Simpele energiemonitoring

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vorige-Vorige situatie die ik had:
Digitale tellers (elektriciteit en gas).
Ik zat bij een leverancier waarbij ik via een app mijn verbruik kon opvolgen (op dagbasis), dit was hendig.

Verhuisd vorig jaar... Situatie daar:
Analoge tellers (elektriciteit en water, geen gas).
Leverancier blijven behouden, op regelmatige tijdstippen gaven we zelf de meterstanden in om het verbruik op te volgen (en de voorschotten bij te kunnen sturen).

Nu terug verhuisd.
Digitale tellers (elektriciteit, gas en water).
Geen PV, geen EV.
Ik ben aan het zien voor een leverancier, en ik merk dat vanaf ik een contract afsluit met een app waarmee ik het in de gaten kan houden, mijn jaarlijkse kost én mijn verbruikskost (per eenheid) veel hoger komen te liggen.
Ik kan met gemak 300-400 euro op jaarbasis uitsparen door gewoon een basiscontract af te sluiten.
Maar... mijn partner vindt het zeer gemakkelijk dat we inzichten hebben in het verbruik, zowel om de voorschotten bij te kunnen sturen, als ons eigen verbruik.

Dus... ik denk dan aan het feit dat, gezien we nu toch digitale meters hebben, we de P1 poort kunnen gebruiken, hier iets op aansluiten, en zodoende quasi realtime verbruik kunnen zien.
Gezien ik hier zelf tot op heden nog niet mee bezig geweest ben (en het met een half oog al eens bekeken heb op verschillende fora): wat is nu iets ideaal hiervoor?
Geen automatisatie nodig (misschien ooit, maar staat nu niet op de planning), gewoon inzichten.

Bijvoorbeeld wat ik al gevonden heb: homewizard wifi P1 meter.
Is dit ideaal hiervoor? Werkt dit volledig stand-alone (met cloud dan wel)?
Maar ik zie bijvoorbeeld dat deze enkel gas en elektriciteit doet, en bijvoorbeeld geen water.

Kortom: tot op heden een leek hierin, en ik vraag even wat raad.
Liefst met een hoge WAF factor. :-D
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 167 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Fluvius promoot deze site altijd:
https://maakjemeterslim.be/

Hier P1 meter van Homewizard in gebruik.
Is wel 'maar' 1 jaar historiek, je kan bijbetalen voor langere periode aan data.

Ook eens zitten spelen met:
https://www.energyid.eu/nl/

Daarin kan je DM koppelen en komt de data dus automatisch zichtbaar (dagelijks), manueel waterstanden ingeven bv. op maandbasis.
Maar Farys (geen idee welke regio jij juist zit) heeft ook eigen tool op hun website, kan je ook zelf meterstand invullen.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.4
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.10
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou lokaal iets draaien

Dan moet je je P1 poort 'ergens' aan verbinden, bv een raspberry pi.
Dat kan met een P1->USB kabel, iets over WiFi, iets over ethernet, .. maar daar hebben we hier het al uitgebreid over gehad.

Qua monitoring software zou ik kijken naar home assistant (ookal wil je (nog) niet automatiseren).
Als je specifiek iets wil voor de P1 poort, was ik wel tevreden van P1MON
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

blaatpraat schreef: 2 dagen geleden Nu terug verhuisd.
Digitale tellers (elektriciteit, gas en water).
Geen PV, geen EV.

Bijvoorbeeld wat ik al gevonden heb: homewizard wifi P1 meter.
Is dit ideaal hiervoor? Werkt dit volledig stand-alone (met cloud dan wel)?
Maar ik zie bijvoorbeeld dat deze enkel gas en elektriciteit doet, en bijvoorbeeld geen water.

Kortom: tot op heden een leek hierin, en ik vraag even wat raad.
Liefst met een hoge WAF factor. :-D
Wil je het simpel en relatief goedkoop houden, heb je niets tegen gegevensuitwisseling via en cloud en heb je geen PV dan is de P1 dongle inderdaad voor jou een van de meest geschikte oplossingen.
Een abo heb je dan niet nodig.
Wil je de data meer dan 12 maanden kunnen teruglezen/opslaan dan kan je deze exporteren naar bv. een excel file.
Woon je in België en voldoet je DM aan de vereisten kan je er ook de digitale watermeter mee uitlezen:
https://helpdesk.homewizard.com/nl/arti ... bruik-zien.
Je kan de data in real time/dag/week/maand/jaar uitlezen op een PC, tablet, smartphone,....
Je kan er ook de prijzen van jouw energiecontract aan koppelen (vast, variabel, dynamisch).

Grafisch ziet er dat dan zo uit (kan de WAF het beoordelen):
Real time.jpg
Dag.jpg
Week.jpg
Maand.jpg
Jaar.jpg
ps. wanneer geen PV en geen batterijen zie je alleen de paarse lijnen (afname) boven de nullijn en niet de groene lijnen onder de nullijn (teruglevering).
Laatst gewijzigd door ivob 2 dagen geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
Bedankt: 1216 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als je enkel de P1-poort wil zien, zijn er heel wat oplossingen, oa P1-monitor (zie link van @silentkiller hierboven.
Wil je ook verbruik van andere verbruikers zien (EV, PV, boiler, TV, ...) gebruik ik Shelly in Home Assistant.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@blaatpraat
Alhoewel dat je initiële vraag niet was kan je aan dezelfde app (later) nog energysockets (individuele verbruiker) en kWh meters (verbruikers op een kring) aan toevoegen en uitlezen in real time, dag, week, maand, jaar.
Je kan de verbruikers (via de socket) dan ook van op afstand aan/uit zetten of er een timer op instellen (zonder abo).
Bij continu verbruikers (zoals bv. een koelkast) kan je die functie ook de-activeren zodat je toestel niet per ongeluk van het net wordt afgeschakeld (op metingen van de koelkasten zie je bv. die functie gedeactiveerd en op deze van het laadstation geactiveerd).
In real time ziet het verbruik er dan zo uit:
energysockets.jpg
Real time.jpg
Dag.jpg
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 17 keer

Bestaat er ook iets dergelijks onder Windows?
P1 naar router en vandaar naar PC.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 105 keer
Provider
Te Koop forum

Het DSMR protocol over tcp sturen is zeker mogelijk (zo werken de WiFi en Ethernet dongles)
Een windows applicatie die de data weergeeft, ga je niet snel vinden.
Ik vermoed dat de cloud aanbieders naast hun app mss ook wel een dashboard hebben waar je via ke pc aankan?

Voor dit type data wil je typisch over langere termijn kijken, de windows use case is vrij nutteloos (dikwijls endpoint devices die niet 24/7 draaien).

Imo de ideale kans om eens met een raspberry pi te stoeien!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Emile51 schreef: 2 dagen geleden Bestaat er ook iets dergelijks onder Windows?
P1 naar router en vandaar naar PC.
De gegevens van bv. de HW P1 dongle kan je opvragen op de website "hwenergy.app".
website hwenergyapp.jpg
Sol Invictus!
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je geen nood hebt om het actuele verbruik te bekijken is eigenlijk alles op dagniveau (of zelfs per kwartier) ook beschikbaar (weliswaar de volgende dag of na 48U) via mijn fluvius , zonder dat je een P1 meter moet kopen.

Bij een digitale watermeter (hier alvast toch) is waterverbruik ook zichtbaar met de P1 van HW.

Ik heb ook nog nooit geweten dat een dienst via een energieleverancier interessant is (thermostaat,APP voor verbruik, ketelonderhoud, verzekeringen...) , is altijd gekoppeld aan hun dure abonnementen. Mensen nemen dit dan volgens mij ook vooral uit gemakzucht.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 159 keer
Provider
Te Koop forum

Al vermeld maar:
-wil je gegevens hooguit op dagniveau zien en is 2-3 dagen vertraging geen probleem => checken op mijn.fluvius.be en dewatergroep.be*
-wil je actuelere data, aansturingen doen, dashboards maken,...... zie de opties op viewtopic.php?f=111&t=64691 (waar recent nog posts bijkwamen, incl van mezelf)

*via de klantenzone van dewatergroep kan je sinds een tijdje ook je waterverbruik opvolgen. Nog een weinig gekend gegeven denk ik. Een voorbeeld:
Clipboard02.jpg
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Voor echt simpele monitoring zou ik HomeWizard aanraden, meer plug-and-play en onafhankelijk van leverancier of wat dan ook ga je niet vinden.
Als het iets verder mag gaan en je hebt al Home Assistant: DSMR plugin en een USB-kabel of wifi/ethernet P1 reader.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”