Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Off topic maar ook in dit topic valt het - spijtig genoeg - weer op dat "freedom of speech" voor sommigen blijkbaar een nogal rekbaar begrip is en dat ze dit in de praktijk liever willen zien als de "vrijheid tot spreken zolang het in de eigen kraam past".
Freedom of speech houdt - mijn mening - ook in dat je tegen gangbare meningen, wetenschappelijk bewijs, enz. mag ingaan en zelfs onzin mag lopen te verkondigen.
De beste methode om onzin te ontkrachten is niet om het te verwijderen en er niet tegen in te gaan (want dan duikt het gewoon ergens anders weer terug op) maar net door er met steekhoudende argumentatie en eigen ervaringen tegengewicht aan te bieden.
Dat vraagt af en toe wel wat eigen inzet en tijd maar is zinvoller dan het gewoon te verwijderen/verbieden.
Uiteraard allemaal binnen het kader van geldende wetgeving en regelgeving.

Maar voor zover mij bekend is het ontkennen van het licht van de zon of de bij herhaling wetenschappelijk onderbouwde bewezen voordelen van elektrische aandrijving tov brandstofmotoren niet bij wet verboden.
En inderdaad, ook een EV is niet de heilige graal met alleen maar voordelen.
Net daarom dat argumentatie uit verschillende hoek - ook al is daar soms een hoek af - de niet of minder geïnformeerde lezer volgens de eigen voorkeuren naar de ene of andere kant kan doen overhellen wanneer een keuze dient gemaakt te worden.
En het staat iedereen eveneens vrij om wat dan ook of wie dan ook te negeren of deels te negeren.
Er is immers ook bij wet geen leesplicht opgelegd.

En je kan blijkbaar - voor wie geen tijd/zin/moeite tot lezen in/van ieder woord en wederwoord wil steken nog altijd aan ChatGTP&Co vragen om het voor je samen te vatten. Of je daar dan altijd kritiekloos geloof aan moet hechten is weer een andere discussie.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12869
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 607 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Ik snap het probleem niet echt. Dit is een discussieforum waarin men meningen kan uitwisselen. Als dit tegenovergestelde meningen zijn dan zal dat meer discussie opleveren. Dat is de bestaansreden van het forum. Als iedereen het zo goed als eens is duurt elke topic 2 posts: ik denk dat en een volgende: ja, dat is heel juist sluit de topic maar.

Wie gaat bepalen welke mening juist is en welke fout? Meestal is het trouwens een mengeling en zitten er zelfs in de nuttigste antwoorden ook fouten. Het is net door te blijven reageren en elkaar bijsturen dat we tot een beter inzicht komen op het onderwerp.

Het bestaan van trollen is nu eenmaal niet meer terug te draaien. Je kan ze dus negeren of erop reageren door de fouten in de redenering met argumenten te weerleggen. Dat lijkt me nuttig want niet iedereen is even goed bekend met het onderwerp. Het helpt ook als mensen reageren die zelf ervaring hebben met in dit geval EV's. Iedereen kan zelf besluiten wiens argumentatie juister schijnt. Dat kan trouwens verschillen per topic.

Uiteindelijk is een bepaalde vrees voor verandering niet zo vreemd of noodzakelijk getrol, het is zelfs menselijk te noemen. Zelf was ik trouwens ook kritisch tov bepaalde nadelen van EV's maar de reacties van ervaren gebruikers hier en uiteindelijk zelf ervaring opdoen helpt. De range-angst is bij mij trouwens pas echt goed verdwenen na een reis waarbij ik +2.000km gedaan heb met een EV zonder noemenswaardige problemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5382
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 774 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joop schreef: 2 weken geledenMaar ik heb al eerder aangegeven dat de opslag van electriciteit onbestaande is en je constant energie moet toevoegen, je kan elektriciteit niet opslaan. Kan gewoon niet.
Toch maar even de proef op de som genomen na de onheilstijdingen van @Joop want ik was er niet helemaal gerust meer in. 😉
Maar wat blijkt, ik kan de EV nog starten en D werkt nog net als R en de batterij geeft nog 77% aan.
Kan me zelfs met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wanneer ik de laatste oplaadbeurt tot 80% heb gedaan.
Hoop dat ik snel kan verhuizen om nadien de EV in gebruik te kunnen nemen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6783
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 659 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Kunnen we het bij EV's houden, zoals de topic titel zegt?

Voor ICE is er een apart subforum en voor discussies over "freedom of speech" kan elders een topic gestart worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16590
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
Bedankt: 1216 keer
Recent bedankt: 12 keer

Joop schreef: 1 week geleden
heist_175 schreef: 2 weken geleden Je gaat een C-klasse toch niet vergelijken met een ruime familiewagen :)?
Huh? De huidige Mercedes C-klasse is een ruime familiewagen. Ben je niet in de war met A/B/CLA klasse? Die veel kleiner zijn.
De C-klasse van vroeger is de huidige CLA-klasse.
Nee, nee. Ik vergis me niet en ben niet in de war.
Als ik mag kiezen tussen een Enyaq, Superb of Octavia enerzijds of een C-klasse anderzijds, zal je me niet in die Mercedes zien :).

@terug naar ICE
Ik heb nu een Enyaq en heb een pak PV's liggen.
Een 2dehandse Enyaq kost nu €25-30K. Een 2dehandse Superb ook.
Ik zie niet waarom ik terug heel het jaar door diesel/benzine zou kopen, als ik ook >60% van de tijd gratis kan opladen met de PV's?
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ja als je PV's hebt liggen en je kan je eigen stroom gebruiken, dan geef ik je gelijk.
Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Ik gebruik 24/7 evenveel stroom, dag/nacht-meter, ja die bestaan nog ook met de 'slimme-meter'
Mijn plan was met nachtstroom batterijen opladen en dan overdag te gebruiken om zo de dag-stroom-kosten te vermijden.
Maar geen enkele leverancier wil dit leveren....mag niet komen ze dan mee.

Als voor brandstof kopen, ik tank minder dan 1x per maand, dus wat gaat een EV me brengen? Elke tank is 1400km voor ongeveer 70 euro tanken.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2566
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Joop schreef: 1 week geleden Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Ik gebruik 24/7 evenveel stroom, dag/nacht-meter, ja die bestaan nog ook met de 'slimme-meter'
Mijn plan was met nachtstroom batterijen opladen en dan overdag te gebruiken om zo de dag-stroom-kosten te vermijden.
off-topic
Ik denk dat je het verschil tussen dag/nacht tarief overschat. Dat ga je nooit terugverdienen met een batterij, zeker niet na omzetverliezen, dan schiet je er nog bij in.
PV daarentegen... maar ik denk dat je aannames doet zonder even te rekenen? Of kan je er geen leggen? Of te lelijk?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Joop schreef: 1 week geleden Ja als je PV's hebt liggen en je kan je eigen stroom gebruiken, dan geef ik je gelijk.
Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Dat is je eigen keuze maar wat brengt je brandstofrekening je dan op?
Ik gebruik 24/7 evenveel stroom, dag/nacht-meter, ja die bestaan nog ook met de 'slimme-meter'
Mijn plan was met nachtstroom batterijen opladen en dan overdag te gebruiken om zo de dag-stroom-kosten te vermijden.
Maar geen enkele leverancier wil dit leveren....mag niet komen ze dan mee.
Hoezo je plan was energie op te slaan waarvan je pas nog maar stelt dat deze niet op te slaan is? :roll:
En hoe doe je dat 24/7 evenveel stroom verbruiken?

Hoezo geen enkele leverancier wil "dit" leveren.
Wat willen ze niet leveren? Wat mag er niet?
De stroom die ik in mijn batterijen opsla - of dat nu in de stationaire batterij of de mobiele batterij is maakt zelfs niet uit- verbruik ik - ongeacht de bron - op een tijdstip wanneer ik dat wil.
De netbeheerder noch de energieleverancier heeft er zicht op of de afgenomen netstroom naar verbruikers gaat of tijdelijk opgeslagen wordt. Die ziet alleen hoeveel stroom je van het net afneemt of eventueel aan dat net terug levert. Niet meer en niet minder.
Waarom zou er voor jou een uitzondering gemaakt worden?

De tijd dat "nachtstroom" altijd goedkoper was dan dagstroom (tegenwoordig is dat piek- en daltarief) ligt al even achter ons. Tegenwoordig ligt de laagste prijs doorgaans tussen 09:00 en 15:00 uur.
Voor de netbeheerder is er al geruime tijd geen verschil meer in prijszetting tussen piek(dag) en dal(nacht). Alleen sommige leveranciers maken uitsluitend voor de naakte energiecomponent nog een marginaal verschil. En deze component maakt - toch voor netstroom - maar een deel van de totale factuur meer uit.
En dan werk je beter niet meer volgens een vast piek/daltarief maar volgens een dynamisch tarief waar je telkens rond 14:00 uur de uurprijzen (vanaf volgende maand de kwartierprijzen) voor de volgende 24 uur binnenhaalt en je stationaire en/of mobiele batterijen gaat laden volgens de laagste prijszetting en eventueel terug naar het net gaat ontladen of zelf verbruiken wanneer de prijzen het hoogst zijn.
Maar dan moet je al heel goed kunnen plannen en rekenen want op elke kWh afgenomen stroom speelt het prijsverschil alleen voor de naakte energiecomponent en betaal je gewoon de volle mep heffingen, accijnzen en BTW. Ook op het deel dat je verliest aan warmte en omzetting van AC naar DC en terug naar AC. Of je die stroom dan 's nacht of door de dag gaat verbruiken maakt voor de kosten niets uit.
Integendeel, je gaat nog heffingen, accijnzen en BTW betalen op netafname voor een significant deel stroom die je nadien zelf niet meer kan verbruiken. :lol:
En om van de tijdsvork met echt lage prijzen optimaal te kunnen gebruik maken heb je hogere vermogens nodig. En dat heeft weer een hogere kwartierpiek en captartarief tot gevolg. Moet je al heel goed rekenen of het ene nadeel het vorige voordeel niet teniet doet of erger overruled.
Iets of wat recent geschoold "electricien" zou dat toch moeten weten?

Uiteraard is het nog voordeliger om via PV zelf stroom te produceren, deze door de dag direct te verbruiken en de overproductie in een stationaire of mobiele batterij op te slaan en dan indirect te verbruiken tijdens de uren dat er geen of te weinig PV-productie is (maar volgens jouw kan dat dus niet of ben je nu weer van gedacht veranderd?).
Op die energie betaal je immers geen vergoeding aan een energieleverancier noch heffingen, accijnzen, BTW. :banana:
Als voor brandstof kopen, ik tank minder dan 1x per maand, dus wat gaat een EV me brengen? Elke tank is 1400km voor ongeveer 70 euro tanken.
Niemand zegt dat je voor jou situatie een EV moet kopen.
Maar dat is totaal iets anders om over alle BEV's bij herhaling FUD te verspreiden die nergens op slaat.

En je gaat echt met een tankbeurt van 70 euro geen 1400 km over de Duitse autobahn scheuren aan 200 km/uur. Ook niet met een Mercedes. Maak dat een ander maar wijs.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Nacht tarief is 13ct en dag 17ct, bovendien zou een batterij me noodstroom geven, wat ik ook belangrijk vind gezien de stroom hier nogal eens uitvalt of erg instabiel is.
Dat scheeld 4ct pure stroomkost, waar natuurlijk de nodige taxen en andere onzin bovenop komen.
Ik betaal maar 83 euro per maand aan stroom, dus ik zou zo'n 30 euro besparen met batterijen.
Want ik wou een batterij-noodstroom-pack die me zo'n 12KW kan leveren, genoeg voor 3~5 dagen door te draaien.
ddd schreef: 1 week geleden En je gaat echt met een tankbeurt van 70 euro geen 1400 km over de Duitse autobahn scheuren aan 200 km/uur. Ook niet met een Mercedes. Maak dat een ander maar wijs.
Aan EV-snelheid wel, aan 200 niet, da's waar, dan mogen we blij zijn met 1000+km :banana:

En ja, ik betaal dag/nacht stroom aan vaste tarieven en nacht is aanzielijk goedkoper dan overdag.
Dynamisch tarief is helemaal niet voordelig, zeker niet als er geen zon/wind is want dan knallen de prijzen omhoog.
Ik heb ook geen vast tarief. Luminis levert mij een variabel contract waar dag/nacht gewoon aanwezig zijn en werken.

Nogmaals ik wil geen PV's, ik heb zoveel stroom niet nodig. Zo stook ik lekker op mazout, werkt ook als de stroom uitvalt, effe UPS/Generator aanhangen voor de pomp en het huis is lekker warm.
Waar onlangs de stroom in de straat 1 volle week weg was, grondkabel opgefikt door EV's....zaten allemaal in de kou aan -10C. Mijn mazout-CV kon ik gewoon laten draaien.

Er ligt hier geen 3-fase....en wat er ligt is oude troep. Meermaals per jaar klapt het eruit.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2566
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Joop schreef: 1 week geleden Ik betaal maar 83 euro per maand aan stroom,
83/maand. Dan haal je PV er zeker uit... Die batterij, met laad/ontlaad verliezen, nooit.
Maar bon, ik ga het hierbij laten. Ieder zijn waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Welke energieleverancier levert je all in stroom aan 13 tot 17 cent/kWh?
De heffingen op netstroom alleen al bedragen - afhankelijk van je netgebied - een 12 tot 14 cent/kwh.
Jouw leverancier levert je dus gratis tot bijna gratis stroom?

Dat scheelt alleen 4 cent op de naakte energiecomponent.
De heffingen, accijnzen en BTW ga je er niet mee uitsparen.
En op die 4cent moet je ook nog eens de verliezen (in geval van retrofit een 20%) aftrekken (waarop je eveneens heffingen, accijnzen en BTW betaalt maar die je niet meer zelf kan verbruiken).
Van die 4 cent ga je in de praktijk dus niet veel meer overhouden. Als je er al geen verlies op maakt.

De verbruikers aangesloten op een batterij op noodstroom laten werken is technisch geen enkel probleem.
Je hebt er alleen een omvormer voor nodig die een ATS aan boord heeft en in eilandmodus kan werken.

Maar met EV rijders heeft dat nog maar weinig te maken.

Ps. ik betaal per jaar een 150 € aan stroom (inclusief captar en meettarief).
Op het thuisladen van de EV verdien ik bovendien nog extra geld en aan de productie van PV ook (wat niet verrekend zit in die 150 €).
En alles op elektriciteit, inclusief PV, blijft hier gewoon doorwerken als het net het laat afweten.
Dat net heb ik sowieso al niet meer nodig voor energievoorziening. Die aansluiting is er alleen om een stroom subsidies te kunnen blijven opstrijken. :beerchug:
De stroom komt immers van de zon en via PV naar de woning en niet via het net.
En alles is hier eveneens monofase maar wel geen troep.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Waarom zou ik PV eruit halen? 50% van mijn stroom is in de avond en 's nachts.
Je vergeet dat ik die batterij ook als NOODSTROOM wil hebben, zodat bij stroomuitval ik 3 tot 5 dagen kan doordraaien alsof de stroom er gewoon is.

Hoeveel zou ik dan verdienen met PV's? Ik verdien genoeg op de beurs op 1 dag :-D

Weet wel leukere dingen te doen dan me bezig houden met electrisch gezever.

@ivob, leer eens lezen, ik heb het over de stroomprijs van de stroom, ik schreef erbij dat er dan nog heffingen en troep bijkomen.
Maar al die heffingen komen BOVENOP de stroomprijs, dus als je bespaart op de stroomprijs dan liggen de heffingen ook lager.
Te simpel?

Als voor de batterijen, geen enkele leverancier wil het leveren, geen enkel als je geen PV's hebt. Probeer maar eens.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Nu wordt het wel helemaal verwarrend.
Woon je wel in België?
Ik ken nl. geen plaats in België waar het onlangs nog -10°C was en waar de netstroom er een week uitlag omdat de kabels door een EV "opgefikt" waren. Maakt je linker- of rechterduim weer overuren?

Ik ken wel een plaats in Vlaanderen waar door een storm (maar toen was het geen -10°C en dat was niet onlangs) een reeks hoogspanningsleidingen tegen de grond zijn gegaan met stroomuitval tot gevolg. Maar zelfs dan duurde het geen week voor iedereen terug stroom had. Meestal plaatst de netbeheerder dan tijdelijke dieselgeneratoren voor stroomvoorziening in de wijk. In België toch.

En wanneer je toch batterijen wil is het ook geen enkel probleem om door de dag via PV voldoende stroom op te wekken, wat je door de dag niet verbruikt op te slaan in die batterijen en dat er tijdens de avond en nacht terug uit te halen.
Daar heb je het dure net helemaal niet voor nodig.

En je moet mij niet uitleggen wat noodstroom is.
Ik gebruik al jaren thuisbatterijen om mijn woning en mobiliteit van stroom te voorzien.
En de omvormers zijn eveneens voorzien van een ATS en eilandfunctie en dan kom ik, dankzij PV, bij een stroomstoring wel langer toe dan 4 tot 5 dagen. En dat niet alleen voor een circulatiepomp maar voor de hele woning want alle circuits zitten hier op de noodstroomfunctie, inclusief de laadpaal. Geen "critical users" hier. :nono:
Technisch kan dat eveneens perfect zonder PV.
Je kan de componenten zelfs gewoon kopen via het internet. In het nabije buitenland zelfs goedkoper dan hier in België. Deze zelf installeren moet voor een geschoold "electricien" toch een koud kunstje zijn? Daar heb je dan toch geen externe installateur voor nodig?
Of het economisch verstandig is om batterijen te voeden met uitsluitend netstroom is een ander paar mouwen.
Zelf denk ik van niet (zie de vorige uitleg).

Overigens is 13 tot 17 cent/kWh voor alleen de naakte energiecomponent best aan de hoge kant.
Zelfs in de winter werd me bij mijn energieleverancier voor de energiecomponent geen 17 cent/kWh aangerekend. En daar is de prijs dan nog eens 24/7 vast. Dus zowel dag als nacht onder de 17 cent/kWh.
En vanaf maart tot heden zelfs 24/7 rond of onder de 13 cent/kWh.
En dankzij PV betaal ik ook geen netkosten op de minieme kWh afname. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2566
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Joop schreef: 1 week geleden Ik verdien genoeg op de beurs op 1 dag
Koop u dan 6 Marstek plugin batterijen, die hebben noodstroom.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Daar ga ik me eens in verdiepen....want zover ik hier lees:

https://marstek-power.eu/nl/marstek-ven ... terij-230v

Is dat wat ik zoek.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Zie je, het kan dus wel degelijk: stroom opslaan, batterijen installeren zonder PV, noodstroom zonder installateurskennis,......

Dat het zonder PV rendabel te krijgen is dat is een andere zaak.
Maar daar heb je de beurs voor.

Raar dat je grote winsten op de beurs geen goedkope EV kunnen financieren?
Wanneer je niet veel met de auto rijdt heb je tenslotte ook geen zware dure EV nodig.

Dat je geen interesse hebt in "elektrisch gezever" is je goed recht.
Maar waarom kom je je kostbare tijd dan spenderen in een topic dat specifiek daar over gaat?
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

ivob schreef: 1 week geleden Ik ken nl. geen plaats in België waar het onlangs nog -10°C was en waar de netstroom er een week uitlag omdat de kabels door een EV "opgefikt" waren. Maakt je linker- of rechterduim weer overuren?
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... emperatuur

Leef je uit. Het wordt in Limburg regelmatig zo koud. Is niet uitzonderlijk.
Schermafdruk op 2025-09-25 19-32-20.png
Joop schreef: 1 week geleden Raar dat je grote winsten op de beurs geen goedkope EV kunnen financieren?
Dag, heb je al eens met een AMG gereden? Veel leuker dan EV's :banana:
Laatst gewijzigd door Joop 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Uh? een link met "uitzonderlijke klimaatgebeurtenissen" over het begin van vorige eeuw?
Ook "onlangs" blijkt een heel rekbaar begrip te zijn.

Waar specifiek in Belgisch Limburg heeft men onlangs een week lang zonder stroom en in de kou gezeten?

Rij je nu in een C of in een AMG?
Heb je bv. al eens in een Hyundai N op een circuit gereden?
Dan pas kan je de twee met elkaar vergelijken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Leopoldsburg, enkele jaren geleden. Midden in de winter, er lag een pak sneeuw en de ondergrond was enorm bevroren. Men kon de grondkabel niet bloodleggen door de vorst in de grond.
Ik snap dat je sceptisch bent, maar we hebben hier ELKE winter sneeuw en ijs, zonder uitzondering. We hebben hier een vreemd soort micro-klimaat, dat als ze sneeuw voorspellen in de Ardennen dan hebben wij ook prijs. Apart is ook dat we hier vaak de hoogste temperaturen van het land halen, 40C is niet uitzonderlijk in de zomer.

Ik ga ervanuit dat je dit ook in vraag gaat stellen :-D

https://www.bestereistijd.be/belgie/leo ... rg-179955/

Temp overdag.....lees dat goed.....want 's nachts veel kouder.
Groeten Joop.

Fastic 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Je antwoord moet niet in vraag gesteld worden.
Het is an sich enerzijds duidelijk genoeg omdat je zelf je eigen ongelijk aangeeft en gelijkertijd zo vaag en nietszeggend dat het aan het topic niets bijdraagt.

De laatste grote winterse stroompanne in Limburg (Leopoldsburg, Halen, Hasselt... ) dateert van februari 2025 en heeft toen geen week geduurd maar werd door Fluvius na enkele uren hersteld.
Het grootste deel van de getroffen gemeenten had zelfs na een uur al terug stroom.
Er werd toen ook opgemerkt dat dit nooit eerder was gebeurd.
De oorzaak in Leopoldsburg was inderdaad beschadigingen aan een ondergrondse kabel. Maar door eerdere graafwerken en niet door het gebruik van EV's.

In Limburg zijn - net als in de rest van het land - regelmatig stroomstoringen maar niet van die aard dat ze mensen een week zonder stroom zetten.

Het was dus niet onlangs bij minus 10°C, de panne duurde geen week, de ondergrond was niet zo hard bevroren dat er gedurende een week niet aan gewerkt kon worden en de oorzaak lag al helemaal niet bij EV's.
Je hebt gewoon een paar bestaande elementen bij elkaar geschraapt, er vervolgens een eigen verhaal over verzonnen en in een eigen verzonnen tijdsframe doen plaats vinden.

Dezelfde "strategie" dus als bijna al je vorige "tussenkomsten".
Een samenraapsel van halve waarheden en hele leugens in een poging je persoonlijke hekel aan EV's wat kracht te kunnen bijzetten. Nou, daar heb je dan net het tegenovergestelde mee bereikt want om een echt punt te kunnen scoren moet men geen beroep doen op een samenraapsel van halve waarheden en hele leugens. Dan volstaan de feiten.
En die ontbreken overduidelijk in jouw verhalen.

Je verhaaltje over je beursinkomsten en zijnde een geschoold elektricien zullen we dan ook maar met een korreltje zout nemen.
Een geschoold elektricien zou ook nooit zulke onzinnige dingen over de opslag van elektriciteit en aanverwanten poneren dan jij eerder bij herhaling deed noch stellen dat het plaatsen van een thuisbatterij alleen kan wanneer er ook PV aanwezig is.

Soit, voor mij is de situatie inmiddels wel duidelijk en ik ga het er verder bij laten.
Het verhaal over je AMG avonturen kan je beter poneren in het topic over "niet elektrische auto's" zodat we hier weer verder kunnen met de orde van de dag en het topiconderwerp.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16590
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 520 keer
Bedankt: 1216 keer
Recent bedankt: 12 keer

Joop schreef: 1 week geleden Zo stook ik lekker op mazout, werkt ook als de stroom uitvalt, effe UPS/Generator aanhangen voor de pomp en het huis is lekker warm.
Mazout stoken werkt dus niet als de stroom uitvalt.
Mazout stoken werkt alleen als er stroom is. Je vervangt "stroom van het net" door "stroom uit een UPS". Dat kan en mag natuurlijk, maar het is nog steeds stroom. De afhankelijkheid van elektriciteit is er altijd: ook bij stookolie, ook bij gas. De enige warmtebron zonder stroomafhankelijkheid is brandhout.

@V2L/V2G/V2H
De paal moet toch kunnen terugleveren?
Voor zover ik lees, kan een klassieke laadpaal niet terugleveren.
Bij de V2x-oplossingen die recent voorgesteld werden, meen ik begrepen te hebben dat het telkens een fabrikant/auto was die maar met dat ene type paal kon werken. Dan ben er niets mee natuurlijk.

https://tweakers.net/reviews/13354/van- ... kheid.html
De Hyundais werkten weer alleen met laadpalen van Hyundai.
Die 'kan' is hierbij de asterisk. De laadpaal kan het, je auto misschien ook, maar dat wil niet daadwerkelijk zeggen dat jij het als consument ook kan doen. Hoewel het om open standaarden gaat, gebruiken autofabrikanten nog een extra, eigen standaard om te verifiëren dat een auto bidirectioneel mag laden. "Onze laadpaal ondersteunt dus alleen v2g bij autofabrikanten waarmee we een eigen propositie aanbieden", legt Berg uit.
"Ik verwacht dat v2g straks helemaal open wordt en het dus niet zoveel meer uitmaakt welke auto en laadpaal je gebruikt. Maar vooralsnog blijft v2g jammer genoeg wel beperkt tot gesloten proposities."
Berg benadrukt wel dat de laadpaal alleen v2g aanbiedt als dit onderdeel is van een dienst met een autobedrijf. Stel dus dat Renault inderdaad een v2g-dienst gaat aanbieden met Renault 5's en de Solar Life-wallbox, dan werkt dat alleen als klanten die specifieke v2g-dienst afnemen bij Renault. Neem je die dienst niet af, dan kan je dus ook niet aan v2g doen, ook niet als je een v2g-Renault 5 hebt en de Solar Life-wallbox.
Voor V2x is er dus nog werk aan de winkel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

@V2L/V2G/V2H
De paal moet toch kunnen terugleveren?
Voor zover ik lees, kan een klassieke laadpaal niet terugleveren.
Bij de V2x-oplossingen die recent voorgesteld werden, meen ik begrepen te hebben dat het telkens een fabrikant/auto was die maar met dat ene type paal kon werken. Dan ben er niets mee natuurlijk.
Dat kan maar dat moet niet.
Mijn EV levert niet terug via de laadpaal maar - zoals ik eerder schreef - via wat extra hardware.
En die extra hardware kost je - in tegenstelling tot een bidirectionele laadpaal - geen duizenden maar een paar honderd euro.
Dat werkt hier probleemloos.
En zonder te zitten wachten tot alle externe partners het eindelijk eens zijn over de protocollen en of ze nu gaan werken via DC/DC, DC/AC, whatever.
En zonder in zee te moeten gaan met een single energieleverancier verbonden aan een laadpaal- of autofabrikant.

Een standaard laadpaal heeft geen omvormer aan boord. Dat is gewoon een stopcontact in een fancy behuizing met wat extra electronica voor twee-weg communicatie. De omvormer zit IN de EV.
Wil je een bidirectionele laadpaal dan zit er ook een omvormer in de laadpaal. Uiteraard voor de nodige extra euro.

Maar waarom zou ik daar als eindklant op zitten te wachten, mijn nog steeds goed werkende standaard laadpaal vervangen door een duurdere bidirectionele laadpaal als er al EV's op de markt zijn met standaard een bidirectionele omvormer aan boord en nog erger, mij verbinden aan één energieleverancier die me dan zijn prijzen kan opleggen? Maak daar gebruik van en bouw - voor een paar honderd euro - de V2L functie (waar de laadpoort van de EV stroom kan ontvangen EN leveren) om tot V2H.
Op V2G zit ik niet te wachten want dan moet je nog eens een extra partner - de netbeheerders - aan boord krijgen.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2566
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

V2L kan al wel met veel modellen, zelfs met onze Dacia Spring.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Inderdaad.
En van iedere EV uitgerust met V2L kan je een V2H maken.
De bidirectionele omvormer zit immers al in het voertuig ingebouwd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5382
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 774 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Dacia Spring zou tot 3,6kW moeten kunnen leveren, heb het nog niet getest.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik gebruik het - wel niet met een Dacia maar via een KiA EV6 - al geruime tijd.
In de maanden december en januari levert - op de dagen dat er onvoldoende PV productie is - mijn EV met V2L gedurende een periode continu tot 3,6 kW aan de woning en dat volledig geautomatiseerd.
Voor alle duidelijkheid aan de volledige woning en niet aan één afnamepunt.
Het enige wat je manueel moet doen is de auto inpluggen.
Maar dat moet je ook doen wanneer je een EV thuis wil opladen.
Voor voorstanders van EV's en hun extra mogelijkheden is dat dan maar een kleine moeite.
Na wat experimenteren ben ik tot de slotsom gekomen dat je de EV beter niets als generator de verbruikers in de woning kan laten voeden (wat technisch geen enkel probleem is maar enkele - o.a. economische - nadelen heeft die echter het onderwerp van dit topic te buiten gaan) maar economisch en technisch (je kan het samen blijven gebruiken met je PV en thuisbatterij) beter/rendabeler is door een thuisbatterij bij te laden in een zo kort mogelijke tijd.

Tijdens het terugleveren (net zoals bij het laden) moet de elektronica van de EV immers "wakker" blijven wat een verbruik van om en nabij de 300W vraagt. Zou je dat inzetten om een verbruik van bv. 300W te coveren dan heb je al 50% verlies. Doe je dat om bv. 3,6 kW te leveren heb je - aan die zijde - je verbruik al beperkt tot minder dan 10%.
(Voor wie het nog niet wist, bij laden van een EV spelen die procentuele verliezen evenzeer een rol)

ps. de vernoemde 300W is specifiek voor het model waarmee ik experimenteer en kan andere waarden opgeven voor andere merken/modellen.

Is dat voor iedereen even nuttig?
Uiteraard niet.
Maar het kan technisch nu al en in mijn individueel geval maakt het gewoon deel uit van de experimenten richting einddoel voor een off grid woning. Wanneer dat het einddoel is heb je uiteraard ook niets veel aan een V2G functionaliteit. Of V2G zou extra inkomsten moeten kunnen genereren maar zo ver zijn we nog (lang) niet in Vlaanderen. Dat zien we tegen dan wel weer.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2566
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 400 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Maar ik krijg nu al de EV amper vol van PV, dat zal in januari zeker niet lukken.
(een 2e PV installatie is besteld)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6799
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 798 keer
Bedankt: 348 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er is dan ook geen enkele verplichting om een EV het jaar rond uitsluitend op PV te laden.
Dat doe je wanneer de mogelijkheid zich voordoet om de kosten nog verder te doen dalen.
Uitbreiding van PV kan de mogelijkheid om langer en meer te laden via PV inderdaad verlengen/uitbreiden.

Maar er is niets tegen het feit om een EV (af en toe) ook via het net te laden.
Of dat beter thuis kan, via een extern laadpunt of een combinatie van beiden hangt van de individuele situatie af en moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Je hebt tenminste de keuze.
Een keuze die voor gebruikers van brandstofauto's veel minder beschikbaar is.

Wanneer er voldoende PV (over)productie beschikbaar is dan heeft het - mijn mening - ook weinig zin om een EV te laten terugleveren aan de woning. Dan kan je de woning beter rechtstreeks de benodigde energie uit PV laten betrekken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”