Privacywaakhond zegt nee tegen Waalse digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 345 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: 3 dagen geleden @duizend geef je zelf hier niet vaak het advies heel uw dak vol te leggen met die goedkope panelen en te gaan voor echte batterijen met hoge capaciteit?
Yep, zeker en vast.
Je dak boemvol panelen leggen moet je altijd doen, ongeacht de dm of am meter.
Als de DM door je strot geramd werd, dan pas moet je batterijen plaatsen.

Alhoewel…
Mijn waalse installatie is, heu correctie, zou als volgt zijn:
Dak boemvol panelen.
2,5 kw hybride omvormer met het net gekoppeld.
Van maart tot oktober quasi 24/24 2,5kw terugdraaien, ontladen maar die batterij.
30 kwh batterijpack
6 kw hybride omvormer niet met het net gekoppeld, en laden maar die batterij.

Resultaat: voor 300 euro per jaar alle energie en elektriciteit die je maar wenst winter en zomer, EV laden, SWW, verwarmen tot 22 graden met warmtepomp, … noem maar op.

Geen houtekestoof, niet gaan douchen in de fitness, geen ev laden buitenshuis in de winter, geen emmerkes ellentriek halen met de EV

Doe dat maar eens met een digitale teller…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, allemaal niet zo imaginair die vervaging van oorspronkelijke goede bedoelingen. Er bestaat een term voor, function creep, ook niet imaginair.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: 3 dagen geleden
Mijn waalse installatie is, heu correctie, zou als volgt zijn:
Dak boemvol panelen.
2,5 kw hybride omvormer met het net gekoppeld.
Van maart tot oktober quasi 24/24 2,5kw terugdraaien, ontladen maar die batterij.
30 kwh batterijpack
6 kw hybride omvormer niet met het net gekoppeld, en laden maar die batterij.

Resultaat: voor 300 euro per jaar alle energie en elektriciteit die je maar wenst winter en zomer, EV laden, SWW, verwarmen tot 22 graden met warmtepomp, … noem maar op.

Geen houtekestoof, niet gaan douchen in de fitness, geen ev laden buitenshuis in de winter, geen emmerkes ellentriek halen met de EV

Doe dat maar eens met een digitale teller…
Zeer relevante bijdrage.
Je somt meteen op waarom een DM noodzakelijk is om profiteurs onmogelijk te maken.
Want dat is het: gebruik maken van het net voor permanente stroomzekerheid en overproductie te lozen zonder bij te dragen aan de kosten die daaraan verbonden zijn, of staffer nog: hogere kosten veroorzaakt om de pieken te balanceren.
Kosten die dan door de anderen moeten betaald worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 789 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 9 keer

R2D2, nu zit je er toch helemaal naast.
De voorstanders van een AM willen helemaal niet vasthouden aan een AM uit puur eigenbelang maar - altruïstisch en empatisch als ze zijn - uitsluitend ten bate van het algemeen nut.
Dat dit dan leidt tot Nederlandse toestanden is gewoon collateral damage.
Het zijn niet toevallig dezelfde die ook voorstander zijn van gecentraliseerde nucleaire mega powerplants waar liefst geen rekening moet gehouden worden met de budgetten van de gemeenschap.

Het zijn tenminste nog goede Vlamingen: "eigen belang eerst".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 775 keer
Recent bedankt: 1 keer

Effe voor de duidelijkheid:
Er is een verschil tussen een "digitale meter", en een "slimme meter".
Die eerste kan ook gewoon een domme meter zijn die niks verstuurt, enkel passief opmeet.
Ik neem aan dat iedereen hier de juiste termen gebruikt, zodat we niet naast mekaar beginnen spreken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zoals ik eerder al schreef:
Geef iedereen die wenst aangesloten te zijn op het openbare net een digitale meter en de keuze om de meetgegevens periodiek en draadloos door te sturen of de keuze dat laatste niet te doen en reken de kosten van iedere keuze dan ook door aan de klant. Voor wie denkt dat zijn individuele privacy geschonden wordt door miljoenen meetgegevens en masse door te sturen is een forfaitaire kost voor onbalanskosten en de kost voor het langssturen van het manueel opnemen van de meter dan ook op zijn plaats. Minstens.
Je moet tenslotte de gemeenschap de waanideeën of de verborgen agenda van enkelingen niet laten subsidiëren.

Echt benieuwd wie er dan nog inzit met zijn "privacy".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Er moet helemaal niemand langs komen.
Onbalans hangt totaal niet af van de soort meter…

Weer hetzelfde fenomeen.
Ik zit vast aan de DM, dus iedereen moet nu maar naar de DM.

Met alle chinezen maar niet met deze Waal :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je moet de waarheid niet gaan verdraaien.
Wanneer je het tegen mij hebt, ik zit helemaal niet vast aan de digitale meter. Ik heb daar immers zelf voor gekozen en in het volledige besef dat dit voordeliger is dan de AM en het nul invloed heeft op mijn privacy.

En wie vindt dat het nadelig is voor hem en/of zijn privacy daardoor geschonden wordt moet van mij helemaal niet aan de DM, men heeft idd de keuzevrijheid om dan bv. te verhuizen naar Wallonië.

Iedereen zijn eigen oplossingen en iedereen dan tevreden.

Diegenen die alleen maar klagen ipv iets te doen hebben dat dan alleen maar aan zichzelf te danken.

En diegenen die enerzijds zitten te neuten over de vermeende schending van hun privacy via een digitale meter maar er anderzijds geen graten in zien om hun naam en gelijkende foto vrij te geven aan de pers ten aanschouw van allen maken zich met zo'n discours alleen maar belachelijk en tonen aan hoe hypocriet zo'n discussie is en dat privacy niet aan de grondslag ligt maar- zoals @R2D2 eerder al terecht heeft opgemerkt - hun eigen verborgen agenda doordrukken om de eigen individuele belangen proberen te vrijwaren.
Niets mis mee maar verschuil je dan niet achter deze hypocrisie.

Dan heb ik meer respect voor diegenen die als oplossing willen verhuizen en hun woorden in daden omzetten. :beerchug:

BTW, diegenen in Vlaanderen die de DM niet afwijzen en willen kiezen voor een PiB kunnen vanaf oktober tenminste gebruik maken van de P1 poort van hun DM om hun PiB aan te sturen ipv te liggen klooien met CT klemmen. :beerchug:
Uiteraard met uitzondering van diegenen die bezorgd zijn om hun privacy en dan liever blijven klooien met CT klemmen of onderduiken in de Waalse bossen.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 775 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef:ik zit helemaal niet vast aan de digitale meter. Ik heb daar immers zelf voor gekozen en in het volledige besef dat dit voordeliger is dan de AM en het nul invloed heeft op mijn privacy.
En wie vindt dat het nadelig is voor hem en/of zijn privacy daardoor geschonden wordt moet van mij helemaal niet aan de DM, men heeft idd de keuzevrijheid om dan bv. te verhuizen naar Wallonië.
ITnetadmin schreef: 1 dag geleden Effe voor de duidelijkheid:
Er is een verschil tussen een "digitale meter", en een "slimme meter".
Die eerste kan ook gewoon een domme meter zijn die niks verstuurt, enkel passief opmeet.
Ik neem aan dat iedereen hier de juiste termen gebruikt, zodat we niet naast mekaar beginnen spreken.
*Kuch*
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 22 uren geleden *Kuch*
Veel beterschap gewenst. :thumbs:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 2 dagen geleden en overproductie te lozen zonder bij te dragen aan de kosten die daaraan verbonden zijn,
Leg me eens uit hoe de DM VANDAAG het lozen van overproductie tegen gaat?
Door injectievergoeding te geven waarschijnlijk??? :lol:

Leg me eens uit hoe de eigenaar van een DM VANDAAG bijdraagt aan de kosten die daaraan verbonden zijn.
Door GEEN prosumententarief te betalen waarschijnlijk??? :lol:

Stroman redeneringen volop … :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”