Hi
Ik ben aan het reneoveren en heb al een warmtepomp geinistalleerd.
Binnen kort komen er ook 10 zonnepalen en een thuisbatterij van 10 kw bij.
Ik weet niet of het volgende mogelijk is :
De zonnepanelen gaan electriciteit leveren en ik zou graag weten hoeveel van de door zonnepanelen geproduceerde stroom gebruikt word door de warmtepomp.
Bestaat er een middel om dit te meten?
zonnepanelen en warmtepomp electrisch verbruik
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 156 keer
Je kunt kijken wat de zonnepanelen produceren en dan apart kijken wat de warmtepomp in dezelfde periode verbruikt. Hoe goed die logging is is afhankelijk van software van de warmtepomp en de zonnepanelen.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
maar zou dit automatish kunnen?
Stel ik ben niet thuis en kom pas thuis als het donker is en zie dart de warmtepomp dan een bepaalde hoeveelheidstroomverbruikt. Maar hoe kan ik dan weten of de stroom van het net komt of van de batterij of zonnepanelen komt.
Stel ik ben niet thuis en kom pas thuis als het donker is en zie dart de warmtepomp dan een bepaalde hoeveelheidstroomverbruikt. Maar hoe kan ik dan weten of de stroom van het net komt of van de batterij of zonnepanelen komt.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1214 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Home Assistant en meetmodules.
Ik heb Shelly's om zekeringen te meten (met CT-klemmen) en de P1-poort om te meten wat er binnen komt (gekochte stroom) en buiten gaat (export van stroom).
En zowel die Shelly als de P1 sturen al hun data door naar mijn Home Assistant, zo kan ik zowel real-time zien wat er gebeurt als in het verleden zien wat er gebeurd is.
Ik heb Shelly's om zekeringen te meten (met CT-klemmen) en de P1-poort om te meten wat er binnen komt (gekochte stroom) en buiten gaat (export van stroom).
En zowel die Shelly als de P1 sturen al hun data door naar mijn Home Assistant, zo kan ik zowel real-time zien wat er gebeurt als in het verleden zien wat er gebeurd is.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb sinds een jaar of 3 een 6kW Mitsubishi Industrial warmtepomp met 2 interne units (living 5kW/slaapkamer 2.5kW).
Met de (optionele) Wifi module heb ik continu het maandelijkse verbruik van elke unit in kWh sinds de installatie (2022).
Wel geen antwoord op je vraag...
Met de (optionele) Wifi module heb ik continu het maandelijkse verbruik van elke unit in kWh sinds de installatie (2022).
Wel geen antwoord op je vraag...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 791 keer
- Bedankt: 348 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Dat is dan ook niet de bedoeling.
Hij wil geen antwoorden op vragen - of toch geen antwoorden waar hij ook effectief iets mee doet - maar alleen maar nieuwe topics kunnen openen en na ieder antwoord een nieuwe gelijkaardige vraag kunnen stellen om het molentje draaiend te houden.
Wie dat nu nog niet door heeft.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
@heist_175
ik gebruik deze,
wel de klemmetjes bijkopen
een klemmetje om de zonnepaneeldraad een om de batterijdraad.. ( ac wisselspanning in de kast/bij de omvormer , want dc gelijkstroom rechtsreeks van de panelen / de batterijcellen meten kan het niet)
je moet wel aan de draden apart kunnen niet aan de kabel waar ze allemaal inzitten
dit systeem maakt geen contact met de spanning zelf, het zijn losse ringklemmetjes
het bestaat ook 6 kanaals voor wat duurder
mogelijks wel nog importkost erbovenop
met meer kanalen kan je meer uitlezen, bv je verlichtingskring, je wasmachinekring,.. enz
uitlezen van de wattages kan door met je gsm naar het ip adres te surfen, of het wifi-adres van de tasmota te koppelen aan een homeassistant installatie
https://www.athom.tech/blank-1/2-ch-ene ... or-tasmota
enkele malen per jaar doen ze een actie -5 dollar
de prijs is in dollar dus in euro's is het minder ( betalen met paypal dat zet het vanzelf om )
hier heb ik er zo 3 al lang draaien zeer tevreden van
ik gebruik deze,
wel de klemmetjes bijkopen
een klemmetje om de zonnepaneeldraad een om de batterijdraad.. ( ac wisselspanning in de kast/bij de omvormer , want dc gelijkstroom rechtsreeks van de panelen / de batterijcellen meten kan het niet)
je moet wel aan de draden apart kunnen niet aan de kabel waar ze allemaal inzitten
dit systeem maakt geen contact met de spanning zelf, het zijn losse ringklemmetjes
het bestaat ook 6 kanaals voor wat duurder
mogelijks wel nog importkost erbovenop
met meer kanalen kan je meer uitlezen, bv je verlichtingskring, je wasmachinekring,.. enz
uitlezen van de wattages kan door met je gsm naar het ip adres te surfen, of het wifi-adres van de tasmota te koppelen aan een homeassistant installatie
https://www.athom.tech/blank-1/2-ch-ene ... or-tasmota
enkele malen per jaar doen ze een actie -5 dollar
de prijs is in dollar dus in euro's is het minder ( betalen met paypal dat zet het vanzelf om )
hier heb ik er zo 3 al lang draaien zeer tevreden van
Laatst gewijzigd door thomasdb 2 dagen geleden, in totaal 4 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 689 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het antwoord op je vraag is : ja.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 345 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Oei,oei, in een soortgelijk topic beweren een aantal forum "experten" bij hoog en bij laag dat het quasi onmogelijk en gigantisch duur is om
"te kunnen meten hoeveel stroom de warmtepomp vandaag van de zonnepanelen verbruikt heeft"
"te kunnen meten hoeveel stroom de warmtepomp vandaag van de zonnepanelen verbruikt heeft"
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1214 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Zoals ik zei: aan de kring van de WP hang je een meettoestel en aan de PV-zekering ook.glda19 schreef: 2 dagen geleden @heist_175
Hoe zou ik kunnen weten bv vandaag heeft de warmtepomp zoveel van stroom van de zonnepanelen verbruikt?
Als die in Home Assistant zitten, kan je perfect zien hoeveel en wanneer uw WP elektriciteit verbruikte en dus of het van de PV's of van het net kwam.
Dan krijg je zoiets:

Waarbij je ziet dat mijn EV enkel geladen heeft met zonnestroom (output PV).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
- Bedankt: 196 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Misschien is voor jou het Homewizard ecosysteem beter dan Home Assistant.
Zet zo'n ding tussen de ZP en de WP, en je weet altijd wat/waar.
https://www.homewizard.com/nl-be/kwh-meter/
+ een meter op uw P1.
Zet zo'n ding tussen de ZP en de WP, en je weet altijd wat/waar.
https://www.homewizard.com/nl-be/kwh-meter/
+ een meter op uw P1.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 689 keer
- Recent bedankt: 3 keer
gezien de vragen die je hier stelt is het antwoord op uw vraag misschien beter "neen"...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...