Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 787 keer
Bedankt: 346 keer
Recent bedankt: 9 keer

Off topic maar ook in dit topic valt het - spijtig genoeg - weer op dat "freedom of speech" voor sommigen blijkbaar een nogal rekbaar begrip is en dat ze dit in de praktijk liever willen zien als de "vrijheid tot spreken zolang het in de eigen kraam past".
Freedom of speech houdt - mijn mening - ook in dat je tegen gangbare meningen, wetenschappelijk bewijs, enz. mag ingaan en zelfs onzin mag lopen te verkondigen.
De beste methode om onzin te ontkrachten is niet om het te verwijderen en er niet tegen in te gaan (want dan duikt het gewoon ergens anders weer terug op) maar net door er met steekhoudende argumentatie en eigen ervaringen tegengewicht aan te bieden.
Dat vraagt af en toe wel wat eigen inzet en tijd maar is zinvoller dan het gewoon te verwijderen/verbieden.
Uiteraard allemaal binnen het kader van geldende wetgeving en regelgeving.

Maar voor zover mij bekend is het ontkennen van het licht van de zon of de bij herhaling wetenschappelijk onderbouwde bewezen voordelen van elektrische aandrijving tov brandstofmotoren niet bij wet verboden.
En inderdaad, ook een EV is niet de heilige graal met alleen maar voordelen.
Net daarom dat argumentatie uit verschillende hoek - ook al is daar soms een hoek af - de niet of minder geïnformeerde lezer volgens de eigen voorkeuren naar de ene of andere kant kan doen overhellen wanneer een keuze dient gemaakt te worden.
En het staat iedereen eveneens vrij om wat dan ook of wie dan ook te negeren of deels te negeren.
Er is immers ook bij wet geen leesplicht opgelegd.

En je kan blijkbaar - voor wie geen tijd/zin/moeite tot lezen in/van ieder woord en wederwoord wil steken nog altijd aan ChatGTP&Co vragen om het voor je samen te vatten. Of je daar dan altijd kritiekloos geloof aan moet hechten is weer een andere discussie.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 605 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Ik snap het probleem niet echt. Dit is een discussieforum waarin men meningen kan uitwisselen. Als dit tegenovergestelde meningen zijn dan zal dat meer discussie opleveren. Dat is de bestaansreden van het forum. Als iedereen het zo goed als eens is duurt elke topic 2 posts: ik denk dat en een volgende: ja, dat is heel juist sluit de topic maar.

Wie gaat bepalen welke mening juist is en welke fout? Meestal is het trouwens een mengeling en zitten er zelfs in de nuttigste antwoorden ook fouten. Het is net door te blijven reageren en elkaar bijsturen dat we tot een beter inzicht komen op het onderwerp.

Het bestaan van trollen is nu eenmaal niet meer terug te draaien. Je kan ze dus negeren of erop reageren door de fouten in de redenering met argumenten te weerleggen. Dat lijkt me nuttig want niet iedereen is even goed bekend met het onderwerp. Het helpt ook als mensen reageren die zelf ervaring hebben met in dit geval EV's. Iedereen kan zelf besluiten wiens argumentatie juister schijnt. Dat kan trouwens verschillen per topic.

Uiteindelijk is een bepaalde vrees voor verandering niet zo vreemd of noodzakelijk getrol, het is zelfs menselijk te noemen. Zelf was ik trouwens ook kritisch tov bepaalde nadelen van EV's maar de reacties van ervaren gebruikers hier en uiteindelijk zelf ervaring opdoen helpt. De range-angst is bij mij trouwens pas echt goed verdwenen na een reis waarbij ik +2.000km gedaan heb met een EV zonder noemenswaardige problemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joop schreef: 3 dagen geledenMaar ik heb al eerder aangegeven dat de opslag van electriciteit onbestaande is en je constant energie moet toevoegen, je kan elektriciteit niet opslaan. Kan gewoon niet.
Toch maar even de proef op de som genomen na de onheilstijdingen van @Joop want ik was er niet helemaal gerust meer in. 😉
Maar wat blijkt, ik kan de EV nog starten en D werkt nog net als R en de batterij geeft nog 77% aan.
Kan me zelfs met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wanneer ik de laatste oplaadbeurt tot 80% heb gedaan.
Hoop dat ik snel kan verhuizen om nadien de EV in gebruik te kunnen nemen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 659 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Kunnen we het bij EV's houden, zoals de topic titel zegt?

Voor ICE is er een apart subforum en voor discussies over "freedom of speech" kan elders een topic gestart worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1211 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joop schreef: 1 dag geleden
heist_175 schreef: 2 dagen geleden Je gaat een C-klasse toch niet vergelijken met een ruime familiewagen :)?
Huh? De huidige Mercedes C-klasse is een ruime familiewagen. Ben je niet in de war met A/B/CLA klasse? Die veel kleiner zijn.
De C-klasse van vroeger is de huidige CLA-klasse.
Nee, nee. Ik vergis me niet en ben niet in de war.
Als ik mag kiezen tussen een Enyaq, Superb of Octavia enerzijds of een C-klasse anderzijds, zal je me niet in die Mercedes zien :).

@terug naar ICE
Ik heb nu een Enyaq en heb een pak PV's liggen.
Een 2dehandse Enyaq kost nu €25-30K. Een 2dehandse Superb ook.
Ik zie niet waarom ik terug heel het jaar door diesel/benzine zou kopen, als ik ook >60% van de tijd gratis kan opladen met de PV's?
Joop
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Ja als je PV's hebt liggen en je kan je eigen stroom gebruiken, dan geef ik je gelijk.
Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Ik gebruik 24/7 evenveel stroom, dag/nacht-meter, ja die bestaan nog ook met de 'slimme-meter'
Mijn plan was met nachtstroom batterijen opladen en dan overdag te gebruiken om zo de dag-stroom-kosten te vermijden.
Maar geen enkele leverancier wil dit leveren....mag niet komen ze dan mee.

Als voor brandstof kopen, ik tank minder dan 1x per maand, dus wat gaat een EV me brengen? Elke tank is 1400km voor ongeveer 70 euro tanken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 196 keer
Provider

Joop schreef: 3 uren geleden Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Ik gebruik 24/7 evenveel stroom, dag/nacht-meter, ja die bestaan nog ook met de 'slimme-meter'
Mijn plan was met nachtstroom batterijen opladen en dan overdag te gebruiken om zo de dag-stroom-kosten te vermijden.
off-topic
Ik denk dat je het verschil tussen dag/nacht tarief overschat. Dat ga je nooit terugverdienen met een batterij, zeker niet na omzetverliezen, dan schiet je er nog bij in.
PV daarentegen... maar ik denk dat je aannames doet zonder even te rekenen? Of kan je er geen leggen? Of te lelijk?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joop schreef: 3 uren geleden Ja als je PV's hebt liggen en je kan je eigen stroom gebruiken, dan geef ik je gelijk.
Maar ik heb en wil geen PV's want het levert me niets op.
Dat is je eigen keuze maar wat brengt je brandstofrekening je dan op?
Maar geen enkele leverancier wil dit leveren....mag niet komen ze dan mee.
Hoezo je plan was energie op te slaan waarvan je pas nog maar stelt dat deze niet op te slaan is? :roll:
En hoe doe je dat 24/7 evenveel stroom verbruiken?

Hoezo geen enkele leverancier wil "dit" leveren.
Wat willen ze niet leveren? Wat mag er niet?
De stroom die ik in mijn batterijen opsla - of dat nu in de stationaire batterij of de mobiele batterij is maakt zelfs niet uit- verbruik ik - ongeacht de bron - op een tijdstip wanneer ik dat wil.
De netbeheerder noch de energieleverancier heeft er zicht op of de afgenomen netstroom naar verbruikers gaat of tijdelijk opgeslagen wordt. Die ziet alleen hoeveel stroom je van het net afneemt of eventueel aan dat net terug levert. Niet meer en niet minder.
Waarom zou er voor jou een uitzondering gemaakt worden?

De tijd dat "nachtstroom" altijd goedkoper was dan dagstroom (tegenwoordig is dat piek- en daltarief) ligt al even achter ons. Tegenwoordig ligt de laagste prijs doorgaans tussen 09:00 en 15:00 uur.
Voor de netbeheerder is er al geruime tijd geen verschil meer in prijszetting tussen piek(dag) en dal(nacht). Alleen sommige leveranciers maken uitsluitend voor de naakte energiecomponent nog een marginaal verschil. En deze component maakt - toch voor netstroom - maar een deel van de totale factuur meer uit.
En dan werk je beter niet meer volgens een vast piek/daltarief maar volgens een dynamisch tarief waar je telkens rond 14:00 uur de uurprijzen (vanaf volgende maand de kwartierprijzen) voor de volgende 24 uur binnenhaalt en je stationaire en/of mobiele batterijen gaat laden volgens de laagste prijszetting en eventueel terug naar het net gaat ontladen of zelf verbruiken wanneer de prijzen het hoogst zijn.
Maar dan moet je al heel goed kunnen plannen en rekenen want op elke kWh afgenomen stroom speelt het prijsverschil alleen voor de naakte energiecomponent en betaal je gewoon de volle mep heffingen, accijnzen en BTW. Ook op het deel dat je verliest aan warmte en omzetting van AC naar DC en terug naar AC. Of je die stroom dan 's nacht of door de dag gaat verbruiken maakt voor de kosten niets uit.
Integendeel, je gaat nog heffingen, accijnzen en BTW betalen op netafname voor een significant deel stroom die je nadien zelf niet meer kan verbruiken. :lol:
En om van de tijdsvork met echt lage prijzen optimaal te kunnen gebruik maken heb je hogere vermogens nodig. En dat heeft weer een hogere kwartierpiek en captartarief tot gevolg. Moet je al heel goed rekenen of het ene nadeel het vorige voordeel niet teniet doet of erger overruled.
Iets of wat recent geschoold "electricien" zou dat toch moeten weten?

Uiteraard is het nog voordeliger om via PV zelf stroom te produceren, deze door de dag direct te verbruiken en de overproductie in een stationaire of mobiele batterij op te slaan en dan indirect te verbruiken tijdens de uren dat er geen of te weinig PV-productie is (maar volgens jouw kan dat dus niet of ben je nu weer van gedacht veranderd?).
Op die energie betaal je immers geen vergoeding aan een energieleverancier noch heffingen, accijnzen, BTW. :banana:
Als voor brandstof kopen, ik tank minder dan 1x per maand, dus wat gaat een EV me brengen? Elke tank is 1400km voor ongeveer 70 euro tanken.
Niemand zegt dat je voor jou situatie een EV moet kopen.
Maar dat is totaal iets anders om over alle BEV's bij herhaling FUD te verspreiden die nergens op slaat.

En je gaat echt met een tankbeurt van 70 euro geen 1400 km over de Duitse autobahn scheuren aan 200 km/uur. Ook niet met een Mercedes. Maak dat een ander maar wijs.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Nacht tarief is 13ct en dag 17ct, bovendien zou een batterij me noodstroom geven, wat ik ook belangrijk vind gezien de stroom hier nogal eens uitvalt of erg instabiel is.
Dat scheeld 4ct pure stroomkost, waar natuurlijk de nodige taxen en andere onzin bovenop komen.
Ik betaal maar 83 euro per maand aan stroom, dus ik zou zo'n 30 euro besparen met batterijen.
Want ik wou een batterij-noodstroom-pack die me zo'n 12KW kan leveren, genoeg voor 3~5 dagen door te draaien.
ddd schreef: 3 uren geleden En je gaat echt met een tankbeurt van 70 euro geen 1400 km over de Duitse autobahn scheuren aan 200 km/uur. Ook niet met een Mercedes. Maak dat een ander maar wijs.
Aan EV-snelheid wel, aan 200 niet, da's waar, dan mogen we blij zijn met 1000+km :banana:

En ja, ik betaal dag/nacht stroom aan vaste tarieven en nacht is aanzielijk goedkoper dan overdag.
Dynamisch tarief is helemaal niet voordelig, zeker niet als er geen zon/wind is want dan knallen de prijzen omhoog.
Ik heb ook geen vast tarief. Luminis levert mij een variabel contract waar dag/nacht gewoon aanwezig zijn en werken.

Nogmaals ik wil geen PV's, ik heb zoveel stroom niet nodig. Zo stook ik lekker op mazout, werkt ook als de stroom uitvalt, effe UPS/Generator aanhangen voor de pomp en het huis is lekker warm.
Waar onlangs de stroom in de straat 1 volle week weg was, grondkabel opgefikt door EV's....zaten allemaal in de kou aan -10C. Mijn mazout-CV kon ik gewoon laten draaien.

Er ligt hier geen 3-fase....en wat er ligt is oude troep. Meermaals per jaar klapt het eruit.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joop schreef: 2 uren geleden Ik betaal maar 83 euro per maand aan stroom,
83/maand. Dan haal je PV er zeker uit... Die batterij, met laad/ontlaad verliezen, nooit.
Maar bon, ik ga het hierbij laten. Ieder zijn waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Welke energieleverancier levert je all in stroom aan 13 tot 17 cent/kWh?
De heffingen op netstroom alleen al bedragen - afhankelijk van je netgebied - een 12 tot 14 cent/kwh.
Jouw leverancier levert je dus gratis tot bijna gratis stroom?

Dat scheelt alleen 4 cent op de naakte energiecomponent.
De heffingen, accijnzen en BTW ga je er niet mee uitsparen.
En op die 4cent moet je ook nog eens de verliezen (in geval van retrofit een 20%) aftrekken (waarop je eveneens heffingen, accijnzen en BTW betaalt maar die je niet meer zelf kan verbruiken).
Van die 4 cent ga je in de praktijk dus niet veel meer overhouden. Als je er al geen verlies op maakt.

De verbruikers aangesloten op een batterij op noodstroom laten werken is technisch geen enkel probleem.
Je hebt er alleen een omvormer voor nodig die een ATS aan boord heeft en in eilandmodus kan werken.

Maar met EV rijders heeft dat nog maar weinig te maken.

Ps. ik betaal per jaar een 150 € aan stroom (inclusief captar en meettarief).
Op het thuisladen van de EV verdien ik bovendien nog extra geld en aan de productie van PV ook (wat niet verrekend zit in die 150 €).
En alles op elektriciteit, inclusief PV, blijft hier gewoon doorwerken als het net het laat afweten.
Dat net heb ik sowieso al niet meer nodig voor energievoorziening. Die aansluiting is er alleen om een stroom subsidies te kunnen blijven opstrijken. :beerchug:
De stroom komt immers van de zon en via PV naar de woning en niet via het net.
En alles is hier eveneens monofase maar wel geen troep.
Laatst gewijzigd door ivob 2 uren geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Waarom zou ik PV eruit halen? 50% van mijn stroom is in de avond en 's nachts.
Je vergeet dat ik die batterij ook als NOODSTROOM wil hebben, zodat bij stroomuitval ik 3 tot 5 dagen kan doordraaien alsof de stroom er gewoon is.

Hoeveel zou ik dan verdienen met PV's? Ik verdien genoeg op de beurs op 1 dag :-D

Weet wel leukere dingen te doen dan me bezig houden met electrisch gezever.

@ivob, leer eens lezen, ik heb het over de stroomprijs van de stroom, ik schreef erbij dat er dan nog heffingen en troep bijkomen.
Maar al die heffingen komen BOVENOP de stroomprijs, dus als je bespaart op de stroomprijs dan liggen de heffingen ook lager.
Te simpel?

Als voor de batterijen, geen enkele leverancier wil het leveren, geen enkel als je geen PV's hebt. Probeer maar eens.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nu wordt het wel helemaal verwarrend.
Woon je wel in België?
Ik ken nl. geen plaats in België waar het onlangs nog -10°C was en waar de netstroom er een week uitlag omdat de kabels door een EV "opgefikt" waren. Maakt je linker- of rechterduim weer overuren?

Ik ken wel een plaats in Vlaanderen waar door een storm (maar toen was het geen -10°C en dat was niet onlangs) een reeks hoogspanningsleidingen tegen de grond zijn gegaan met stroomuitval tot gevolg. Maar zelfs dan duurde het geen week voor iedereen terug stroom had. Meestal plaatst de netbeheerder dan tijdelijke dieselgeneratoren voor stroomvoorziening in de wijk. In België toch.

En wanneer je toch batterijen wil is het ook geen enkel probleem om door de dag via PV voldoende stroom op te wekken, wat je door de dag niet verbruikt op te slaan in die batterijen en dat er tijdens de avond en nacht terug uit te halen.
Daar heb je het dure net helemaal niet voor nodig.

En je moet mij niet uitleggen wat noodstroom is.
Ik gebruik al jaren thuisbatterijen om mijn woning en mobiliteit van stroom te voorzien.
En de omvormers zijn eveneens voorzien van een ATS en eilandfunctie en dan kom ik, dankzij PV, bij een stroomstoring wel langer toe dan 4 tot 5 dagen. En dat niet alleen voor een circulatiepomp maar voor de hele woning want alle circuits zitten hier op de noodstroomfunctie, inclusief de laadpaal. Geen "critical users" hier. :nono:
Technisch kan dat eveneens perfect zonder PV.
Je kan de componenten zelfs gewoon kopen via het internet. In het nabije buitenland zelfs goedkoper dan hier in België. Deze zelf installeren moet voor een geschoold "electricien" toch een koud kunstje zijn? Daar heb je dan toch geen externe installateur voor nodig?
Of het economisch verstandig is om batterijen te voeden met uitsluitend netstroom is een ander paar mouwen.
Zelf denk ik van niet (zie de vorige uitleg).

Overigens is 13 tot 17 cent/kWh voor alleen de naakte energiecomponent best aan de hoge kant.
Zelfs in de winter werd me bij mijn energieleverancier voor de energiecomponent geen 17 cent/kWh aangerekend. En daar is de prijs dan nog eens 24/7 vast. Dus zowel dag als nacht onder de 17 cent/kWh.
En vanaf maart tot heden zelfs 24/7 rond of onder de 13 cent/kWh.
En dankzij PV betaal ik ook geen netkosten op de minieme kWh afname. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 1 uur geleden, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joop schreef: 2 uren geleden Ik verdien genoeg op de beurs op 1 dag
Koop u dan 6 Marstek plugin batterijen, die hebben noodstroom.
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Daar ga ik me eens in verdiepen....want zover ik hier lees:

https://marstek-power.eu/nl/marstek-ven ... terij-230v

Is dat wat ik zoek.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zie je, het kan dus wel degelijk: stroom opslaan, batterijen installeren zonder PV, noodstroom zonder installateurskennis,......

Dat het zonder PV rendabel te krijgen is dat is een andere zaak.
Maar daar heb je de beurs voor.

Raar dat je grote winsten op de beurs geen goedkope EV kunnen financieren?
Wanneer je niet veel met de auto rijdt heb je tenslotte ook geen zware dure EV nodig.

Dat je geen interesse hebt in "elektrisch gezever" is je goed recht.
Maar waarom kom je je kostbare tijd dan spenderen in een topic dat specifiek daar over gaat?
Laatst gewijzigd door ivob 1 uur geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

ivob schreef: 2 uren geleden Ik ken nl. geen plaats in België waar het onlangs nog -10°C was en waar de netstroom er een week uitlag omdat de kabels door een EV "opgefikt" waren. Maakt je linker- of rechterduim weer overuren?
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... emperatuur

Leef je uit. Het wordt in Limburg regelmatig zo koud. Is niet uitzonderlijk.
Schermafdruk op 2025-09-25 19-32-20.png
Joop schreef: 1 uur geleden Raar dat je grote winsten op de beurs geen goedkope EV kunnen financieren?
Dag, heb je al eens met een AMG gereden? Veel leuker dan EV's :banana:
Laatst gewijzigd door Joop 1 uur geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uh? een link met "uitzonderlijke klimaatgebeurtenissen" over het begin van vorige eeuw?
Ook "onlangs" blijkt een heel rekbaar begrip te zijn.

Waar specifiek in Belgisch Limburg heeft men onlangs een week lang zonder stroom en in de kou gezeten?

Rij je nu in een C of in een AMG?
Heb je bv. al eens in een Hyundai N op een circuit gereden?
Dan pas kan je de twee met elkaar vergelijken.
Sol Invictus!
Joop
Pro Member
Pro Member
Provider

Leopoldsburg, enkele jaren geleden. Midden in de winter, er lag een pak sneeuw en de ondergrond was enorm bevroren. Men kon de grondkabel niet bloodleggen door de vorst in de grond.
Ik snap dat je sceptisch bent, maar we hebben hier ELKE winter sneeuw en ijs, zonder uitzondering. We hebben hier een vreemd soort micro-klimaat, dat als ze sneeuw voorspellen in de Ardennen dan hebben wij ook prijs. Apart is ook dat we hier vaak de hoogste temperaturen van het land halen, 40C is niet uitzonderlijk in de zomer.

Ik ga ervanuit dat je dit ook in vraag gaat stellen :-D

https://www.bestereistijd.be/belgie/leo ... rg-179955/

Temp overdag.....lees dat goed.....want 's nachts veel kouder.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”