VDSL lijntest resultaat en betrouwbaarheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 269 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op de websites van EDPnet en Proximus kan je op een adres een lijntest laten uitvoeren.
Mijn vraag is hoe betrouwbaar en nauwkeurig dat resultaat is? En indien het echt laag is, of daar iets tegen gedaan kan worden (vermoed ik niet buiten naar coax gaan bij gebrek aan fiber)?
We hebben hier een nieuwe woning gekocht, maar de lijncheck komt voor VDSL uit op een magere 20/6 Mbps down/up en de Proximus test kwam nog lager uit dacht ik :(
Graag was ik bij EDPnet gebleven, maar aan die snelheden is dat niet te doen en zal het (waarschijnlijk) Orange worden.
Kan je (via Proximus) een aansluiting goedkoop/gratis doen, kijken wat het effectief geeft en dan annuleren of overgaan naar EDPnet indien oké?
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Provider

In mijn ervaring zijn die testen betrouwbaar. Het kan wel eens 1 profiel hoger of lager zijn, maar veel meer niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3777 keer
Recent bedankt: 22 keer
Provider

NuKeM schreef: 2 dagen geleden Kan je (via Proximus) een aansluiting goedkoop/gratis doen, kijken wat het effectief geeft en dan annuleren of overgaan naar EDPnet indien oké?
Je kan bij Proximus inderdaad gratis aansluiten:
  • met een self install is het gratis (je krijgt alles toegestuurd).
  • indien je liever een technieker wilt voor de installatie, kost het éénmalig 79€.
  • indien een self-install niet mogelijk is op jouw adres, is de technieker gratis.
Je kan dus VDSL2 Internet Go bestellen (100/30 Mbps):
  • kostprijs normaal €59.99 per maand.
  • webpromo: korting van 15€ per maand ged. 12 maanden (-€180), dus netto €44.99 per maand .
Maar gezien de lijntest maar 20/6 Mbps geeft kan je evengoed voor de test VDSL2 Internet Light abbo (100/20 Mbps) nemen:
Kost is €39.99 per maand.

Abonnementen bij Proximus zijn altijd voor onbeperkte duur, je kan dus onmiddelijk opzeggen (of overstappen).

Bij EDPnet heb je min. duur van 6 maand, en een activatiekost.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1965 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uit ervaring weet ik dat https://www.proximus.be/internetsnelheid heel betrouwbaar is.

Na de initiële lijnmonitoring (DLM) zal je uiteindelijk de maximumsnelheid zoals aangegeven op die website halen, soms zelfs wat meer.
fibonacci
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Wat je ook kan doen, is even kijken op het Dataportaal van BIPT: het kan interessant om te weten of je buren in een gelijkaardige situatie zitten, zoals in deze afbeelding:

Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 269 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt, die BIPT kaart kende ik nog niet! Toont helaas ook al aan wat de lijn test voorspelde, ook voor de buren :( DOCSIS3.1 ziet wel oké uit, maar iedereen zal daar dus op zitten, hopelijk valt dat dus mee.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1965 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wauw, Telenet geeft voor miljoenen adressen valselijk 2500 Mbps download via DOCSIS 3.1 door en het BIPT grijpt niet in.
Goed bezig daar.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 187 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als je naar de Fiber kaart kijkt is het nog erger, op mijn adres en heel de buurt ligt er volgens het BIPT, Fiber van Telenet / Wyre
Greetz cyberbug

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”