Hallo,
Heb nu een jaartje een digitale meter en ben op zoek naar een thuisbatterij (stekkerbatterij). Ik heb nu een PV installatie van 2.65Kva (nog met groenestroom certificaten). We hebben ook warmtepomp alsook een electrische wagen. Binnenkort heb ik ook dynamisch tarief. De bedoeling is dus van indien er zonne overschot is dat die slimme stekkerbatterij deze opslaat. Ook moet het mogelijk zijn om wanneer de uurprijzen het goedkoopst zijn dat ik deze batterij ook kan opladen op dat moment. Ik zou dan de opgeslagen energie in de avond kunnen gebruiken. We hebben hier nogal veel kleine verbruikers.
Welke batterij zou er goed zijn voor mijn situatie. Ik hoor positieve berichten over de Marstek Venus E v3.0. Er zijn op dit moment black friday deals op stekker batterijen dus mischien ideaal om er nu een te kopen.
alvast bedankt.
Welke thuisbatterij voor mijn situatie?
-
Tuneboy2005
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het rendement van de Marstek is nogal laag. +/_ 65 %.
Als je ze kan vullen met zonne energie is dit niet zo erg.
Bij het laden van het net heb je toch behoorlijk verlies.
De Zendur zit boven 80%.
Ook de batterij van Homewizard heeft een beter rendement.
Mvg
De Zendur zit boven 80%.
Mvg
-
Nexus1980
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Marstek is in trek zoals de venus E. Na de winter kan je gaan shoppen;
Je kan je verbruik zeker sturen betreft je EV, maar met je toekomstige plugin batterij zal je van kale reis terugkomen als je ermee wil beginnen handelen. Door de omvormersverliezen + dnb & taksen is zelfs bij een prijs van 0 weinig interessant ( in tegenstelling tot bvb NL). Laad je kwartiergevens eens op en zie of je niet beter af bent met variabel?
Je kan je verbruik zeker sturen betreft je EV, maar met je toekomstige plugin batterij zal je van kale reis terugkomen als je ermee wil beginnen handelen. Door de omvormersverliezen + dnb & taksen is zelfs bij een prijs van 0 weinig interessant ( in tegenstelling tot bvb NL). Laad je kwartiergevens eens op en zie of je niet beter af bent met variabel?
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Met 2,65 kva zonnepanelen, een wp en EV gaat er toch niet veel zp overschot zijn?
En zoals al gezegd brengt batterij laden van het net weinig tot niets op met de verliezen en de taxen.
Eerst kijken om meer zp te leggen.
Dan pas batterij.
En zoals al gezegd brengt batterij laden van het net weinig tot niets op met de verliezen en de taxen.
Eerst kijken om meer zp te leggen.
Dan pas batterij.
-
Tuneboy2005
- Pro Member

Als ik in Smappee kijk naar de laatste 12 maanden is de helft van mijn zonneproductie geëxporteerd naar het net over die 12 maanden. Mede omdat de EV maar slechts 1 x per week moet opladen. (veel kleine ritjes lokaal). Dus gaat er echt wel veel zonne energie verloren in mijn geval. Die zou ik dan willen opvangen in een batterij. Zonnepanelen bijleggen is niet echt een optie. Het is een oude installatie en er liggen er nu al 18 op. Dus veel plaats is er niet meer. Wij hebben ook nog gas aansluiting waarmee we het huis meestal verwarmen nu op dit ogenblik. Zolang die nog goedkoop is zullen we dit blijven doen. Warmtepomp wordt nu gedeeltelijk gebruikt wanneer er zon is.
Mischien dan de batterij instellen in modus "zelfconsumptie" dus gewoon opladen met zonne energie en ontladen wanneer er vraag is vanuit het huis? Mischien kan die ook gebruikt worden om de maandelijkse piek te dempen
Mischien dan de batterij instellen in modus "zelfconsumptie" dus gewoon opladen met zonne energie en ontladen wanneer er vraag is vanuit het huis? Mischien kan die ook gebruikt worden om de maandelijkse piek te dempen
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 760 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Als ik het juist heb kunnen die stekkerbatterijen slechts stroom leveren tot 800W.
Toch iets om rekening mee te houden vind ik.
Toch iets om rekening mee te houden vind ik.
Laatst gewijzigd door cadsite 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 815 keer
- Bedankt: 367 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Tot 2400 W.
Een (stekker)batterij laden via het net om daarna te ontladen aan de woning is in Vlaanderen zelden een economisch goed idee. Je kan dan beter de netstroom (zonder verliezen) direct verbruiken.
Die verliezen zijn er via PV ook maar kosten je - afhankelijk van je energiecontract - maar een 2 tot 4 cent/kWh. Via het net rond de 30 cent/kWh.
Heb je een "oude" PV instatllatie met een omvormer niet geschikt voor afschaling volgens verbruik en je neemt daarop een dynamisch contract moet je er rekening mee houden dat de capaciteit van de thuisaccu dat kan opvangen of bij negatieve prijzen betaal je voor netinjectie.
Een (stekker)batterij laden via het net om daarna te ontladen aan de woning is in Vlaanderen zelden een economisch goed idee. Je kan dan beter de netstroom (zonder verliezen) direct verbruiken.
Die verliezen zijn er via PV ook maar kosten je - afhankelijk van je energiecontract - maar een 2 tot 4 cent/kWh. Via het net rond de 30 cent/kWh.
Heb je een "oude" PV instatllatie met een omvormer niet geschikt voor afschaling volgens verbruik en je neemt daarop een dynamisch contract moet je er rekening mee houden dat de capaciteit van de thuisaccu dat kan opvangen of bij negatieve prijzen betaal je voor netinjectie.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
toxictooms
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Hier staat sinds 2 weken de zendure solarflow 2400ac, ik heb gekozen voor 5kWh.
De installatie ging heel vlot en het toestel ziet er goede kwaltiteit uit. Ik heb hem aangeloten op een aparte groep waardoor ik aan 2400watt kan laden/ontladen.
De bedoeling is hier zoveel mogelijk NOM (nul op de meter) te proberen halen.
De batterij heeft veel instelmogelijkheden maar daar heb ik mijn nog niet in verdiept.
Vanaf de lente ga ik alles beter kunnen testen want nu is er te weinig/geen zonopbrengst.
Maar de eerste indruk is positief, de prijs was 1870€ voor 5kWh
De installatie ging heel vlot en het toestel ziet er goede kwaltiteit uit. Ik heb hem aangeloten op een aparte groep waardoor ik aan 2400watt kan laden/ontladen.
De bedoeling is hier zoveel mogelijk NOM (nul op de meter) te proberen halen.
De batterij heeft veel instelmogelijkheden maar daar heb ik mijn nog niet in verdiept.
Vanaf de lente ga ik alles beter kunnen testen want nu is er te weinig/geen zonopbrengst.
Maar de eerste indruk is positief, de prijs was 1870€ voor 5kWh
-
Tuneboy2005
- Pro Member

@toxictooms Lees toch meer positieve berichten van de Zendure dan van de Marsetek, klopt dit? De zendure zou een iets beter rendement hebben ook. Ziet er ook mooier uit indien je wil uitbreiden, maar is idd duurder dan de Marsetek. Ik zou eventueel kunnen beginnen met 1 Zendure batterij en zien hoever ik daar mee kom. Of toch beter wachten tot volgend jaar met aankoop? Maar dan is het geen black friday meer 
-
toxictooms
- Member

Nu doet de batterij weinig tot niets je zou dus kunnen afwachten tot de lente. Ik.hzb ze nu gekocht omdat ik nog 10% extra korting kreeg. Ik lees ook goede ervaringen over de zendure batterij. Maar dat zal de toekomst nog moeten uitwijzen. Ik lees wel'dat de AI mode nog niet zo goed werkt maar ik wil zoveel mogelijk NOM draaien. Het is wel een robuust systeem dat je gemakkelijk kan uitbreiden indien nodig. Het installeren ging ook vlot.
-
kdhoe
- Plus Member

- Bedankt: 32 keer
Rendement van 65% is niet waar. Ik heb een Marstek sinds januari (ja toen het nog niet mocht) en mijn gemiddeld rendement na ong een jaar is 76%.edwin.d schreef: 5 dagen geleden Het rendement van de Marstek is nogal laag. +/_ 65 %.
De Zendur zit boven 80%.
Mvg
Dit ga je bij alle stekkerbatterijen hebben. Want je gaat van AC > DC > AC. Dus 2x omvormer verliezen met de nodige warmteontwikkeling. Heb intussen toch al een 250€ bespaard.
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1023 keer
- Bedankt: 3818 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Waarom?toxictooms schreef: 4 dagen geleden De bedoeling is hier zoveel mogelijk NOM (nul op de meter) te proberen halen.
Zolang jouw teruglevergoeding niet negatief is, maakt het toch niet uit?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
ddd
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 403 keer
- Bedankt: 199 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Toch liever verbruik afdekken dat anders €0.25-0.30/kWh kost, dan er een paar centen voor te krijgen door het op het net te zetten.
Even gekeken met mijn 2 Marsteks, en de laatste keer dat ik nog iets van betekenis (>1kWh/dag) op het net heb gezet was 28 augustus.
Even gekeken met mijn 2 Marsteks, en de laatste keer dat ik nog iets van betekenis (>1kWh/dag) op het net heb gezet was 28 augustus.
-
TomG
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Hier 3 kWp PV omvormer en ook nog groenestroom certificaten. Persoonlijk denk ik dat net die laatste een thuisbatterij minder of pas laat rendabel maken. Toch zeker zolang je geen injectievergoeding dient te betalen.
Laatst gewijzigd door TomG 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
ivob
- Elite Poster

Omdat energie uit PV een factor van om en nabij de 15 goedkoper is dan uit het net?philippe_d schreef: 4 dagen geleden Waarom?
Toegevoegd na 3 minuten 56 seconden:
Wat heeft GSC met je eventuele netafname en injectie te maken?TomG schreef: 4 dagen geleden Hier 3 kWp PV omvormer en ook nog groenestroom certificaten. Persoonlijk denk ik dat net die laatste een thuisbatterij minder of pas laat rendabel maken. Toch zeker zolang je geen injectievergoeding dient te betalen.
GSC krijg je op basis van de productie en niet op basis van netafname en netinjectie.
Een batterij doet niets aan de inkomsten van GSC want die houden alleen verband met de geproduceerde kWh door de PV installatie.
Er zijn maar weinig huishoudens die zonder batterij een zelfvoorzienigheidsgraad van boven de 30% halen.
Iedere percent die je daar met de accu bovenuit komt is een 0,8% die je minder van het net moet inkopen aan een prijs tien tot 15 keer hoger dan je deze zelf kan produceren.
Laatst gewijzigd door ivob 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
Tuneboy2005
- Pro Member

Ik zie bv op meerdere sites voor een Solarflow 2400 met 3KW batterij voor 1200€ of een Hyper 2KW voor 959€. Dit lijkt mij een ok prijs? Wat is het grootste of belangrijkste verschil tussen de solarflow 2400AC en de hyper 2000? Is dit enkel de output die beperkt is bij de hyper?
-
toxictooms
- Member

Ieder kWh die ik zelf kan opgebruiken hoef ik niet zelf terug aan te kopen. De zendure en de boilersturing zullen hier hopelijk aan meehelpen.philippe_d schreef: 4 dagen geledenWaarom?toxictooms schreef: 4 dagen geleden De bedoeling is hier zoveel mogelijk NOM (nul op de meter) te proberen halen.
-
TomG
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Puur financieel bekeken maakt het waarschijnlijk wel uit. Verder maakt het inderdaad niet uit. De GSC's dekken een groot stuk van onze elektriciteitsfactuur af, maar da's ook omdat onze PV installatie over gedimensioneerd is (totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik hoop en al ergens tussen de 1500 à 2000 kWh op jaarbasis).ivob schreef: 4 dagen geledenOmdat energie uit PV een factor van om en nabij de 15 goedkoper is dan uit het net?philippe_d schreef: 4 dagen geleden Waarom?
Toegevoegd na 3 minuten 56 seconden:Wat heeft GSC met je eventuele netafname en injectie te maken?TomG schreef: 4 dagen geleden Hier 3 kWp PV omvormer en ook nog groenestroom certificaten. Persoonlijk denk ik dat net die laatste een thuisbatterij minder of pas laat rendabel maken. Toch zeker zolang je geen injectievergoeding dient te betalen.
GSC krijg je op basis van de productie en niet op basis van netafname en netinjectie.
Een batterij doet niets aan de inkomsten van GSC want die houden alleen verband met de geproduceerde kWh door de PV installatie.
Er zijn maar weinig huishoudens die zonder batterij een zelfvoorzienigheidsgraad van boven de 30% halen.
Iedere percent die je daar met de accu bovenuit komt is een 0,8% die je minder van het net moet inkopen aan een prijs tien tot 15 keer hoger dan je deze zelf kan produceren.
Dan stelt de vraag zich toch: na hoeveel jaar wordt die thuisbatterij dan terug verdiend in zo'n geval?
Op tweakers onlangs een lange duur review gelezen van de Homewizard waarvan ze spraken van terugverdientijd van 5 à 7 jaar (maar da's in NL in andere condities en omstandigheden). Ik volg het onderwerp van de thuisbatterijen zeker op, maar ik ga er geen kopen voor de fun factor. Er moet een redelijke terugverdientijd zijn. Wetende dat het ook allemaal vrij snel evolueert kan je er niet vanuit gaan dat die thuisbatterij gewoon nog bruikbaar is over 10 jaar (denk maar aan stoppen software of app ondersteuning).
-
toxictooms
- Member

De verschillen ga je zelf eens moeten uitzoeken op internet.Tuneboy2005 schreef: 4 dagen geleden Ik zie bv op meerdere sites voor een Solarflow 2400 met 3KW batterij voor 1200€ of een Hyper 2KW voor 959€. Dit lijkt mij een ok prijs? Wat is het grootste of belangrijkste verschil tussen de solarflow 2400AC en de hyper 2000? Is dit enkel de output die beperkt is bij de hyper?
Toegevoegd na 5 minuten 31 seconden:
Veel geld ga ik er niet mee verdienen vermoed ik. Maar dat hoeft ook niet.TomG schreef: 4 dagen geledenPuur financieel bekeken maakt het waarschijnlijk wel uit. Verder maakt het inderdaad niet uit. De GSC's dekken een groot stuk van onze elektriciteitsfactuur af, maar da's ook omdat onze PV installatie over gedimensioneerd is (totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik hoop en al ergens tussen de 1500 à 2000 kWh op jaarbasis).ivob schreef: 4 dagen geledenOmdat energie uit PV een factor van om en nabij de 15 goedkoper is dan uit het net?philippe_d schreef: 4 dagen geleden Waarom?
Toegevoegd na 3 minuten 56 seconden:Wat heeft GSC met je eventuele netafname en injectie te maken?TomG schreef: 4 dagen geleden Hier 3 kWp PV omvormer en ook nog groenestroom certificaten. Persoonlijk denk ik dat net die laatste een thuisbatterij minder of pas laat rendabel maken. Toch zeker zolang je geen injectievergoeding dient te betalen.
Dan stelt de vraag zich toch: na hoeveel jaar wordt die thuisbatterij dan terug verdiend in zo'n geval?
Op tweakers onlangs een lange duur review gelezen van de Homewizard waarvan ze spraken van terugverdientijd van 5 à 7 jaar (maar da's in NL in andere condities en omstandigheden). Ik volg het onderwerp van de thuisbatterijen zeker op, maar ik ga er geen kopen voor de fun factor. Er moet een redelijke terugverdientijd zijn. Wetende dat het ook allemaal vrij snel evolueert kan je er niet vanuit gaan dat die thuisbatterij gewoon nog bruikbaar is over 10 jaar (denk maar aan stoppen software of app ondersteuning).
De markt zal natuurlijk evolueren maar jij hebt nog gsc . Het maakt mij kwaad als ik zie hoeveel ik maar krijg voor mijn terug geleverde stroom. Daarom wil ik mijn eigenverbruik omhoog krijgen.
De investering voor een kleinere plug in batterij(1870€) wil ik nog wel doen.
-
ivob
- Elite Poster

Dat kan allemaal wel een grond van waarheid bevatten en is ook nog eens afhankelijk van de individuele situatie en wensen maar al dan niet GSC heeft niets te maken met de eventuele TVT van de batterij.TomG schreef: 4 dagen geleden Puur financieel bekeken maakt het waarschijnlijk wel uit. Verder maakt het inderdaad niet uit. De GSC's dekken een groot stuk van onze elektriciteitsfactuur af, maar da's ook omdat onze PV installatie over gedimensioneerd is (totaal jaarlijks elektriciteitsverbruik hoop en al ergens tussen de 1500 à 2000 kWh op jaarbasis).
Een batterij gaat o.a. over de zelfvoorzienigheidsgraad verhogen met als rechtstreeks gevolg de relatief dure all in netafname verminderen.
Dat is in Vlaanderen zelfs voordeliger dan in Nederland want in NL heeft men nog salderen tot begin 2027.
In NL kan men dan weer op de DA Epex en onbalansmarkt handelen (door teruggave van de energiebelasting tussen netafname en -injectie) tot 2027 wat hier weinig zin heeft.
Het klopt dat GSC je netafname kan betalen. Zeker wanneer één kWh GSC minder kost dan één kWh all in netafname.
Maar de combinatie van o.a. GSC en verminderde netafname doet de winst alleen maar toenemen.
De GSC blijft immers gelijk en de netafname- en captarkost daalt.
Wie de zelf geproduceerde energie die niet direct verbruikt wordt ook nog eens tijdelijk kan opslaan en daarna terugleveren aan de gesubsidieerde accu van bv. een salarisauto doet de netto winst nog eens toenemen zonder de standaard captar te verhogen noch de kWh netafname te verhogen maar wel de - economisch bijna waardeloze - netinjectie gevoelig te verminderen.
Al zal dat bij een PiB door het beperkte vermogen en beperkte standaard opslagcapaciteit relatief beperkt blijven.
Sol Invictus!
-
karine
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 39 keer
Hier sinds enkele maanden de Marstek Venus 5kWh (€1300) in huis en heel tevreden van. Twee collega's zijn me intussen gevolgd en beiden ook heel tevreden.
Als veel zin gehad om er nog één bij te kopen want op dagen zoals gisteren is die van mij rond 14u vol.
Echter bleek bij de aankoop van twee de terugbetaalbaarheid richting de 10 jaar te gaan.
In ieder geval is de grote frustratie om de energie van de zonnepanelen zien weg te vloeien nu toch al een heel stuk minder en daar deed ik het vooral voor.
Als veel zin gehad om er nog één bij te kopen want op dagen zoals gisteren is die van mij rond 14u vol.
Echter bleek bij de aankoop van twee de terugbetaalbaarheid richting de 10 jaar te gaan.
In ieder geval is de grote frustratie om de energie van de zonnepanelen zien weg te vloeien nu toch al een heel stuk minder en daar deed ik het vooral voor.