Vowifi op eigen accespoints

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Plaats reactie
Tjoepken
Starter
Starter

Goedeavond,

Na meerdere telefoontjes en mailverkeer met Mobile Vikings wil ik hier even mijn licht opsteken.

Voor een klant van mij heb ik het Wi-Fi-netwerk geoptimaliseerd.
De klant is recent overgeschakeld naar Mobile Vikings, met de verwachting dat VoWiFi (bellen via Wi-Fi) actief zou zijn.

We merken echter dat VoWiFi enkel werkt wanneer het toestel verbonden is met de Wi-Fi van de MVK-internetbox zelf.
Op de geplaatste Omada-access points komt er geen VoWiFi tot stand, hoewel deze rechtstreeks verbonden zijn met dezelfde router.
Er is geen extra router of NAT ertussen — de internetbox van MVK doet de DHCP-afhandeling.

Heeft iemand ervaring met gelijkaardige situaties of weet iemand of Mobile Vikings hiervoor iets van een aparte configuratie of VLAN gebruikt?
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Enige wat ik zo direct kan bedenken, firewall die actief is op die lan interface waar die AP's aan hangen?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 618 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

gebruik je de dns van mobile vikings op/achter de AP's ?
en, als ik kijk naar deze afbeelding van cisco, zijn er ook bepaalde eisen dewelke moeten ondersteund worden
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 107 keer

Op het werk hebben wij VoWifi actief op ruim 800 zenders. Dat werkt normaal op alle Belgische internetaansluitingen. Voor Orange en Telenet hebben we daar niks speciaal voor moeten doen. Bij Proximus was er een probleem omdat ze onze IP-ranges niet herkenden, maar na een paar weken is dat wel opgelost geraakt.
Tjoepken
Starter
Starter

Dag allen,

Bedankt voor allemaal deze spontane reacties.
Momenteel heb ik niets van DNS/ DHCP ingesteld op deze omada configuratie. Het enige waar de controller nu voor dienst doet is een appart eigen Wi-Fi ssid aanmaken en een guest ssid. Voor de rest laat ik de IP adressen uitdelen door de aanwezige internet box van mvk.

Ik heb bij de post over de Cisco settings even nazicht uitgevoerd en alles lijkt dan ook normaal te staan zoals het hoort.
Ivm de vraag over de firewall deze staat nog steeds standaard zoals mvk hem leverde in de internet box en er werd ook geen verdere config uitgevoerd op omada. Ik denk zelf op omada dat dit niet mogelijk is wegens het ontbreken van een omada gateway.
Ik hou jullie op de hoogte als ik zelf toch nog iets vind.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 168 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb hier thuis een eap245 hangen en vowifi op iPhone werkt wel gewoon.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.6
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 10 keer

Hier werkt voWIFI icm. meerdere Omada access points en Mobile vikings internet ook perfect. ik heb zelfs DNS filtering met alternative DNS'en actief staan. voWifi hier wel met IPhone en Samsung telefoons
Tjoepken
Starter
Starter

Hey beont

Is dit ook met de nieuwe internebox of nog een bbox3 ?
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 10 keer

Een eigen fritzbox
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 160 keer
Provider
Te Koop forum

Ligt niet aan omada op zich: ik werk hier met een router van hun + 2 ap's en OC200 controller.

Bovenstaande werkte feilloos op achtereenvolgens:
-mv internet
-telenet internet
-hey internet

Dit was steeds:
-met gebruik van modem provider
-uitschakelen van wifi op modem provider
-zonder bridge modus (dual nat dus vermits ik een eigen omada router heb staan die op zijn beurt dhcp voorziet).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

Als het niet werkt ligt het meestal ofwel zijn bepaalde ipsec poorten geblokkeerd, de settings haalt hij binnen via dns. Dus dns filtering kan vaak een issue zijn.

Key in het verhaal is 3gppnetwork.org

https://community.fortinet.com/t5/Forti ... a-p/346263

Dit is een uitleg zelfde werkt voor België.

Alleen - vele operatoren kijken bv ook wat de source is van de dns request of de ipsec tunnel en allowen het alleen vanaf Belgische ip ranges.
Plaats reactie

Terug naar “Mobile Vikings, Jim mobile”