Mag mijn huisbank mij opbellen om mij een belegging aan te smeren ?

Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een maand geleden hebben wij een woning verkocht. De notaris heeft de koopsom op onze zichtrekening bij KBC overgeschreven.
KBC was bij deze transactie helemaal niet betrokken, de koper en de hypotheek waren bij een andere bank.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van een medewerkster van de dienst 'Private Banking' van KBC in Gent:
"L. van uw kantoor in B. heeft ons laten weten dat u onlangs vastgoed heeft verkocht. Is het goed dat we eens praten over een gepaste belegging ?"

Ik zei "Nee, ik heb andere plannen".
" Wat wil u dan doen" ....

Besluit: In mijn kantoor volgen ze de transacties op onze rekening en hebben ze die overschrijving van de notaris zien toekomen.
Zij hebben dit gesignaleerd aan de dienst beleggingen in Gent.

Mijn vraag:
- Dat mag toch allemaal niet meer ? Dit moet binnen het kantoor blijven. Er is toch bankgeheim, niet iedereen van de bank mag alles weten over de klanten.
- Mijn gsm-nummer staat op de bel-me-niet-meer lijst. Niemand mag me bellen om me iets aan te smeren. Dat geldt toch ook voor KBC ?

Wie is goed thuis in deze materie ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 1979 keer
Recent bedankt: 8 keer

Je hebt een overeenkomst met KBC, ze mogen je bellen in het kader van die overeenkomst.
Gebruik je KBC Touch of Mobile en heb je de kleine lettertjes gelezen? Je hebt je wellicht akkoord verklaard. Ook dat vinkje "ik ben akkoord met de gebruiksvoorwaarden" telt als overeenkomst.
Eventueel kan je de privacy-instellingen (ergens diep verborgen in KBC Touch) wel strikter instellen en aangeven dat je niet voor commerciële doeleinden wil gecontacteerd worden.

Maar wees niet naïef. KBC heeft in dit systeem 500 miljoen euro geïnvesteerd: https://www.banken.nl/nieuws/2366/belgi ... n-big-data

Je kan beter van bank veranderen dan te beginnen procederen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt voor uw reactie. Dit is duidelijk.

Procederen was ik niet van plan. Klacht indienen eventueel wel. Maar dat hoeft dus niet.
Goede banken bestaan er niet. Je moet gewoon de minst slechte kiezen.

Gr, Mark.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

KBC heeft een interne versie van het 'Kate' systeem dat leads aanmaakt voor het personeel die deze moeten opvolgen.

Waarschijnlijk komt dat uit die hoek.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Ook al gehoord van iemand die erfenis kreeg, geld gewoon geparkeerd op de spaarrekening en x-aantal weken later ook telefoontje met mededeling om eens op gesprek te komen op kantoor omdat het geld beter kan renderen op andere manier.
Volgens mij was dit bij BNP Paribas Fortis.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.7_4
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.1.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

MarkDM schreef: 10 uren geleden In mijn kantoor volgen ze de transacties op onze rekening en hebben ze die overschrijving van de notaris zien toekomen.
Zij hebben dit gesignaleerd aan de dienst beleggingen in Gent.
Het is meer waarschijnlijk dat er automatische systemen in werking treden zodra er ineens een grotere som op een rekening komt.
Uiteraard doen ze dit niet om u te plezieren in de eerste instantie...
Anderzijds kan je het positief vinden dat ze u willen helpen hiermee en is vrijblijvend info inwinnen misschien nog niet zo slecht.
De kwestie is om duidelijk te maken dat je niet opgezet bent met opdringerigheid.
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”