AI en onze toekomst

NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 269 keer

Ik zag dit zeer boeiende en ontnuchterende interview.
Maak hier tijd voor het is de moeite:
FredericV
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 7 keer

Deze is ook erg goed, zelfde interviewer:

Het gaat niet alleen om jobs die gaan sneuvelen, maar ook het feit dat kennis geen waarde meer heeft, als jarenlange ervaring vervangen wordt door AI. Dit heeft een grote impact, en zal nog meer mensen het gevoel geven dat ze niks meer waard zijn, en dat het allemaal zinloos is.

Ik bestudeer deze thema's en er staat zoveel goede content op youtube van bekende researchers, en het is zelfs een puntje in de video, zie 'Impact on Meaning and Purpose'.

AI gaat ons ook dommer maken. Ik moet dan altijd denken aan de film Idiocracy. Dit wordt nu bevestigd:

https://medium.com/@ignacio.de.gregorio ... 58e9d0e153

Dat laatste gaat natuurlijk niet gebeuren, als je al bekend bent met de materie, en AI gebruikt om een bepaalde denkpistes te valideren, of ermee in discussie te gaan.
Je krijgt dan bvb bij Gemini vaak de opmerking 'you are making a good point'. Ik ping pong dan vaak tussen een eigen google search en het AI antwoord, en stel AI vaak in vraag.

Er gaan natuurlijk veel mensen komen die AI niet op zulke kritische ingestelde manier gaan gebruiken, en dus zelf niet meer gaan kunnen denken, of zelf zaken aan mekaar knopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 736 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Laat ons ook niet te snel vooruit lopen op de zaken. Zoals het nu is, is er nog veel werk om AI nog maar juiste info te laten geven maar men doet al alsof AI ons snel zal overtreffen. Iets dat nu zeker nog niet het geval is. Als men zover komt is het inderdaad beter dat er nu al over nagedacht wordt en niet op de moment zelf. Beperkingen lijken me logisch net zoals deze bestaan bij genetisch onderzoek en toepassingen.

Jobs zullen vervangen worden maar dat is altijd al zo geweest, dat was ook zo toen men machines uitvond, robots, computers en nu AI. Geen enkele van deze nieuwe dingen, die even kritisch onthaald werden, hebben de mens vervangen. Ze kunnen bepaalde taken wel erg goed en snel uitvoeren maar zijn totaal ongeschikt voor andere zaken. Technische dingen zoals programmeren zal makkelijker vervangen worden dan creatieve dingen.

Ervaring die waardeloos wordt, dat wil ik ook nog eens zien. AI kan enkel iets omdat het dat geleerd is, omdat er bronmateriaal en dus ervaring was. Zonder ervaring weet AI dus niets. Als we enkel op AI vertrouwen zal er steeds minder nieuw bronmateriaal komen en zal er dus weinig evolutie meer zijn. Dat is ook zo met creativiteit. AI is niet creatief, het doet creatieve taken als wij die vragen maar het bedenkt niets zelf. Het herbruikt daarbij ook nog eens het materiaal van echte creatieve mensen en dat zonder vergoeding.

Toch zijn er zaken waar we voor moeten opletten en enkele zijn hier op UB al snel duidelijk geworden. Mensen gaan snel lui zijn en AI vertrouwen, steeds meer en daardoor zal hun eigen denkvermogen afnemen. Dat fenomeen hebben we al gezien met andere ontwikkelingen en het is logisch en natuurlijk. Als je iets niet traint dan kan je het na een tijd minder goed. Wie dus AI veel gebruikt voor het denkwerk zal sneller ingehaald worden door AI dan mensen die wel creativiteit en kritisch denken blijven trainen.

We zien dat bijvoorbeeld ook met dingen als Canva. Daar kan je snel inhoud mee maken maar alles ziet er hetzelfde uit, als je het wat volgt haal je snel de zaken die met Canva gemaakt zijn eruit. Dodelijk voor de creativiteit. Fotografie hetzelfde, in principe kan je ermee stoppen en gewoon aan AI vragen om een beeld te genereren maar dan krijg je groepen mongolen met 6 vingers en sommigen zo scheel als Willy Sommers. Ook hier zal AI weinig nieuws kunnen genereren als fotografen stoppen met bronmateriaal maken met echt creatieve en nieuwe ideeën. Ik heb dat probleem voorgelegd aan AI in de testtopic en de chatbot gaf het ook toe.

Creatievelingen kunnen AI wel gebruiken om sneller resultaten te boeken en creatieve ideeën uit te werken. Je kan sneller iets realiseren waar vroeger met Photoshop heel veel werk aan was. Een foto bewerken kan ook sneller maar je moet wel weten wat je uiteindelijk wil bekomen. Iedereen is tegenwoordig fotograaf door de smartphones maar zijn er daarom betere foto's? Ook daar heerst een groot misverstand dat een betere camera voor goede foto's zal zorgen maar zo werkt het niet.

Belangrijker vragen zijn en aan wie we deze tech laten en voor wie deze zal werken. Als we zoals nu het als pure commerciële activiteit zien dan zullen de problemen er snel zijn. De tech zal duur worden waardoor velen er geen toegang tot hebben en anderen ze misbruiken om de have-nots de baas te kunnen. De mensen die hun job verliezen moeten ook ergens naartoe en een alternatief vinden. Vergeet ook niet dat arbeid naast een inkomen ook andere functies heeft en behoeften vervult. Soms stelt men dat mooi voor als machines zullen werken en wij kunnen gewoon doen waar we zin in hebben maar al snel valt op dat velen niet meer weten waar ze zin in hebben of totaal geen zin meer hebben.

Soit, het is verandering en men zal er zich aan moeten aanpassen. Survival of the fittest zal een wet zijn die ook hiervoor geldt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 240 keer
Provider

Jazeker, AI gaat ons werk overnemen... Zoals de journalist die een artikel publiceerde over de beste boeken voor de zomer, terwijl die boeken niet bestonden...

https://www.de-lage-landen.com/article/ ... -de-bully/

Een interessant artikel op VRT NWS rond AI: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/30 ... ken-terwi/

Ik denk dat het tijd wordt dat we eens allemaal goed nadenken :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 529 keer
Bedankt: 693 keer
Provider

Als content (in de breedste zin van het woord) door AI gegenereerd wordt, en dat is gebaseerd op bestaande content, dan raken we alle innovatie toch op 1-2-3 kwijt, want alles is gebaseerdop bestaande content.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 25 keer

Zo negatief zie ik het niet. Er zullen wel bronnen van innovatie blijven bestaan. Ik denk aan de kwaliteitsmedia, de cultuursector en de academische wereld. Ook een onafhankelijk forum zoals dit valt daar m.i. beperkt onder.

Niet betalende, onpartijdige en interessante content zal wel grotendeels verdwijnen en vervangen worden door AI gegenereerde dingen. (Die met de tijd hopelijk beter en beter zal worden, men kan maar hopen hė)
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 240 keer
Provider

Ik denk het ook wel. Ik zie bij ons in het bedrijf dat er veel te snel teruggegrepen wordt naar ChatGPT of CoPilot.
Een grappige vond ik deze: https://newsmonkey.be/het-chatgpt-stree ... erpunctie/ - het aantal keren dat ik dit "verlengd liggend streepje" zie voorbijkomen is gigantisch. Dan krijg je een super simpele mail in je mailbox, en dan is het toch weer geschreven door AI.

Het aantal blogposts die teruggetrokken zijn omdat er zaken in stonden die niet kloppen begint toch ook schrikwekkend regelmatig te worden.

Ik snap het gebruik van AI als inspirator, als "spar-partner", als tool om je creativiteit te verbreden met onderwerpen waar je zelf nog niet over nagedacht had, maar echt blokken tekst laten genereren omdat je zelf de moeite niet meer wil doen, vind ik op zijn minst triestwekkend
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En als 'iedereen' wat er uit ai komt ook nog eens als 'waarheid' gaat beschouwen zijn we helemaal verloren ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 25 keer

Een grote groep gaat daar intrappen maar 'iedereen' natuurlijk niet hė. Er zijn gelukkig genoeg mensen die hogere studies afwerken en/of voldoende kritisch kunnen denken.

Een groot verschil met de brol kranten en nieuwssites van bvb DPG is er trouwens niet. Veel mensen geloven ook zonder meer wat ze daar lezen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

die zijn er nu, maar hoe studeert de volgende generatie en die daarna af ?

J.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yuval heeft het hier ook over in Homo Deus.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

x0f schreef: 3 maanden geleden Zo negatief zie ik het niet. Er zullen wel bronnen van innovatie blijven bestaan. Ik denk aan de kwaliteitsmedia, de cultuursector en de academische wereld. Ook een onafhankelijk forum zoals dit valt daar m.i. beperkt onder.

Niet betalende, onpartijdige en interessante content zal wel grotendeels verdwijnen en vervangen worden door AI gegenereerde dingen. (Die met de tijd hopelijk beter en beter zal worden, men kan maar hopen hė)
Die bronnen komen ook meer en meer onder druk. Dat geldt niet enkel voor media maar ook voor bvb fotografen. Waarom iemand betalen om een beeld van iets te nemen als je het beeld achter je bureau kan genereren. Dat is niet hetzelfde maar de meeste weten het niet of het kan hen niet schelen, het had waar kunnen zijn. Nu al zie je vaak dat bestaande beelden misbruikt worden om zaken aan te brengen die in feite niets met het beeld te maken hebben. Nu kan je gewoon beelden bedenken/maken die nooit bestaan hebben maar wel echt lijken.

Ik geloof het pas als ik het zie, mag bij het huisvuil :)

Als een bron opdroogt dan is dat zelden beter.

Na edit: https://www.demorgen.be/snelnieuws/vrt- ... ~b2c79c44/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/10 ... kandidaat/

België krijgt geen AI-fabriek. Natuurlijk krijgen Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs Luxemburg een AI-fabriek.

Misschien krijgen we tenminste een AI-antenne.
ISP+TV: TN
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 124 keer

Echt in het Nederlandse Groningen waar het stroomnet nu al verzadigd is.

https://www.tennet.eu/nl/projectnieuws/ ... derd-groot
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

...
mag weg
FredericV
Plus Member
Plus Member

devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1102 keer
Bedankt: 703 keer
Provider
Te Koop forum

Een onderzoekscentrum lijkt me idd toegevoegde waarde. Een zoveelste datacenter wat alleen stroom en water vreet mogen ze houden. Een DC levert zeer weinig werkgelegenheid op.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Moonboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 38 keer

Nieuwe Biljonairs op komst, de nieuwe generatie B.Gates is op de achtergrond druk bezig, of wat had je gedacht.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

Brico en Carrefour kiezen voor AI-muziek in hun winkels: "Artiesten in België dreigen kwart inkomsten te verliezen"
https://vrtnws.be/p.vLEa9J9wj

De toekomst ziet er niet echt leuk uit voor artiesten.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 142 keer
Provider

Spijtig voor de artiesten, maar Sabam is verre van onschuldig aan deze evolutie.

Inkomsten innen van artiesten die niet aangesloten zijn bij Sabam en dergelijke verhalen zijn al jaren van toepassing.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gingen we 'de robots' niet inzetten voor het saaie werk dat wij niet willen doen zodat wij ons met de leuke dingen konden bezighouden ?
Hier op het werk was 'grasmaaier' vroeger een job... nu zijn het robots...

J.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
Bedankt: 779 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 3 maanden geleden Die bronnen komen ook meer en meer onder druk. Dat geldt niet enkel voor media maar ook voor bvb fotografen. Waarom iemand betalen om een beeld van iets te nemen als je het beeld achter je bureau kan genereren. Dat is niet hetzelfde maar de meeste weten het niet of het kan hen niet schelen, het had waar kunnen zijn. Nu al zie je vaak dat bestaande beelden misbruikt worden om zaken aan te brengen die in feite niets met het beeld te maken hebben. Nu kan je gewoon beelden bedenken/maken die nooit bestaan hebben maar wel echt lijken.

Ik geloof het pas als ik het zie, mag bij het huisvuil :)
Enkele puntjes:
1) Re beelden genereren:
Ik heb recent de documentaire gezien over de Cel Vermiste Personen.
Daar gebruikte men nu al AI om de "reconstructie" scenes mee te maken (het stond wel mooi aangeduid); dus geen acteurs meer, geen kostuums en locaties vinden, geen draaidagen en tech personeel. De scenes van de rijkswachters die huiszoekingen deden of straten afzetten in het Dutroux tijdperk, kwamen volledig uit AI voort.

2) Re beelden bedenken die nooit bestaan hebben:
Het is nu al moeilijk soms om het verschil te zien tussen echte en AI beelden. En dat is op groot scherm; op een gsm schermpje waar je een landscape video in portrait orientatie bekijkt is dat verschil quasi onmogelijk te zien; en laat dat nu net de manier zijn waarop de meesten (en vooral zij die het meeste risico lopen) hun media consumeren.

3) Re "het had waar kunnen zijn":
Dat misbruikt men nu ook al met echte beelden, en dient meestal als "rage bait". Want mensen die emotioneel reageren op een nieuwsbericht met clickbait titel en ditto beeld/filmpje, reageren nu al en masse op social media zonder het artikel nog maar gelezen te hebben; dat gaat niet beteren hiermee.
(Zie ook: paywalls zijn een gevaar voor onze maatschappij, want ze zorgen ervoor dat kwalitatief nieuws achter een slotje ligt, terwijl de bagger gratis verspreid wordt.)

Kun schreef: 1 week geleden
Brico en Carrefour kiezen voor AI-muziek in hun winkels: "Artiesten in België dreigen kwart inkomsten te verliezen"
De toekomst ziet er niet echt leuk uit voor artiesten.
Naast het feit dat Sabam klojo's zijn die nu in een situatie zitten van "wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten", lees ik nu al dat in het buitenland (waar men ons -alweer- voor was met deze trend) winkels al aan het terugkeren zijn naar normale muziek.
Ik vermoed dat hier ook een factor "bekendheid" speelt; mensen vinden muziek minder leuk als ze het liedje niet kennen.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Ik verwacht dat Sabam nog steeds geld zal vragen voor AI muziek. Nu vragen ze ook geld voor muziek waar je de volledige rechten voor hebt en muzikanten die niet bij hun zijn aangesloten. Maakt hun allemaal niet uit.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 6 dagen geleden 1) Re beelden genereren:
Ik heb recent de documentaire gezien over de Cel Vermiste Personen.
Daar gebruikte men nu al AI om de "reconstructie" scenes mee te maken (het stond wel mooi aangeduid); dus geen acteurs meer, geen kostuums en locaties vinden, geen draaidagen en tech personeel. De scenes van de rijkswachters die huiszoekingen deden of straten afzetten in het Dutroux tijdperk, kwamen volledig uit AI voort.
Ook gezien, maar mijn eerste reactie was toch echt wel: "Je test dat eerst op muizen!"

Tenenkrullend waren die beelden... :bang:
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

Ik vrees dat het onmogelijk is om in te schatten wat AI zal doen
(sabam, cel vemridte personen, ...)

AI baseert zich enkel op bestaande content, dit zal op termijn voor een verschraling zorgen vrees ik. carrefour dat via AI een liedje maakt? de 1e 2 jaren is dat leuk maar dan zal de fun er wel af zijn
chatgpt als google gebruiken? zolang je kritisch bent is daar niets mis mee. toen google opkwam was dat ook een leerproces.
werk vervangen of werk bijgeven? het kan saaie jobs vervangen maar het kan er ook voro zorgen dat er massa's data bijkomen die geëvalueerd moeten worden
het belang is ook wie AI programmeert. die mensen hebben een ideologie en ingebakken/onbewuste vooroordelen.

Ai zal de fuik van Lubach enkel maar versterken of in een stroomversnelling steken vrees ik. Chatgpt heeft de neiging (mijn indruk), als het om meningen gaat, de mens die typt snel gelijk te geven. niet (on)logisch aangezien AI modellen concurrenten zijn die aan klantenbinding willen doen (marktaandeel ed).

just my 2 cents
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 351 keer
Recent bedankt: 10 keer

Overdrijf je nu niet een beetje?
Ik ken maar weinig mensen die naar een warenhuis gaan om daar "te genieten" van gevarieerde muziek laat staan dat het hen een lor kan schelen wie welke muziek op welk moment draait.
Het is gewoon "muzak", niet meer en niet minder.

Doorgaans ga ik trouwens niet naar de Carrefout maar naar de Lidl. Het is me zelfs nog nooit opgevallen of ze daar nu wel of niet achtergrond muziek draaien en welke "leuke" muziek dat dan wel zou zijn die me na een jaar of twee zou kunnen gaan vervelen.
Wil ik kunnen genieten van muziek van mijn voorkeur dan ken ik wel betere gelegenheden dan de Carrefour & Co.
En daar zullen de artiesten ook meer aan overhouden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Muziekbeleving is persoonlijk. Niet iedereen is er even hard mee bezig. Veel mensen kennen amper een titel, laat staan de tekst van een nummer en toch kunnen ze genieten van muziek. Anderen kennen songs tem de tekst. Daarnaast is het ook een kwestie van smaak en ook die verschilt per persoon en zelfs per moment. Soms ben je niet in de mood voor zelfs de beste trash metal :)

Muziek heeft echter een (onbewuste) invloed op gedrag en dat is ook DE reden waarom er muziek gespeeld wordt in winkels. Het tempo van de muziek heeft invloed op hoe snel mensen door de winkel gaan. Als de muziek teveel irriteert zal je sneller weg willen en dus gangen overslaan en als resultaat minder kopen.

Zet Bazaar op en ik ren naar de uitgang :)

Ik hoorde onlangs een nummer dat van Nirvana kon zijn met de herkenbare stem van Cobain maar het was blijkbaar een AI-nummer. Dat is een evolutie die ik niet echt toejuich, teren op overledenen is sowieso vies.
FredericV
Plus Member
Plus Member

Ivm AI muziek: ik luister al jaren via Roon naar Tidal & Qobuz. Als je een track in een bepaald genre in de playlist hebt staan die je zelf hebt toegevoegd, vindt Roon radio zelf nieuwe content erbij die meestal goed werkt. Zo heb ik al heel wat nieuwe tracks ontdekt, en dingen die we op trade shows kunnen gebruiken, waar ik anders nooit op gekomen was.

Dus via AI of een algoritme nieuwe "echte" dingen ontdekken, is één zaak, en ik ben daar fan van.

De andere zaak is het feit dat tracks op streaming diensten nu ook door AI worden gemaak, en dat dit gaat woekeren:

https://www.bbc.com/news/articles/cn7emv83edjo

Ik ben voorstander van een verplichte labeling van AI generated content. Bij audio kan dat gewoon via een extra metadata tag. En dan maken dat je deze er altijd kan uit filteren.
Een streaming provider zou dit zelf kunnen scannen, labelen, en aanbieden van filters zodat je deze onzin kan wegfilteren.

Roon doet zoiets reeds met M-Q-A, het nep lossy kwak studioformaat. Je kan Roon instellen: prefer anything above M-Q-A.

Nu nog zoiets met AI generated crap.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 20 keer

Ik begrijp niet dat een gerant geld uitgeeft voor achtergrondmuziek. Moet dat nu echt? Ben je eenzaam of iets anders zonder achtergrondgeluid? En straks komt kerstmis eraan, dan krijgen we het helemaal. Bij Colruyt heb ik nog nooit muziek gehoord, die hebben ongetwijfeld al lang hun rekening gemaakt.

Sabam geeft zich natuurlijk niet zomaar gewonnen. Ze gaan ook facturen sturen voor AI-muziek en dan zal het door de rechtbank worden beslist.

(Na de taks op kopieën en harde schijven, komt er misschien een taks op luidsprekers. Per stuk natuurlijk. "U hebt stereo?")
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Albert Peetermans schreef: 4 dagen geleden Ik begrijp niet dat een gerant geld uitgeeft voor achtergrondmuziek. Moet dat nu echt? Ben je eenzaam of iets anders zonder achtergrondgeluid? En straks komt kerstmis eraan, dan krijgen we het helemaal. Bij Colruyt heb ik nog nooit muziek gehoord, die hebben ongetwijfeld al lang hun rekening gemaakt.
Inderdaad, het is muzak en geen muziek dat ze daar spelen.
Iemand die naar een winkel of shoppingcentrum moet om aan zijn smaak van muziekbeleving te kunnen voldoen daar is een serieuze hoek van af.
En we leven in 2025. Wie tegenwoordig geen minuut meer zonder muziek kan die streamt dat toch op zijn phone met oortjes in? De kwaliteit en smaakbeleving zal in elk geval beter zijn dan de eventuele muzak uit het plafond.

Het is niet voor niets dat sommige winkelketens duurder zijn dan andere.
Sommige klanten hebben nog steeds niet door dat de prijs van die muzak gewoon in hun eigen afrekening wordt verwerkt.

En of je het nu wil of niet, AI zal onvermijdelijk deel (gaan) uitmaken van de toekomst. Men kan zich dus maar al beter voorbereiden en aanpassen aan het onvermijdelijke. En AI is en zal heel wat meer inhouden dan de "gratis" versies van de praatbarakken die de meesten nu voornamelijk aanzien als AI. If you can't beat them, join them.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, mensen kunnen zich minder goed voelen in stiltes. Muziek kan ook ander (ongewenst) geluid deels maskeren. Dat is nl één van de vele redenen om muziek te spelen. Men doet het nu ook meer in stations en in de metro en ook daar heeft het een effect. Het station voelt ineens een pak minder kil en je ziet mensen meestappen op de maat of neuriën of het is het begin van een gesprek. Dat is ook niet altijd muzak maar uitgekozen nummers. Het maakt het wachten draaglijker en dat is ook de reden waarom men het vaak gebruikt in liften.

Ook in films wordt muziek gebruikt en de soundtrack wordt zelfs verkocht. Muziek kleeft immers ook een gevoel en herinnering aan gebeurtenissen.

Muziekbeleving is persoonlijk en ik sta bvb op met muziek en ik ga slapen als ik de muziek uit zet. Dat heb ik altijd gehad, ook studeren deed ik altijd met muziek, zonder lukt het me moeilijk en ook op het werk is er altijd muziek op de achtergrond.

Wie dat allemaal niet wil kan inderdaad in zo'n oergezellige Aldi & co gaan maar persoonlijk ga ik daar enkel als het absoluut moet en ben ik er zo snel mogelijk weg. Shoppen doe ik sowieso niet graag en laat ik liever via collect&go gebeuren. Ik denk ook niet dat de prijzen zullen dalen in de winkels waar men geen muziek meer speelt of overschakelt op AI.

Ik heb niets tegen AI en je zal het inderdaad niet kunnen stoppen mocht je dat al willen maar dat betekent niet dat het soms onaangename gevolgen kan hebben en dat je ook nog kritisch mag blijven. Fans van AI-geluid kunnen er ook hun voordeel mee doen en bvb een podcast beluisteren die samengesteld is uit hun eigen perfecte meningen, wel liefst met oortjes dan :)
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

https://www.ad.nl/binnenland/geen-taylo ... ~afb5ae5b/
In Nederland zijn met meerdere aanbieders van muziekdiensten gesprekken geweest om achtergrondmuziek in winkels te laten vervangen door kunstmatige intelligentie, zo meldt auteursrechtenorganisatie Sena aan deze site. Sena reageert daarmee op het nieuws dat in België winkels overstappen op AI-muziek.
Eerst België, nu Nederland, wie is de volgende? EU?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 141 keer

Toevallig deze week twee verschillende AI standpunten op één avond gezien.

Bij de tafel van Gert werd vooral gewezen dat het een zeepbel is die op springen staat.
https://www.play.tv/video/de-tafel-van- ... evering-28

Jeroen Beart: Ik zie niet direct een nuttige toepassing voor AI de komende jaren.

Bij het Laat journaal ging het zelfs over jobs overnemen.
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/vrt-nws-l ... d20251017/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Over Gert zijn tafel zullen we het maar niet hebben maar J. Baert mag altijd eens in het bedrijf van mijn partner komen kijken.
Medische software wordt er al bijna volledig herschreven door AI doodoo.a. gebruik te maken van vibe coding.
Ja je moet het in het begin in het oog houden en bijsturen maar dat moet je bij fysieke werknemers ook. Maar nadien kunnen de verschillende "agents" het werk van verschillende werknemers overnemen. En het wordt nooit ziek, klaagt en zaagt niet, vraagt geen salarisauto noch opslag,.......

AI vervangt hier al een Franse leraar om kinderen hun Frans bij te spijkeren en nu doen ze hun huiswerk graag want is interactief ipv éénrichtingsverkeer.

Contracten worden al beheerd met AI wat al duizenden euro bespaard heeft en houdt zich niet aan werkuren noch werkdagen.

AI kan al een energiemanagementssysteem genererent op basis van het weer, de prijzen op het elektriciteitsnet en dat plannen over verschillende dagen en of weken heen volgens rittenschema's en wordt al gebruikt in een commerciële elektrische vrachtwagenvloot.

En dat is nog maar pas het begin.

Ipv dat er geen zichtbare toepassingen zouden zijn is het net het omgekeerde, de toepassingen zijn quasi eindeloos.
Toch voor wie vooruit kijkt en plant en niet blijft vasthouden aan een nostalgisch verleden.
Maar ja, dino's were once everywhere.
Hun lot is welkbekend.
Ik krijg zo'n vermoeden dat sommigen nog altijd geen flauw idee hebben wat hen te wachten staat. :roll:
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 659 keer
Provider

ivob schreef: 3 dagen geleden Ik krijg zo'n vermoeden dat sommigen nog altijd geen flauw idee hebben wat hen te wachten staat. :roll:
Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die zeer goed weten wat ons (niet allen hen) te wachten staat. Iedereen is het er waarschijnlijk wel over eens dat AI geweldige mogelijkheden biedt maar er moet ook naar de gevaren en tekortkomingen gekeken worden.
En zoals altijd zullen wetten ruim achter lopen als er problemen opduiken.

Op dit ogenblik wordt AI vooral als een hype in de markt gebracht. Browsers.. met AI, apps.. met AI..
Ondertussen steelt AI alle content (ook copyright beschermde content) en zijn er al processen ingespannen wegens het "stelen" van AI content.
Hey AI, "je steelt toch ook geen auto"..... :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 3 dagen geleden Iedereen is het er waarschijnlijk wel over eens dat AI geweldige mogelijkheden biedt maar er moet ook naar de gevaren en tekortkomingen gekeken worden.
Blijkbaar is niet iedereen het daar over eens want daar ging mijn reactie juist over.

En zowat alles kan ten goede en ten kwade ge/misbruikt worden. AI is daar geen uitzondering op.
Mijn reactie ging dan ook over al bestaande positieve toepassingen. Niet over hypes noch negatieve uitwassen.
Hey AI, "je steelt toch ook geen auto".....
Tja, whataboutism redeneringen zijn dan weer een veel voorkomend semantisch misbruik op discussieplatformen.
Sol Invictus!
FredericV
Plus Member
Plus Member

In de ikea vandaag ook niets zeggende gepingel muziek. Dus even Shazam en de muziek is niet terug te vinden.

Ik vraag me af of AI muzak niet gewoon deprimerend inwerkt op klanten, die dan als compensatie iets willen kopen, om van hun negatief gevoel af te geraken.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

OpenAI lanceert hun eigen AI browser, ChatGPT Atlas.

https://chatgpt.com/atlas/
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 142 keer
Provider

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/20 ... -chatbots/

Zelfs als ze complete toegang hebben, geven ze nog foutieve info.
En quasi niemand checkt de bronnen nog, dus dat worden nog leuke tijden in de toekomst qua echt nieuws.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je kan er enkel op vertrouwen als het over spelling en taal gaat, al de rest moet je controleren en goed controleren. Zelfs bij tekst gaat het dan soms nog fout. Je laat een tekst die je zelf aanlevert samenvatten en AI verandert gewoon een jaartal.

Ook bij de interpretatie gaat het soms totaal fout. Men neemt de uitspraak van iemand als zijnde een feit ipv gewoon een persoonlijke mening.

Bronnen blijken bij controle niet te bestaan of als ze bestaan is de vermelding van wat de bron zou bevatten gewoon niet aanwezig.

Mocht een levend persoon zo handelen zou niemand er nog enig vertrouwen in hebben.

Ik heb het al opgemerkt, wie er te hard op vertrouwt gaat nog vaak en heel hard schrikken. Er zijn veel goede toepassingen maar zonder een kritische aanpak kom je snel in de problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Artificial intelligence (prompts, llm, apps, ...)”