3 jaar vaste vergoeding voor jouw injectie?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 39 keer

Ik ben tevreden klant bij Energy vision en kreeg een tijdje geleden deze mail.
Ik heb een digitale meter en 6700WP zonnepanelen liggen en een plug in batterij van 5kWh.
Wat is jullie mening hierover?
Een primeur voor eigenaars van zonnepanelen
We lanceren een gloednieuw energiecontract. De focus? Een vaste terugleververgoeding van 4 cent per kWh voor 3 jaar voor eigenaars van zonnepanelen, óók wanneer de stroomprijzen negatief zijn. Zo heb je altijd zekerheid, los van hoe de markt evolueert. Want zeg nu zelf, het is toch te zot om te betalen om je waardevolle zonne-energie op het net te zetten? Meer weten? Je vindt alle details op onze website.
https://www.energyvision.be/nl-be/kies- ... w-injectie
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 124 keer

Tariefkaart spreekt zichzelf al tegen daar staat in dat het contract enkel geldig is bij meetregime SMR1 maar elke digitale meter doet hier in Vlaanderen SMR3 voor het capaciteitstarief.
Screenshot_20251026_164402_Drive.jpg
En ze zetten ook prijzen voor analoge meter in hun tariefkaart wat dan al heel raar is als het enkel voor digitale meter klanten is.
Screenshot_20251026_164429_Drive.jpg
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 804 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat injectiecontract is gekoppeld aan een (niet zo voordelig) afnamecontract.
Best dus niet blindstaren op het injectietarieflokkertje (of je zou geen netafname moeten hebben en elders ook al een contract met een vaste kost van minstens 50€ hebben afgesloten).

Best het totaalplaatje uitrekenen voor je situatie.
Om te beginnen betaal je al een jaarlijkse vaste kost van 50€ voor dat contract.
Moet je al heel veel injecteren om dat met die paar extra centen terug te winnen.

En hun afnamecontract heeft een vaste prijs van 9 cent/kWh (voor de energiecomponent, excl. kosten en BTW) voor de eerste 1000 kWh afname maar het addertje onder het gras is blijkbaar dat die 1000 kWh pro SPPrato worden toegekend. In de winter, wanneer de productie van de meeste PV-installaties ruim onvoldoende is, heb je dus relatief weinig aan een gemiddeld afnamevolume van 2,74 kWh per dag. Alles wat je meer van het net afneemt wordt aangerekend tegen een variabel maandtarief het RLP van de DA Epex tarieven en volgens hun eigen formule (1,15xBelpex-RLP-M+20€MWh), in se dus een toeslag op de DA prijzen waarbij je de werkelijke prijs voor netafname maar kent na vervallen termijn. Ze nemen voor afname dus de gemiddelde dagprijzen voor de maand van afname (en niet de kwartierprijzen) verhogen die prijs met 15% en tellen er dan nog eens 2 cent/kWh bij.

Meetregime SMR3 heeft - voor de eindgebruiker - niets te maken met het captar.
Deze kwartiergegevens volgens SMR3 zijn nodig bij o.a. energiedelen, een dynamisch energietarief en de Smart Charging laadkorting.
Het captar wordt berekend op de hoogste kW kwartierpiek van de maand en niet op de kwartierprijzen in kWh.

Energyvision past voor netafname niet de kwartierprijzen toe maar het RLP Maandgemiddelde van de Belpex-prijzen. Daarvoor moeten ze niet weten hoeveel de gebruiker exact per kwartier van het net afneemt. Alleen hoeveel deze per maand van het net afneemt. Niet anders dan bij ieder ander energiecontract met maandelijkse afrekening.

De prijzen in hun tariefkaart voor de DM en AM gaan over de nettarieven. Dat is gewoon een standaard bijlage die ze aan elk van hun verschillende contracten hangen gezien de nettarieven altijd hetzelfde zijn binnen een bepaalde periode binnen eenzelfde netgebied voor een welbepaalde meting (analoog of digitaal).

De helpdesk - mijn ervaring - van Energyvision is ook heel amateuristisch. Vraag je - bv. over dit tariefplan - wat door dan weten ze het zelf niet en gaan ze gewoon hun voorgekauwd scenario af wat totaal naast de kwestie is en komt het er in feit erop neer dat ze je doorverwijzen naar hun website waar je alles "zelf kan narekenen om de beste optie te kiezen".

Het enige positieve is hun relatieve hoge welkomstkorting. Maar dan moet je wel zorgen dat je in het oog houdt dat je na een jaar terug van leverancier verandert of de vaste kosten eten die korting op. En ook niet te vlug veranderen want dan ben je die bonus kwijt die pas na vervallen termijn van minstens één jaar wordt toegekend.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 39 keer

Bedankt voor de uitgebreide heldere info.
En inderdaad met die bonus hadden ze mij ook zitten, die wordt pas na 1 jaar toegekend.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 521 keer
Bedankt: 1220 keer
Recent bedankt: 5 keer

karine schreef: 1 week geleden De focus? Een vaste terugleververgoeding van 4 cent per kWh voor 3 jaar voor eigenaars van zonnepanelen, óók wanneer de stroomprijzen negatief zijn.
Ik dit jaar nooit een negatieve injectieprijs gehad.
Voorlopig, het jaar is nog niet om, was mijn laagste injectieprijs €0,0094 (0,94 eurocent dus) in het weekend in mei (weekdagen was 3,26 cent) en de hoogste €0,0863 weekdag in februari (weekenddagen was toen 3,74 cent). Ik bedoel maar: er wordt veel mist in het rond gespoten, maar ik zou héél voorzichtig zijn.
De voorwaarden van het originele EnergyVision contract werd recent trouwens onder de radar aangepast. Prima om innovatief te willen zijn, maar spreekwoordelijk creatief boekhouden doe je maar ergens anders.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Heb vorige vrijdag ook mijn energiecontract aangepast.

Zat iets meer dan 3 jaar bij energie.be heel tevreden en zonder promo zijn ze bij de goedkopere.

Miste wel enkele zaken zoals bvb een app met de gemaakte kosten van afgelopen maand.
Opzich niet erg maar hebben al velen.

Situatie met jaarlijks 3000kWh injectie heb geen EV of hybride wat ik op termijn wel wil doen maar is termijn dus niet meteen.

Na lang zoeken en vergelijken via vreg en eigen sites van aanbieders.

Voor Engie flow gegaan met promo voor 12 maanden heeft leuke kortingen 4 cent elek en gas 2 cent en dan vaste kortingen.

Eerder genoemde energievison ook bekeken maar laten vallen wegens eerder genoemde creatieve zaken

Ze maken het lekker moeilijk vergelijken

Tevens het energie delen stopgezet met familie het is alleen interessant vanaf maart tot en met september gelukkig rekende energie be alleen kosten als het effectief gebruikt wordt
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
Bedankt: 175 keer
Te Koop forum

buthead schreef: 1 week geleden Voor Engie flow gegaan met promo voor 12 maanden heeft leuke kortingen 4 cent elek en gas 2 cent en dan vaste kortingen.
Zaten reeds bij Engie en hebben met drie mensen (die ook al bij Engie zaten) contact met hen opgenomen en betere voorwaarden gekregen dan de groepsaankoop.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
buthead schreef: 1 week geleden Voor Engie flow gegaan met promo voor 12 maanden heeft leuke kortingen 4 cent elek en gas 2 cent en dan vaste kortingen.
Zaten reeds bij Engie en hebben met drie mensen (die ook al bij Engie zaten) contact met hen opgenomen en betere voorwaarden gekregen dan de groepsaankoop.
Benieuwd hoeveel korting je kreeg. Bovenstaande korting kun je ook bekomen via mijnenergie of als je tweede jaar engie neemt ook bij verlenging via telefoon.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Goed om te weten volgend jaar eens bellen dan.
Heb de indruk dat de verschillen miniem zijn als je beetje vreg test en co vergelijkt en de goedkopere neemt afh contract

Ga het houden op Engie Flow

Groene elektriciteit
Details promo
Je welkomstvoordeel als nieuwe klant: 4,24cEUR/kWh korting op de energieprijs en 59,00 € extra korting gedurende één jaar

Gas
Details promo
Je welkomstvoordeel als nieuwe klant: 1,96cEUR/kWh korting op de energieprijs en 45,00 € extra korting gedurende één jaar

Dit was het voordeel zag er mooi uit kwam ook als een van goedkoopste uit test
Internet = Hey Telecom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 804 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 7 keer

Begin oktober kon je bij EnergyVision bij een van hun tariefplannen 170 € welkomstkorting krijgen (indien domiciliëring).
Netto 120 € want er ging al direct een vaste jaarvergoeding van 50 € vanaf. :-D

Afnameprijs en injectievergoeding boeien me niet zo. Tracht beiden altijd zo laag mogelijk te houden en alle opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
De energieprijs mag nog zo laag zijn tot negatief, je betaalt op iedere kWh netafname altijd de volle pot (ook bij een dynamisch contract) aan heffingen, accijnzen, leveranciersvergoeding en BTW en bij relatief hoge injectievergoeding krijg je deze - zoals in NL het geval is - niet terug betaald.
In werkelijkheid zal voor de eindklant de prijs voor afname dus maar zelden negatief zijn en valt er aan netinjectie niet veel te verdienen. Je mag al blij zijn wanneer je er de vaste kosten mee kan recupereren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

buthead schreef: 6 dagen geleden Goed om te weten volgend jaar eens bellen dan.
Je moet je wel ingeschreven hebben op de samenaankoop... anders kom je niet in aanmerking bij hen.
buthead schreef: 6 dagen geleden Groene elektriciteit
Details promo
Je welkomstvoordeel als nieuwe klant: 4,24cEUR/kWh korting op de energieprijs en 59,00 € extra korting gedurende één jaar
Ik heb 5.25 gekregen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Welke groepsaankoop was dat?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Geen... rechtstreekse persoonlijke promo van Engie (om te zorgen dat klanten niet massaal overstappen naar de groepsaankoop).

Enige vereiste is dus dat je ingeschreven bent op de algemene groepsaankoop want anders weten ze dat je toch nergens naartoe kan.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

OK dat is dus de vraag, waar vond je die algemene groepsaankoop? Wel goeie tip om idd gewoon in te schrijven zelfs al doe je niks met de groepsaankoop.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Samenoverstappen.be ... en inderdaad altijd inschrijven (is geen enkele verplichting)
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Had ook eerst via groepsaankoop gekeken hier.
15nov wisselt het contract naar engie

Heb wat te lang gewacht voor die extra korting 1c meer leuk meegenomen maar heb gelukkig weinig verbruik
Internet = Hey Telecom
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 41 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

het variabel aanbod van Elegant bij de groepsaankoop vind ik niet slecht, maar uiteindelijk is het maar een geschatte €36 goedkoper op een jaar tegenover mijn contract bij Energie.be.

ik krijg ook maandelijks korting op mijn Mobile Vikings gsm abonnement zo lang ik klant blijf bij Energie.be (€3,50 korting per maand, dus €42 op een jaar)

denk dus dat ik deze groepsaankoop zal laten passeren.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Elegant aanbod was ook qua injectie niet super. Maar op die manier heeft Engie dan leden gecontacteerd. Had je dan aangegeven dat je huidige provider engie was?
rmag
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Recent bedankt: 3 keer

De terugleveringsvergoeding voor overschotten aan elektriciteit die de gezinnen op het net zetten, is in oktober gezakt naar een dieptepunt. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Nutsregulator.

https://www.hln.be/binnenland/gezinnen- ... t~a2e91059
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 168 keer
Provider

Ikzelf staar me niet blind op 'kortingen', ik kijk steeds naar de essentie (voor mij althans):
- Jaarlijkse abokost
- Prijs afname.

Huidig variabel contract vertaalt zich dat op:
5€ jaarlijks abo kost
10.29 €c/kWh afname (BelpexRLP * 1,0645 + 4)
4.20 €c/kWh injectie (BelpexSPP * 0,86 - 3)
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.6
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”