AI en jobverlies

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 818 keer
Bedankt: 369 keer
Recent bedankt: 10 keer

AI ratelt gewoon cijfers af en vult zinnen aan maar heeft geen idee waar het over gaat maar wekt de indruk dat hij het snapt
Tja, die indruk kan je eveneens krijgen wanneer je sommige mensen hoort tekeergaan tegen AI.
Het enige wat je er als "extra" bijkrijgt is een hoop niet ter zake doende emotie en een dosis taalfouten. :-D

Ook relatief grappig dat je "AI" zelf al begint aan te spreken met een mannelijk persoonlijk voornaamwoord. :-D
Ter info: AI-modellen zijn non-binair vanwege gemengde data.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ter info: AI-modellen zijn non-binair vanwege gemengde data.
Helaas is dat onjuiste info. Vraag het maar eens aan de modellen zelf...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 108 keer

ben blij dat het topic discussie aanwakkert en dat we er aan het over nadenken zijn. Ondertussen ook gelezen dat er een wedloop is tussen de USA AI bedrijven en China om AGI (Artificial general intelligence) te ontwikkelen... want wie als eerste dit kan ontwikkelen, is de winnaar blijkbaar (dan kan die ongebreideld zelf verder programmeren etc). Samen met dan de nieuwe droom van Musk om een leger humanoids op de planeet te zetten, en dan is het hek helemaal van de dam. De politiek zou nu al moeten ingrijpen en nadenken hoe ze de samenleving willen organiseren... dan zal migratie niet meer het grootste hoofdpijndossier worden lijkt me
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 637 keer
Bedankt: 750 keer
Provider
Te Koop forum

AGI dient vooral om financiering van de peperdure installaties te betalen die nog altijd niets opbrengen. Ik vraag me af hoe lang ze dat AGI -verhaal gaan kunnen gebruiken tegen dat diezelfde financiers door krijgen dat ze vooral veel geld in een steeds diepere put aan het gooien zijn. Er zijn ook -tig modellen en uiteindelijk zal het dus tot een consolidatie komen, je hebt immers geen 10 AI-reuzen op lemen voeten nodig. Veel mensen gaan veel geld verliezen en niemand weet wie de winnaars zullen zijn, het is dus een vorm van gokken, net zoals chatgpt gokt :)

De politiek denkt vooral over de eigen posten na en de bedrijven over hun winst. Migratie is een rookgordijn om andere problemen achter weg te moffelen oa het probleem dat politici ook maar met eigenbelang bezig zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zeer relevant:

Deze YT comment zit er knal op:
@MBA-QuickGuide
4 days ago
Tristan isn’t talking about “the future.” He’s describing a collision that’s already happening in real time.
AI isn’t coming for our jobs… it’s coming for our sense of purpose, our politics, our economies, and even our basic ability to trust what’s real.

This episode feels less like an interview and more like a warning from someone who’s seen around the corner.
Governments are asleep. Tech companies are sprinting.
And the rest of us are stuck in the middle of a race we didn’t sign up for.

If you’re not paying attention now, you might not get the chance to catch up later.
This conversation is the wake-up call of the decade.
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

bvhalst schreef: 1 dag geleden ben blij dat het topic discussie aanwakkert en dat we er aan het over nadenken zijn.
laar het ons concreet maken en kijken naar dat meisje in Antwerpen en haar hersenbloeding.
De Antwerpse casus toont iets fundamenteels: complexe medisch-ethische beslissingen vereisen expertise die je opbouwt over jaren, zelfs decennia.

Die expertise ontstaat in junior-functies: assistenten die duizenden casussen zien, leren wanneer protocollen wel/niet kloppen, intuïtie ontwikkelen (=expertise).

Concrete vraag: Als AI nu die junior-functies overneemt (goedkoper, sneller):
- Waar bouwen de artsen van 2050 hun expertise op?
- Wie kan over 40 jaar AI-advies kritisch toetsen?
- Wat gebeurt er in de 0,1% gevallen waar AI statistisch gelijk heeft, maar een ervaren arts zou voelen "dit klopt niet"? OF je plots een geval zoals dit meisje tegen komt?

Dit is geen science fiction.
De vraag is simpel: waar komt de volgende generatie experts vandaan en op basis waarvan zullen (AI opgeleide) artsen in 2060 hun beslissingen nemen als ze een gelijkaardig geval zien passeren?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 1230 keer
Recent bedankt: 8 keer

DidierS schreef: 2 dagen geleden Neem nu al die DJ's die zeggen dat een echte DJ uiteindelijk altijd creatiever zal zijn dan AI... wel, ik ben bereid om dat tegen te spreken. Want wat doet een DJ uiteindelijk: hij neemt een pak variabelen samen (muziekkeuze, snelheid van overgang, manier van overgang, tracklist opbouw, reactie op de dansvloer, ...) en die geven een resultaat. Er is een verband tussen enerzijds de variabelen en anderzijds de output, maar wij als simpele mens zien dat verband niet in zijn volle vorm en noemen het "creativiteit" als we er in slagen om zelfs het moeilijkste publiek een bangelijke nacht te geven.
Zit de echte creativiteit niet meer in de selectie van de platen, dan in het soepel regelen van "de overgang"?
Als ik XiJaro & Pitch van ergens in de verte TheBeautyOfSilence (Svenson&Gielen) of Pulverturm hoor starten, is dat de creativiteit, niet de soepele overgang.
sukkelaar schreef: 10 uren geleden waar komt de volgende generatie experts vandaan
Uit de opleiding en door het te doen.
AI gaat over kansberekening en voorspelling, creativiteit is er niet, enkel napraten wat er aangeleerd is.
Ik maak me niet zo'n zorgen, als ik zie hoe vaak AI echt prut maakt en/of hallucineert.

Ik krijg nog steeds heel makkelijk herkenbare SPAM, de "super-AI-SPAM" is nog niet tot bij mij geraakt. Ik wil Waymo "place Misère" of Schumanrondpunt wel eens zien nemen :).
Ik zie dus ook niet echt een revolutie, wel een verderzetting van robotisatie en automatisatie - en daar ben ik niet echt tegen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is inderdaad ook een punt. Vroeger kon je zeggen, het is waar, ik heb het met mijn eigen ogen gezien. Nu zie je van alles met je eigen ogen maar weinig is nog waar. Ik merk dat zelfs in de fotoclub waar toch mensen in zitten die kritisch met beelden omgaan. Ook zij kunnen soms niet uitmaken of een beeld echt is of een AI productie. De evolutie hierin gaat ook razendsnel. Voorheen kon je makkelijk spotten dat een beeld AI-gegenereerd is, nu lijkt het hyperrealistisch en zou zelfs een moeder zweren dat het een foto van haar dochter is. En dat gaat verder naar video.

Dit is de gedroomde mogelijkheid voor populisten om hun leugens nog vele malen beter voor te stellen als feiten.

AI zal echter altijd bronmateriaal moeten hebben en vermits er geen creativiteit is en gevoel zijn daarvoor creatievelingen nodig wiens creaties men kan pikken en hergebruiken. Stel dat AI in de '60's doorgebroken was en alle muzikanten had vervangen, dan luisterden we nu nog altijd naar songs genre Beatles en Stones.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DidierS
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

@heist_175 Mijn opgenoemde variabelen waren met opzet in hoofdzaak gelinkt aan selectie van platen:
muziekkeuze, snelheid van overgang, manier van overgang, tracklist opbouw, reactie op de dansvloer, ...)
Maar voor de rest geef ik je helemaal gelijk!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Muziekkeuze is smaak, dat heeft AI niet.
Reacties op de dansvloer is vrij breed, AI kan meten hoeveel er op de dansvloer staan maar niet voelen wat zij voelen want het kan niets voelen.

AI is een kille machine dat heel snel kan meten en berekenen maar het heeft geen gevoel en dat is in bepaalde zaken noodzakelijk om echt goed te zijn. Je kan AI-sexrobots maken maar het feit dat het een machine is zal de meeste mensen afstoten.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 270 keer

Zijn die hallucinaties en verzinsels ook geen vorm van creativiteit en kunnen die ook niet uitmonden in creativiteit? :twisted:
Trouwens kan zo'n AI ook verbanden leggen die nog niet eerder gezien werden, ook in 'kunst' etc., is dat dan ook geen 'creativiteit' ?

Maar ja, gevoel in iets steken.. dat is misschien een moeilijke. Maar niets neemt weg dat hij dat niet kan aangeleerd krijgen.

Add: nog even en je nieuwe collega of 'mede sollicitant' is ooit person of the year geweest ;)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/11 ... -the-year/
Nog een paar jaar en je nieuwe collega (als je geluk hebt nog te werken) of 'mede sollicitant' heeft de Nobelprijs al een paar keer gewonnen :wink:

Interessante figuur, specifiek LLM ChatGPT:
Afbeelding

Er zit volgens mij meer in (LLMs) dan dit natuurlijk, dit is het gebruik door de massa op dit moment.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 1 dag geleden Helaas is dat onjuiste info. Vraag het maar eens aan de modellen zelf...
Wij van WC-eend?

Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
sukkelaar schreef: 10 uren geleden De vraag is simpel: waar komt de volgende generatie experts vandaan en op basis waarvan zullen (AI opgeleide) artsen in 2060 hun beslissingen nemen als ze een gelijkaardig geval zien passeren?
Net zoals ze doorheen de hele historie van hun beroep al deden: door overdracht van kennis en praktijkervaring op te doen.
De doorlopende denkfout die je maakt is dat het om een of/of verhaal zou gaan.
Dat is het uiteraard ook niet. Het was, is en zal een en/en verhaal blijven. Ze vullen elkaar aan ipv elkaar uit te sluiten. :roll:
En dat beperkt zich - net zoals voorheen door de geschiedenis - niet tot de medische beroepen.
Jobs zonder toegevoegde menselijke waarde of waar robotica en rekensnelheid preciezer en sneller is dan het menselijke brein kan vatten of skills niet nauwkeurig genoeg zijn (het zal je waarschijnlijk verbazen maar mensen zijn eveneens gebonden aan hun limieten) zullen verdwijnen en/of deels aangevuld worden.
Andere beroepen zullen dan weer opduiken.
We leven tenslotte nu ook niet meer in een grot wachtend op de praktische toepassingen van het vuur.
En voor sommigen zal de eerste toepassingen van het vuur ook heel angstaanjagend geweest zijn en de die hard jagers en vissers zullen de eerste stappen naar landbouw ook maar niets gevonden hebben en een bedreiging voor hun aloude levenswijze. De geschiedenis leert ons echter dat ze het onderspit hebben gedolven en plaats hebben gemaakt voor andere bouwvormen en technieken.

Toemaatje:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/ ... goperatie/
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Met die bedenking dat wat we doen de mens zou moeten dienen, niet alleen perfect en feilloos zijn...

Maar ik heb een sterk vermoeden dat jouw manier van denken nét dat niet toelaat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee wat je nu precies wil zeggen maar er bestaat niet zo iets als "perfect en feilloos".
Zelfs niet bij de mens.

In het streven naar een steeds beter leven kan men beter leren uit fouten ipv ze proberen te vermijden want dan kan je er ook niets uit bijleren en geraak je niet vooruit.
Sol Invictus!
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: 10 uren geleden Uit de opleiding en door het te doen.
klopt, leren en doen maar we hebben al vastgesteld dat het doen al wordt uitbesteed aan AI wegens goedkoper, sneller en efficiënter. economische logica
leren? alle kennis staat op internet
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 28 keer
Recent bedankt: 6 keer

sukkelaar schreef: 10 uren geleden De vraag is simpel: waar komt de volgende generatie experts vandaan en op basis waarvan zullen (AI opgeleide) artsen in 2060 hun beslissingen nemen als ze een gelijkaardig geval zien passeren?
Daar gaat net de video over, die ik eerder heb gepost:

AI gaat de volledige career ladder om zeep helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”