Beste,
Iemand ervaring met een SIM 2 SIP gateway? Dus een SIM card in het bakje stoppen en vervolgens wordt dat een SIP trunk bvb.
Ik zou mijn gsm nummer willen gebruiken zoals een vaste lijn: met een DECT telefoon of met een vaste telefoon op mijn bureau. Eventueel ook via een smartphone (waar ik dan een data abo insteek om naar mijn PBX te connecteren bvb).
In theorie is het niet moeilijk: maar iemand praktijkervaring mee? Ik weet ook dat die ATA'kes/"gatewaykes" soms ook niet altijd zo stabiel zijn en dikwijls een reboot nodig hebben.
Tnx.
Pieter
SIM 2 SIP gateway
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 111 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ooit deze gebruikt: GOIP
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-g ... teway.html
Gelukkig had ik er een testaccount aangehangen want er moet een achterdeur in hebben gezeten. Enkele dagen na het aansluiten werder er calls gepleegd (maar niet door mij). Niet meer de moeite gedaan het ding te recupereren...
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-g ... teway.html
Gelukkig had ik er een testaccount aangehangen want er moet een achterdeur in hebben gezeten. Enkele dagen na het aansluiten werder er calls gepleegd (maar niet door mij). Niet meer de moeite gedaan het ding te recupereren...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1013 keer
- Bedankt: 3802 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Ik heb lange tijd een 3G dongle (Huawei) gehad in mijn Fritz!Box.anonyme schreef: 5 dagen geleden Ik zou mijn gsm nummer willen gebruiken zoals een vaste lijn: met een DECT telefoon of met een vaste telefoon op mijn bureau. Eventueel ook via een smartphone (waar ik dan een data abo insteek om naar mijn PBX te connecteren bvb).
De voornaamste functie was in de eerste plaats als back-up (fall-back) voor de VDSL2 verbinding.
Maar je kon er ook via de SIM kaart mee uitbellen (en gebeld worden).
Voorwaarde was dat de 3G stick ook telefonie ondersteunt.
Maar je kan op de Fritz!Box nu ook een 4G dongle gebruiken.
Als de 4G dongle ook "CSV" (Circuit Switched Voice) ondersteunt, dan kan je via de Fritz!Box mobiel bellen.
Je configureert dan je GSM nummer als telefoonlijn, en via kiesregels, of een prexix (*13#), gaat het gesprek dan via de SIM kaart.
Pas op: niet alle 4G dongles ondersteunen telefonie.
Je kan natuurlijk ook een FRITZ!Box 6850 LTE of 6890 LTE gebruiken, deze hebben een ingebouwde 4G-modem en ondersteunen de telefonie-functies wel.
https://fritz.com/nl-be/apps/knowledge- ... nfigureren
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 83 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Maar dat is het hele punt. Die 4g dongles met csv zijn niet meer te vinden. Al enkele jaren op zoek eigenlijk.
Ik vind de lte routers van Fritz zelf wel een mooi alternatief. Maar kunnen die ook het bel/voice gedeelte van de sim kaart gebruiken?
Ik vind de lte routers van Fritz zelf wel een mooi alternatief. Maar kunnen die ook het bel/voice gedeelte van de sim kaart gebruiken?
-
- Moderator
Ja
Ik denk dat de Fritz!Box LTE modellen (met ingebouwde 4G modem) ook VoLTE ondersteunen ...

Ik denk dat de Fritz!Box LTE modellen (met ingebouwde 4G modem) ook VoLTE ondersteunen ...
-
- Elite Poster
Interessant. Dus dan zou je een lijn kunnen definiëren in je hoofd fritzbox die verwijst naar de lte voor voice. De data die kun je dan via de nieuwe fallback functie instellen op lan1
- FRITZ!webcare
- Verified Account
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wij willen graag nog meedelen welke FRITZ!Boxen VoLTE ondersteunen.
FRITZ!Box 6850 LTE
FRITZ!Box 6850 5G
FRITZ!Box 6860 5G
Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
FRITZ!Box 6850 LTE
FRITZ!Box 6850 5G
FRITZ!Box 6860 5G
Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 26 keer
- Contacteer:
ik heb er nog een een huawei e3372 4g in stick mode ( niet hilink mode) dit werkt met de fritz en toont belopties, ik probeer eens te bellen dat had ik nog niet gedaan
belt niet, kan niet gebeld worden, het nummer komt niet groen
https://thomasdb.eu/csv.jpg
belt niet, kan niet gebeld worden, het nummer komt niet groen
https://thomasdb.eu/csv.jpg
-
- Elite Poster
Thomasdb, die *13# kreeg ik tot voor kort ook met een huawei 3G stick. Maar die sticks geven uiteindelijk altijd gedoe ivm stroomvoorziening in de fritz, net te weinig. Als dit echt een 4G stick is met csv dan kun je misschien eens proberen om die in te pluggen op een usb-verdeler die externe stroom heeft?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 26 keer
- Contacteer:
ai overzicht zegt dat het misschien kan werken met 2g bellen, ( sinds er geen 3g meer is) maar de fritz/stick hangt stabiel op 4g die schakelt niet terug precies.
het nummer blijft grijs, en oproepen geven ' netwerkfout'
geen idee of voice over lte moet ondersteund zijn in ofwel de fritzbox zijn firmware , ofwel de stick
maar het werkt niet met een huawei e3372 4gstick in ppp mode wanneer die verbonden is met 4g kan ik concluderen. fritzbox 7530 met os 8.10
het internet over 4g , werkt wel perfect zo , dus ik denk niet dat het een usbvoedingsprobleem is
ik las hier https://kleine-technikwelt.de/ausfallsi ... -stick.php
If you have an LTE stick with CSV (see above), the FritzBox offers another setting option under " Mobile Telephony ." There, you can enter the mobile phone number stored on the SIM card. You can also enter your area code so that it is automatically used for local calls made via the mobile phone number (check the box for "Use Area Code"). The mobile phone number will then appear in the FritzBox's phone number list and can be assigned to individual telephony devices or used for dialing rules. One important limitation to note when making mobile phone calls with the FritzBox: As soon as a call is established, the data connection via the LTE stick switches back from 4G to 2G, since "normal" FritzBoxes (such as the 7590 or 5590 Fiber) do not support VoLTE .
-> er zou dus auto fallback naar 2g zijn tijdens het bellen
alleszinds, het menu komt dus wel tevoorschijn, maar werkelijk functioneren zoals hierboven omschreven doet het niet hier bij mij
ik las elders dat de ppp at-commands functionaliteit kan varieren van stick tot stick, en mijn e3372 was origineel hilink-router maar is omgezet naar ppp
maar ik kan dus niet zeggen of dat de oorzaak is waarom 't niet werkt of niet
het nummer blijft grijs, en oproepen geven ' netwerkfout'
geen idee of voice over lte moet ondersteund zijn in ofwel de fritzbox zijn firmware , ofwel de stick
maar het werkt niet met een huawei e3372 4gstick in ppp mode wanneer die verbonden is met 4g kan ik concluderen. fritzbox 7530 met os 8.10
het internet over 4g , werkt wel perfect zo , dus ik denk niet dat het een usbvoedingsprobleem is
ik las hier https://kleine-technikwelt.de/ausfallsi ... -stick.php
If you have an LTE stick with CSV (see above), the FritzBox offers another setting option under " Mobile Telephony ." There, you can enter the mobile phone number stored on the SIM card. You can also enter your area code so that it is automatically used for local calls made via the mobile phone number (check the box for "Use Area Code"). The mobile phone number will then appear in the FritzBox's phone number list and can be assigned to individual telephony devices or used for dialing rules. One important limitation to note when making mobile phone calls with the FritzBox: As soon as a call is established, the data connection via the LTE stick switches back from 4G to 2G, since "normal" FritzBoxes (such as the 7590 or 5590 Fiber) do not support VoLTE .
-> er zou dus auto fallback naar 2g zijn tijdens het bellen
alleszinds, het menu komt dus wel tevoorschijn, maar werkelijk functioneren zoals hierboven omschreven doet het niet hier bij mij
ik las elders dat de ppp at-commands functionaliteit kan varieren van stick tot stick, en mijn e3372 was origineel hilink-router maar is omgezet naar ppp
maar ik kan dus niet zeggen of dat de oorzaak is waarom 't niet werkt of niet
-
- Elite Poster
Stel, ik gebruik een 6670 Cable als hoofd fritzbox. Ik zou dan zo een Fritzbox 5G of LTE gebruiken als failover voor internet via WAN1, en vooral ook in de hoofdfritzbox 6670 een telefoonnummer aanmaken dat dan via ip-adres verwijst naar de Fritz LTE of 5G. om ermee uit te bellen. Zou dat technisch kunnen?philippe_d schreef: 1 dag geleden Ja![]()
-
- Moderator
De Fritz!Box 7530 heeft maar één USB poort (USB 3.0)thomasdb schreef: 9 uren geleden het internet over 4g , werkt wel perfect zo , dus ik denk niet dat het een usbvoedingsprobleem is
Als de USB poort (in de Webinterface) op USB 3.0 ingesteld is, zou je in principe genoeg voeding moeten hebben voor de 4G modem + voice
Met USB 2 (= 500mA) zou het waarschijnlijk niet lukken?
Gezien je het telefonie menu krijgt, heeft de Fritz!Box gedetecteerd dat jouw USB Stick telefonie ondersteunt. Dat is al positiefthomasdb schreef: 9 uren geleden alleszinds, het menu komt dus wel tevoorschijn, maar werkelijk functioneren zoals hierboven omschreven doet het niet hier bij mij

- kan je met deze SIM bellen (als je deze in een GSM steekt) ?
- het is toch geen DATA Sim?
Al eens geprobeerd om een SMS te versturen naar dat nummer (je ontvangt de SMS in de logfile onder Telefonie)?
Toegevoegd na 18 minuten 19 seconden:
Ja, technisch gezien ja, maar een dure failover (in vergelijking met een 4G dongel) ?liegebeestig schreef: 7 uren geleden Stel, ik gebruik een 6670 Cable als hoofd fritzbox. Ik zou dan zo een Fritzbox 5G of LTE gebruiken als failover voor internet via WAN1, en vooral ook in de hoofdfritzbox 6670 een telefoonnummer aanmaken dat dan via ip-adres verwijst naar de Fritz LTE of 5G. om ermee uit te bellen. Zou dat technisch kunnen?
- Je moet eerst in de Fritz!Box 5G of LTE telefonie activeren via de SIM, dus een "telefoonnumer toevoegen"
- Dan moet je in de Fritz!Box 5G of LTE een IP telefoon toevoegen ("telefoonapparaat toevoegen"), een user-id en paswoord kiezen
- In de hoofd fritzbox moet je dan een "telefoonnuumer toevoegen" met de SIP credentials van de IP telefoon
Dat moet je dan oplossen door een LAN-LAN VPN in te stellen tussen beide Fritz!Boxen, of een client/server VPN (waarbij de Fritz!Box 5G of LTE de Client is).
Op die manier is de Fritz!Box 5G of LTE altijd bereikbaar vanaf de hoofd fritzbox.
Beetje ingewikkelde set-up, maar zou moeten werken.