2 PPOE verbindingen icm TV decoder

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
leeman
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Aangezien mijn BBox3 raar doet als ik meer als 25 toestellen in mijn netwerk een "fixed ip" wil geven (ik krijg telkens een "submit error" zonder verdere info als ik het 26ste adres toevoeg) zou ik mijn huidige Asus router als DHCP server willen instellen ipv als "dumb access point."
Als ik deze in router modus breng om als DHCP server te kunnen instellen, ga ik echter met 2 routers in mijn netwerk zitten (BBox3 en de Asus router), en omdat NAT achter NAT niet echt aan te raden is, was ik naar aanleiding van onderstaande post op het idee gekomen op een 2e PPOE verbinding te maken vanop mijn Asus Router.
philippe_d schreef: 2 maanden geleden Maak het niet te ingewikkeld ...
  • ga naar de web interface van de B-Box 3V (192.168.1.1) en wijzig het LAN segment van de B-Box3 van 192.168.1.1 naar 192.168.2.1. Jouw B-box is voortaan (na eventuele herstart) te bereiken op 192.168.2.1
  • schakel de WIFi van de bbox uit.
  • sluit de TV decoders aan op de B-Box3, deze zullen een IP adres krijgen 192.168.2.64 en 192.168.2.65
  • sluit de Femtocel ook aan op de B-box3
  • stel je router in op PPPoE (WAN) en geef jouw Proximus PPPoE login en paswoord in.
  • stel je eigen router in op 192.168.1.1 (LAN)
  • verbind de WAN poort van je eigen router met de LAN poort van de B-box3.
Mijn huidige setup is:

Code: Selecteer alles

BBox3 als Router (192.168.1.1) in garage --> 1 Ethernet Kabel naar living --> Domme switch in Living --> Daarachter TV-decoder (192.168.1.64) en Asus nu ingesteld als dom AccesPoint (192.168.1.2)
Ik zou dit willen veranderen dus naar (zie bovenstaande quote van @philippe_d) waarbij ik vanop de Asus router een 2e PPOE verbinding opzet:

Code: Selecteer alles

BBox3 als Router (192.168.2.1) in garage --> Ethernet Kabel naar living --> Domme (of toch een managed?) switch in Living --> Daarachter TV-decoder (192.168.2.64) en Asus nu ingesteld als router (192.168.1.1)
De vragen die ik nu heb of het volgende zal werken:
  • Gaan dit werken over één netwerk kabel van de BBox3 (garage) naar de TV-decoder en asus router (in de living)?
  • Ook al moet er over deze ene netwerk kabel 2 subnetten gaan (namelijk 192.168.1.* en 192.168.2.*)?
  • Ga ik op deze manier nog aan mijn laadpaal in de garage kunnen welke via ethernet aan mijn BBox3 verbonden zit (en dus in 192.168.1.* moet blijven)?
  • Plaat ik in de living best een managed switch ipv een domme (zo ja, wat moet ik dan instellen: vlan(s), imgp snooping, ...?)?
Dank alvast als er iemand antwoorden weet op bovenstaande vragen.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

momenteel heb ik 2 ppoe sessies met 2 verschillende wachtwoorden bij fastic op dit moment, via één vdsl lijn
bij edpnet kon dit ook ( 2 sessies, enkel wachtwoord) maar was het niet officieel ondersteund/toegelaten
mag dit bij jouw provider?
ik heb of dat kon speciaal moeten vragen aan fastic
bij mij werkt dat over dezelfde kabel maar ik gebruik wel fritzboxes geen bbox, of de bbox dat kan weet ik niet
2 subnetten kunnen zeker naast elkaar bestaan op 1 kabel
je kan nog aan de laadpaal als je op de bbox zijn wifi verbind dan , en (misschien) niet langs die van de andere router

kan je gewoon niet met fixed lokale ip's werken voor alle meer-dan-25 apparaten? als je niet met dubbele nat wil werken.maar dan dient de eigen router wel voor niets
deze fixed ip's danwel ingesteld op het apparaat /alle apparaten boven 25 zelf,
niet via de router als de router er maar 25 kan reserveren
leeman
Member
Member

Ik zit bij Proximus, 2 PPOE verbindingen zijn hier toegelaten volgens wat ik weet.
Ik zou graag mijn "ip beheer" op één centraal toestel hebben om zo 'ranges' te kunnen maken (bv alles van 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.19 is voor smarthome, van 20 tot en met 29 zijn gekende gsm's, ...) dus niet echt een optie om dit op elk individueel apparaat in te stellen.
De laadpaal, daar ga ik (nu ik er mee over nadenk) wsl niet meer aankunnen omdat die wsl een ip zal krijgen van de BBox in de 192.168.2.* range. Kan ik het forceren dat deze toch een ip zou krijgen van de Asus router in de 192.168.1.* range? De DHCP in de BBox afzetten, maar krijgt de tv-decoder dan nog wel een ip in de 192.168.2.* range?

Bedankt alvast om mee na te denken.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ik heb een pfsenserouter op 192.168.0.9 , en deze maakt gebruik van de internetverbinding van fritz op 192.168.0.1, deze pfsense deelt ip adressen uit,
de fritzbox op 192.168.0.1 niet.
wan en lan zijn van de pfsense router doorgelust dat verkeer loopt doorelkaar op dezelfde kabels
sommige routers maken hier geen probleem van , sommigen wel

het werkt hier wel zo, de apparaten gaan langs 0.9 met 0.1 online , tenzij ik ze fixed instel op gateway .01 dan slaan ze 0.9 vanzelfsprekend over

wat ik niet weet, is het antwoord op ofdat uw tv box kan werken zonder dhcp van de bbox,-
wanneer je dat doorlussen na fixed configuratie van bbox als gateway ( dus niet met dhcp) met de lanwan van uw router eens zou proberen
( als je router al hierdoor niet vastloopt , dan moeten je lan/wan vanzelfsprekend weer los van elkaar)
leeman
Member
Member

weet er iemand of een tv-decoder nog werkt als de BBox3 in bridge mode wordt gezet? Om nadien via je eigen router een PPPOE sessie op te starten.
En indien dit werkt, moet dan de tv-decoder met de BBox3 of met de eigen router verbinden?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 33 keer

Dit werkt zeker.

Hier werk ik al jaren zo.
De BBox staat standaard in bridge ( toch bij Scarlet). Tv box is aangesloten op de BBox.
De rest hangt op mijn ASUS router die ook een pppoe verbinding maakt en zo een extern IP adres krijgt.
De ASUS is ook zo slim om als ik een verbinding wil maken met de BBox om deze uit te lezen, hij mijn pc doorverbind naar de BBox die toch in een andere IP range zit.

Mvg
leeman
Member
Member

@edwin.d mag ik dan vragen welk ip je tv-decoder heeft en van wie dit ip krijgt? Bbox als dhcp server voor tv-decoder
En de rest van het netwerk krijgt dan een ip (in een ander subnet) van de asus?

De vraag die ik stel kan eigenlijk versimpeld worden tot:
Hoe dient de tv-decoder achter een bbox (die niet als dhcp server ingesteld wordt) zijn ip te krijgen?

Mijn voornaamste doel is simpel: dhcp op een eigen toestel ipv de bbox, maar hoe zorg ik er dan voor dat de tv-decoder een correct ip krijgt (en dat de tv decoder deftig werkt)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 33 keer

De tv box hangt aan de BBox en krijgt een eigen IP adres.
De BBox heeft standaard 192.168.1.1 als adres.
Ik kan nu helaas niet kijken welk ip adres de tv box krijgt.
Hij is al een tijdje niet aangesloten

Wifi van de BBox heb ik uitgeschakeld.
Al mijn toestellen krijgen een , al dan niet vast, IP adres van mijn Asus.
De Asus heb ik adres 192.168.0.1 gegeven.
Maar zodra je PPPoe inschakelt krijgt deze een WAN adres, i.p.v een intern adres uitgedeeld door de BBox

Een tijdje terug had ik problemen ( na het overzetten op het Proximus netwerk).
Geen internet, geen vaste telefoon, box kreeg geen WAN adres.
Het rare was dat Scarlet tv wel werkte.
Dat heeft dus nog een apart netwerk.
Zelfs de klantendienst vond het raar.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”