Na 50 jaren mag je eindelijk rusten. Helaas kunnen we je niet verder uitbuiten

.
.

Dat is de prijs waarop de CfD gebaseerd wordt. Contract for Differences, dus gaat de prijs hoger, dan betaalt Engie aan de staat, gaat de prijs lager dan betaalt de staat aan Engie. Engie is zeker dat ze die €90 gaat krijgen. En vergis u niet: dat bedrag wordt elk jaar geïndexeerd. Het gaat de staat, wij dus allemaal, veel kans dus bijkomend miljoenen kosten om die deal uit te zitten.ivob schreef: 3 weken geleden Die 90 €/MWh is dat de groothandels-, productieprijs of de gegarandeerde min. prijs aan de eindklant?

Ik ga er vanuit, dat het elk kwartier die prijs krijgt. En het verschil past de overheid bij.ivob schreef: 3 weken geleden Ik begrijp dat Engie 9 cent/kWh gegarandeerd krijgt. Maar gebaseerd op welke "prijs" als referentie?
De verkoopprijs aan consumenten (voor de energiecomponent), de DA kwartierprijzen?........
Dat is niet hoe de energiemarkt werkt. Als Poetin jeuk heeft, gaat de prijs omhoog, als Trump de economie de dieperik in doet storten, gaat de prijs omlaag.Alles wordt geïndexeerd. Wanneer de index stijgt zullen ook andere leveranciers hun prijzen aanpassen.

De kosten voor afval etc worden naar de algemene belasting geduwd.ivob schreef: 3 weken geleden Verrekend via de algemene belastingen is dat voor wie belastingen betaalt waarbij de netto betalers meer hun nek uitsteken dan de netto ontvangers.

Bwa, die stroom komt deze winter toch al uit 2 centrales minder.Joop schreef: 12 uren geleden Je mist wel iets. In de winter komt jouw stroom uit centrales die IK betaal. In de winter is er amper wind en geen zon. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat er in de winter genoeg wind is, want dat is namelijk niet zo. In de herfst wel ja, dan stormt het. Maar in de winter niet.
Gezien jij niets inkoopt, neem ik aan dat je volledig off-grid bent? Of laat je je energie door anderen betalen? Zoals de meesten.
Je snapt toch dat die piramidespel een einde heeft? Verzonnen door domme politiekers en andere groene idioten.

Groene jongens of meisjes hebben vrijwel nooit aan de knoppen gezeten, je zal een andere zondebok moeten zoekenJoop schreef: 12 uren geleden Je snapt toch dat die piramidespel een einde heeft? Verzonnen door domme politiekers en andere groene idioten.
 .
.
Bwa, lijkt me een makkelijke.heist_175 schreef: 2 uren geleden Groene jongens of meisjes hebben vrijwel nooit aan de knoppen gezeten, je zal een andere zondebok moeten zoeken.

De Vlaamse regering wil inzetten op kleine kernreactoren, de zogenoemde SMR’s. Maar het businessmodel klopt niet
Elke start-up die SMR’s wil bouwen, begint met een berekening op een bierkaartje hoeveel zo’n SMR zou kosten als die in massaproductie gemaakt zou worden. Daarna gaan de subsidiesluizen open om dat concreet uit te werken. Als het geld van de subsidies op is, komt er plots een nieuwe kostenraming die een pak hoger ligt. Vaak zijn de kleine centrales zelfs duurder dan hun grotere broertjes van 1.000 megawatt of meer. Dat is ook logisch, want als je massaproductie niet kunt bereiken, verlies je met een kleine centrale schaalvoordeel ten opzichte van een grote centrales.