@Dizzy
Je gaat niet akkoord met mijn vergelijking met verkeerscontroles maar je gaat vervolgens nog veel verder door een analogie met het gezinsleven. Vertrouwen is een mooie zaak en is zeer belangrijk in kleine verbanden zoals gezin, familie, vrienden, vereniging maar dat op schaal van de hele maatschappij toepassen is naïef en negeert de talrijke voorbeelden van misbruik, fraude en criminaliteit.
Dizzy schreef: 2 weken geleden
Na een tijd begint men de camera's voor andere zaken te gebruiken of filmt men zelfs in de wagen of controleert men wie rijdt, wie passagier is... Waar help je verkeersveiligheid als je filmt dat je een aanhoudster als passagier hebt?
Blijf bij de feiten: wie er rijdt en wie de passagier is wordt niet gecontroleerd en niet. Als men die beelden gebruikt om onveilig en illegaal gedrag (GSM) te vervolgen heb ik daar geen probleem mee. (Telefoonverslaafden zijn zo mogelijk nog een groter risico dan alcohol- en drugs- intoxicatie).
En het werkt ook in 2 richtingen: ik ken een geval waar de bestuurder op basis van de foto zichzelf kon vrijpleiten omdat het bleek dat hij zelf slachtoffer was van nummerplaatfraude.
Over de aanhoudster: Ik zou promiscue gedrag nooit als argument gebruiken om geen verkeerscontroles te doen. Dan moet je alle camera's verbieden, ook in concertzalen... En ook hier overdrijf je weer: aanhoudsters worden niet opgespoord, geïdentificeerd of vervolgd.
De tegenstand tegen alle vormen van registratie en controle doet mij vermoeden dat de Belg voornamelijk wakker ligt van betrapping op overspel en zwart geld. "Privacy" is dan een mooi ethisch argument maar wordt vooral en te veel misbruikt.