fossiel, het is een brandstof die je VANDAAG maakt, planten nemen het op en binnen enkele jaren maakt je er weer brandstof van.
Dit is GEEN fossiele brandstof. Dit kan je omschrijven als real-time-duurzame-brandstof....zeg dat eens 10x snel achter elkaar

Groeten Joop.
Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS