Vanaf 1 januari 2026 zijn alle Belgische btw-plichtige ondernemingen verplicht gebruik te maken van de elektronische facturatie via het PEPPOL-systeem.
Deze verplichting zorgt voor een belangrijke verandering voor bedrijven en hun facturatiemethoden. Na grondige analyse hebben we bij Sewan beslist om onze Online Shop (gebruikt voor het herladen van belkrediet), die werkt op basis van een prepaid-systeem, stop te zetten.
Om ervoor te zorgen dat u verder gebruik kan blijven maken van uw klantenaccount, wordt uw account automatisch omgezet naar postpay. Dit betekent dat u voortaan maandelijks een factuur ontvangt met de werkelijke kost van uw telefonieverbruik van de vorige maand, evenals de huur van uw telefoonnummers.
– Automatische omzetting van uw account naar postpay (facturatie achteraf).
Facturen zullen voortaan uitsluitend via PEPPOL worden verzonden (alleen voor in aanmerking komende klanten).
sewan schakelt om van prepaid naar postpaid in 2026
-
3sterren-dakloos
- Starter

- Bedankt: 1 keer
Altijd tevreden geweest met de 3starsnet / Sewan service.
Platform is stabiel en de klantendienst reageert snel op emails als er adreswijzigingen langs onze kant gebeuren.
Na de overname van Sewan was wel moeilijk om als consument nog extra SIP lijnen te bestellen en was de website vooral B2B gericht.
Om Belkrediet aan te kopen moest je nog weten wat het oude URL was van de shop en nu is het voor particuliere klanten wellicht game over.
In plaats van de gebruikelijke 20 euro/jaar voor een telefoonlijn gaat het 72 euro per jaar kosten. Minimum 5 euro facturatiebedrag per maand.
Als er nu eens een andere belgische VoiP provider een gemakkelijk aanmeld/ migratie pad zou aanbieden ?
Platform is stabiel en de klantendienst reageert snel op emails als er adreswijzigingen langs onze kant gebeuren.
Na de overname van Sewan was wel moeilijk om als consument nog extra SIP lijnen te bestellen en was de website vooral B2B gericht.
Om Belkrediet aan te kopen moest je nog weten wat het oude URL was van de shop en nu is het voor particuliere klanten wellicht game over.
In plaats van de gebruikelijke 20 euro/jaar voor een telefoonlijn gaat het 72 euro per jaar kosten. Minimum 5 euro facturatiebedrag per maand.
Als er nu eens een andere belgische VoiP provider een gemakkelijk aanmeld/ migratie pad zou aanbieden ?
-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb een mail gekregen en daar staan ook de datums in:
maar niets van dat het duurder wordt, dusBelangrijke datums:
31 december 2025 – Laatste dag om een herlaadbeurt via de Shop uit te voeren.
Het facturatiesysteem blijft tot deze datum functioneren zoals vandaag (prepay).
1 januari 2026 – Automatische omzetting van uw account naar postpay (facturatie achteraf).
Facturen zullen voortaan uitsluitend via PEPPOL worden verzonden (alleen voor in aanmerking komende klanten).
31 maart 2026 – Definitieve sluiting van de Shop.
Na deze datum zijn geen transacties meer mogelijk via de Shop.
waar heb jij dit gezien dan?3sterren-dakloos schreef: 16 dec 2025, 11:47 In plaats van de gebruikelijke 20 euro/jaar voor een telefoonlijn gaat het 72 euro per jaar kosten. Minimum 5 euro facturatiebedrag per maand.
-
thomasdb
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 4 keer
- Contacteer:
@splinterbyte ik heb heb gebeld
vriendelijke man aan de lijn na weinig seconden wachttijd
ze kunnen een plafond op de maximale belkost per maand zetten. ( om verassingen te vermijden) dit hebben ze voor mij dan ook ingesteld
dus dan is het voor mij niet erg dat het niet meer prepaid is. daarvoor dat ik contact opnam
rekeningen/overzicht zou per kwartaal komen dacht ik en de kost voor de huur van het nummer nog steeds een maal per jaar, uit hetwelkst ik verstond
meer heb ik niet gevraagd dus kan ik ook niet zeggen, en of het echt zeker is, is dus nog wat afwachten aangezien @3sterren-dakloos wat anders zei
vriendelijke man aan de lijn na weinig seconden wachttijd
ze kunnen een plafond op de maximale belkost per maand zetten. ( om verassingen te vermijden) dit hebben ze voor mij dan ook ingesteld
dus dan is het voor mij niet erg dat het niet meer prepaid is. daarvoor dat ik contact opnam
rekeningen/overzicht zou per kwartaal komen dacht ik en de kost voor de huur van het nummer nog steeds een maal per jaar, uit hetwelkst ik verstond
meer heb ik niet gevraagd dus kan ik ook niet zeggen, en of het echt zeker is, is dus nog wat afwachten aangezien @3sterren-dakloos wat anders zei
-
splinterbyte
- Elite Poster

Mja we zullen zien, als het echt te duur word schieten er bij mij van de weinige redenen die er nog zijn nog minder over om deze vaste lijn te houden...
-
splinterbyte
- Elite Poster

Heb een factuur ontvangen:
Dat valt tegen dus.
Komt er op neer dat ze per VoIP nummer 5+1.38 + 21% BTW = 7,72 per maand = 92,64 euro per jaar rekenen, zelfs al is er helemaal niet (uitgaand) gebeld geweest?
Ja dan denk ik niet dat ik ze nog lang ga blijven houden he...
Dat valt tegen dus.
Komt er op neer dat ze per VoIP nummer 5+1.38 + 21% BTW = 7,72 per maand = 92,64 euro per jaar rekenen, zelfs al is er helemaal niet (uitgaand) gebeld geweest?
Ja dan denk ik niet dat ik ze nog lang ga blijven houden he...
-
thomasdb
- Pro Member

- Contacteer:
hier ook zo een 5€ bedrag factuur ontvangen
vraag me af of ik van gsm naar voip kan gaan eventueel met een ata of dergelijke probleem is dan denk ik dat een landlijnnummer niet via gsm kan aangesloten worden?
wat is het alternatief voor sewan momenteel, ovh hdan?
voor 100+ vast per jaar is het me in tegenstelling tot de 20 € per nummer dat het was ook teveel
ik kom helemaal niet aan 5€ per maand uitgaand het nr is eerder backup/uitgaand van mijn huidige voip
ik zag ook op hun mail dat het adres dat ze van mij hebben nog mijn vorige woonst is, meer dan 10 jaar geleden al verhuisd daar, en ik ben vrij zeker dat ik dat al had aangepast in hun portaal. het adres bestaat niet eens meer nu de woning is er afgebroken geweest nadat de huurder na mij eruitging
ook niet ideal mocht ik ooit de 112 gebeld moeten hebben en niets kon zeggen aan de lijn dan wisten ze niet waarnaartoe
vraag me af of ik van gsm naar voip kan gaan eventueel met een ata of dergelijke probleem is dan denk ik dat een landlijnnummer niet via gsm kan aangesloten worden?
wat is het alternatief voor sewan momenteel, ovh hdan?
voor 100+ vast per jaar is het me in tegenstelling tot de 20 € per nummer dat het was ook teveel
ik kom helemaal niet aan 5€ per maand uitgaand het nr is eerder backup/uitgaand van mijn huidige voip
ik zag ook op hun mail dat het adres dat ze van mij hebben nog mijn vorige woonst is, meer dan 10 jaar geleden al verhuisd daar, en ik ben vrij zeker dat ik dat al had aangepast in hun portaal. het adres bestaat niet eens meer nu de woning is er afgebroken geweest nadat de huurder na mij eruitging
ook niet ideal mocht ik ooit de 112 gebeld moeten hebben en niets kon zeggen aan de lijn dan wisten ze niet waarnaartoe
-
splinterbyte
- Elite Poster

Hier was het ook steeds 20 voor DID + 20 ofzo voor krediet per jaar dus 40 euro, zeker geen 93 ...
Bij mij hebben ze ook foutjes gemaakt zoals een nummer dat al jaren bij iemand anders staat ineens terug facturen aan mij en een nummer dat al lang is opgezegd (door stoppen met betalen want is prepaid) rekenen ze nu deels ineens terug aan.
Ik heb nog een GSM gateway liggen waar ik een SIM kan insteken en koppelen aan m'n analoge PSTN telefoons hier en een goedkoop mobiel abbo nemen (bv 3 euro DIGI, 4 euro UNDO, of indien niet uitbellen BASE 0 euro or Telenet "prijs volgens verbruik") maar dan veranderd de nummer natuurlijk, heb nog nergens een SIM/mobiel met landline nummer tegengekomen.
Maar misschien beter op een VoIP provider houden als ik de nummers wil blijven gebruiken. OVH en weepee zouden goedkoper zijn (nu toch) dan sewan maar hier op userbase is het VoIP overzicht laatst bijgewerkt 2014 en op de websites van die 2 zijn de totaalprijzen niet goed terug te vinden...
Bij mij hebben ze ook foutjes gemaakt zoals een nummer dat al jaren bij iemand anders staat ineens terug facturen aan mij en een nummer dat al lang is opgezegd (door stoppen met betalen want is prepaid) rekenen ze nu deels ineens terug aan.
Ik heb nog een GSM gateway liggen waar ik een SIM kan insteken en koppelen aan m'n analoge PSTN telefoons hier en een goedkoop mobiel abbo nemen (bv 3 euro DIGI, 4 euro UNDO, of indien niet uitbellen BASE 0 euro or Telenet "prijs volgens verbruik") maar dan veranderd de nummer natuurlijk, heb nog nergens een SIM/mobiel met landline nummer tegengekomen.
Maar misschien beter op een VoIP provider houden als ik de nummers wil blijven gebruiken. OVH en weepee zouden goedkoper zijn (nu toch) dan sewan maar hier op userbase is het VoIP overzicht laatst bijgewerkt 2014 en op de websites van die 2 zijn de totaalprijzen niet goed terug te vinden...
-
splinterbyte
- Elite Poster

Ik heb de info gevonden bij weepee: https://voice.weepee.io/pages/tarieven
Komt er op neer voor nummeroverdracht eenmalig 6,05 euro en dan per jaar zo'n 22,08 euro zonder uit te bellen, tarieven zijn daarboven nog eens https://rates.v3.voice.weepee.io/ maar zijn niet veel duurder dan Sewan.
OVH kan nog goedkoper zijn maar dat Franse gedoe staat me niet aan dus ik ga bij deze naar weepee.
Komt er op neer voor nummeroverdracht eenmalig 6,05 euro en dan per jaar zo'n 22,08 euro zonder uit te bellen, tarieven zijn daarboven nog eens https://rates.v3.voice.weepee.io/ maar zijn niet veel duurder dan Sewan.
OVH kan nog goedkoper zijn maar dat Franse gedoe staat me niet aan dus ik ga bij deze naar weepee.
-
thomasdb
- Pro Member

- Contacteer:
net ook aangemeld bij weepee, nu nog wachten en kijken hoe het verloopt. zij vermelden wel in het contract dat na vrij korte inactiviteit je je nr kan verliezen?
dan weet ik niet of dat is, a, niet betalen, b, niet inloggen of c, niet bellen...ik heb wel liefst iets waarnaar ik niet alteveel moet omkijken. zeker al na x maanden niet
over sewan, het adres op mijn factuur was dus mijn vorige woonplaats, en, het adres in het klantenportaal was al mijn nieuw, zag ik toen ik naar nogeens inlogde
dus het in het '3starsnet' portaal aanpassen heeft blijkbaar toen niet geleid tot de aanpassing van de locatie van het eigenlijke nummer , blijkt niet eenzelfde geweest te zijn..
dan weet ik niet of dat is, a, niet betalen, b, niet inloggen of c, niet bellen...ik heb wel liefst iets waarnaar ik niet alteveel moet omkijken. zeker al na x maanden niet
over sewan, het adres op mijn factuur was dus mijn vorige woonplaats, en, het adres in het klantenportaal was al mijn nieuw, zag ik toen ik naar nogeens inlogde
dus het in het '3starsnet' portaal aanpassen heeft blijkbaar toen niet geleid tot de aanpassing van de locatie van het eigenlijke nummer , blijkt niet eenzelfde geweest te zijn..
-
splinterbyte
- Elite Poster

Ah had ik nog niet gezien, maar ze hebben me wel volgende antwoorden gegeven als ik hun support contacteerde:thomasdb schreef: 5 maanden geleden zij vermelden wel in het contract dat na vrij korte inactiviteit je je nr kan verliezen?
- Kan ik ergens een low balance email notification instellen?
- Wat gebeurd er dan als het te laag is ik wil uitbellen?"Dat is momenteel helaas niet mogelijk."
- En wat als het te laag is voor de € 0,05 / dag excl. BTW dagelijkse kost?"Als het krediet negatief is krijgt u wel een melding + u zal geen uitgaande gesprekken meer kunnen voeren zolang dit negatief is."
"De dagelijkse kost voor uw telefoonnummer wordt steeds verder afgenomen van het belkrediet."
En zo te zien gaan dus alle kosten van het krediet af:
Dus logisch gezien zolang er krediet opstaat is er niets aan de hand maar anders stel jij die vraag eens aan de support?
Binnenkort is dit meer een weepee topic dan sewan
-
thomasdb
- Pro Member

- Contacteer:
voila, ook net geporteerd. ik kan al uitbellen maar nog niet ontvangen, ' voice backup failure' zegt de status op hun portaal op het tijdstip van inkomend gesprek.
raar, misschien nog even wachten ,dan pas proberen op te lossen.
de volgorde van de codecs staat juist denk ik.
behalve dat,is het best wel snel en vlot gegaan tot nu toe , zowel vanuit de kant van sewan , als langsaan de zijde van weepee.
edit. misschien te vroeg gekraaid
mijn 3cx stuurt me net een mail
(weepee hun sip server IP adres) has been blacklisted and will expire on: 2026/03/04 01:45:12.
Affected Module: SIP Server
User agent: weepee
Reason: Too many failed authentications!
This IP Address " (weepee hun sip server IP adres)" has made numerous attempts to authenticate with 3CX using invalid credentials. In response, 3CX has blacklisted this IP and denied any further requests.
waarom zou hun sip server willen binnengeraken als gebruiker in de https pagina's /sip lijnen van mijn centrale of lees ik dit verkeerd
edit, was een misconfiguratie van mijn nummer in de pbx, er stond +32 moest gewoon 32 zijn voor weepee, . 'verkeerde' login dus/ alles werkt oké nu , migratie voltooid
raar, misschien nog even wachten ,dan pas proberen op te lossen.
de volgorde van de codecs staat juist denk ik.
behalve dat,is het best wel snel en vlot gegaan tot nu toe , zowel vanuit de kant van sewan , als langsaan de zijde van weepee.
edit. misschien te vroeg gekraaid
mijn 3cx stuurt me net een mail
(weepee hun sip server IP adres) has been blacklisted and will expire on: 2026/03/04 01:45:12.
Affected Module: SIP Server
User agent: weepee
Reason: Too many failed authentications!
This IP Address " (weepee hun sip server IP adres)" has made numerous attempts to authenticate with 3CX using invalid credentials. In response, 3CX has blacklisted this IP and denied any further requests.
waarom zou hun sip server willen binnengeraken als gebruiker in de https pagina's /sip lijnen van mijn centrale of lees ik dit verkeerd
edit, was een misconfiguratie van mijn nummer in de pbx, er stond +32 moest gewoon 32 zijn voor weepee, . 'verkeerde' login dus/ alles werkt oké nu , migratie voltooid