Ik had het over e.g. TWIN nog op het einde van de rit fors zitten uitmelken als er al ADSL mogelijk was en dergelijke.
Voor mij zijn alle internetconnecties van minder dan 300mbps eigenlijk al een paar jaar outdated en beschamend voor een West Europees land als België en eigenlijk niet meer aanvaardbaar (m.a.w. het huidige VDSL en ADSL zijn verouderd en eigenlijk een zwakt-bod, want beperkt tot 100Mbps download en nog veel minder upload). Dit probleem is al vele jaren gekend, en toch rolt men maar zeer traag en op erg inefficiënte wijze het alternatief uit...
Coax is inmiddels al vele jaren een (beter) alternatief voor ADSL/VDSL, en voor sommige locaties is er op ADSL of VDSL een erg zwak (lees: nóg veel zwakker aanbod) aanbod gezien de enorme drop off naarmate je e.g. verder de van de centrale of ROP zit terwijl je deze beperkingen minder hebt bij coax (tijdens piekuren kunnen de grootte van de lussen het aantal users ook wel bepalend zijn voor de werkelijk haalbare snelheden). FTTH zou hiervoor natuurlijk een goed alternatief kunnen zijn - maar dat ligt helaas maar op zeer weinig landelijk locaties (daar waar men voor de focus tijdens de uitrol voor dit product juist eerst begint in grootstedelijke gebieden), waar dit net een voordeel zou kunnen zijn op locaties waar de snelheid voor het ADSL/VDSL nog lager ligt gezien de afstand.
Op coax vlak zit de asynchrone uploadratio ook serieus scheef (soortgelijk probleem bij VDSL) in het huidige kabelaanbod in België met een verhouding van 1/20 (of zelfs slechter) van de download. Dit zou toch minstens 1/10 moeten zijn en ideaal zelfs gewoon synchroon, maar dat is niet mogelijk met het huidige DOCSIS aanbod.
Zoals ik al aangaf: zelfs in een land zoals Kosovo kan je tegenwoordig al FTTH hebben met een VEEL lagere prijs en op de locaties waar het beschikbaar is ook relatief korte installatietermijn (= vaak letterlijk afspraak binnen dagen), en daar heeft men niet 3-5 interventies nodig met soms zeer veel tijd er tussen met ploegen van gemiddeld 3-5 man en zeer veel manuren om -1- lijn in dienst te stellen zoals hier nu vaak het geval is. Ik denk dat Proximus hier vooral eens een efficiëntie-oefening zal moeten doen.
Er zou ook veel sneller een effectiever aansluiting moeten worden kunnen gerealiseerd na de effectieve aanleg van de fiber in de straat, lees: maximum enkele weken na de aanleg. Op die manier kan je veel sneller die aanleg ook rentabiliseren.
Als het in realiteit jaren duurt tussen aanleg en fiber en aansluiting / effectief in dienst bij de eindgebruiker, brengt die investering in infrastructuur gedurende jaren ook niks op en is het eigenlijk dood kapitaal dat ze in de grond hebben gestopt.
Maandelijks zit ik momenteel over de 130 EUR met 1000/50mbps op coax en 4 "light" (10-20GB categorie) gsm abo's en TV.
M.a.w. betaal ik nu eigenlijk ook al "premium prijzen", zeker als je vergelijkt met wat hetzelfde kost in een aantal van onze buurlanden. Ik verwacht dat het voor de premium formules met hogere snelheden (>1Gbps) idd. wat duurder zal zijn in het begin dan dit, maar die prijs zou toch nadien wat moeten zakken naarmate de uitrol en abonnees vordert. Abo's <1Gbps zouden gelijkaardig of zelfs lager geprijsd mogen zijn met (minstens ook) betere specs.
lokale fiber'eilandjes'
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 158 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik hebzelf deluxe nu van 1000/500, en is zou ook het liefst dat goedkoper hebben dan 55 per maand, en symetrisch 1000/1000, maar de meeste mensen hebben genoeg aan 100/40 vdsl lijn. Zelfs eigenlijk liever een 100/40 vdsl lijn dan de telenet rommel. (en ik noem dat rommel, omdat je vastzit aan hun gare peering policy's, hun traffic shaping, hun lage limieten en als je pech hebt een slecht coax segment met veel uitval).
Want welke toepassing heeft nu echt meer dan zeg 100 mbps nodig? ( dat dingen sneller gaan is leuk, maar echt nodig-nodig )
Want welke toepassing heeft nu echt meer dan zeg 100 mbps nodig? ( dat dingen sneller gaan is leuk, maar echt nodig-nodig )
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 132 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dag van vandaag GEEN voor 99% van de gewone mens.
Voor updates, grote bestanden of als gaming doet is meer wel handig tenzij je geduld hebt.
Werk is soms ander verhaald maar is vooral mensen met datasets van GB’s of meer
Als je geen coax wilt dan is vdsl of fiber de way to go.
Hier op coax geen klagen geen overboeking 6 maand 1Gbit promo gehad van TN altijd volle snelheid dag/nacht ook p2p volle snelheid over VPN en zonder ( legale bestanden Linux distro )
Veel succes laat weten dat je genomen hebt
Voor updates, grote bestanden of als gaming doet is meer wel handig tenzij je geduld hebt.
Werk is soms ander verhaald maar is vooral mensen met datasets van GB’s of meer
Als je geen coax wilt dan is vdsl of fiber de way to go.
Hier op coax geen klagen geen overboeking 6 maand 1Gbit promo gehad van TN altijd volle snelheid dag/nacht ook p2p volle snelheid over VPN en zonder ( legale bestanden Linux distro )
Veel succes laat weten dat je genomen hebt

Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming