Welke lange HDMI kabel heb ik nodig?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
anonyme
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

Beste,

Ik wil mijn tv decoder (nu nog Telenet maar plan overstap naar Scarlet een van de volgende maanden) een 15 à 20 meter van mijn televisie vandaan zetten.
Tussen beide plaatsen loopt een lege flexbuis van 32mm.

Mijn TV is een LG OLED G4 55inch.

Welke lange HDMI kabel heb ik nodig?

Wat raden jullie me aan van HDMI kabel? Is een 2.1 HDMI echt nodig? We komen toch al gauw aan een bedrag van 240 EUR minimum voor zulke 2.1 kabel met die lengte...

Ik wil natuurlijk wel goede kwaliteit, maar ik denk dat de kwaliteit die die tv boxen uitspuwen, geen HDMI 2.1 vereisen en dat het nog lang zal duren eer dat wel het geval is?

Wat denken jullie? De reden dat ik de vraag stel is dat ik nietveel ken van resoluties/ververingssnelheden enzovoorts.

Tnx!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 332 keer
Bedankt: 743 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe ga je die box bedienen?
anonyme
Plus Member
Plus Member

Via RF remote? Zoals tegenwoordig al die boxen default hebben? En anders via mijn harmony remote, box komt in dezelfde ruimte te staan als mijn harmony hub en indien het echt nodig is daar een IR oog aan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1382 keer
Bedankt: 509 keer

HDMI 2.1 heb je alleszins niet nodig. Voor gewone video-content, zelfs 4K met HDR, heb je genoeg aan HDMI 2.0.
Kan je zelf ook checken met HDMI calculators, bvb: https://www.pulse-eight.com/Support/BandwidthCalculator
Betekent ook dat je genoeg hebt met een kabel die 18Gbps aankan ('Premium High Speed').

EDIT: zelf tevreden van kabels die ik bij Amazon kocht, en ik zie dat ze zelfs Ultra High Speed in 20m hebben voor nog geen €50: https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0CQT ... e_0_0&th=1
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 156 keer
Provider
Te Koop forum

out of the box thinking: waarom zulke lange kabels zitten trekken en nog prutsen met tv-decoders?

Neem internet-only, waar je ook wilt
Hang een "chromecast with google tv" achter je tv (of iets gelijkaardig) => klaar https://www.google.com/search?sca_esv=e ... 3&dpr=1.25

Dat is zo klein en kan je altijd we ergens mee weg, ik kan me geen use-case voorstellen waarom je liever ellenlangs kabels zou willen trekken....
anonyme
Plus Member
Plus Member

Een Chromecast ga ik niet achter mijn TV hangen, ik wil niet continu casten vanop een smartphone ofzo. Ik ben wel wat informatie aan het zoeken Kodi: kan je daarmee echt een gebruikservaring creeëren zoals met een tv box van pakweg een TN of Px? Ik heb het ooit gebruikt en getest, maar dat is meer dan 10 jaar geleden. Moet ik het een nieuwe kans geven?

Een propere EPG, programma's kunnen starten die zich in het verleden (36u ofzo) afspeelden, en eventueel gewoon ook wat kunnen zappen. Dat is hetgeen ik naar op zoek ben.
Indien dat mogelijk is met pakweg een Kodi, dan gooi ik TV box buiten, pak ik internet only en klaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3779 keer
Recent bedankt: 24 keer
Provider

anonyme schreef: 17 uren geleden Een Chromecast ga ik niet achter mijn TV hangen, ik wil niet continu casten vanop een smartphone ofzo.
Nu denk je ook aan een Chromecast van 10 jaar geleden :-(
Met de nieuwe Chromecasts (Google TV) moet je niet meer vanop de Smartphone casten, maar kan je alle Apps (Android) installeren, en komen met een afstandbediening.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
anonyme
Plus Member
Plus Member

OK bedankt om me te updaten over wat een Chromecast de dag van vandaag is. Maar dan moet je nog altijd wisselen tussen allerlei verschillende apps. Ik zoek een "all in one" oplossing: 1 afstandsbediening/1 interface/1 EPG (die misschien dan achterliggend schakelt tussen verschillende accounts in online streaming services om het correcte binnen te halen). Simpel dus en geen 10 verschillende apps met allerlei verschillende interfaces.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 772 keer
Te Koop forum

Toen onze TV box nog met COAX aangesloten was, heb ik ook een lange HDMI kabel (eentje met ethernet) waardoor er tussen de TV Box (en afstandsbediening) toch ook al snel 10 meter zat en dat heeft lange tijd zonder enig probleem gewerkt.

Heel die setup heb ik dan weggedaan toen we die allerkleinste TV Box (die alleen IPTV, heeft geen COAX meer) verbonden via Wi-Fi en dat werkt nu ook goed.

Moest je niet zoveel geld aan een lange HDMI kabel willen geven dan kan die van mij wel web voor een zacht prijsje, ik zal eens opzoeken welke kabel dat is. (het is in ieder geval een hele dunne 20 of 25m lange kabel, maar zal het merk en type opzoeken)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ik heb een hdmi repeater van 5 euro op aliexpress ertussen, bij een kabel van den action van een 7 meter ( deze haalt zo 4k, maar durft al eens flikkeren bij 60 hertz. weet niet of dat aan mijn beeldkaartsignaalkwaliteit ligt of aan de kabelkwaliteit of de spanning die te ver onder 5 volt zakt na die afstand, alleszinds zonder repeater komt er in zijn geheel geen signaal door naar de tv). een hdmi repeater werkt dus beter dan een female-female -koppelstuk om hdmi kabels aaneen te zetten in mijn geval
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

anonyme schreef: 16 uren geleden Maar dan moet je nog altijd wisselen tussen allerlei verschillende apps. Ik zoek een "all in one" oplossing: 1 afstandsbediening/1 interface/1 EPG
Dat klopt ook niet, voor de WAF hadden wij hier de telenet app geïnstalleerd op een chromecast met afstandbediening. Die is nu vervangen door de BASE app (buiten de kleur, geen verschil qua APP met de telenet app).
De interface is dan krak hetzelfde als die van je tv decoder! Het enige wat je (imo) mist, is dat je niet meer direct kan zappen naar kanaal 1, 2 ,3 ,.. omdat er geen numeriek toetsenbord is op de afstandsbediening van de chromecast (mss is de chromecast ook wel te koppelen aan je harmony?)

De BASE app kan je op elke internetverbinding gebruiken

Ook TV Vlaanderen heeft een app voor op je chromecast maar daar hoor ik minder goede dingen van naar gebruiksgemak.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”