Digitale tellers (elektriciteit en gas).
Ik zat bij een leverancier waarbij ik via een app mijn verbruik kon opvolgen (op dagbasis), dit was hendig.
Verhuisd vorig jaar... Situatie daar:
Analoge tellers (elektriciteit en water, geen gas).
Leverancier blijven behouden, op regelmatige tijdstippen gaven we zelf de meterstanden in om het verbruik op te volgen (en de voorschotten bij te kunnen sturen).
Nu terug verhuisd.
Digitale tellers (elektriciteit, gas en water).
Geen PV, geen EV.
Ik ben aan het zien voor een leverancier, en ik merk dat vanaf ik een contract afsluit met een app waarmee ik het in de gaten kan houden, mijn jaarlijkse kost én mijn verbruikskost (per eenheid) veel hoger komen te liggen.
Ik kan met gemak 300-400 euro op jaarbasis uitsparen door gewoon een basiscontract af te sluiten.
Maar... mijn partner vindt het zeer gemakkelijk dat we inzichten hebben in het verbruik, zowel om de voorschotten bij te kunnen sturen, als ons eigen verbruik.
Dus... ik denk dan aan het feit dat, gezien we nu toch digitale meters hebben, we de P1 poort kunnen gebruiken, hier iets op aansluiten, en zodoende quasi realtime verbruik kunnen zien.
Gezien ik hier zelf tot op heden nog niet mee bezig geweest ben (en het met een half oog al eens bekeken heb op verschillende fora): wat is nu iets ideaal hiervoor?
Geen automatisatie nodig (misschien ooit, maar staat nu niet op de planning), gewoon inzichten.
Bijvoorbeeld wat ik al gevonden heb: homewizard wifi P1 meter.
Is dit ideaal hiervoor? Werkt dit volledig stand-alone (met cloud dan wel)?
Maar ik zie bijvoorbeeld dat deze enkel gas en elektriciteit doet, en bijvoorbeeld geen water.
Kortom: tot op heden een leek hierin, en ik vraag even wat raad.
Liefst met een hoge WAF factor.