Compatibiliteit omvormer <-> batterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Hallo,

Huidige installatie:
  • 1 x Hybride monofase SAJ H1-5K-S2 omvormer (Spec sheet)
  • 6720Wp aan panelen (2 strings)
  • 3 fase aansluiting (230v / 40A)

Huidige cijfers voor dit jaar (tot op vandaag):
  • ZP productie: 7880kWh
  • Zelfconsumptie: 2180kWh
  • Afname electriciteit: 1660kWh
  • Injectie electriciteit: 5700kWh
Zoals je ziet injecteren we zeer veel stroom naar het net toe. Ik ben dus aan het kijken welke batterij ik zou kunnen laten aansluiten op onze omvormer. Ik vond nog onderstaande info over mijn SAJ omvormer:
Afbeelding

De approved lijst met batterijen is echter minimaal en sterk verouderd. Hoe kan je dan te weten komen welke batterij compatibel is met mijn omvormer? Ik had oorspronkelijk gedacht aan Pylontech batterijen tot ik dan deze Dyness Powerbrick zag ook.

Welke batterijen raden jullie aan en hoe kan ik te weten komen of mijn omvormer met die batterijen overweg kan? Volgens mij lijkt het er op dat de SAJ kan communiceren met de Pylontech en Dyness batterijen over CAN-bus. Echter vind ik nergens zwart op wit terug dat mijn specifiek type omvormer overweg kan met die specifieke Dyness Powerbrick / Pylontech US5000-1C.

Bedankt voor jullie input!
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Kijk eens in de menu's of je zelf spanning (en vooral maximale spanning) kan configureren.

Normaal zijn de Pylontech US reeks compatibel met elkaar, dus kan je ook de US5000(C), US3000 etc nemen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 5 keer

Pylontech US5000-1C gaat werken, zelfde protocol als alle anders pylontech US series
Dat is het grote voordeel van de pylontech US series, je kan alle modellen met elkaar mixen, batterij van 10 jaar oud upgraden met splinternieuwe us50000-1c module
It just works ...

Ik zou wachten op de nkon ESS series €1650 voor 16 kwh
deze is compatibel met pylontech protocol en gaat dus werken met jouw omvormer
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Dus jullie denken dat wanneer een andere omvormer compatibel is met Pylontech batterijen dat mijn omvormer dit ook zal zijn? Ik lees af en toe dat je specifiek moet bekijken welke firmware een omvormer / batterij heeft om zo de compaitibliteit te bekijken. Dit maakt het er niet makkelijker op natuurlijk :-).

Hoe evalueer je welke batterij je koopt? Ik keek naar die Pylontech's omdat ik zo nogal veel zie passeren bij mensen die zelf hun batterijen installeren. Die Nkon ESS serie, daar heb ik nog niets van gezien/gelezen. Dus in het algemeen, wat zijn de grote verschillen dan tussen deze systemen?

Ik ken er op zich weinig van en zou sowieso nog een electricien nodig hebben (in regie) die dan alles aansluit/tekening maakt voor de keuring. Ik kan het dus niet helemaal zelf installeren. Ik zou ook gewoon SAJ batterijen kunnen laten installeren door een electricien, maar dan ben ik een veelvoud aan geld kwijt en wil het net zo goedkoop mogelijk houden om een zo laag mogelijk terugverdientijd te hebben.

Waarom lijkt het gros van de mensen te investeren in plugin batterijen? Gewoon omdat het makkelijker te installeren is (aparte groep, geen keuring,...)? Want voor die €1650 (+ keuring) heb je daar inderdaad 16kWh, terwijl je voor die prijs bij de plugin batterijen "maar" rond de 5kWh zit.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”