Van mijn vorige werkgever heb ik de laadpaal overgenomen van het merk Enovates. De CPO was TotalEnergies.
Ik wou die eigenlijk in beheer geven bij de Eneco, de CPO van mijn nieuwe werkgever. Dat leek me het gemakkelijkste en minste rompslomp.
Eneco zegt echter dat ze Enovates niet ondersteunen.
Ik heb geen zin in een nieuwe laadpaal, dus lijkt me nu het beste om de laadpaal zelf in beheer te nemen.
Maar ik snap nog niet helemaal wat dat allemaal betekent. Voor zover ik snap, is een CPO enkel het beheer en is er dan nog een partij nodig voor de betalingen?
Waar moet ik allemaal op letten? Wie raden jullie aan?
Bijkomende vraag: mijn vrouw is zelfstandige en dus een BTW-nummer. Is het beter om dit particulier op te zetten of op haar zaak, zodat ze het ook aan haar klanten kan aanbieden?
Enovates laadpaal zelf "uitbaten"
-
SpecialK
- Elite Poster

- Berichten: 1706
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 150 keer
Ik heb recent voor een kennis Mobiflow gebruikt. Was wel een beetje administratief gedoe want ze bleven vragen naar een gecertifieerd installateur (die er dus niet was) voor ik simkaarten ed opgestuurd kreeg; uiteindelijk ben ik zelf maar "installateur" geworden 
Zij doen zowel het beheer van het laadpunt (al stelt dat niet veel voor) als de uitbetalingen. Ik heb gekozen voor een formule waarbij we zelf het tarief instellen (kost 9,5 eur/maand excl btw), en heb dan hetzelfde tarief van de publieke laadpalen in de buurt genomen. Zo verdien je nog een paar cent per kWh en betaalt dat de maandelijkse kost wel terug.
Ook als de paal particulier is kan je die nog steeds aan klanten aanbieden. Aangezien je de laadpaal al hebt valt er toch niets meer als kost in te brengen dus ik zie niet meteen het voordeel van die op de zaak zetten.
Zij doen zowel het beheer van het laadpunt (al stelt dat niet veel voor) als de uitbetalingen. Ik heb gekozen voor een formule waarbij we zelf het tarief instellen (kost 9,5 eur/maand excl btw), en heb dan hetzelfde tarief van de publieke laadpalen in de buurt genomen. Zo verdien je nog een paar cent per kWh en betaalt dat de maandelijkse kost wel terug.
Ook als de paal particulier is kan je die nog steeds aan klanten aanbieden. Aangezien je de laadpaal al hebt valt er toch niets meer als kost in te brengen dus ik zie niet meteen het voordeel van die op de zaak zetten.
-
Tomsworld
- Elite Poster

- Berichten: 2771
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
Ik doe hetzelfde met tap.electric - werkt prima ( en kost niets ) - wel zonder sim.SpecialK schreef: 2 maanden geleden Ik heb recent voor een kennis Mobiflow gebruikt. Was wel een beetje administratief gedoe want ze bleven vragen naar een gecertifieerd installateur (die er dus niet was) voor ik simkaarten ed opgestuurd kreeg; uiteindelijk ben ik zelf maar "installateur" geworden
Zij doen zowel het beheer van het laadpunt (al stelt dat niet veel voor) als de uitbetalingen. Ik heb gekozen voor een formule waarbij we zelf het tarief instellen (kost 9,5 eur/maand excl btw), en heb dan hetzelfde tarief van de publieke laadpalen in de buurt genomen. Zo verdien je nog een paar cent per kWh en betaalt dat de maandelijkse kost wel terug.
Ook als de paal particulier is kan je die nog steeds aan klanten aanbieden. Aangezien je de laadpaal al hebt valt er toch niets meer als kost in te brengen dus ik zie niet meteen het voordeel van die op de zaak zetten.
-
YordiDR
- Member

- Berichten: 73
- Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Dit lijkt me een interessante optie, heb je een idee van de extra kosten die tap oplegt? Ik vind het niet terug op hun site.Tomsworld schreef: Ik doe hetzelfde met tap.electric - werkt prima ( en kost niets ) - wel zonder sim.
Bv: als ik via tap €0.4/kWh instel, wat wordt de werkgever dan aangerekend? Dat zal rond de €0.46/kWh liggen vermoed ik?
Daarnaast vraag ik me ook af of je als particulier geen belastingen moet betalen op de inkomsten. Ik heb ergens zien passeren dat sommige CPOs de tarieven limiteren op de CREG tarieven indien je particulier bent.
Sent from my Pixel 8 using Tapatalk
-
DarkV
- Elite Poster

- Berichten: 4434
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
- Bedankt: 175 keer
Werkt dit ook in Belgie... iemand stuurde me volgende melding;Tomsworld schreef: 2 maanden geleden Ik doe hetzelfde met tap.electric - werkt prima ( en kost niets ) - wel zonder sim.
-
YordiDR
- Member

- Berichten: 73
- Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Werkt perfect bij mij in België. Ik gebruik wel de website ipv de app. De app lijkt me meer gericht te zijn op energie afnemers ipv aanbieders, instellingen zoals tarieven aanpassen zijn lastiger te vinden in de app.DarkV schreef:Werkt dit ook in Belgie... iemand stuurde me volgende melding;Tomsworld schreef: 2 maanden geleden Ik doe hetzelfde met tap.electric - werkt prima ( en kost niets ) - wel zonder sim.
Sent from my Pixel 8 using Tapatalk
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Berichten: 2433
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tap electric hier ook, op een Alfen. Werkt perfect als publieke lader voor gasten en anderen. Staat op roaming voor alle kaartjes die je je kan bedenken.
Hier wel met btw nummer. Zoals vermoedelijk wel verplicht als je 'vreemden' laat laden.
Hier wel met btw nummer. Zoals vermoedelijk wel verplicht als je 'vreemden' laat laden.
-
anonyme
- Plus Member

- Berichten: 121
- Lid geworden op: 11 apr 2023, 00:58
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 10 keer
Hoeveel 'vang' je voor je elektriciteit? En voor hoeveel staat ie uiteindelijk op Chargemap?
Ik begrijp wel dat niet iedereen het Chargemap tarief betaald (ze zijn trouwens vrij duur), maar zo kan je wel min of meer vergelijken hoeveel de CPO zelf vangt als tussenpersoon.
Zelf overweeg ik hier E flux en als je daar 0.38 instelt, komt ie voor 0.53 op Chargemap te zijn.
Ik begrijp wel dat niet iedereen het Chargemap tarief betaald (ze zijn trouwens vrij duur), maar zo kan je wel min of meer vergelijken hoeveel de CPO zelf vangt als tussenpersoon.
Zelf overweeg ik hier E flux en als je daar 0.38 instelt, komt ie voor 0.53 op Chargemap te zijn.
-
liegebeestig
- Elite Poster

- Berichten: 2433
- Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Tja, het enige wat ik kan zeggen is dat Tap Electric ongeveer 10% marge aanrekent aan de laadkaart gebruiker (wie komt tanken), tenzij je Tap electric's eigen kaarten gebruikt. Wat je zelf wil 'vangen' bepaal je zelf. Mocht het van toepassing zijn ('vangen' lijkt me echt een woord gebruikt door Nederlanders), in NL is de situatie natuurlijk compleet anders.
