heist_175 schreef: 3 uren geleden
boulder schreef: 3 uren geleden
Het ligt toch heel erg voor de hand om zo'n controle uit te voeren?
Niet echt eigenlijk.
ING had in NL 10 jaar geleden al een heel goed systeem, maar dat was niet GDPR compliant, dus ze hebben dat moeten intrekken.
En als je zoiets op SEPA en dus EU-niveau wil regelen, gaat er wel wat tijd over.
Ja, GDPR, daar verstoppen bedrijven zich graag achter als het hen uitkomt.
Het belet hen niet om als je een groot bedrag overschrijft van je eigen zichtrekening bij bank A en dat overschrijft naar je eigen rekening op bank B, om dan wel met limieten te werken.
Dan mogen ze plots wel weten naar wie het gaat...
heist_175 schreef: 3 uren geleden
Als je €120K overschrijft, of uw bankkaart meegeeft met iemand die toevallig komt aanbellen, ontgaat het me eigenlijk hoe een bank iemand tegen zichzelf kan beschermen.
Weten die mensen effectief dat ze €120K overschrijven?
Dat betwijfel ik ten zeerste.
En dat tweede klopt ook niet, want die komt maar aanbellen nadat het slachtoffer eerst online en/of telefonisch is bewerkt.
Toegevoegd na 28 minuten 20 seconden:
ivob schreef: 2 uren geleden
Voor iemand waar het niet duidelijk is naar waar en waarom hij tegen middernacht 60.000 euro moet overschrijven is iets mis. Die moet om te beginnen al niet met zo'n som geld omgaan.
Maar wie zegt dat die mens dat bedrag te zien krijgt?
Voor hetzelfde geld is er een valse bankapp die vraagt om 50 euro, en worden de codes ingetypt door het slachtoffer om ineens 60.000 euro af te halen?
Jij veronderstelt van alles.
ivob schreef: 2 uren geleden
De ene dag zeuren over "de schending van de privacy" en "overmatige regulities en controles" en de volgende dag wensen dat iedereen overmatig tegen zichzelf beschermd wordt.
Het is maar wat de waan van de dag stelt of het je op ieder moment zelf goed uitkomt?
Het is omgekeerd, de bank weet alles van u als het in hun belang is, als ze u willen iets aansmeren of beletten dat je naar de concurrentie te gaan, dan hebben ze plots limieten die werken.
Van zodra het om zaken gaan die niet specifiek in uw belang zijn, zwaaien ze plots met GDPR, en weten ze zogezegd plots niets meer.
ivob schreef: 2 uren geleden
Yep, en sommige die kunnen lezen trappen daar niet in en anderen die niet zo goed kunnen lezen en een beetje greedy eerder wel.
Ik betwijfel of jij zo makkelijk het verschil zou zien tussen een legitieme en een andere i, zeker als je er niet specifiek op voorbereid bent.
Met hebzucht heeft het ook niets van doen (uw drogreden om de schuld bij het slachtoffer te leggen), want men stuurt dan meldingen dat iemand heeft ingelogd met uw account, en dat je dringend uw paswoord moet veranderen.
Hier: welke is de cyrillische i, en welke is de gewone i?
Zie jij dat zo op het eerste zicht?
ivob schreef: 2 uren geleden
En zoals al meerdere keren gesteld en je nu zelf toegeeft: hoe meer zichtbare deuren er gesloten worden hoe gewiekster de oplichters worden en het voor meer mensen dan moeilijker wordt om echt van vals te onderscheiden.
Dus laten we hen maar doen?
Met dezelfde redenering kun je zeggen dat moordenaars altijd gewiekster worden, dus laat ze maar moorden.
ivob schreef: 2 uren geleden
Maar wanneer je de eerste veiligheidsregel "als het te mooi is om waar te zijn zal het doorgaans ook niet waar zijn" in acht neemt kan je al heel veel onheil voorkomen zonder dat een ander je altijd en overal tegen jezelf moet beschermen dat iedereen die wel uit zijn doppen kan kijken daar dan mee de dupe van is.
Is het 'te mooi om waar te zijn' dat iemand met uw account heeft aangelogd?
Het lijkt mij precies het omgekeerde.
ivob schreef: 2 uren geleden
Feit is dat het merendeel van phishing begint bij de nalatigheid en greedy van de bewuste rekeninghouders die het slachtoffer zijn van die oplichting.
Dat is helemaal geen feit, dat beweer jij.